Moje x-tý kolo (všechny bych za těch 30 let už asi neuměl vyjmenovat).
Můj druhý Trek, ten první byl sjezďák Session 88.
Moje první elektrokolo.
Moje první kolo na RockShox, jinak kdysi dávno Z1 Bomber, pak už jen Fox vepředu i vzadu, většinou na Kashimě.
Dojmy? Na svou hmostnost hbitý a velmi dobře ovladatelný živý kolo. Díky poměru odpružený a neodpružený hmoty je projev odpružení naprosto fantastickej od citlivosti na malý nerovnosti po perfektní průběh při velkých ránách. Čím víc tomu člověk naloží, tím líp pružení funguje. Projevem je to „malej sjezďák“, ale není problém na něm jet po dobrý cestě i bez dopomoci. Jasně, hmotnost kola, tlusté pláště a máselnatost pružení síly berou výrazně (oproti mýmu 11.5 kg allmountainu na 2.3" pláštích), ale lehkost, s jakou se kolo i přes svoje hendikepy pohybuje, mě překvapila. Bunny hop na 30cm obrubník sice vyžaduje nějakou snahu :-), ale dá se.
Nastavení obou pružení bylo bezproblémový, stačily mi 2 vyjížďky a měl jsem nastaveno podle svých preferencí a zvyklostí. Sag jsem si nechal vepředu i vzadu kolem 30 %, takže úvodní citlivost je parádní a pořád zbývá víc než dost zdvihu. Zvlášť zadek působí dojmem, že má zdvih větší.
Čtyřpístky SLX s 203mm kotoučema jsou zcela bez připomínek, skvělý brzdy. Pohon komplet XT hodnotím sice jako úplně ok, ale přeci jen působí jako trochu horší než Sramácký GX, který mám na druhém kole. Ovládání XT je tužší a míň přesný, řazení občas není tak spolehlivý, jako GX.
Původní pláště Bontrager SE5 Team Issue mi vůbec nesedly. Na kamenech a kořenech ok, ale na blátě nebo jiném měkčím povrchu mi přišly vyloženě uklouzaný, což mě vzhledem k výraznýmu vzorku překvapilo. Nahradil jsem Rekonama, který jsou pro moje ježdění celkově vhodnější.
Poslední generace motoru Bosch má oproti předchůdcům mnohem jemnější nástup, menší odpory, větší krouťák a líp reaguje na aktuální styl jízdy. Jeho projev je zas o kus blíž tomu, jako by člověk měl megasilný nohy než dojmu, že mu pomáhá motor. Vypnutí motoru při cca 26.5 km/h si člověk kromě akustickýho projevu ani nevšimne, dopomoc se omezí pozvolna Osobně nechápu smysl dvou nejsilnějších módů, ale někdo pro ně možná využití najde. Za sebe bych bral, aby ECO, tedy nejslabší mód, byl tak na 75 % stávající dopomoci a Tour na 125 % proti stávajícímu ECO. Tzn. ECO slabší než teď a Tour výrazně slabší než teď.
Výdrž baterky úplně na pohodu – například po 46 km s nastoupanýma 1300 m zbývalo 46 %… Poměr dopomoci byl 65 % já, 35 % motor, motor jsem měl zaplej na 75 % trasy.
Jako celek kolo funguje prostě parádně a v téhle kategorii už je toho málo, co by se dalo všeobecně vytknout. Možnosti kola jsou rozhodně dál než možnosti moje. Už se nemůžu dočkat léta, kdy ho provětrám na trailech v Saalbachu, kde je poježdění přeci jen o kus jinde než kdekoliv u nás.
Co trochu kazilo dojem po přivezení biku domů, byla trochu odfláknutá práce mechanika, který kolo skládal – bowdeny byly nesmyslně dlouhý a uvnitř spodní rámové trubky nebyly nacvakaný v držácích a tudíž rachtaly. Pláště nasazený tak, že házely jak zběsilý (ráfky byly vycentrovaný dobře), nedotažený jeden grip, který se protáčel, šaltr bylo třeba lehce doladit (ale to si prostě mohlo jen sednout). Dohromady záležitost na slabou hodinku práce, ale přece jen u kola za 220k z renomovaného cyklo obchodu bych školácké chyby nečekal.
