pro mě super univerzál – hodně pohodlný XC v drsnějším terénu. traily cajk (jasně, neni to DH) a výlety, silnice, město bez výtky. za ty $ je to dobre a vyvážené „univerzální“ kolo, jen jsem čekal tochu dolazenější detialy.. viz. moje poznámky za půl roku:
- model 2020, stejný jako 2021 a mimo barvy i 2022
- první posez nebyl fajn a nevzal jsem ho. až druhý den na další svezení… v originale mi nesedlo..
- proto jsem dal nová karbon rodla newmen + gripy esi – zlepšilo se mi držení
- zvýšil jsem vidlu na 150 – což mi doladilo posez s rodly ke spokojenosti
- vyměnil jsem patronu ve vidli, takže upgrade na PIKE což výrazně zlepšilo chod, *ale se-u se furt s lazenim a stále to neni ono – v podobné kategorii RockShox nemá na FOX vidle v té jemnosti chodu – jak nůž do másla (tedy fox) * UPDATE: nakonec mi vyhovuje plny pocet tokenu, nizsi tlak a pomalejsi. dle terenu trochu pridam H i L speed.
- tlumič dovolí ladit jen rychlost, ale vcelku to stačí na xc.
- vaha a ovladatelnost na universal kolo je dobra. i tuhost rámu mi příde fajn. když porovnám s orbeou occam kolegů, tak ta je přeci jen malinko tužší a vč. dolazenějších detailů. a jiné ceny.
- kabelové vedení z výroby/prodejce strašný. zkrácení; pak je potřeba si pohrát s ucpávkama do vstupu do rámu – jinak to mlátí; a pak je potřeba vyndat vidlu a pořešit mlácení kabelů uvnitř rámu mirelonem. eee, vopruz
- origo pláště jsou lehké slupečky na XC, jízda super, drží, ale v bordelu často cvakam a sem tam trn či něco to prodělá jak maslo.
- uvítal bych lehčí kola na XC, ale na univerzala i do bordelu je to cajk.
- nemá lockout z řídítek = za mě dobře. mín kabelů, čistý rodla.. v praxi jen zavírám zadek na silnici, nebo furt otevřeno..
- ta oranžová je pěkná – výrazná.. jen ten bordel se na tom laku (mastnota) drží
- sedlovka má malý vakl. při jízdě necejtim; sedlo tvrdší
- mám jeden košík na 1l lahev – SUPER.. u toho druhé si nedokážu představit jaká lahev se vejde. možná na cajk.
- přehazka SLX – odřazování jen 1× dolu – eee. je to o zvyku. UPDATE: odřazování mi vlastně na 1×12 tak nevadí, na 3×10 by mi ale citelně chybělo
- shimano 12 nemá nijak extra výdrž v porovnání se starym 3×8; převody naprosto vyhovujou na toto určení. * UPDATE: vydrž je cajk, ale ta cena a dostupnost :)
- pro mě pohodlné univerzal kolo hlavně na XC, sem tam Trail.. a vlastně i silnice ☺
- ochrana rámu zespod dobrá. ta na zadní stavbě drží zuby nehty.. UPDATE: a furt drží :)
- u nábojů bych uvítal rychloupínák a ne jen imbus, neb to strkám furt do auta.. zde bude upgrade na předku.
- brzdy by chtělo o řadu vyšší – brzdí super a jen tak nepoleví, ale vadí mi tam ta závlačka vs. šroub.. je tam trochu pohyb při stání na brzdě a občas se ozve kotouč o desku. a na štelování páčky potřeba imbus. UPDATE: brzdy jsou dobry, šroub/závlačku už neřešim :)
- český výrobce, i když by mohl využívat víc český subdodavatelů(pláště, kola..)
- povoluje se zadní náboj při utažení na předepsaný moment a pak zadní kolo klepe.. fuck.. musim utahovat vice než je předepsáno.
- ovládání sedlovky na rodlech nepřijemně klepe – bleee. + vlastně stále poslouchám a hledám občasné pazvuky a řeším. UPDATE: vypadá to, že vše chrastící jsem už odladil..
- za ofiko cenu jsem tak nějak čekal celé trochu víc odlazené.. ale jsou to drobnosti, co si člověk vyřeší sám (chrastění, kabeláž..) UPDATE: Cena (u mě nebyla plná projdení-kupoval jsem lonskou skladovku) je OK. zejména v dnešní době.
