Chránič pod řetězem je zajímavý
Integrace bowdenů do představce FOCUS C.I.S.
Představec je opravdu masivní...
Barvičky jedou...
...nebo nejezdí, ale musel jsem to oživit :-)
Systém odpružení F.O.L.D. je citlivý a progresivní
V lese se mu líbí..
Horní rámovka je masivní... vlastně celé kolo je masivní..
Flip-chip
Kde začít se psaním? Je to dlouhý příběh, který mě pomalu dovedl ke koupi tohoto kola… začalo to vlastnictvím RB IQ 26" v roce 2011 (na tu dobu skvělé kolo), které jsem letos v zimě poslal do světa a vyměnil jej za Giant Trance 27,5 XL (úžasné kolo, které jede všude, jak terén, tak po cyklostezce, traily, atd., ale bylo na mě přece jen docela dlouhé – koupil jsem si XL, což v terénu úplně obratnosti nenahrávalo), ale jak se říká, s jídlem roste chuť a s většími zdvihy rostou ještě větší zdvihy a chtěl jsem něco úměrného mé velikosti… a tak po letošním roce na Giantovi jsem usoudil, že bych se chtěl posunout, co se týče jízdy v terénu trochu dál a třeba se naučit i skákat, možná trochu lítat nebo zkrátka zkoušet těžší terén, kde mě nebude limitovat strach o kolo ani schopnosti kola, ale kde bude jediným limitem moje hlava a taky aby to byla 29. Zkrátka spíše all mountain kolo, které zvládne i enduro a občasnou návštěvu v bike-parku si na něm taky dokážu užít. A tak jsem hledal, hledal a hledal… až jsem našel tohoto Focuse…
Nejprve jsem měl předsudky ohledně hmotnosti, protože je to přece jen kovadlina, ale dneska už asi kolo na 29" se zdvihy 150 (a víc, ale max 160 mm) na hliníku pod 15,5 kg, a za rozumnou cenu moc sehnat nejde. Tak jsem se na něj jel podívat. Sednul jsem na něj, projel se a zjistil jsem, že kolo celkem jede, sedí se na něm skvěle, je obratné a do kopce to taky jede. A tak jsem se ho ujal…
- z kopce to je tank, který se mi ale skvěle daří krotit
- je pěkně obratné
- jde do vzduchu a vyloženě se mu tam chce (mému mozku zatím moc ne)
- systém odpružení FOLD je skvělý – hodně citlivý a zároveň dostatečně progresivní
- sedlovka KS Lev při plném zasunutí kovově cinkne při dorazu – to má Giant vyřešené lépe
- vracím se pořád s rohlíkem u huby
- kolo má opravdu masivní rám – nebojím se o něj a dovolím si i to, kde mě strach o Trance dřív zastavil (teď už odpadá výmluva, že to kolo nezvládne)
- před řídítkama je pěkně uklizeno – systém integrace kabelů do představce
- má integrovaný „knock-block“ řídítek
Aktualizace po dlouhé době:
- návštěvu bike-parku zvládá bez potíží :-) občas ho musím krotit, protože předchází mé schopnosti
- vyměnil jsem tlumič za Fox DPX2 – funkce zadního odpružení je ještě lepší
- zvedl jsem vidlici ze 150mm na 160 mm – pocit z kopce dolů je jedinečný a výsledná geometrie se příliš nezměnila
Byl jsem s ním velmi spokojený, ale člověk se vyvíjí a občas přichází nabídky, kterým se špatně odolává :-) Kolo je již prodáno a slouží dále novému majiteli.
