Pravděpodobně většina potenciálních zájemců o e-bike bude řešit (nejen) dilema výrobce pohonu, já jsem začínal na Bafangu a často jsem četl a poslouchal, jaký je to čínský šmejd a naopak Bosch většina uživatelů vykresluje jako hi-end pohon, kterému se Bafang nemůže v ničem rovnat.
A jelikož se nám doma ta elektrokola začala trochu rozmnožovat, a přestože s Bafangem žádný zásadní problém nemám, tak jsem věděl, že jedno z nich bude z Boschem.
Mám od Bafangu dohromady 4 komplety, které jsem objednával v rozmezí 1,5roku ve 3 objednávkách. Dá se na tom dobře pozorovat, jak se posouvají dopředu, jak se třeba zlepšuje kvalita provedení kabeláže, LCD, štítky, atd. To je na první pohled naprosto v pořádku a nerozeznatelné od německé produkce.
Bafang M500 s baterií 600Wh (také od Bafangu) je v rámu od Lightcarbon, má 150mm zdvihy, kola 29*2,4", osazení Sh SLX 12sp, brzdy 203 a 180mm SLX 4písty. Je to kolo pro dceru, ale neskutečně mě baví ho prohánět, je dravé, hravé, rychlé a přitom pohodlné.
Cube Stereo má Bosch CX 4. gen., baterie 625Wh, zdvihy 140mm, kola 29*2,6" a osazení Sh XT. Je pocitově o něco těžší a není tolik hravé, ale zase tlumení FOX odvádí lepší práci.
Pohon od Bosche je něco dravější a drží výkon do vyšší kadence, což využijete hlavně při dynamické jízdě v terénu.
Bafang má spíš takový dieselový průběh, výkon s kadencí nijak extra negraduje, pro výletníky optimální. Ten rozdíl v průběhu není nijak propastný, ale citelné to je.
Často jsem četl, že Bafang má trhavý a zmatený nástup, to je hloupost, reakce a dávkování pomoci silou šlapání mi přijdou naprosto srovnatelné.
Bafang je ale opravdu tišší než Bosch. Když jsem jel mezi manželkou a dcerou, tak byl slyšet jenom ten Bosch, při ustálené jízdě po rovině není Bafang slyšet prakticky vůbec, pneumatiky jsou hlučnější.
Co se týče spotřeby, četl jsem často neskutečné sci-fi :) Realita je taková, a pro mě osobně vůbec ne překvapivá, že jsou na tom oba pohony v podstatě úplně stejně. Dcera má sice o pár kilo méně než manželka, ale zase si tu jízdu víc užívá, po ujetí stejné trasy ubyde z baterie v podstatě úplně stejně kapacity.
Bosch má vysoké renomé pokud jde o spolehlivost a životnost, což zatím nemohu nijak potvrdit ani vyvrátit. U M600 jsem po najetí 1700km musel vyměnit jednosměrné ložisko, ale to je otázka 150Kč. Servisovatelnost, laditelnost a dostupnost dílů je u Bafangu určitě lepší.
Co je u obou pohonů špatně je jen 2A nabíječka. Mám u e-ndura 10A nabíječ a když si ráno vzpomenu, že ho půjdu prohnat, tak než se nasnídám a nachystám, tak je nabitá polovina baterie.
Pokud bych tomu měl dát nějaký závěr, tak když by měl Bosch 100%, viděl bych Bafang M500 někde na 85%
(vloženo 13.6.21)
@saintjv: Pojem ekolo je definovan zakonem a podle nej to kolo neni, jen se tak na nej legislativne nahlizi v urcitych prilezitostech, stejne jako na kolobezku a dalsi podobne prostredky. Ekolo je moped, ktery byl z obecne mnoziny mopedu vyclenen pomoci nejakych podminek, ktere musi splnovat, aby mohl byt nazvan ekolem. V okamziku, kdy i jednu z techto podminek prestane splnovat, tak jde zpet do obecne mnoziny mopedu. Plati tedy, ze vsechna ekola jsou moped, ale zaroven ne vsechny mopedy jsou ekolo. Pokud tohle neuznavas, tak nemuzes uznavat ani pojem ekolo.
Hele za me ekola kola jsou. Je to vzdy o jedincich jak je pouzivaji. My doma treba jedno ekolo mame. Kdyz jedem s klukama a se zenou tak to zenu s nama konecne bavi a jezdi s nami casteji. Nechci ji nechavat doma, kdyz je veku pekne. A poprve v zivote neni na kole nasrana, ze ji vsechno boli, a ze na ni nikde nemusime cekat.