- upadlo mi to mini voditko řetězu, i když jsem to kontroloval poměrně často.. 500 za nové a loclite..
- ASI MI ZAČÍNÁ PRASKAT ZADNÍ STAVBA A KARBON KOLEM ČEPŮ PO PŮL ROCE. UPDATE1: je na raklamaci, pry lak v namahanych castech a karbon drzi. tak uvidime
UPDATE2: po ne uplně jasné komunikaci (nejdříve že bude výměna rámu) jsem dostal zpět to samé. karbon je prý OK – popraskaná a vydrolená barva na zadní stavbě opravena. zakitovano a přestříknuto. je to vidět, ale což. Strefit ten original vypalovanej lak nejde.. u horních čepů kluci odrobali přebytečnou barvu kolem a zvýraznily se ty hlinikový závity. proč ne. Když to vydrží tak mi to neva. nějaký šrám mít kolo musí. Pochopil jsem, že za to můžou povinně vodou ředitelný barvy, který se ale nemůžou kvůli karbonu vypalovat na takovou teplotu a moc dlouho. snad kluci poladí technologii. Dovnitr se asi divali, protože přehazeli bowdeny. a zrovna tak jak to nemam rad :)
- LOŽISKA: na spodní stavbě vydržely jen sezonu – křupou. v manuálu maj nesmyslný označení, v reálu tam jsou radiální bezklecová 6902V 2RS. řádově 150,–/ks.
- Pro další SUPisty – jezděte si pro razítka o kontrole rámu každý rok kvůli 5 let záruce :)
(vloženo 5.10.21)
Značka | Superior |
Model | XF 979 TR |
Modelový rok | 2020 |
Velikost | 19 |
Hmotnost | +13 |
Rám | karbon |
Vidlice | RockShox Revelation RC + upgrade patrony na Charger 2.1 RC2 |
Tlumič | RockShox Monarch RT, |
Hlavové složení | ACROS AZX-220 R4, ZS44/28.6 | ZS56/40, BlockLock 150°, Head set cover |
Kliky | SHIMANO SLX FC-M7120 Hollowtech II, 34T |
Středové složení | BB-MT500PA PressFit, shell 41x92mm |
Měnič | SHIMANO XT RD-M8100 Shadow Plus |
Řazení | SHIMANO SLX SL-M7100-IR RapidFire Plus, 12-speed |
Kazeta | SHIMANO CS-M7100-12, 10-51T |
Řetěz | SHIMANO CN-M6100 |
Brzda přední | SHIMANO BL-M6100 |
Brzda zadní | BR-M6120 |
Ráfek přední | DT Swiss M 1900 Spline DB30; 15x110mm, CENTER LOCK, Tubeless |
Ráfek zadní | DT Swiss M 1900 Spline DB30; 12x148mm, CENTER LOCK, Tubeless |
Řídítka | NEWMEN Handlebar Advanced 318.10 |
Sedlovka | ONE1 Alloy, MT171, dropper post, 30.9mm |
Sedlo | Saddle |
Pláště | Schwalbe Nobby Nic Performance, 29x2.40", ADDIX / MITAS HIGHLANDER 29 x 2,45 DH |
Ahoj,
vybíral jsem mezi supem a orbea occam M20. kdyby byl býval k dostání, tak bych si byl býval připlatil :).
má pro mě příjemnější vidli, můžeš si dát pružinu atp.. je celkově takovej vylazenější. ale nebyl a koukám, že stále není v rozumny čase k dostání. a navíc jsem supa kupoval za asi 85. výrazný rozdíl. SUP je dobrej univerzál hlavně na XC ježdění s kravenim. cesta do práce přes prahu je sranda, nejsou žádné překážky. na trailech je OK. sjedu vše, zábava je, bordel zvládá a na velký lety na skocích stejně nemám koule.
occam byl v bike parcích pohodlnější – ta kashima. XC na něm bych si zvyknul, ale na to je mi ten SUP příjemnější. Má standradní komponenty. trochu mě mrzí, že zadní kolo musim utahovat o trochu víc než je předepsáno – jinak má tendenci klepat. možná vada kusu – tam jde o setinky.
letošní barva základovka je pěkná. když si pohraješ s vidlí, utlumíš bowdeny a budeš mít slevu, tak budeš spokojený :)
viděl jsem ho nedavno skladem kolem 100k.
