3D tisk + karbon – postup výroby a osazení https://www.youtube.com/watch?…
(vloženo 19.1.22)
Dávám palec hore jednozančně, není to žádná Čína… už jen proto bych si to koupil
kdyby byly prachy, okamzite bych si objednal ram, rovny trubky jsou parada
Určitě je to zajímavé a na vývoji makaj :-). Ale pokaždé, když to vidím, mi to evokuje spojené lešenářské trubky :-) …
Easyrider: je to me tam taky uzemnilo, napred hitech technologie a pak mlaceni kladivem :)
midlander, zdyn: Třeba použít zbylý prášek pro necertifikované tisky – něco, na čem nemusíš garantovat vše jako pro aeroprůmysl …Třeba přidružená výroba komponentů na kolo :-)
Tak jsem to shlídnul. Ta příprava mufen je teda strašnej oser. Pořád je to takový dost „na koleni“. K tý hyper technologii bych so dokázal představit ještě něco víc než pneumatický kladivo a kombinačky…
Nicméně začátek videa, kde lítá ten laser a začíná vznikat tvar a k tomu ten hudební podkres, měl jsem pocit jako když sleduju Blade Runner :)
19.1.22 17:04
Spoje jsou vždycky problematické, ať už jde o spoj svařovaný, lepený nebo na karbonu z formy. Pokud spoj není udělaný správně, může prasknout nebo se rozdělit. Ten karbonový navíc vyžaduje velmi drahou formu, která neumožňuje custom geometrii.
3D tištěný titan sice není tak pevný, jako klasický titan, díky 3D tisku ale umožňuje lepší „hospodaření“ s materiálem, je ho tedy více tam kde má být a méně tam, kde být nemusí. 3D tištěný díl tedy ve výsledku může být pevnější a zároveň lehčí než díl vyrobený frézováním (např. 3D tištěné brzdové třmeny Bugatti apod.).
Cena je zatím vysoká, otázka kam dokáže klesnout. Ona i cena výroby karbonových rámů nebude klesat do nekonečna, protože pořád ta výroba vyžaduje drahé formy a spoustu ruční práce, která se nedá nahradit automatizací (nebo jen velmi těžko).
roud: Materiál po 3D tisku (kov) je velice homogení. Necháváme tisknout tělesa pro hydraulické rozvaděče do letadel (Al slitina).
Ohledně atestů a pod je to komplikovanější. My třeba vyžadujeme atest k tiskovému materiálu (prášku), report z tiskového procesu (teploty, časy, že nebyl tisk přerušen,…) dále report z následného tepelného zpracování, s každou tiskovou dávkou se tisknout vzorky na tahové zkoušky, takže také protokoly z tahových zkoušek a také CT (rentgen) každého kusu a tisknou se i vzorky na metalografické výbrusy. Přičemž tiskový materiál se nesmí používat recyklovaný a s každou tiskovou dávkou nové filtry.
Hotové kusy pro obrobení se ještě podrobují nadstandardním tlakovým zkouškám před samotnou montáží přístrojů.
Samotný tisk trvá třeba i 14dní nepřetržitého procesu.
Cyklista86: To rozhodně netvrdím. Svar má také řadu nevýhod a nedobrých vlastností.
mirorek2. Ajo jo tak to je aspon neco, ale to umi i nicolaii, ne? Ja uz vim proc se mi to tak nelibi, si pri pohledu na to vzpomenu na tohle … (ja vim ze tohle je vic hightech, ale proste to tam vidim :D …)
SLM je technologicky a hlavně konstrukčně zajímavá. Nevýhodou je, ze se kombinují vady ze slévárenství a svařování. Na VUT jsme měli projekty i pro letecky průmysl cca 5 let zpět. A byli to oceli, titanove a hliníkové slitiny. Prášky na míru oblasti použití…viděl bych v tom budoucnost speciálních aplikaci. Pevnosti byly vždy o něco nižší, ale nejhůř dopadaly únavove vlastnosti s dlouhodobějším cyklovanim :)
TJK – díky neměl jsem možnost to zatím videt naživo ale je pravda že pokud se to může prosadit v letectví tak to Maj učíte nějak ošéfované jen by mě ještě zajímalo jak dokládají materiál z kterého je to vyrobené atest na prášek?
orm> ještě bych k tomu přidal 3D romka, ten taky mele většinou to samé… :-)
@miťo: Obcas byste si s Ciem mohli podat ruce v neschopnosti opustit myslenku :-).
