cílem bylo postavit retrokolo s převahou dobových dílů,které by se mi líbilo a dobře se na něm jezdilo,,vůbec mi nešlo o to poskládat veterána striktně s dobovými díly.
kolo ještě plánuji osadit turistickým nosičem a dobovými brašnami a hustilkou.
(vloženo 8.5.21)
Značka | Favorit |
Model | Tourist |
Modelový rok | 1977 |
Velikost | 58 |
Hmotnost | cca 14kg |
Rám | Favorit speciál 1977 kované koncovky |
Vidlice | Favorit speciál kované koncovky |
Hlavové složení | Favorit ocel |
Kliky | Favorit tourist |
Středové složení | klínkové miky+věnečky |
Přesmykač | Romet s ocelovou objímkou |
Měnič | Favorit plast+hliník s delším vodítkem vlastní výroby |
Řazení | bílá dvoupáčka Favorit na rámu |
Převodník | 46/32 |
Kazeta | pětikolečko 14-28 na základu pro šestikolečko |
Řetěz | zetko s náběhy |
Náboj přední | Favorit ocel/dural ru |
Náboj zadní | Favorit ocel/dural ru |
Brzda přední | Favorit speciál |
Brzda zadní | Favorit speciál |
Brzdové páky | dvouprsté pro cantilever |
Ráfek přední | Remerx |
Ráfek zadní | Remerx |
Dráty | nerez 2,0 |
Pedály | Favorit krajka (na bílo přestříkané štítky) |
Řídítka | ocel ksč |
Představec | Favorit dlouhý |
Sedlovka | duralová stočená na patřičný průměr |
Sedlo | kožené sport |
Pláště | schwalbe road cruiser |
no, musel bych se podívat, ale myslím že plechovou hrůza brzdu jsem ješte nevyhodil.
ad rukojetě- byly ještě takové „anatomické“ s vybráníma na prsty a „pískovaným“ povrchem
Sergo – ještě k těm nosičům, ty tu píšeš hodně věcí jako pamětník. Jaký nejstarší období vlastně pamatuješ? Ten úzký nosič se dával jen na modely F20 a ty se nedělali moc dlouho. Někdy od konce 50 let a nejsem si jistý jestli vůbec byli po roce 70, takový jsem viděl jen jeden a mohl si ho někdo takto upravit. Nejstarší rámy měli právě tu navářku na nosič, a ta někdy cca kolem roku 64 plus mínus zmizela. Pak byl nápis model F20 na nálepce na sedlové trubce a když přišli ty zrcadlový nálepky v roce 69, už se tam nikdy neuvádělo jaký je to model.
Já ti nevím, trubkové jsem viděl fakt jen samodomo, snad v první polovině 50´ letech možná existoval. Ale s tím duralem je to přeřeknutí. Po tomto úzkém nosiči se dělal trubkovej chromovanej – takovej širší s klipem na pružinu a už k němu tuším nebyly brašny.
Kolem Favoritů existuje spousta neznámých. Další takovou je, jestli existovaly továrně dodávané dvoubarevné pumpy.
Někdo tvrdí, že ano, někdo že píst byl vždy bíly atd. Já si pamatuji, že se potkali dva s jednobarevnejma, prostě si vyměnily písty a byla dvoubaravná pumpa…
Sergo teď jsem se díval na ty stránky a tam ten úzký nosič je taky z trubek, ten jsem měl na mysli.
Dokonce tam píše o duralovém který se prý vyráběl později, ten jsem ale nikdy neviděl.
Jo, jo. Tyhle stránky taky používám jako zdroj informací. A s autorem udržuji průběžně kontakt.
K přehazkám si dovoluji použít odkaz na jednoho váženého bikeforisty :)
https://sites.google.com/…oslovakia/04
V té době nedostatku se prostě recyklovalo, Když jsi vystál frontu a sehnal novější díly, navěsil jsi je na svoje kolo a z těch starejch jsi poskládal zgarba, prodal ho a ještě ti rvali ruce. Sám jsem na kostru ze šmelcu navěsil PWB, staré s ráfky s obutím, Centrály atd, a postavil si se Speciálem, Sprintama, Centrikama…
S těma rukojeťma jsem se setkal. Ty krátký byli právě na F20 na vlaštovkách v šedesátých a ty dlouhý na beranech obyčejných cestovních modelů a údajně se tam dávali docela dlouho.
Ale to s tím nosičem mě zaráží, že by se dělal po domácku. Mám doma tři, a jsou úplně stejný.
Nechci být hnidopich ale jen tak pro zajímavost, měl jsem s PWB přehazkou dvě kola z roku 1977. Jedno bylo dámský, druhý cestovní pánský. A před časem jeden kšeftař z Brna rozprodával F1 z roku 77 a bylo tam PWB. Takže v tý době podle mne mohly být obě dvě.
Sergo já se oledně toho trubkového nosiče nebudu hádat ale viděl jsem ho párkrát na aukru, nepřipadalo mi že to někdo vyráběl, vypadalo to originálně,a dokonce ten prodejce psal rozmezí let kdy se to vyrábělo.
