Takže na vysvětlenou, proč jsem se pustil do vlastního kola: začali jsme na Woomu 14, kde díky nízkýmu středu sbíráte dítě ze země za prvním drnem pokaždé, jakmile sjede z asfaltu… Následoval obligátní 16“ Early Rider Belter. Řemen se zdál jako dobrej nápad, dokud byl novej a chodil rovně, pak už to byla spíš servisní noční můra. A poslední 20“ Early Rider Helion byl totální provar. Vidlice mrtvola, sloping rámu tak malý, že si ho rozkrok vašeho dítěte bude pamatovat nadosmrti, a kola těžký tak, že spíš fungují jako setrvačník.
Po 20 letech vyrábění z karbonu, od windsurfingů až po SUPy a pádla, jsem si řekl, proč nezkusit vyrobit i tohle… Navíc mě v tom utvrdila i oprava několika karbonových rámů, kde při pohledu na některé konstrukce předurčené k prasknutí máte pocit, že to konstruktér v půlce práce poslal do číny s tím, ať už to tam nějak ve výrobě doladěj…
Rozkaz zněl jasně: 24”musí být konečně celopéro, s fungujícím odpružením, a to i s 22 kg dítětem. Protože už nechcete za sebou na Rychlebách poslouchat, že „tady to moc drncá“. Takže minimum čepů, pořádnej tlumič kompletně na ložiscích a vidle naladěná na malou váhu. Kinematika kopíruje Propain Yumu, který se do tohoto jednoduchého konceptu hodil nejvíc. Na karbonových garážovkách mě vždy fascinovalo, že většina nadšenců používá stejnou technologii jako sériovky, tj. laminování do formy, což je sice krásný, ale pracný a zdlouhavý, hlavně když vám za zády dítě roste jako z vody. Zato laminování na jádro může být pro kusovou výrobu mnohem výhodnější, jednak s dobře zvoleným jádrem zvýšíte pevnost, ušetříte čas i peníze, a v neposlední řadě odstraníte hlavní nevýhodu dutých karbonových skořepin, tj. náchylnost na prasknutí při pádu na nějakou hranu(což je dětského kola hodně pravděpodobný scénář). A když jsem ještě náhodou narazil na webu na novou zadní stavbu z Fokusu Sam, rozhodnul jsem se si to pro začátek ještě víc ulehčit a použít tuhle upravenou hliníkovou kyvku a vlastní karbonovou dodělat až později. Takže to měla být v podstatě brnkačka… a fakt nebyla:) Ale paradoxně největší problém byly ve finále komponenty, shánět věci na 24” je peklo, takže to bylo poskládáno snad z 10 eshopů.
Po prvním testu je jasný, že u vidlice bude ještě potřeba poladit shim stack, jen řidší olej tlumení tak malých tlaků neřeší. Zato zadek chodí hezky, při záběru ve stoje sice trochu houpačka, ale to se od jednočepu čekalo, holt se to do delších kopců bude zamykat. Váha primárně nebyl cíl, takže těch 11,9 s pedálama na kolo se zdvihama 150/140 a teleskopem je v normě, kompenzují to lehký kola, sice tam nejsou původně zamýšlený Cresty, ale i o 100gr těžší WTB ST i19 v součtu s lehkým Rocket Ronem dává hodně točivej set. Něco by měla sundat ještě nová zadní stavba, ta hliníková s váhou přes jedno kilo to hodně zabila. Ale u prvního prototypu je lepší hrát na jistotu a nesnažit se o nějakou super váhu, zvláště když zkušebním jezdcem je vaše jediné dítě…
(vloženo 5.2.21)
Značka | Hokus |
Model | Pokus 24.10 |
Modelový rok | 2020 |
Velikost | 13 |
Hmotnost | 11,9 |
Rám | přední trojuhelník karbon, zadní stavba hybrid |
Vidlice | Rock Shox Revelation RL 150mm 26" |
Tlumič | RockShox Deluxe RL 205x60 |
Hlavové složení | Mortop HS-120 1,5" |
Kliky | LDK 155 (spíš noname) |
Středové složení | Shimano Deore BB-MT500 PA pressfit 92mm |
Měnič | SRAM NX 1X11, dlouhé vodítko |
Řazení | SRAM NX |
Převodník | SNAIL Round 30T |
Kazeta | Kazeta SunRace CSMX-11 11-42z |
Řetěz | Shimano CN-HG601 |
Náboj přední | Novatec D791SB |
Náboj zadní | Novatec D792SB |
Brzda přední | Shimano SLX BR-M7000 |
Brzda zadní | Shimano SLX BR-M7000 |
Ráfek přední | Ráfek WTB, ST i19, 32d, 24" |
Ráfek zadní | Ráfek WTB, ST i19, 32d, 24" |
Dráty | DT Swiss Competition Spokes 2.0/1.8/2.0 - black |
Pedály | Early Rider |
Řídítka | Syntace Duraflite 318, 620mm |
Představec | UNO Alloy 0 Degree AM Stem 35mm |
Sedlovka | TranzX dropper, ZTTO MTB Dropper Post Lever |
Sedlo | BMX WTP |
Pláště | Schwalbe Rocket Ron 24 x 2,1 Perferformance Addix |
gek: Ahoj,
Zdravím, obdiv a palec hahoru. Mám podobnou věc také v hlavě a stejně jako Vy jsem uznal, že laminace na jádro je nejjednodušší varianta.
