Otřesná homogenita Fenixu
Gaciron
Oslňující Gaciron vl
Po všemožných chvalozpěvech na Fenix BC25R jsem se rozhodl ho pořídit a srovnat se starým dobrým Gacironem V9S. Zjistil jsem, že ty chvalozpěvy na Fenixe nejsou zas až tak oprávněné, ale o tom dále…
Jedná se o srovnatelné svítilny, jak rozměry, tak svítivostí i výdrží, ale ve všech ohledech vede Gaciron – je o něco větší, o něco těžší, o něco více svítí (popravdě rozdíl mezi 600 lm u Fenixe a 1000 lm u Gacironu není okem zas až tak znatelných, až mě to zaskočilo) a vydrží svítit o něco déle – Gaciron 1000 lm – 2,5 h, Fenix 600 lm – 2 h, nejpoužívanější režim 400 lm u Gacironu – 6 h, 450 lm u Fenixu – 7 h).
Ve zpracování samotné svítilny nevidím rozdíly, Gaciron i Fenix jsou pevné, vypadají odolně, nemám jim co vytknout. Gaciron má přední část hliníkovou, zadní je plastová, Fenix je celoplasťák, snad jen přední stříbrná část je hliník (ruku do ohně za to nedám, nechtělo se mi do nové svítilny dělat vrypy :) ). Fenix má ale daleko příjemnější tlačítko vypínání, ke stlačení je potřeba menší síla a má jasnou odezvu, takže přepnutí režimu během jízdy je jednodušší než u Gacironu. Obě svítilny se nabíjejí pomocí micro USB konektoru (škoda, že v dnešní době není použit USB-C). Gaciron lze navíc použít i jako power banku, v tomto ohledu má před Fenixem plusový bod. Další plusový bod bych Gacironu dal i za indikaci vybití baterie, která je oznamovaná barevnou změnou podsvícení tlačítka. Fenix baterii indikuje pomocí čtyř modrých LED, u kterých se ale ve tmě „přelévá“ světlo z jedné do druhé a indikace není tak názorná jako změna barvy u Gacironu, člověk se na to musí více soustředit. Se stejným problémem u indikace nabití baterie jsem se setkal u čelovky Petzl Swift RL, paradoxně čelovka Fenix HL32R tímto problémem netrpí.
Kapitolou samou pro sebe je držák na řidítka. Internetem se nesou nářky na držák Gacironu a musím jím dát za pravdu, oproti Fenixu je sice otočný do boku, ale zpracování není žádná sláva. Spoustě lidem se na řidítkách protáčí (s tím jsem problém neměl) a zobáček na zajištění svítilny spoléhá na pružnost plastu, což může být problém zejména v zimě, protože tam plast rád praská… Naopak u Fenixu pruží klasická kovová pružinka, při utažení se držák na řidítkách ani nehne a sám o sobě je nižší, takže je svítilna blíže řidítkům a působí na řidítkách tak nějak kompaktnějším dojmem.
A teď odstaveček u svítilen o tom nejdůležitějším – o svícení. Rovnou napíšu, že tady má Fenix jedno eso v rukávu a současně je v jednom ohledu naprosto tragický. Esem v rukávu je seříznutí kužele, kdy neoslňujete protijedoucí a které opravdu funguje (názorně to jde vidět na fotkách). Naopak naprostá tragédie, která mě vrátila v čase o 20 let zpět do dob halogenových svítilen, je homogenita světla. Proboha jak v dnešní době někdo dokáže s LED diodou vytvořit tak flekaté a různobarevné rozložení světla? Když jsem si světlo rozsvítil naproti zdi, měl jsem sto chutí ho donést hned vrátit, ale dal jsem mu šanci ho vyzkoušet a bohužel na nehomogenita je patrná i při jízdě zejména po silnici a na mě samotného působí hodně rušivě. Ale možná to je jen profesní deformace a někdo další toto nemusí vůbec vnímat. Zároveň to oříznutí kužele působí při jízdě hodně nezvykle – vidíte sice osvětlenou cestu, ale už nevidíte, že někdo stojí vedle cesty. Toto mě párkrát vylekalo, s Gacironem jsem takové pocity nezažil. Současně má Gaciron o něco širší kužel. Jednoduše řečeno z pohledu jezdce Gaciron jasně vede, z pohledu protijedoucích vede Fenix. Gaciron má výrazně příjemnější blikací mód, kdy světlo pozvolna pulzuje. Fenix klasicky ostře blíká.
Ovládání je obvyklé, musíte proklikat celou škálu. V jedné věci mě Fenix ale vytáčí – dvojklikem se dostanete do režimu blikání. Když člověk jede na nejvyšší režim, vynoří se proti němu chodec či auto a chce rychle překlikat na slabší režim (ale ne nejslabší), tak místo zeslabení světla kvůli tomu dvoukliku spustí blikání. Toto nepovažuju za zrovna povedené řešení.
Když to na závěr shrnu, tak Fenix je fajn, ale bohužel to není nic, z čeho bych si sedl na prdel, jak by se mohlo zdát z některých recenzí. Na jízdu do terénu by pro mě byl jasnou volbou Gaciron, na místa s větším pohybem lidí (silnice, cyklostezky apod.) je lepší Fenix. Nejsem schopen říct jasného vítěze, každé světlo převažuje nad druhým v něčem jiném a při výběru asi fakt záleží především na tom způsobu použití.
