Už to tu sleduji pár let a sbírám tu inspiraci a znalosti o kolech Favorit, asi je na čase přidat taky nějaký fotky.
Získal jsem ho takto v původním stavu bez zásahů, kromě sedla, které jsem namontoval, bylo tam novodobé. Nejsem si úplně jistý s brzdovými pákami, myslím že tou dobou už se tam dávali ty novější. A ten kryt proti padání řetězu, myslím že se dělal až později.
(vloženo 11.5.21)
Značka | Favorit |
Model | Model F9? |
Modelový rok | 1973 |
Velikost | 58cm |
Rám | ocel |
Vidlice | ocel |
Hlavové složení | Favorit |
Kliky | Favorit |
Středové složení | Favorit |
Přesmykač | Favorit |
Měnič | Favorit PWB |
Řazení | Favorit |
Převodník | 51/47 |
Kazeta | čtyřkolečko 14-20 (původní 1973) |
Řetěz | Favorit Super |
Náboj přední | Eska |
Náboj zadní | Eska |
Brzda přední | Favorit |
Brzda zadní | Favorit |
Brzdové páky | Favorit |
Ráfek přední | Favorit |
Ráfek zadní | Favorit |
Pedály | Favorit |
Řídítka | Favorit 36cm |
Představec | Favorit |
Sedlovka | Favorit |
Sedlo | Sport 05 |
Pláště | Barum 32-622 |
25.5.21 10:16
Aha. No tak tohle jo. To je opravdu něco jinýho než ty originál nosiče. S těma odrazkama na tebe budu myslet až budu fotit další kolo
Jasně, to je přesně ta odrazka, ale abys byl fakt frajer, tak potřebuješ dvě. S jednou je to tak, jak když si chlap vezme jen 1/2 Viagry. Nepíchá, jen popichuje :)
Ty nosiče jsou fabrická výroba, ale horní část je vylisovaná z plechu. Ty samodomo jsou z kulatiny.
Na jedné fotce je ten nástupce ze 70´. Na druhé příklad samodomo výroby.
Tak ta otázka. Když ty kola byli nový a obě jste koupili už s nosičem, tak jen nosič přece musela být průmyslová výroba a ne někde po domácku v garáži.
Ovšem velká paráda byly přídavné odrazky na zadní vzpěru. Na fotce jsou už ty moderní. Ty staré byly oválné.
Nepamatuji jak se to zadní světlo řešilo v 60´letech. Předná bylo to kulaté stříbtné. Já to řešil až v 70´ viz příloha
Sergo říkáš bez osvětlení ,mne by zajímalo jak se tehdy řešilo zadní světlo když na blatníku byla ta hliníková stadion-odrazka existovalo zadní světlo na blatník které se dalo místo ní nebo se pouřívalo světlo na zadní vzpěru jak na starých kolech ?
Zdar, kola byla nová, to r. 67 stálo 950,– Kčs, to r. 68 1050,– Nosič i brašny byly v ceně. Bylo to bez osvětlení, jen zadní odrazka na blatbíku s erbem. Brzda centrál, ocelové páčky. Tvůj tatík má pravdu – Esku jsme brali jako socku, ale lidi jezdili i na horším. Tehdá mě byla velikost 58 velká, takže otočit zámky sedla a to sklopit tak, že se předkem dotýkalo štangle.
Můžeš klidně psát i do zpráv. Mám toho doma taky víc ale musím to sem přidávat postupně. Dojde i na F20. No k těm nosičům, to jsi nenapsal jestli jste ho tam z bráchou měli a ty kola jste kupovali nový? Možná se na kola nedávali a museli se přikoupit.
V těch 60tých bylo hodně F8, ty měli jednotác a tříkolečko. Měl ji můj táta a dodnes vzpomíná jak byl nadšený že dostal dražšího Favorita a ne levnější Esku. Zajímavý je že měl ročník 64 a navářky na pumpičku už byli na horní trubce. Mohlo se to v tom roce lámat. A měl tam řetízkovou přehazovačku a páčku na návarek.
Měl jsem dva rámy z roku 68 a jak píšeš, nálepky křídla a salámy. Kamarád má 69 a už má zrcadlové nálepky a zakončení vzpěr už do korunky. Takže u obyčejných rámů salámy do 1968 a u F12 byli salámy až do roku 1974. To vím, protože jsem měl 65,69,70,71 a 74, všechny měli salámy a od roku 70 kratší zadní stavba.
Beranama nahoru, tady po Budějcích takhle jezdí spousta fotrů ještě teď, jednou jsem to zkusil a bolely mě palce z brzdění, a moc frajersky to teda nevypadá, spíš naopak.
Ten nosič na poslední fotce jsem nikdy neviděl.
Na jednom kole ze začátku 60´mám tento nocič, je z kulatin, ale vůbec nevím, jestli je to favorit. Zajímavé je uchycení ke sloupku brzdy. Na ty šedivé nebo červené brašny je široký. Neví někdo co to je?
To: walrus.
Přesedlal jsem sem, abychom nezasírali profil Favorit77.
