Ta podložka je fakt mimo a Cane Creek 110 hlávko by tomu taky slušelo víc. A za mě by to rozhodně chtělo odpovídající upínáky. A celkem by mě zajímalo, jak jede 531 s tímto průměrem trubek.
Jinak teda velká paráda.
Děcka, dík za přednášku o trubkách, nějak jsem to neměl sílu dočíst, i když to znělo z počátku zajímavě a poučně :-)
13.6.21 18:52
Tak těch detailů tam bude více. Tvar rodel je škaredý, představec i rodla mohly být stříbrné, kabeláž je po anglicku hnusná díky přehozeným brzdám a čepičky na ventily jsou prostě fujtajbl. Ale stejně je to nádherné kolo :-)
13.6.21 10:03
13.6.21 09:54
13.6.21 09:48
cio: Kdybych mel bejt extra puntickar, tak ta karbonova minipodlozka pod predstavcem tam taky neni moc hezka :D
13.6.21 09:35
kamaro: ta profilace bude podle mě dělat hrozně moc. nejen že bude simulovat větší průměr trubky, ale bude i tužší do krutu než kulatá trubka
není těch 38 (a 42 a 44mm) už zbytečně moc pro normálního smrtelníka s obyčejnýma nohama a šlapající nějakou rozumnou kadenci? skoro si mylsím, že jsem nikdy neměl (až na sjezďáka) větší průměr spodní rámový jak 35mm a to jsem na nich i blbnul, že jo. a vždycky mi přišla jako nejslabší článek v tuhosti (do boku) zadní stavba (ale nikdy jsem nebyl vysazený na tuhost, tak mi to nikdy nijak nevadilo)
já se také těším, hlavně tedy na finále :-)
deekay: rozumím. tohle nějak nepociťuji, abych ti pravdu řekl a zkoušel jsem werka i na 23mm pláštích. asi k tomu prostě nemám vlohy
cio: jasne, jen me udivil ten rozdil z 38 na 50.
nimrod: No jsou tam dve veci. Prvni jsou ty mikrovibrace. To se netyka mtb a podobnych kol s tlustyma gumama, ktere to odfiltruji. Kdybych to mel popsat, tak kdyz vjedu na karbonovem silnicnim kole na nejaky pravidelny drsnejsi profil, tak citim vibrace, ale ty amplitudy jsou jakoby orezane, vyhlazene. A to i na kole, ktere je jinak tvrde a ve velkych dirach se tak zpusobnme nechova a ranu prenese znatelne.
U toho oceloveho kola to chytne vibraci a ta tak nejak probiha celym ramem a mam pocit neustaleho lehkeho chveni.
Druha vec je chovani po vetsi rane. U carbonu vezmu diru, ten do jiste miry propruzi a vrati se, nemam z toho pocit, ze by tam byl nejaky prekmit (v realu je, ale necitim to). U oceli kdyz vezmu diru byt treba jen zadnim kolem (pri prizvednuti predku), citim pak jste nejakou dobu vibrace i v riditkach. Proste zadek propruzi, pak se vrati, ale jsou tam prekmity, tkere trvaji delsi dobu, nez se uklidni a cele se to nese celym ramem.
Stoprocentne na tohle bude mit vliv i tuhost ramu, cim tuzsi, tim mene to propruzi a tim mensi budou nasledne amplitudy a tim mene znatelne to bude pro jezdce. Coz mozna vysvetluje to, proc moje alu ramy vibrovaly pocitove mne nez ocelove (vzdy byly tuzsi s vetsima prurezama trubek).
Nevim jak to jinak popsat :) Urcite by to slo spocitat popripade nasimulovat pro ocelovy nebo alu ram, u karbonu se nikdy nedozvime ty vstupni parametry, co vyrobce pouzil.
Nimrod: Omlouvám se za zkomolení jména, přeci jen mobil a po ránu ještě zalepené oči :-) Dnes si budu hrát s jedním párem XCr vzpěr… Těším se.