(vloženo 5.5.21)
Značka | Trek |
Model | Rail 9.8 XT |
Modelový rok | 2021 |
Velikost | L |
Hmotnost | 23 |
Rám | karbon |
Vidlice | RockShox ZEB Select+, pružina DebonAir, tlumení Charger 2.1 RC |
Tlumič | RockShox Super Deluxe Ultimate RT3, pružina DebonAir, tlumič Thru Shaft |
Hlavové složení | Bontrager Knock Block |
Kliky | E*thirteen E*spec Plus, délka 165 mm |
Středové složení | Bosch Performance CX, 250 W, 85 Nm |
Měnič | Shimano XT M8100, dlouhé ramínko |
Řazení | Shimano XT M8100 |
Převodník | E*thirteen, 34 zubů |
Kazeta | Shimano XT M8100, 10-51 |
Řetěz | Shimano XT M8100 |
Náboj přední | Bontrager, Boost 110, 15mm pevná osa |
Náboj zadní | Bontrager, Shimano MicroSpline, Boost148, 12mm pevná osa |
Brzda přední | Shimano SLX M7120 |
Brzda zadní | Shimano SLX M7120 |
Brzdové páky | Shimano XT BL-M8000 |
Ráfek přední | Bontrager Line Comp 30 |
Ráfek zadní | Bontrager Line Comp 30 |
Pedály | Shimano XTR SPD PD-M9100 |
Řídítka | Bontrager Line Pro, karbon OCLV, 35 mm, prohnutí 27,5 mm, šířka 780 mm |
Představec | Bontrager Line Pro, Knock Block, 0°/45 mm |
Sedlovka | Bontrager Line Elite, zdvih 170 mm, 31.6 mm |
Sedlo | Bontrager Arvada, 138 mm |
Pláště | Maxxis Rekon 29x2.60", bezduše |
9.5.21 19:12
Dva uživatelé kompenzačních pomůcek se melou. Vybavil se mi Jimmy s Timmym…
7.5.21 21:39
@mum-on-bike: Ja bych se k popconu pridal. Obcas se tu na BF objevi nekdo s kym je fakt „sranda“. Bohuzel/bohudik nemaji dlouhe trvani :-).
Tr35, trochu se nadechni, a nandej mu to.
Tyhle arogantní povýšené šmejdy fakt nemám rád.
esmo:
K tem cenam… Precti si vsechny prispevky na to tema a vnimej kontext.
Anjel jakozto prilezitostny uzivatel hardtail ebiku s predchozi neprilis povedenou inkarnaci Shimana se slabou baterkou mi radi, at se nekdy svezu na poradnem ebiku…
Jakoby majitel stare Fabie HTP radil majiteli noveho Eckoveho Mercedesu, at se sveze v poradnem aute…
Vyznam, ktery sis do toho vlozil, je uplne mimo muj svet a uvazovani.
;-))
Mluví o tom jako o kole a půl diskuze je o baterkách a motorech. Divný..
A propo, Tramvajar několikrát nezapomenul zopáknout, že Ghost Lector Hybride je „levné kolo“.
Teď se citíš jako macho samec, když jsi dal za éčko 220? To opravdu není žádná závratná částka ;)
To je sranda, jak se chlapi na kolo fóru hádají o motorech a baterkách :D
Tohle je regulérní motorka, ale vypadá to pěkně, jezdit bych na tom nechtěl :-)
Tak teď už jsem si zcela jistý, že s tímhle tramvajarem bych se potkat nechtěl.
Kam to chodí fery18 pro ten popcorn?
Mne lito neni ;-) . Naopak mam radost ze spickovyho ebiku a ze se nemusim drkotat na nejaky slaby sunce s tristnima zdvihama nebo dokonce bez :-D se smutnym dojezdem…
Ale ano, potvrzuju, ze i nejnovejsi Bosch se 625 baterkou se da vystavit na 30 km, pokud bych jak pitomec pouzival Boost a jel na max (Bosch dava tim vic, cim vic dava clovek). Ale to neni styl jizdy, kterej vyhledavam. Radsi jen Eco, jehoz dopomoc je i tak sakra znat, a delsi trasy prevazne za svy sily (pomer mam kolem 35 % W z motoru a 65 % W z nohou), kde potom v klidu jde dat 70 km s nastoupanim kolem 1500–1600 m.
7.5.21 10:02
Ja ti neberu tvou zkusenost se slabym Shimanem na levnym kole. Na Shimanu jsem jezdil, tak ti to verim, protoze mam zkusenost.
Zatimco ty mas jen hloupe a nicim nepodlozene „neverim“.
7.5.21 08:34
Jen dokola opakuješ stejný nesmysl. Chápu, že ti chybí teoretické znalosti, jak jsi napsal. Nicméně analogie se spotřebou auta by měla být snadná pro pochopení pro úplně každého.
Shimano, které máš v tom levném Ghostu, jsem zkoušel. Je sice výrazně slabší než 4. generace Bosche, má malou baterku a neseděl mi ani styl dávkování výkonu motoru v kadenci pod cca 65 otáček, zvlášť na těžší převody. Ale rozhodně není zase až tak slabý, aby při jízdě do kopce při stejném záběru nohou udělal rozdíl 1 km/h oproti ECO,
Tím se i vysvětluje tvé pomýlení ohledně spotřeby energie. Základní pravidlo při zkoumání vlivu čehokoliv je, aby všechny ostatní možné působky byly nezměněny. Tzn. když tě zajímá výdrž baterky na různé režimy, jediné, co můžeš změnit, je ten režim. Vše ostatní, zvlášť výkon od nohou, musí zůstat stejné.