Rád bych se zeptal:
Co jste použil jako jádro? Modrý EPS?
Předpokládám, že jste použil „mokrou“ metodu laminace. Je to tak?
Na jakou hmotnost rámu jste se dostal?
Děkuji za odpovědi.
Stavba a výroba pecka, grafika mě neuráží, jen se mi nelíbí tvar rámu… evokuje mi to starý prohnutý Kanondejly (Raven?)… ale to chápu, že je prostě poplatný velikosti a je to jen můj problém. Takže plnej! A jinak, taky by mě zajímaly fotky z tvorby a stavby.. ;-)
No pokud kluk už dorostl na 26" ku, tak v německu se rozhodně dá něco sehnet, ty S nebo XS velikosti tam po holkách hodně jsou aposlání jim většinou nedělá problém:
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/…296-217-1546
Nebo na bikemarkt.mtb-news.de.
Tohle obdivuju mám kluka 10 let a vyrost mi ze 24 Supa a já mu před rokem neprozřetelně slíbil, že další kolo bude celopéro. Použitý full malý kola pro děti na inzerátech prakticky neexistují, tedy objevují se, ale v jednotkách kusů za rok. A nový jsou buď ve výrobě možná někdy v létě a nebo jsou zase finančně mimo to, co jsem za dětský kolo ochoten zaplatit. Grafika je podle mě úplně super. A asi si to s prckem probíral, takže předpokládám, že jemu se líbí, je spokojenej a to je to nejdůležitější. Sám teď budu nechávat opravovat svůj rám a při té příležitosti nechám udělat celolak. Kolo je teď klasika černá matná s tmavě červenýma polepama. Když kouknu do galerie tak je takovejch 70% možná i víc, buď komplet černý a nebo nějakej drobnej barevnej doplněk, takže kolo půjde do nějaký výrazný barvy žlutá, zelená asi metalíza nevím ještě.
Pecka za 5*
Stipka: Asi tak.. mě to přišlo nejdřív jako sranda. Vyrobil jsem doma celopéro z karbonu:))) No a je to tak a řeší se tu nálepky, to je nejvíc:D
6.2.21 16:55
veliká paráda !!! nechápu jak v tomhle případě někdo může řešit nálepky :-D vyrobit doma celopéro je pro mne něco nemyslitelného :) ať dělá malé radost
6.2.21 15:37
jirkas & goofy: Tak minimálně to, že ta grafika vyvolala takovou diskuzi, je pozitivní:) Jirkovu kritiku beru, jak už jsem psal, tohle byla prostě narychlo varianta, abychom už mohli jezdit. Nápadů na něco lepšího by byla fůra, ale je to všechno otázka času. A já mám pocit, že než tunit vzhled, tak raději pojedu s malou blbnout na traily …
No tak to je parádička! A grafika se mi líbí, povedené. Seš borec.
jirkas: OK. tobě se nelíbí, ale peskovat kvůli tomu tvůrce, že si nedal péči a podobné pindy jenom proto, že se to nelíbí tobě? To je za mě trošku úlet ne? Nelíbí se, tak se nelíbí… Taky se mi tu plno kol nelíbí, a klidně to i napíšu. Ale napíšu to jednou a hotové, a ne tady pindám deseti příspěvky… ;-)))
btw: super profilovka. Telemark bych si chtěl někdy zkusit, ale asi bych se zabil :-D
Ta grafika je nahodou osobita. Ze se nekomu nelibi, pochopit dokazu. Ale kecy o tom, ze “to tim zabil, degradoval” atd maj povetsinou lidi, co nemaj za sebou vubec nic. Nebo se pletu? ;)
goofy: Nemůžu říct, co si myslím? To jako fakt? Ano, z mého úhlu pohledu tomu zvolená grafika ubližuje.