(vloženo 19.10.21)
Značka | Focus |
Model | Jam 6.9 NINE |
Modelový rok | 2022 |
Velikost | L |
Rám | 7005 hydroformed aluminium, 3D forging, 150 mm F.O.L.D. kinematic, 148x12 mm thru axle, internal cable routing, post mount 180 mm |
Vidlice | FOX 36 Float Performance 29, Grip 3-Position, 110x15 mm, 44 mm rake, zvednuto na 160 mm |
Tlumič | FOX Float DPX2, 3-position lever, 210/55 mm / FOX Float DPS Performance |
Hlavové složení | Acros AZX-212 AH, 1-1/8", tapered, 44/286-ZS56/40 |
Kliky | Shimano Deore XT FC-M8100, 170 mm |
Měnič | Shimano Deore XT M8100, 12-speed |
Řazení | Shimano Deore XT M8100, 12-speed |
Převodník | Shimano Deore XT, 30z |
Kazeta | Shimano Deore M6100, 12-speed, 10-51z |
Řetěz | Shimano CN-LG50 |
Náboj přední | Novatec D041, 15x110 mm |
Náboj zadní | Novatec D462 Disc, 12x148 mm |
Brzda přední | Shimano XT M8120, 4 piston, SM-RT76 203mm |
Brzda zadní | Shimano XT M8120, 4 piston, SM-RT 76 180mm |
Brzdové páky | Shimano XT M8120, 4 piston |
Ráfek přední | RODI TRYP30 FOCUS |
Ráfek zadní | RODI TRYP30 FOCUS |
Pedály | Shimano XT PD-M8140 Platform |
Řídítka | RaceFace 35 mm, riserbar 28mm, 780mm |
Představec | FOCUS C.I.S. integrated, 50 mm, 0°, 35 mm, aluminium |
Sedlovka | Kind Shock LEV integra 150mm |
Sedlo | FOCUS Trail SL |
Pláště | Maxxis Assegai 2.5 WT 3C MaxxGrip EXO+ TR přední / Maxxis Minion DHR II 2.4 3C EXO+ TR zadní |
Ahoj, Parádní hodnocení a máš i zkušenosti z kola mezi kterýma se rozhoduju… Dokážeš si představit že dáš na Focusu třeba 70km? nebo to už je úplně mimo místu a třeba Trance 29 X by na to seděl více… Ptám se prože máš evidentně dost zkušeností i z trance…Jinak dobrý komentář že při 100Kg o to kolo nemáš strach..
Ahoj. Nejprve k odpovědi na dotaz. S Focusem jsem hodně spokojený – co se týče jízdních vlastností v terénu, tak je super – žehlí, skáče, podrží. Na mou přescentovou váhu (100kg+) je robustní a nemám strach, že bych ho někdy zlomil (a jestli jo, tak bude určitě velké). Co se týče jízdy po cyklostezce a v lehkém terénu, tak tam má limity. Má hodně lepivé a těžké gumy, kterou jsou v terénu nenahraditelné, ale na dlouhé cesty to moc není. I na delší vyjížďky v terénu je fajn, ale spíš na hodně pohodové tempo, protože je poměrně těžký a jeho potenciál se tam moc nevyužije.. Je to bike na pomezí all-mountain a endura. Jeho hlavní využití mám hlavně pro těžší terén, traily a bike-parky. Do lehkého terénu bych se spíš díval po nižších zdvizích – 120–130mm – tedy trail bike. Jako jediné kolo bych ho asi nemohl mít.
Snad jsem trochu pomohl s výběrem a přeju šťastnou ruku ve výběru. Určitě si ho projeď a uvidíš, jak se ti bude líbit.
Zdravím jak jsi spokojený s Focus jam 6.9. 2022 zvažují že si ho koupím tuto sobotu ale nejsem si jistej jestli ho využiji. Občas cyklostezka a lehký terén .nebo jestli máte někdo zkušenosti napište rád si počtu. líbí se mi že výbava je rozumná cena sice vysoká možná rozdycham
Micey: dozadu se 2.4 vleze úplně v pohodě a je tam ještě poměrně dost místa – viz. foto (prosím omluv bordel, ale fotil jsem to hned po dojezdu) . Myslím, že by se v pohodě vlezla i 2.5 a možná na těsno i 2.6, ale to už by se z toho stal fakt traktor. U horního můstku je místa víc než dost.