Ještě k rukojetím. Ty se dávaly i na Favority, a to v době kdy kola Liberta ještě neexistovala. Krom beranu se dávaly řidítka „vlaštovky“ a ty poprohýbaný. Brzdové páky k nim – viz příloha.
Trubkový nosič, alespoň typu na obrázcích fabricky neexistoval. Jen samodomo výroba. Chytal se nedříve na návarky na zadních vzpěrách, později pomocí objímek. Jak se začala dávat destička na uchycení zadní brzdy, ta sloužila i pro upevnění nosiče, ale jeho tvar je už jiný.
Trubkový nosič: Tak to musím přiznat nevědomost a neznalost – trubkový nosič jsem nikdy neviděl.
dík za info :-)
Ty úzké turistické taky člověk viděl jen občas na starších kolech.
Ať Ti kolo dělá radost
Zajímavý, není to tak jednoduchý jak jsem myslel. Zrovna tu teď bojuju s přehazkou PWB a pastorkem 26 zubů. Nahoru to vyskočí a dolů už ne. Jako by se řetěz zablokoval mezi pastorkem a kladkou.
Možná že F 10 měl kované koncovky, nikdy jsem se o ten model tolik nezajímal.
Ta přehazovačka pobere 14– 28 ale neunapíná to s tím horským převodníkem, chtěl jsem aby šly zařadit všechny kombinace aniž by se řetěz plazil po rámu.
S tím speciálem máš celkem pravdu ale není to úplně obyčejný rám protože nemá úchytky na pumpu a má ty kované koncovky.
Já už jsem generace kdy přišly horský kola takže jsme zhejčkaný lehkými převody do kopců a už nemáme páru ušlápnout ty převodníky 51/47. Je ale pravda že když byl v zadu největší pastorek 21 zubů tak to člověku moc nepomohlo. Taky jsem si všechny 4 a 5 kolečka přeskládal na větší pastorky. Ale ještě nemám vyzkoušený všechny kombinace, tak mě překvapuje že ta plastová přehazovačka nepobrala převod 32–28 myslel jsem že to dá.
Jinak k tomu rámu. Speciál to není, ten měl vždy sloupek pro uchycení zadní brzdy trubičkový a ne tento navařený plech. A dole nebyl ten plech pro stojan ale taky trubička.
On ten horský převod v kombinaci s tehdejším čtyřkolečkem ani moc horský nebyl protože když tehdejší čtyřkolečko mělo rozsah 14–21 zubů tak to do bůhvijakých kopců nebylo, já mám na tomhle kole poskládané pětikolečko 14–28, ale musel jsem vyrobit delší vodítko aby to ta favorit přehazovačka pobrala.
On si to dobrovolně nikdo nepořídil. Prostě Tvoji rodiče neměli známého s prodejně Jízdní kola a šicí stroje…, a tak jsi byl rád, že vystáli frontu aspoň na horáka, tedy F20. :) On ten horskej převod je stejně k ničemu. Normální kopce jsem vyšlapal a do terénu to zas nedovolily pláště.
Převodník je vlastně cyklokros nebo kompakt, jak dlouho trvalo než to někdo znovu vymyslel,dát tomu berany tak je to gravel jak vyšitý.
Já jsem před revolucí taky nedovedl pochopit jak si někdo ze spolužákú mohl pořídit fávo s rovnými řídítky, to mi tehdy připadalo totálně out (-: ,v té době mi bylo cca 13let.
Je zajímavé, jakou oblibu má dnes horský převodník. Já to v roce 1968 bral jako křivdu a to samé s rovnýma řidítkama. Každý chtěl závodní kolo. A proto, jak to bylo možné – hned výměna. Musely se měnit i kliky, protože to není záměnné.
Ty kované koncovky se občas objevovaly i dřív, viděl jsem je i na starších rámech, tady ten je zřejmě favorit speciál, nemá ůchytky na hustilku, a neviděl jsem je ani na takovém samém rámu z roku 78.
Ten převodník je opravdu dobrá věc, proto ho asi brzi přestali vyrábět, to je. Logické(-:
Vlastně je to opravdu pěkný kolo. A ročník 77 znamená že i ty komponenty jsou tam správně, i ta plastová přehazovačka už v tý době byla. Dal si teda akorát nový ráfky a blatníky ze světlama. No a ten horský převod je ze starších kol ale upřímně taky mám nutkání nacpat ho na všechny Favority:-) Překvapily mě ty kovaný koncovky, myslel jsem že na ty nejobyčejnější rámy se začali dávat až v průběhu 80 let. Tohle teda musí být jeden z prvních který je měl.
Pokusím se sehnat origo brašny ale nechce se mi za ně dávat astronomické cifry na aukru, dostanou se i nějaké novodobé v retro stylu,tak uvidím,ty brašny se kdysi taky dělaly různé,viděl jsem i červené.
S tím nosičem nemohu ůplně souhlasit,vyráběla se i trubková verze,nevím ale která dříve,i ten ohýbaný se vyráběl ve dvou verzích,jedna má uchycení k patkám naletované, stejně jak to budu dělat já, a ta druhá má rozlisovanou trubku a v ní díru.