Mimochodem prijeli jsme z 50km vyjizdky a byla urvana jak prase ptam se ji proc? jdu se podivat na kolo a zmizela ji 1 carka z 12… Takze tim ze jela na SL v ecomodu toho nadupala vic nez my na normalnich kolech…:) takze tolik k pouziti…
Nicmene fakt je ten, ze diky ekolum a musim rict, ze i diky tomu dementnimu covidu, se objevilo v lesech nasobne vic lidi a tim samozrejme ovlivnuje pohled ostatnich lidi na kola obecne, protoze dnes uz ekola skoro nejdou rozeznat na prvni dobrou od normlaniho kola…a to je pruser… najednou se mi objevuji na mych ilegalech mraky cyklistu, vcetne mestskych ekol, ktery se tam prohanej mezi pesaka. A bohuzel se bojim, ze tohle velmi brzo neco posere… Ekola jako takovy za to asi nemuzou , ale urcite tomu nepomohly… Tohle je bikeforum a myslim ze se patri vsechny druhy kol… A budu se opakovat ekolo je take kolo. A tim samo nerikam, ze jejich provoz podporuji.
Kubánec: Ano, rozjetý vlak už se bohužel nezastaví. Jsme na fóru a je třeba počítat i s negativními komentáři. Osobně mě ekolisti v horách serou, ne kvůli motoru, ale protože se díky nim zvedl počet lidí co mají k horám téměř nulový vztah a dělají medvědí službu všem. Dřív nebo později přijdou další omezení a uvidíme jestli to odnesou v horách jen cyklisti.
Včera jsem prohnal pořádně manželčino Stereo…
Jak psal kolega níže, tak Bosch zabere z místa okamžitě po zatlačení na pedál, Bafang potřebuje kousek zatočit pedálem.
Co mi ale úplně u Bosche nesedí, je moc velký výkonový skok mezi režimy Tour a eMTB, Tour je do terénu a kopců slabý, a ten eMTB mi zase přijde zbytečně agresivní, uvítal bych ještě něco mezi. Bafang má 5 režimů a to odstupňování mi možná vyhovuje víc.
Doufám, že teď tady někomu nepraskne žilka, ale ten limit 25km/h je hrozná nuda, navíc když ten motor má dostatek výkonu.
Ještě jsem chtěl dodat, že je trochu jiný pohled na věc, pokud někdo jezdí z Brna na Pálavu, nebo bydlí v horách.
Pokud se chci jet povozit, tak musím hned od domu dupat skoro 400m převýšení, sjet 300m dolu a zase pak do kopců dle volby cíle. Ten první přejezd se ještě dá, ale zpátky to už byl masakr a v podstatě důvod, proč jsem do elektriky šel.
Dneska tu hlavní výhodu vidím v tom, že se člověk transportuje do těch zábavných míst relativně svěží a zahřátý na provozní teplotu a zbyde více sil si to pořádně užít. A myslím si, že ty přesuny s drobnou pomocí el.motoru je ve všech ohledech menší zlo, než převážet kolo autem.
Jenom je potřeba počítat s tím, že jakmile se domu pořídí první e-bike, tak zbytek tlupy to čeká taky, protože ty společné výjezdy jsou fakt o ničem.
@JBC osobne mam prestavbovy set bafang a motor jsem odladil ke sve potrebe/prestave. Zdane kopani do pedalu ale plynuly nabeh vykonu, krivku jsem spolstil aby motor tahal umerne sile od pedalu. Funguje to supr. ale vubec mne to neba , stavel jsme to jen jako dojizdedlo do prace ktera se pro koronu neuskutecnila takzek olo stoji zaprasene :P
@Kubánec: Kde vidis, ze se hadam? Hned na zacatku jsem napsal, ze z pohledu ekol odvedl JBC dobrou praci v porovnani motoru. Pak jsem jen napsal svuj nazor, ze tohle uz neni cyklistika. To neustale tlaceni ekol do cyklistiky mne vadi.
orm: Kdyby se tady vedla normální diskuze k tématu bez naprosto zbytečných „vášní“ tak jen autorovi poděkuji a vás bych si ani nevšiml… Vy se sem podle mě chodíte vysloveně pohádat. Ale třeba se pletu. Každopádně všem přeji mnoho spokojených kilometrů s baterií i bez ní :)
@Kubánec: Podle tebe neni treba se vypisovat a reagovat za kazdou cenu, kdyz se ti neco nelibi, ale sam delas ted totez, kdyz na nas reagujes :-). Jinak definice cyklisty je snad jasna, je to clovek, ktery jezdi na kole.