Diky za tvoje detailni popisy chovani kola a vidlici. Chtel bych se zeptat na tvoje dlouhodobe zkusenosti a spokojenost s Supem. XF 979 RC je muj favorit ve vyberu nahrady za Epica 2017. Chci vyssi zdvihy.
Koupil bys nyni znovu?
Muj hlavni cil je “raketa na delsi svihy a obcasny bike park”
Diky. M.
Skoro dokonalá prcina :-D Prasknul nebo ne? Ta barva se mi moc nelíbí abych byl upřímnej na druhou stranu je to jen jedna fotka. A za bike a popis jako takový za 5 :-)
ad jonti) máš pravdu, u tohoto rámu je potřeba počítat s tím, že to je pouze jiným tlumičem upravená 100/100 mm verze XC rámu.
U toho rámu je spíš problém, že o 1cm to už zvedli v Superioru a ty jsi přidal ten další cm. Mě by po tom zvýšení nejvíc vadil vyšší střed a úhel sedlovky.
Zvednutí může taky souviset s citlivostí vidlice, když je víc položená, chodí hůř. Nebylo by lepší místo zvedání vidlice otočit představec nahoru?
Kolo se mi ale celkově líbí, i jsem ho zvažoval koupit, i když u mě nakonec vyhrál Scott.
@adato: šrouby mi leží v poličce – dát tam nejdou. i tak jsou šrouby jištěný malou závlačkou. ale je to jen prkotina :)
@Mats: vidli jsem dal hore jen o 1 cm kvůli zvednutí čumáku – origo posez mi nevyhovoval. a přiznávám, doufal jsem i ve větší pohodlí – chtěl jsem hodně jemnou vidli, což se mi stále nedaří naladit. už mám na to věk. do teď jsem vše řešil HT a už to bolí… jezdim 30% praha + 60% XC kolem prahy, jihu čech, brd + ve zbytku traily typu kokostezky. rychlleby, podsmrkem – a na to by to kolo mělo bejt dle názvu a zdvihů sakra určený… vem si, že dnešní XC závody jsou místy vlastně poměrně přísný sjezdy :)
@JachymP/FOSA – své archivní pláště od mitasu jsem si tam hodil jen na rychlebách, kde jsem NobyNic cvakal víc než jsem chtěl. s těmito jsem neřešil. Jinak NobbyNic valej super.
s kolem jsem vcelku spokojen i přes ty drobné nedostatky – přesně tento typ kola je pro mě dělanej. jen to praskání rámu mě trochu na spokojenosti ubírá :(
čekat na orbeu (která je přeci jen dražší) přes rok se mi nechtělo… mno. asi chyba.. uvidim jak se sup pochlapí.
@esmo: eeee
Já bych si Superior osobně nikdy nekoupil.
Pokud Tě štvou ty závlačky na brzdách, tak se tam dá závit dodělat a dát normálně šroub. Za mě jsou ty závlačky lepší řešení a méně náchylné na zrátu…
5.10.21 15:10
Takže na XC hodit vidlu 150mm a jezdit s tím traily a divit se že po půl roce praská zadní stavba? Nechtělo to spíš úplně jiné kolo?
5.10.21 14:26
No, pěkný hodnocení. Zítra mě čeká svezení na dámské verzi (pouze jiné sedlo a barva) tohoto biku, tak to snad bude víc ok.
Nobby Nic jsou XC pláště, ke kolu se hodí dobře. Na fotce jsou oba Nobby Nic. Mitas neznám. Na zvýšení zdvihu vidle není nic špatnýho, problém je že mu to položilo sedlovku, což částečně kompenzuje posunem sedla vpřed.
Samozřejmě nerozporuju, že si měl koupit jiný kolo (i joný než sup), ale líbí se mi, že hodil dost informací.
Vidíš to, mně přijde ten popis zase divný, něco si tam protiřečí. Nejvíce pojem XC, zvýšení zdvihu vidle, osazení DH plášťů.
Pak bych se nedivil, že už to není taková raketa :-)
Ale barva je super, a taky se mi líbí postřeh s řazením SLX, na to jsem už zapomnel, že moje staré xt umělo jít „do těžka“ o dva stupně… asi to nechybí, ale potěšilo by to.