Mirorek2: díky za nápad na pojmenování kola :-D tohle už z hlavy nedostanu…
Goofy: utěsnění a pazvuky se teprve ukáží.
mirorek2: :-DDDDDD
No ten představec je teda Bruntál… To že je ošklivý jak noc ještě beru, ale ta praktičnost je vyloženě boží… :-) Doufám, že to soudruzi od Focuse dobře utěsnili, protože o pazvuky z hlavy si to vyloženě říká. :-)
Jinak teda kolo pěkné. Ty nové Focusy se mi vzhledově celkem líbí. ;-)
Moc hezky. Ten 2.4 plast se dozadu vejde v pohode? Na mym lonskym 6.8 Jam byl todle asi nejvetsi problem, uzka zadni stavba. Todle uz ale vypada uplne jinak..
At to jezdi.
Díky všem za hodnocení a komentáře.
K představci: jestli je pěkný nebo ne je asi věci vkusu a zvyku (ze začátku se mi taky nelíbil, ale po pár km se mi tam už tak nějak hodí, protože vzhledově/objemově navazuje na mohutnost horní rámové trubky.)
Jinak výměnu brzd zatím neplánuju, protože ubrzdí naprosto s přehledem i mou přescentovou váhu (na Trancovi mám vepředu Zee třmen a XT páčku a nepoznal jsem žádný signifikantní rozdíl v účinnosti). A až to nastane, tak to holt rozpojím, naplnit a odvzdušnit XT je sranda a zároveň se hned vymění bowden a lanko řazení a udělá servis sedlovky. A pokud bych přeci je chtěl jiný představec, tak to není problém vyměnit, protože Acros dělá horní kryt hlavového složení, kde se bowdeny a hadice vedou dovnitř vedle představce/podložek. Zatím mi délka sedne skvěle. Nemám pocit, že bych měl měnit. Geo mi opravdu vyhovuje tak, jak to je.
A závěrem: vždyť i kvůli tomu hrabání se v kole a nastavování, demontování a opětovnému skládání přece na kole jezdíme :-D jinak by to byla nuda.
Pekny kolo,predstavece za me vyslovene osklivy.Kdyz budes chtit dat jinou znacku predstavce tak jak budou vedeny bowdeny?To vyfouknuti tlumice taky nic moc.Jinak ale at dela radost…
Pěkné, pěkně osazené kolo za pěknou cenu :-) Klidně bych si dal taky říct.
Co se týče představce, tak celkem elegantní řešení. A za mě osobně benobikeruv argument proti neberu jako mínus, protože ruku na srdce, jak často kdo sundavá z kola brzdy? Jako problém bych spíš viděl změnu délky představce, když by tento 50mm nesedl.
Máš tam za 5*
Povedené. Líbí se mi to vedení do představce. Představec je zajímavý svým tvarem, hezký.
Super od á až do zet, 5*
Líbí se mi ten systém přepákování jednočepu, měl jsem možnost se svézt na modelu 2019 a chodilo to super citlivě a bylo to krásně bočně tuhé. Teď koukám, že rám vaří z alu 7005 a né masovce 6061, taky zajímavý, to jsem viděl snad už jen u RB :-) Fajnová je u Focuse i cenovka v tomhle rozumném osazení, kort na XTčku. Co by mě teda sralo, je právě asi ten krásně učesanej, ale ošklivej představec.:-) Jak je to tam vyřešený při jeho sundavání? To jako musím rozpojit brzdy, řazení a sedlovku? :-) Já nevím, asi jsem hodně konzervativní člověk a nechápu snahu co nejvíce skrýt hadičky a bowdeny na úkor servisovatelnosti.. :-)
Barva se poměrně blbě fotí, ale je to „Sky Grey“ – taková světle šedivo-zelenkavo-béžová… zkusím to ještě vyfotit zrcadlovkou, jestli se mi to podaří zachytit…
Tak tohle je barevně paráda, ta kombinace černá a bílá s pár modrýma doplňkama právě tak akorát, aby to kolo oživilo, ale přitom působilo velmi decentně :)