Už jsem to tu kdysi psal, ale tak znovu. Brácha měm F20 r.1967. Tečkovaná jednopáčka na objímce, pákový přesmyk, nosič brašny, zvonek bez erbu, chromovaná pumpa, jednobarevné pláště, čtyřkolečko, horský převod. Já měl r.68, už s tečkovanou dvoupáčkou, zvonek s erbem, lakovaná pumpa, pláště s krémovejma bokama. Oboje kola měla ještě salámy na zadních vzpěrách a nálepky „křídla“. Někdy od r. 69 se zadní vzpěry nekončily salámama, ale v korunce. Nálepky kovově lesklé, resp. červené. Je však divné, že salámy se objevovaly minilálně do r. 74. V 70´si ten horskej talíř moc nevybavuju, ale on každej koukal se ho zbavit a nasadit berany. Mám rám r.64, a ten ty návarky na nosič má, taky návarek na jednopáčku, držáky pumpy na šikmé trubce. Myslím, že ty návarky zmizely spolu s návarkem na jednopáčku a přemístěním držáků pumpy na vodorovnou trublu. Ale nosič se podle mě nadával jen na F20, ale i na jiné typy. Také všechna kola neměla dvoutalíř a hlavně začátkem 60´ nebylo všude 4kolečko, ale 3kolo.
To tvoje kolo vypadá hodně dobře,závidím Ti hlavně ty široké origo ráfky,
Ty kovové přehazovačky měly tak zvláštně uchycené vodítko (uprostřed),možná ještě v kombinaci se slabší vratnou pružinou je to důvod toho problému.
Taky mne to čeká plánuji ještě poskládat jedno starší fávo.
Ty typy ohledně samolepek a koncovek se dost prolínají,jako kdyby tam dávali co zrovna měli.
Jen teda ty starší díly jsou hezčí než ty novější. Aspoň pro mne. Tak například řadící páčky na rám, ty pozdější plastový jsou proti starším hliníkovým fakt strašný. A třeba pákový přesmykač je prostě machrovinka, která se určitě líbí každýmu fandovi Favoritů.
walrus, koneckonců po šedesáti letech nějakejch plus mínus deset let je prkotina. A za sto let už to bude úplně jedno, pořád je to aspoň stejná značka :-)
A správně píšeš, že pokud se na kole jezdí, tak se prostě díly opotřebovávají, musí nahrazovat novýma a s pokrokem doby se i vylepšuje. Kompletní model, tak, jak se prodával, ať si drží ve fabrickým muzeu, to za ně amatéři dělat nemusí.
Ještě k tomu krytu proti padání řetězu do zadního výpletu. V 60 letech se tam dával tento – viz foto
bara2 – už to vidím. No tady je opravdu ze 60 tých jen ten rám a možná převodníky, tyhle kliky byli až na konci 80 let a to si nejsem jistý jestli je nedávali jen na Esku. No ale chápu to. Když na kole někdo jezdil musel na něm dělat samozřejmě servis a tudíž měnit za novější díly.
Klikneš nahoře na „Foto“ a máš tam rubriky. poslední je Ostatní. Ale teď je ten Tulák hned nahoře i ve „Foto“ :-).
Favorit 77 – A víš že už mě to napadlo hodně krát, předělat to na turist? Vždycky když přijde kopec:-) S tím původním 4 kolečkem se upřímně dá jezdit jen po rovině:-) Ale nechám ho v původním stavu. Turista totiž taky mám, jen ho musím trochu vyčistit a promazat a pak sem přidám fotky.
bara2 – Jak se dostanu do ostatní? Zajímalo by mě taky to tvý kolo z roku 66. Na profilu ho nevidím.
Jo jo, na Tuláka jsem se díval, je tam krásně vidět lidová tvořivost. Kolo z 60´ a blatníky 70´ dovedně připasované zprohýbáním vzpěr
Můj předchozí koment se týká jiného kola (toho v Ostatní – Tulak), jsem na něo odkazovala s ohledem na loga " f" v ozubeném kole s křídlama.
SErgo, já o tom vím kulový a přít se nebudu. Zjevně to nemá původní lak a třeba to někdo v 70. letech celý osadil novýma věcma. Ale zas to bylo tehdy celkem zánovní kolo (ročník 66), ale proč ne, třeba se tím bavil.
Pro Bára2: Ten talíř se dával až 70´. Byl však houfně doděláván. Ona přehazka PWB velmi ráda řadila 5. kolečko na čtyřkolečku, a to pak končilo ohlou patkou, zejména tou ne kovanou, ale plechovou :)
V 70´na pákách fakt patří „f“ v zubatým kolečku – byl jsem se podívat :). Dost možná, že kolo mělo rovná řídítka a berany byly dotvořeny. Sám jsem podobnou proměnu v mládí dopřál své F20.
Dala jsem do Ostatní kolo z roku 66 v „nálezovém“ stavu. Všechna loga jsou s ozubením a křídlama. Koneckonců, ta křídla jsou i na nálepkách ze šedesátých let. Kryt špic byl jak na mé Favoritce z roku 64, stejně tak je i na tomto z roku 66.
Děkuji za body. Tohle kolo je opravdu krásně zachovalé na to že má už 48let. U těch pák jsem nemyslel ty se stavěcími šrouby ale mají stejné logo, F v kroužku s křidýlkama. Na tomhle mým kole je ještě F v kosočtverci který se dávalo v 60 letech. Sedlo Special 04 se dle mého názoru dávalo na lepší galuskové modely.
Pěkně zachovalé, páky jsou myslím OK, ty s těma stavítkama se dávaly na čelisti Speciál nebo Centik. I ten talíř proti vlítnutí přehazky do špic už tam myslím mohl být. S beranama spíš sedlo Sport 04, ale to možná kecám.
12.5.21 00:56