Fox vs Rock Shox

Přidat foto

Pro porovnání spodky vzduchových komor Fox 36 vs Rock Shox 35

(vloženo 11.1.22)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Kulasek
Kulasek

19.1.22 09:22

Benobiker: Píka ani Lyrika A1 nemám, tak bohužel nezměřím. Ještě obrázek, kterém si dělám pro sebe bez tužky a papíru taky nic nepochopím.

Reagovat
benobiker
benobiker

19.1.22 08:04

Kulasek: Super poznatky! Díky! Ještě by jsi mohl někde vyštrachat toho prvního Pika A1 a potvrdit mi, že u tejhle vidle je kanálek níž, než u jeho novějších reinkarnací a píst s ním tak lícuje v případě staršího DebonAiru B1 :-)

Mr.Duck: Ok, příště píši s dotazy rovnou tobě, teď nepopírám, že jsi bůh :-D Ale musí to bejt s obrázkem! :-D

Reagovat
Mr.Duck
Mr.Duck

19.1.22 01:19

Presne tak.

Ja nevim ze vam jeste neni jasny, ze mam vzdycky pravdu, a navic ve vsem! :D

Reagovat
benobiker
benobiker

19.1.22 00:01

Mr.Duck: tvl ty budeš mít zase pravdu :-D Takže síly/tlaky působící uvnitř shaftu se vlastně zaruší a chová se to stejně, jako by shaft nebyl propojen s negativkou. Chápu to dobře?:-)

Reagovat
Mr.Duck
Mr.Duck

18.1.22 23:39

beno: To jo, ale pak hraje roli i to, co je spojene a co je pohyblive.

Predstav si, ze takto „deravy“ shaft jako DA by nebyl napevno spojeny s pistem – vystrelil by ho tlak ven. To je presne ta sila, ktera tlaci na pist zespodu uvnitr shaft. (zluta)

Reagovat
benobiker
benobiker

18.1.22 23:25

Mr.Duck: tak tlak v kapalinách/ply­nech působí vždy do všech stran, všemi směry přeci, ne? :-) Stejně tak v samotných komorách, tak mi to logiku dává, to co psal novas752. Ale kresli obrázky, kresli, rád se zas přiučím! :-)

Reagovat
Mr.Duck
Mr.Duck

18.1.22 19:12

novas, beno: Akorat ze v shaftu ten tlak pusobi do vsech stran, tudiz to ze jeji obsah se pouziva jako soucast negativky tudiz nehraje roli. Ale to bude tezsi vysvetlit bez obrazku :)

Reagovat
Kulasek
Kulasek

18.1.22 13:46

Karanténa má výhody, rozebral jsem vidlice a změřil přepouštěcí kanálky. Měřil jsem to na střed kanálků s přesností tak 2mm, je dovnitř blbě vidět. Lyrik má od kraje 73mm a Pike 64mm. To zhruba odpovídá rozdílu mezi délkou shaftu pro Lyrika a Pika. Lyrik má tedy na začátku o 10mm větší negativní komoru. Nový air sprint C1 má těsnění mezi komorama při vysunuté vidlici na úrovni kanálků. U starého shaftu B1 byla negativní komora v prvních 10mm zdvihu vlastně pozitivní a tak vznikalo zanoření bez zatížení, já s tím ani u jedné vidlice problém neměl, netuším, nevím, ..

Reagovat
benobiker
benobiker

17.1.22 09:10

novas752: tvl to je pravda! :-) To by potom vysvětlovalo, proč je DebonAir utopenější ve zdvihu v klidové poloze u vidlic, kde je přepouštěcí kanálek nad úrovní pístku, protože při skoro stejné ploše bude skoro lícovat. :-)

Reagovat
novas752
novas752

16.1.22 20:22

Akorát do toho hodily vidle duté shafty spojené s negativkou, tam je rozdíl plochy pístu dost malej. Vlastně jen stěna a ještě bez těch spojovacích děr.