Nomrod: Max je stejná slitina s obchodním názvem Omnicrom jako u řady Spirit, Life, HSS…
Má trochu nevýhodu v omezeném sortimentu, jen jeden průměr u každé trubky. Jinak ano, díky profilaci jde tady vykouzlit o trochu větší tuhost rámu oproti obdobným trubkám z ostatních „kulatých“ řad.
Ono to je většinou o kombinaci trubek i mezi řadami, je potřeba pracovat i s délkou jednotlivých trubek a délkou zeslabení, které je také rozdílné. Tady je už ale potřeba znát rozměry rámu a v katalogu hledat optimální trubku pro tento rám.
Jinak můj tip na DT je třeba XCr v základním průměru 38mm, ale v Maxové bioval profilaci. Celková délka je 670mm a z toho 450mm je plně zeslabených. Jestli toto bude kompatibilní s mou velikostí rámu, tak je to můj favorit na DT mojí silničky. Bude to megatuhé, ale přitom hodně lehké.
deekay: vím, nepíšeš o té „živosti“ (přenášení vibrací) ocelových rámů poprvé, ale mohl bys to zkusit rozvést? moc to asi neodpovídá mým zkušenostem, ale moje zkušenosti jsou jednak s hliníkem, ne s karbonem, a druhak v rámci zcela jiných kol než zde probíraných (dirtjump, trial), tak je to dost možná pouze tím (nešlo tedy o lehké vibrace nýbrž o velké rány)
cioran-m: trošku se divím, že nezmiňuješ i maxe. ten mi papírově přijde jako vrchol možností oceli uspět v konkurenci rámů z jiných materiálů (tužších)
12.6.21 23:33
cio: Zase nejsem tak bohaty, abych mohl zkusit si neco necht postavit a nasledne to prodaval, protoze na tom nebudu jezdit.
Ono vis co je sranda? Me se na spouste tech modernich carbon kol jezdi i hure, nez na tom mem starem…takze jsem nastupce stale nevybral a neni to jen o kotoucich, nebo hmotnosti.
Nicmene k tomu aero. Prehodil jsem ted kola z 38 na 50mm rafky, hmotnost kol sla celkove o cca 200g nahoru… ale ten rozdil jak to jede mi docela vyrazil dec. Zmerene to samo nemam, ale dve vyjizdky na okruzich co jezdim casto, na nakych strava segmentech treba 100 az 150 prujezdu a stejne tam padaly moje osobaky o_O. Jen podotykam, ze kolo jinak zustalo stejne a galusky take stejny typ a stejne tlaky. Takze by me zajimalo, kolik by udelal ram. Ale hadam, ze tolik co kola to nebude, jelikoz posed mi zustane stejny, tak jak mi vyhovuje.
12.6.21 21:44
12.6.21 21:43
Cio: To dovážení rámu na stejnou hmotnost bylo myšleno jen pro porovnání vlastností dvou jinak identických rámů – se stejnými průměru trubek a geometrií. Jinak by dovažování samozřejmě nedávalo smysl. Bylo to myšleno jen pro porovnání tuhostí dvou ramů. A aby byl tento faktor porovnatelný, musí být ostatní faktory ovlivňující chování celku identické, ninak by ovlivňovaly hodnocení právě zkoumané vlastnosti.
To, že jsou lepší rámy dělány z těch lepších řad je pochopitelné. Tento rám bude prostě lehčí. Vyšší pevnost materiálu umožní udělat tenčí stěnu trubek.
Tabulku znám, ale pěkně je vidět že modul pružnosti je u všech naprosto totožný – 200GPa. Toto je parametr popisující chování materiálu v elastické oblasti a říká, že rámy se stejnou geometrií a průřezovou charakteristikou budou z hlediska tuhosti stejné.
cio: No pro me docela novinka, ze 953 nejsou bezesve trubky :) nejak jsem automatick predpokaldal, ze ano.