No sranda by byla to vyrobit z nerezu a pak narřít štětcem stříbřenkou na roury od kamen.
Barva- ano, jednu dobu jsem smlouval se sousedovic klukem zda by neměnil, já měl metalízu a on tu krásnou světle modrou s hezčíma mufnama…
Dobrá práce ten nosič.
Jen se bude víc podobat těm klasickým nosičům za 38 (?) Kčs z pochromované 8 kulatiny.
Nosiče Turist měly vršek z lisovaného plechu, je to ostatně vidět na onom vzorovém na poslední fotce.
Oměřit a udělat rozvin pro řezání polotovaru by šel, ale to lisování si bez dvoudílného nástroje neumím představit.
A… pokud Tě ale mohu poprosit… neurážej to kolo součastnými brašnami :-)
Zaručeně seženeš ty původní šedé koženkové…
díky…
Dříve se ty zrcadlové polepy dali koupit na netu běžně a dle mého v super kvalitě. Dnes je seženeš možná jen pod rukou :-)
Cibi: ta bledě modrá se mi vždy dost líbila, no možná ještě víc než metalíza .
Již je ve vývoji i nosič,je dělaný podle originálu ale širší aby šla použít i
novodobá dvojbrašna a taky aby šlo dát něco i navrch.
Favorite,
Barva : soused měl Favorita cca 197× v „miminkovské světle modré“
Byly na tom nálepky se stříbrným podkladem. Toto co máš sice není orginál, ale je to pěkné.
Rukojeti: dík za vysvětlení, ty dlouhé šedé pamatuji, ale byly nesehnatelné už v osumdesátých letech.
(stejně jako horský dvoutác)
Článek o výrobě objímek si pamatuji, jen jsem si ho s Tebou nespojil. Chválím!
Košík na řidítka jsem měl na skládačce, ale chytal se za takové pacičky objímkama k řidítkům…
Že jsou ty košíky samo domo mne nenapadlo. Chválím podruhé :-)
Learita:díky ,nálepky jsem kupoval na na retrocyklo a myslel jsem že klame fotka, bohužel neklamala, navíc bylo opravdu nutné samolepky přelakovat.
Ono mi to tak nevadí že to vzhledově vypadá jak to vypadá ale spíš mi vadí že to má vypadat úplně jinak.
Nevím jestli jde sehnat tahle verze v lepším provedení.
Máš to moc pěkný. Vidím za tim kupu práce.
To se nedají koupit lepší nálepky než tyhle kde místo zrcadlového povrchu je jakási stříbrná?
Překlikl jsem se ,rukojeti se podle mne na rovné řídítka dávaly,když ne tyhle tak takové delší šedé zahnuté.
Dobovou metalízu jsem nechtěl protože bych stejně odstínem netrefil.
Ještě budu dělat jedno kolo v Javácké vinové s podobnými polepy jako má Bára.
Tahle modrá je prý stejný odstín jako moped Stadion.
Cibi:Osa je originál někdy z předrevolučního období ,to zavrtání je jenom kousek.
Objímky jsou vlastní výroby,stejně jako oba košíky z nerezu,mám na ně přípravek.uchycení předního je na šroub představce a rámový je přichycen na dva šroubky k objímkám do kterých jsou vletované matice,aby košík tolik neodíral láhev.také vzpěry blatníku jsem vyrobil z nerezového drátu.
Světlo je opravdu z NDR a místo žárovky je osazené výkonovou led namířenou proti parabole.
Ohledně rukojetí moc nesouhlasím,podle mne se narovné řídítka běžn
Ahoj, hezká práce, a překvapivě pěkně vypadá i ten neorginální lak.
Množství objímek je malým svátkem :-)
Světlo Ruhla z NDR je snad NOS…
Vrtaná středová osa je nějaké závodní provedení nebo „domácí výroba“?
A… Pokud bych to nazval výhradou, byl bych příliš trofalý… nicméně mi nesedí ty rukojeti.
Veškeré Favority měly omotávky, plastové rukojeti se dávaly na Liberty.
Ale jak píšeš, chceš tam dát origo řidítka, i pokud by tam toto zůstalo.. jezdíš s tím Ty.
Díky za připomínku dob dávno minulých.
Pěkný kolo,tady máš ty řídítka.https://sport.bazos.cz/inzerat/136170788/riditka-a-sedla.php
Originál páky mám ale potřebuji sehnat i originál vlaštovky, potom to asi vyměním.
Kovová přehazovačka by vypadala lépe ale tahle je o něco seřiditelnější a spolehlivější.
Skoda, ta celokovova prehazovacka a paky k tem specialum by to vyladily lepe.
Mam v garazi pripraveny na renovaci to stejny. Ale to si jeste nejakou dobu pocka…:-)
Baro2 díky : trochu mne inspirovalo i tvoje Fávo, chystám ještě jeden projekt.
Snad jsi vyjel v cerstve vyprane flanelce s cerstve navoskovanym plnovousem.
LANCE:chtěl jsem poskládat něco ve stylu Favorit tourist a ty měly většinou rovná řídítka.
Tam jsou snad všechny originální díly Favorit, to se jen tak často nevidí.