Reagovat
Mr.Duck
Mr.Duck

14.1.22 08:42

benobiker
benobiker

14.1.22 08:35

TichyA: Tak to jsem rád.:-D Ještě taková informace, kdyby tady někdo řešil..:-) Na Pikovi první verze A1 krerej mám, se nedělá nejnovější DebonAir C1, ale pouze předchozí B1 (stejná rozteč píst-spodek víka jako původní solo air), jelikož přepouštěcí kanálek u této první verze Pika je níž než u jeho novějších verzí. Kvůli větší rozteči píst-spodek víka u nové verze DebonAiru C1 by píst nikdy nedosáhl na přepouštěcí kanálek a nedošlo by k vyrovnání tlaků, píst by byl dycky nad kanálkem. Takže první verze Pika v klidové poloze lícuje s přepouštěcím kanálkem, stejně jako FOXky. Proto jsem bral jako dogma, že to tak je vždy a musí se rovnat tlaky a né sily v obou komorách, aby nastala rovnováha.:-)

Reagovat
TichyA
TichyA

13.1.22 16:45

Oprava: Paráda :-) 15 mi už bohužel dávno není :D

Omlouvám se za doublepost, ale smazalo mi to vše od smajlíku

Reagovat
TichyA
TichyA

13.1.22 16:43

Paráda

Reagovat
benobiker
benobiker

13.1.22 14:29

Hoši tvl, byl jsem osvícen, je to tak, jak tady popsal uživatel TichyA a co tvrdil Mr.Duck… Síla působící na píst z obou dvou stran se musí rovnat, né tlaky. Tlaky jsou si rovny pouze v případě stejné plochy pístu. Dneska vklidu usnu :-D

TichyA: doufám, že ti není 15, cítil bych se fakt trapně. :-D

Reagovat
benobiker
benobiker

13.1.22 14:02

TichyA: Jasná, teď mě to trochu trklo jak jsi to popsal, ale žiju tak trochu v dojmu, že píst bude v rovnováze až tehdy, kdy se budou rovnat naopak tlaky P1=P2 a tudíž síla tlačící na píst s poloviční plochou bude také poloviční… Solidně jsem se teď do toho zamotal tvl.. :-)

Reagovat
TichyA
TichyA

13.1.22 13:43

Benobiker: představ si, že aby se píst dostal do rovnovážné polohy, tak na něj musí působit stejná síla z pozitivní i negativní komory. Takže když srovnáš tlaky v komorách, ale máš plochu pozitivního pístu větší než negativního (protože od negativního musíš odečíst plochu hřídele), tak v tu chvíli síla od pozitivní komory je vetší, síly musí být rovny, takže pozitivka přetlačí negativku mimo ten vyrovnávací kanálek a zastaví se ve chvíli kdy F1=F2, takže tlak v pozitivce je menší než v negativce, aby byly síly v rovnováze. Neumím vysvětlovat

Reagovat
kOmE
kOmE

13.1.22 13:41

Fox to u vidlic tak má, u tlumičů je to posunuté https://www.youtube.com/watch?…

Reagovat
allrose
allrose

13.1.22 13:29

kome.. no a vždyť u foxe (vidle) to tak je..co mám zkušenost

Reagovat
benobiker
benobiker

13.1.22 13:28

kOmE: Mno, u foxe právě že sedí :-) viz simulace https://www.youtube.com/watch?…

U RS u DebonAiru C1 taky, jen u předchozího DebonAiru B1 a původního SoloAiru to bylo asi o necelej cenťák níž, což mi teda sakra nejde pořád do hlavy, doma sednu k Pikovi kde mám verzi B1 a budu to muset koumat. :-)

Reagovat
kOmE
kOmE

13.1.22 13:04

benobiker: většina kanálků je je mimo klidovou polohu, při vyrovnání tlaků přetlačí vždy pozitivka negativku a zarazí se o doraz. Kdyby to bylo jak říkáš, seděl by pístek u přepouštěcího kanálku.