Jinak ad ten britsky profi tym – ono to byla takova trochu reklama imho. Firma si zakladala na svem ocelovem programu. Carbon ramy byla takova ta klasicka asijska konfekce, nic co by se dalo rovnat s top ramama vetsich znacek.
Nicmene sveho casu se objevovaly tyhle profi ramy na ebay, uz jsem mel cukani, ale ta geo uplne nesedela :)
12.6.21 21:14
kamaro: Mam dojem, ze tam jde porave o to ze ty „lepsi“ materialy se delaji v oversize trubkach ne?
A co se tyka „zivosti“ tak to jsem pochopil jinak – proste ocelovy ram znatelne nese vibrace, hadam ze to je ona vec, kterou milovnici oceli udavaji jako ze ocelovy ram je „zivy“.
Jinak představené kolo je moc pěkné. K rámu mám samozřejmě pár svých hnidopišských připomínek, ale jsou to celkem drobnosti :-)
Cio: Osobně nevím, jak by jsi chtěl poznat rozdíl mezi rámem třeba z XCr a Zony, pokud by byly použity stejné průměry trubek. Jasně, rám z XCr bude o cca 300g těžší, ale pokud by jsi ty kola dovážil na stejnou váhu, osadil je stejnými záplety a kola měly stejnou geometrii, tak rozdíl nemáš šanci poznat. Modul pružnosti těchto ocelí i nerezí je totožný (jednotky procent rozdíl). Vyšší pevnost top ocelových materiálů se projeví pouze v tom, že můžeš použít tenčí stěnu trubky a ona to ještě vydrží. Z hlediska tuhosti je to při stejném průměru trubek totožné, tady platí fyzika. Změna vlastností rámu (navýšení tuhosti) se řeší pouze zvětšením průměru trubek, popř. jejich tvarováním. „Živost“ kola poté geometrií.
Pokud platí fyzika i u spojů, pájený spoj bude tužší, kvůli většímu množství materiálu ve spoji.
cio: Ja to mam takhle: jakozto strojari se mi libi samozrejme kovove ramy, pekne posvarovane, s hezkymi detaily a hrozne bych neco takoveho chtel jezdit. Sice jsem nejel nic z Tebou uvedenych oceli, ale na ocelovych ramech me prave vadi ta jejich zivost, to jak prenasi vibrace – ztraci se mi v tom pak feedback od silnice, pak to jak se tomu musis prizpusobit, protoze si to zije trochu vlastnim zivotem.
Takze jakkoliv karbon povazuju proste za (velmi casto) pofiderne polepene uhlikove hadry, v pripade silnicniho kola mi to proste vlasnostma neuveritelne sedi. A nejde ani o to jestli je to pohodlne, nebo tuhe, ale o to jaky je z toho pocit.
Moje silnice ma aktualne s 50mm carbon kolama cca 7.5kilo a je to tak akorat, takze verim ze hmotnost nebude problem u dobre duelaneho ocelaku z oversize trubek. Vsak i muj swisscross na kotoucich a zubatych gumach ma 9.3, bez jakekoliv gramariny a jedineho kousku karbonu, vyjma vidlice.
12.6.21 19:38
cio: Musim s tebou naprosto souhlasit. BAUM je moje vizualni srdcovka. I kdybych mel prachy tak si to asi na jezdeni nekoupim, muj jizdni styl neni kompatibilni uplne s ocelovyma a titanovyma ramama, jak jsem zjistil :)
Ale vypadaji fakt epesne a tenhle obzvlast.
12.6.21 13:30
11.6.21 21:35
To je peckovní, rámovka klasickej trojůhelník, super komponenty, no a za sluníčka ty odlesky musej vypalovat voči.
11.6.21 19:04
A behem tydne by byl na zdi v obyvaku. :)
Paradni retro. To bych mel jen na letni nedelni jizdy v peknem pocasi. :)