Já si jen myslím, že není potřeba se všude za každou cenu vypisovat, když s něčím nesouhlasíte nebo se vám něco nelíbí.
Osobně mi to spíš přijde jako „póza“. Každopádně rozjetý vlak už se nezastaví a trend je jasný a my všichni se s tím budeme muset srovnat :)
jIrI___: Ano, naprosto v pořádku.
orm: Tak kdo je tedy podle tebe cyklista, ten správný a opravdový? Když už škatulkujeme :)
psbiker: Myslel jsem to tak, že bike jako bajk byl vždycky bajk, tedy horské kolo, takže by tu silničky asi neměly být :) Když už se tu řešilo to vlastní fórum pro e-biky.
Tak a teď srovnání stadion vs babetta vs betka, ať nediskriminujem klasické mopedy, kde se nemusí šoupat nohama :)
Jeste bych doplnil. Treba chapu, ze kdyz se tu bude pro ekolo resit vec jako je pruzeny, pneumatiky, prevody, ale porovnavani motoru? To uz si fakt myslim nema s cyklistikou ani vzdalene nic spolecneho.
Kubánec: Opravdu ti srovnání MTB se silničkou a e-biku s běžným kolem připadá obdobné? :D
@Kubánec: Nejde s tebou nesouhlasit s tim, ze kolo jako kolo, ale to co je tu prezentovano neni kolo. Je spatne, ze se nekdo na foru zamerenym na cyklistiku ozve, kdyz tu nekdo zacne rozepisovat motor u sveho mopedu? Ja si to nemyslim. Proc si ty myslis, ze je tvuj nazor spravny?
Ale své forum by jste zaožit mohli. Když jezdím po cyklostezkách, tak vás je stejně jako bezmotorových.
Divná doba. Vůbec nevím co komentuji, nezajímá mě to, ale stejně tam pro jistotu napíšu, že jsou všichni kokoti. Aby jako bylo vidět jak jsem na správné straně barikády.
Jednoduchá otázka: Proč to děláte?
Kolo jako kolo. Je to asi stejně hloupé, jako kdybych tady u každé silničky psal, ať jde do ****** nebo na www.pumpicka-forum.cz, protože tady je to bike forum a ne nějaké teplé roadbike-forum…
Simlos: eckari te tu ale vubec k nicemu nenuti. Jestli se spis ty nenutis k reakcim na ne, bo kazen musi byt a je treba se neustale ptat, kdo je kdo :)
Jeste bych doplnil, ze M500 zabira pri rozjezdu o neco pozdeji nez CX4, ale jinak jsi to srovnani obou motoru napsal pekne a ± souhlasi..
Pane simlos, on vas ten tvarohovej chlap s pleskou k tomu cteni o elektrokolech nuti? Nenuti vas nahodou i do dalsich veci? To musite nekde hlasit pane simlos, to neni rozhodne normalni!
Nikomu štěstí nechci upírat, natož tvarohovýmu chlapovi s pleškou ,ale e-biky nejsou biky, proč tady musíme o e-bikách pořád číst? Přispívají snad bikeři na stránky e-bikerů? Ne, nepřispívají, nezajímá je to. Jde o dvě rozdílné disciplíny, tak už to pochopte a pořád nám to nevnucujte. Není v tom nějaká zášť či co, důvody lidí, proč jezdí na e-biku jsou jejich věc, nechápu tu e-bikerskou posedlost přesvědčením, že bikerům e-biky nějak vadí a musí se s tím vyrovnávat. Proč? E-biky patří prostě někam jinam.
Sem ted jezdil po Brdech a skoro skoro vsichni na eckach – docela vysvihany 65+ chlapi. Jezdili by po Brdech stejne, mozna jen min nahoru dolu.
U nas na tom jezdi takovej sejrovo tvarohovej chlap s rozsahlou pleskou, co by na kolo jinak nikdy nesed. Projizdi se po cyklostezkach a sotkach a vypada zas po letech absolutne stastne.
Na trailech sem v zivote ecka nepotkal.