(vloženo 24.10.20)
Tak před pár dny mi rupla ližina na V9S, když mi kolo upadlo na chodník (a světlo setrvačností pokračovalo dál i když pád kola už byl dokončen). Bylo –6°C, tak pro jistotu rupla i kolejnice na držáku na řidítkách. Od teď vozím takto viz foto. Ten univerzální držák Blackburn jsem kdysi dávno kupoval do zásoby s předpokladem, že originální držák gacironu musí velmi brzo rupnout díky jeho subtilnosti (kupodivu vydržel 3 ŕoky nočních lesních cest, ale neměl jsem žádný pád) . A vlastně jeden z důvodů koupě GAcirona V9S byl i ten, že když rupne držák, budu moct použít nějaký ten univerzální, díky vhodnému tvaru svítilny.
Mam Garcion V9D, s drzakem problem nemam, dalkove ovladani je super. Horsi uz je preklikavat pet rezimu, tlacitko +/- bych ocenil :( Hodne se mi u ni libi ten pulzujici mod, nevite nekdo o nejake male blikacce, ktera by toto umela?
Nooski: BC35R jezdím od loňské zimy a odstín světla je velice příjemný na oči, nijak nepříjemný, kužel svítí i dost do stran a čočka ho krotí směrem dolů tak, aby neoslňoval.
Už jsem s ním byl mnohokrát v lese za tmy a v kombinaci s čelovkou je super, nicméně i bez ní je je to silný zdroj.
K držáku nemám jedinou výhradu, drží fest a ani se nehne. Co se týče ovládání z řidítek, tam jsem lehce zklamaný, režimy musí člověk překlikat, „nahoru a dolů“ tam není. Přisvícení v nějaké hrubější pasáži na 20 sec 1800 lumeny nemá chybu. Do provozu se hodí boční oranžová světýlka.
Vyzkoušeno v prudkých deštích, v zimě, sněhu, několikrát mi upadlo z mých levých pracek na beton a pořád parádně drží.
Jen drobnost ten drzak od Gacironu drzi perfektne na 35mm rodlech, na tensi je potreba vymenit podlozku
Rozdíl mezi 600 a 1000lm je pro lidské oko opravdu malý. Pokud má oko zaznamenat dvojnásobný rozdíl, musí svítilna svítit čtyřnásobně víc…
24.10.20 14:10
kovar: tuhle úpravu jsem taky musel udělat. Vrazil jsem tam jednu pevnou podložku a zlepšilo se to.
U Gacironu mě ten držák v terénu štval. Sice svítilna v ližině drží dobře , ale poskakovala v tom otočném zařízení . Musel jsem to upravit – už nevím přesně jak – asi jsem vyndal (vyměnil) tu pružnou podložku a sešrouboval napevno, aby se to ani nehlo, a už je to O.K.
Byl jsem zvyklý na Yinding s teplým odstínem světla a Gaciron je rozhodně studenější. Fenix je naopak ještě odstínem teplejší. Mě je na oči příjemnější teplé světlo, ale Gaciron rozhodně není žádná modrá levná čínská hrůza. Ve tmě mám naježděno několik desítek tisíc kiláků a i na takovém parametru záleží.
nooski: Na barvu světla jsem taky zapomněl, v tomto ohledu u mě vede Gaciron, Fenix je na můj vkus už dost do žluta.
Pěkné shrnutí, jako uživatel obou světel přihodím pár poznámek.
U BC25R mi nejvíce vadí automatické snížení jasu po nějaké době. Jak jsem už psal, za jízdy to člověk nevnímá, dokud nepřepne na vyšší režim. Tabulka zde Stejnám nešvarem trpí i BC21R, BC35R ne.
Provedení a zpracování. Fenix má kovouvou vrchní destičku, zbytek je plast, kolejničky jsou pak napevno. U Gacironu jsou vyměnitelné a je to potřeba, protože jsou udělané dost blbě (3 kusy a všechny stejně) a díky velkým tolerancím v nich světlo vibruje. Proto se nehodí na jízdu v terénu. Dalším neduhem je právě vysoko postavené těžiště, které je navíc ještě posunuté hodně dopředu, takže krom vibrací má světlo tendenci natáčet se dolů. Fenix drží jak přibitý a jeho držák je taky možné natáčet do boku.
Gaciron má dálkové ovládání. Rozhodně výhoda, funkcí supluje čudl na horní straně, které je hodně vepředu a jeho ovládání je tak složitější než u Fenixu.
Gaciron je svým kuželem vhodnější do terénu, bohužel to zabíjí věci zmíněné výše. Fenix se v terénu ani nehne, ale zase ořez světla nemusí vyhovovat každému. Ještě k tomu podání světla. Jedna věc jsou fotky na bílé zdi, další v reálu. Vidět je to dobře na těch mých fotkách v předchozím srovnání. Fenix má mnohem jednolitější kužel, který je mnohem širší. Gaciron má rozhodně větší dosvit, ale o dost více definovaný jasný střed. Ještě bych zmínil barvu světla. Gaciron svítí bíle, Fenix je opravdu někde kolem těch 4500K – 5000K. Co se týče viditelnosti z boku, tam je na tom Gaciron díky žlutým prvkům lépe. Pulzující mód je u Gacironu fakt parádní, blikání se 150 lm u Fenixe ale díky optice nijak neoslňuje.
Zmíněný dvojklik mě vytáčí taky :-) Jedu si na 600, jede něco proti, tak se chci překlikat na 350 a blikám jak blb.
Čekám na BC35R, jak s ní něco najedu, tak srovnám všechny 3.
˘Ö˘ Krab: Pravda, na to jsem úplně zapomněl. Osobně jsem to dálkové ovládání nikdy nepoužil :)
Ještě jsi pominul dálkové ovládání u Gacironu, to je za mě velké plus, byť jen supluje režim horního tlačítka.
Na vypovídající fotky ve tmě nemám techniku, ale o něco dříve je už dělal nooski zde: https://www.bike-forum.cz/…-svetel-2020