A pokud ty máš při jízdě na ECO a na max rozdíl v rychlosti jen 1 km/h, je jasný, že při jízdě na max výpomoc dáváš nohama mnohem míň než při jízdě na ECO. To je ale srovnávání jablek s hruškama.
Jinak měl jsi pravdu, že se těma 1300 nastoupanýma metrama je to chyba. Bylo jich 1390 :-). Se svými nesprávnými dojmy o nepravdivosti údajů z Kioxu a SportsTrackeru se prosím obrať na Bosch a Sports Tracking Technologies Ltd. a vysvětli jim, že to dělají blbě :-).
7.5.21 05:34
Ani Ghost Lector neumi zmenit fakt, ze jizdni odpor je ve vyssi rychlosti vetsi nez v nizsi. Takze baterka musi na stejne trase odevzdat vetsi vykon. Uplne stejne jako to auto spotrebuje vic benzinu, kdyz na to dupes. Je to shodny princip.
Navic jako kazdy pohon ani elektropohon kol neni dokonale efektivni. Proto na kazdou jednotku prirustku odevzdaneho vykonu pripada cim dal vetsi jednotka odevzdane energie z baterky.
Ale mozna, ze prave pro tvuj kus Shimana fyzika neplati :-D . Dobre pro tebe :-D .
6.5.21 21:23
„Kopec treba 10km na Eco nebo Boost je ve vysledku na spotřebu fuk“
Tohle je samozrejme holy nesmysl. Do celkovyho odberu z baterky mluvi natolik vzajemne se ovlivnujicich promennych, ze se to neda takhle smahem zevseobecnit. Je to v principu uplne stejna kokotina, jako bys tvrdil, ze auto spotrebuje stejne benzinu na nejake trase bez ohledu na to, jak akcelerujes, kam motor tocis a jak rychle jedes.
Jizdni odpor s rychlosti neroste linearne ale jasne exponencialne. Odber z baterky zavisi na prevodu, kadenci, sile z nohou…
Delas radoby chytre zavery, ale podle toho, co za blbosti pises, nemas o fungovani elektrokola sebemensi anung…
6.5.21 20:10
Ty údaje o 90 % využití baterky platí pro jaký e-bike? Nebo je to jen fantazie?
Jinak určitě není pravda, že pro využití baterky je vesměs jedno, jakou sílu dopomoci do kopce člověk použije. Je sakra rozdíl v reálném dojezdu při ECO a při TURBO.
6.5.21 07:44
Treky jsou pěkný všeobecně… a tohle je kupodivu moc pěkný ebike, oproti jinejm.
Vadi mne, ze o tom pises jako o kole, ale jako ekolo ok. Profil take dobry i s povidanim. Z toho by si meli vzit priklad nekteri majitele kol.
Asi odpovi majitel, ale vem si, ze e-bike ma nekolik rezimu, tedy “pomoci” . A predstav si situaci, kdy jedes do prudsiho terenniho kopce, ale das si tu nejmensi nebo dokonce zadnou pomoc motoru. No, pak mi 34/51 dava smysl jednoznacne. Dale pak 34/10 se bude hodit nekde na asfaltu, kor kdyz motor pomaha tusim jen do 25 nebo 30 km/h, a pak se vypne.
Mě by teda zajímalo, jestli ta kazeta není zbytečný luxus. Opravdu se to užije nebo tam stačí nějaké šestikolco??
Moc pěkný. až budu stár a kolena KO, tak si taky jednou pořídím. Zatím naštěstí stále za své. Ale kolo opravdu fajnové, dávám 5*. Věřím, že za 5–6 let budou e-kola pomalu k nerozeznání od klasických.
5.5.21 13:38
Fajn profil a hezká fotka. Když na éčku jezdí někdo s mozkem a umí v terénu slušně pozdravit a poděkovat, tak s tím nemám problám. Škoda jen, že tu není víc fotek, o tomhle bych byl už ochotnej říct, že je to pěkný… ;-)
Rail se mi líbí i když to je E-bike. Tahat do schodů to nechceš a dávat na střechu auta už vůbec ne, ale jinak fajn. Sere mě, když to dávám do stojanu, ale jinak kolo na pohodu a umí i v terénu. Když se to používá s rozumem, proč ne…
Pěkný to máš. Ani to nevypadá na L, ale spíš S, to bych potřeboval pro ženu.
Pěkný!