Reagovat
benobiker
benobiker

13.1.22 12:40

TichyA: Jasná, tlak se rovná síla / plocha. A aby byly oba tlaky v rovnováze, tak na dvojnásobně větší plochu musím tlačit dvojnásobně větší silou. Ale tady je píst v jednej společnej komoře, tam je podle mě plocha pístu irelevantní, už si píšu s Kachnou soukromě, ať to tady totálně nezahltíme, zdá se to nějaký složitější… :-)

https://www.pinkbike.com/…ks-2012.html tady je to dobře popsaný na obrázku kde je tlumíš FOX, mám z toho solidně zamotanou hlavu a nemůžu pochopit, proč tam hraje roli ta plocha pístu. :-)

Reagovat
TichyA
TichyA

13.1.22 11:53

benobiker: tlak je síla na plochu, takže i když je stejný tlak v obou komorách, tak pozitivka přetlačí negativku, protože negativka má o plochu toho „shaftu“ menší plochu pístu.

Reagovat
benobiker
benobiker

13.1.22 08:01

Mr.Duck: Asi se furt nechápem, tak bych to uzavřel, to chce fakt jít na to pivo a pokecat si u obrázků a já se do Kanady jen tak nedostanu. :-D Každopádně, když je píst v úrovni kanálku, spojí se obě komory v jednu, všude je pak naprosto stejný tlak, který se šíří všemi směry stejně a je úplně jedno, jestli je větší plocha pístu nahoře, nebo dole, to už nehraje roli, píst samotnej tam nehraje roli, páč prostě už nerozděluje ty komory, nechce se nikam posouvat, dokud na něj nezačnu působit vnější silou, tohle je prostě bod, kde vidlice zůstane v daném zdvihu jako ve své výchozí pozici… SoloAir z Boxxera jsem ještě neviděl, nemám šanja, jak ten funguje. :-)

Reagovat
Mr.Duck
Mr.Duck

12.1.22 17:44

Starej shaft mám na mysli třeba z boxxera solo air, co má regulérní ventilek.

A áno, když je píst v úrovni kanálu, tlak vzduchu v obou komorách je stejný, ale tlak působící na píst je pořád větší směrem ven od pozitivky, kvůli větší ploše pístu nahoře než dole. Takže vidlice chce držet více roztažená než je úroveň toho kanálu. U b1 tak i drží, u C1 tomu zabrání mechanický top out.

Reagovat
benobiker
benobiker

12.1.22 10:32

Mr.Duck: tak teď jsem tě úplně moc dobře nepochopil, asi popisuješ něco jinýho, než o čem píši já, nebo tam máš překlepy, aneb není nad to si o tomhle povídat u piva, ideálně mít sebou ten shaft, aby se dobře chápalo to vysvětlování, než si dopisovat.:-) Při stejným tlaku v obou komorách, to jest výchozí pozice, kdy je pístek v úrovni drážky, jsou obě komory prostě propojené, tlak je naprosto všude stejný a je jedno, která z komor má větší objem, je to v ten moment jeden celek a tady v tomto bodě bude vidlice dycky držet, když ji odlehčím.

Starej SoloAir s ventilem fungoval tak, že když natlakuješ vidlici (v pozitivní komoře se zvyšuje tlak, negativní je bez tlaku), gumovej váleček v negativní komoře začne tlačit na ten plastovej bazmek, co je hned pod hlavou pístu, tím se otevře přepouštěcí kanálek a dojde k vyrovnání tlaků. Jakmile se tlaky v obou komorách vyrovnají, přestane tím pádem tlačit gumový váleček v negativce na ten plastovej bazmek pod hlavou pístu a dojde k zavření přechodového kanálku. (výchozí pozice, k dispozici plný zdvih). Přikládám fota starýho SoloAiru, jestli se bavíme o něm, dává se stále do Reconu.

Reagovat
Mr.Duck
Mr.Duck

12.1.22 09:54

Radus : na to bacha, když ho tam naliješ víc než je nutné, sníží to objem negativky a může to být docela znát.