jirkas: Nic proti, ale protože se to nelíbí tobě, tak to zabil? To jako fakt?
los_pavlos: V tom odkazu vidím, že se grafikou snažíš zabývat seriózně. To znamená, že se prezentuješ jako grafik :) Každopádně výroba musela dát hromadu práce a pak jsi to takhle zabil. Detail tvoří celek, takže je škoda, že jsi finálnímu vzhledu nedal víc péče. Potenciál to má větší.
Tohle by zaslouzilo rozsahlejsi fotogalerii, nejaky obrazky z vyroby, vyvoje. Takovyhle veci by mely plnit stranky magazinu!!! To by stalo za to. Velika parada
6.2.21 11:19
6.2.21 11:11
Paráda. Co se týká designu, docela vtipně se to dá srovnat co se týká „ulítlosti“ hned s tím Troy Lee odvedle. Pěkně to vyšlo, že jsou hned vedle sebe :) Hlavně že ho ma v oku jezdec ;) Jinak se také přimlouvám za fotky z výroby.
Dobrá práce, fakt pohledný a promakaný. A to včetne grafiky, která na to sedne jak prd€l na hrnec. Slušnej level, spousta komerčně prodávaných kol by se za to nemusela stydět. Máš zlatý ruce.
Super práce, moc povedený.na keci nedej, stačí když se podíváš do jejich profilu. Hlavně kdyzj je dítko spokojený a to v tomhle případě musí být spokojený. Smekam.
Podle mě sou ty trojúhelníčky super, je to ve výsledku mnohem neotřelejší než jakejkoli jednolitej lak…
jirkas: já se tady neprezentuju jako designer a grafiky, ale jako někdo kdo vyrobil ve volným čase kolo. Neživí mě to, tzn. mám na to omezený prostředky a čas. Potřeboval jsem to dodělat aby to jezdilo, volil jsem tuhle jednoduchou formu, právě proto že když bude čas tak to v budoucnu předělám. Chápu že se ti to jako architektovy nemusí líbit, ale grafika na tomhle projektu fakt nebyla stěžejní.
pavlik: 7? Tak se pochlub, treba se priucime tomu co nase deti opravdu chteji.
Něco jako toto by tomu slušelo!
los_pavlos: je to paradni pocin, sice bych rekl ze mala obsese vzhledem k nespokojenosti s dobre fungujicimi detskymi koly ale naprosta parada, za me plny pocet.
Jasné, na grafiku serepes :-) tady je klíčová funkce
Vždycky to pak přece můžeš poslat nějakému leštiči ať se vyřádí a bude MK2…
Kubula: 7..
jirkas, pavlik: kolik detskych kol uz jste graficky resili? Kdysi tady padlo ze detska mysl se na veci diva jinak a kdyz v tu chvili miluje dinosaury tak musi na kole byt dinosauři jinak to proste nepojede. Ja bych si treba na kolo nikdy nedal zelenou kawa, ale je to jen muj nazor.
Mazec!! Jiný level, taky smekám
Nechceš sem dát nějaké fotky ze stavby rámu? Moc by mě to zajímalo.
Super počin, ale ta grafika…
Los_pavlos: Vyrobit rám muselo dat hromadu práce a pak to celé degraduješ “pár trojúhelníčky ze zbytků”? Když jsi tedy takový grafik a designer, jak se prezentuješ, tak proč toto? To nemá hlavu ani patu…škoda no
To dítě je kluk nebo holka? Vyrobit vlastní rám, klobouk dolů.
jj napsal jsem to špatně, nejsou tam 160 ale 155. Původní plán byl odlehčený Suntour Zeron 152, ale v čechách prostě nebyly..
nj odhalil si mě, prostě jsem vystřihnul pár trojúhelníčků ze zbytku samolepek a plácnul je na to, aby to bylo veselejší…
5.2.21 23:06
Krása střídá nádheru. Fakt SUPER. Mám v plánu do budoucna enduro ocelačka HT na 26 kolech. Tak uvidíme. Snad to klapne.
Máš to za 5*. :-)
Jako dobrá práce, opravdu to obdivuju a kluk ještě vic. Snad se potkáme na Rychlebách. Smekám helmu
5.2.21 21:38
5.2.21 21:37
Paráda. Za plnej.