Zda se, ze u nas zatim elektrikari lesy ani hory nijak nepretezujou ;)
Recenze je pěkná, ale bohužel dle mě patří na jiné fóru.
Nejvíce mě zaujala tahle věta Bafang má spíš takový dieselový průběh –
Se nedivim, ze to holku na kole s eckarema nebavilo, kdyz „musela slapat“. Ale nemusi potom jezdit s eckarema, ale o tom asi nebylo. Ted ji to vozi a je to pro ni ok, ale ja se toho snad doma nedoziju.
@tomfree: Ekola jsou mopedy (Skupina ekol je podmnozina mopedu, ktera je, diky nekterym omezenim, vymezena z mnoziny generickym mopedum. Pokud ta omezeni prestane splnovat, tak se vrati zpet do mnoziny genericky mopedu. Nikdy se z toho nestane kolo.) bez ohledu na to, z ceho jsou postavene. Jezdec na ekole, neni cyklista. Nevim proc to maji ekolisti problem chapat a porad by se radi povazovali za cyklisty? Byt ekolista preci neni ostuda nebo ano?
Díky za příspěvek! Co se týká srovnání spotřeby, tak Shimano/Brose/Bosch mi v reálu připadá taky stejný..
Orm: čistě logicky,kolik dílů na elektrokole je společných s motocyklem? A kolik motorkářů jezdí na elektrokole,asi to bude méně než cyklistů,ale věř si čemu chceš a klidně nás ohrom taky nějakým srovnáním čehokoli čemu rozumíš.
@tomfree: Ale tak na motor(e) foru by to udelalo vice parady, ne? Tech for je hodne, urcite si lze vybrat takove, ktere se primarne nevenuje cyklistice :-).
Pěkně napsáno,je vidět,že jsi tomu dal čas a to se cení,blbé poznámky sice taky čas zaberou,ale nic nepřinesou,tak se nenech odradit a jen tak dál.
Cteni zajimavy a nejspis mas i svuj duvod, proc na tom jezdite, ostatne jako kazdy. Pro me osobne ale hodne smutny kino, hnusny ekramy vsude kam se dneska podivas a bude to uz jen horsi.
Moto sporty se mi vzdycky libily, ale penize na to mit asi nikdy nebudu.. :(
Velice smutný pohled, dokonce už i dle všeho mladá dcera nemůže na nohy. Ale máš obdiv, že i přes hendikepy se snažíš rozpohybovat celou rodinu, tak silnou vůli by každý neměl.
Takže jedine možnosti travenia volneho času sú dnes mobil/PC alebo bicykel? :D
Inak, ma to druhý rozmer- pokiaľ budú na e bikoch chodiť aj ľudia, kt to nepotrebujú zo zdravotných dovodov, tak moje vnucata už môžu na cyklistiku v dnešnej forme zabudnúť.
Plášte 2.6? To už naozaj môžeme behať po lese na motorkách?
Náhodou jsem celkem rád, že to tady čtu. Nevěděl jsem, že už je Bafang tak daleko.
Spletl sis forum
Dcera má elektrokolo protože výjezdy v kombinované skupině (ečkaři a klasikáři) jsou o ničem – jedni se nudí a druzí jsou nasraní, že nestíhají. Je to zkrátka jiná disciplína. To pohádky co tu někteří píší o tom, jak drtí do kopců elektrikáře, jsou spíš sci-fi.
Navíc každý nemá dáno od boha, na klasice ji to extra nebavilo, párkrát do roka jsem ji ukecal, ale abych to lámal násilím mi nedávalo moc smysl, navíc je pěkně tvrdohlavá. To elektrokolo mi přijde pořád menší zlo, než sezení u PC nebo zevlování do mobilu. Zatím to funguje.
@esmo: Timt o nebude, sam jsem obezni a jezdim na kole.
Kazdopadne tohle muzou byt pro ekolare uzitecne informace a je videt, ze si s tim JBC dal praci. Pro cyklisty to informacni hodnotu nema. Skoda, ze to tu nejde filtrovat nejakym prepinacem, cyklistika vs. ne-cyklistika.
Mne to neda, a urcite by se tu na to nekdo pak zeptal pozdeji :-). Proc ma dcera elekrokolo? Nejaky handicap jako rodice?
Bosh má v názvu CX, to je i na cyklokros? Vtip… Hezká recenze, díky. Zatím šlapu za svý (a doufám, že mi to ještě chvilku vydrží).