Beno: Není to úplně tak. Při stejném tlaku nad i pod pístem působí v pozitivně tlak, větší zjednodušeně o rozdíl plochy pístu způsobeným shaft na spodní části pistu. Dalo by se to demonstrovat starým sólo air s ventilem v pistu, když z něj vyndáš jádro. Na píst pak bude působit stále nějaká síla, ale samozřejmě nesrovnatelně menší než když tam ventilek vrátíš.

Debonair B1 balancuje tlaky až kousek ve zdvihu, což znamená že při větším roztažení je v negativce větší tlak než v pozitivce, tudíž je to blíže pneumatickému top-out.

Reagovat
Radus
Radus

12.1.22 09:17

kOme Tak kluzný olej se nad pístek leje pořád . To množství vazelíny z výroby je někdy šílené.

Reagovat
benobiker
benobiker

12.1.22 08:30

kOmE: Jj, takhle jsem to ladil na Suntouru, kde taky byla negativka ocelová, nad píst jsem pak mohl nalít víc oleje a do negativky to neproteklo… Teda, když píst těsnil :-D

Reagovat
kOmE
kOmE

12.1.22 07:53

Na starších to neměli, mám doma Fox 36 RC2 180 2011 a ta má ještě pružinovou negativku bez kanálku. To se ještě do vzduchové komory lil fox fluid oil, takovej modrej olejíček, já jsem tím ladil objem komory.

Reagovat
benobiker
benobiker

12.1.22 07:24

Mr. Duck: Fox má taky kanálek. Tady pěkná simulace.

https://youtu.be/03pdywBkuNQ

Co se týče pozice vyrovnání tlaků, to je dycky přece výchozí pozice, ne? Jestli jsi to teda nepsal jen jako srovnání, že když je kanálek víc nahoře, negativka ti tím pádem umožňuje mít větší objem.

Místo, kde se ti slícuje těsnění pístu s přepouštěcím kanálkem umožní vyrovnání tlaků a v tomto bodě to bude dycky držet, protože stejná síla působí jak zespodu, tak zezhora na píst. Když by to nebyl úplně spodní doraz shaftu, tak jak je vidět na simulaci, a dovolilo ti to nohy ještě víc povytáhnout (nebyl by na shaftu třebas ten gumový bazmek), bude tě to zase vracet nahoru do výchozí pozice.

Reagovat
novas752
novas752

11.1.22 20:13

Je to tak, všechny FOXy s NA2 pruženim to mají stejně. Ve Fox 40 je teda negativka ještě zvětšená do pozitivky podobně jako Luftkappe.

Reagovat
Mr.Duck
Mr.Duck

11.1.22 18:44

Nksh: A1 ale nepoužívá objem té pístnice jako část negativky, b1 a novější ano. Nezdá se to ale je to docela dost, a je to znát.

Srovnat takhle fox a rs je ale těžké, záleží i na pozici kde se vyrovnává tlak atd. Fox už nepoužívá tu „tyčku“ od top cap na vyrovnání tlaku, ale taky má „kanálek“, nebo se pletu?

Reagovat
nksh
nksh

11.1.22 13:54

Prekvapuje me, ze na to jak byla puvodni verze A1 „tupa“, tak ma docela velkou negativku :)

Reagovat
Sistematicx
Sistematicx

11.1.22 13:00

Pockej az se zachvilec vzbudi Kachna.

Ja mam jeste fotky s velikost tech komor. B1 a C1

Reagovat
Breakpain
Breakpain

11.1.22 12:47

no, mohl jsi napsat ještě co je „správně“ :-) …

Reagovat
benobiker
benobiker

11.1.22 11:36

goofy: navazuje to na konverzaci u předchozího příspěvku kde se porovnávaj shafty DebonAirů RS. :-)

https://www.bike-forum.cz/…ft-debon-air

Reagovat
goofy
goofy

11.1.22 11:25

To je asi ta nová 36, že už tam nemá ten gumový balónek? :-)

btw: oč u tohoto porovnání jde? :-D

Reagovat

Další galerie z kategorie

Florenc 21
FreeBoy 21
Lister 21
gersa 16
easyrider 2
Kubánec 46