Roud: neni neboj, ma to extremne vysokou homogenitu, ono ale taky zalezi jak to programujes.
Velka masa materialu je delana „vostinovou“ nebo „prickovou“ formou, tzn je to vyztuzene ale nevyplnene.
Pokud ti jde o homogenitu steny jako takove, tak je ro jednolity material bez zasadnich vad, neco jako dobre udelany pajeny / svarovany spoj.
Já bych se toho lepení nebál. Shimano ukazuje, jak třeba „zvládlo“ lepený silniční kliky. Přinejhorším ti řeknou, že jezdíš v nevhodném klimatickém pásu ;-)
Zdyn – osobně by mě zajímala defektoskopie u 3d tisku nevěřím že to na rtg nevypadá jak cedník ale třeba se pletu :)
hovado_cz: covece s tou znicenou trubkou nevim. Kdyz vidim to video, jak je to napresne napasovane, tak vymenit treba spodni ramovou trubku muze znamenat nutnost vyriznuti i horni, protoze me to proste nepusti ji tam vsadit.
Zdyn rikas neni nad svarene trubky.. :)
Kubula:
obecně tištěné materiály (týká se kovů i plastů) mají nižší pevnostní parametry, než při standardní výrobě.
Stále se to zlepšuje, ale na stejné hodnoty (pevnost, tažnost) zatím principiálně dostat nemůže.
Pěkný, pro drahou malosériovku fakt zajímavá technologie, jak vyrobit hitech rám v custom geometrii, ale že by to mělo v něčem cenově/vlastnostma konkurovat bych se fakt nebál.
Tak jsem to zkouknul celé a je to super. Líbí se mi to. Když vidím jak je to sesazené a zalepené tak se toho vůbec nebojím. Věřím že to rupne všude jinde jen ne ve spojích. Někde jsem četl že titan z 3D tisku není tak pevný jako při klasickém zpracování, ale myslím že i tak je to dostatečné. A cena není v porovnání s běžnou seriovkou zase tak jinde.
my_dudesty: Přesně jak píšeš. Ta technologie má zkratku tuším SLM a v bližších detailech je celkem zajímavá.
Ten tisk titanu – to funguje tak, že ten stroj tam při každé iteraci nahrne titanový prášek a ty lasery ho roztaví jen na určených místech a tím ho spojí s předcházející vrstvou? Přičemž celá podložka s každou další vrstvou klesá, že?
jak už psal Zdyn spoje bych se nebál, teoreticky to udrží nesmysl a vydrží – jediný problém je tady technologická nekázeň
jinak rám proč ne, nebo pro jo :D to už je věc jiná :D
Roud, další výhodu bych viděl v tom, že když robiješ trubku tak ti ji budou schopni vyměnit. Jinak taky nemam v lepení moc důvěry (ale jde asi čistě o blbej vnitřní pocit)
Co se týče 3D tisku titanu to mi přijde taky jako scifi od tý doby co jsem viděl 3D tisk patek u Festky :)
Jinak něco k počtení: https://www.todomountainbike.net/…venta-online
Honza – mám obavu že ty tištění díly nebou nic levného nemluvě o tom kolik na nich bude práce s očištěním frézováním atd. :(
Pedro404: Ok, tak to by asi vysvětlovalo že jim to drží. :) Tím zároveň padá jakákoliv cenová výhoda. Ale i tak zajímavý.
Tak teoretická výhoda této technologie je že pokud by to někdo rozjel ve velkým tak by to dost zásadně mohlo cenou konkurovat celohliníkovým rámům, osobně bych se trochu bál že ty hliníkový části můžou popraskat, ale zase by mohli být celkem jednoduše vyměnitelný.
Jinak je fajn že to dostali tak daleko a fandím jim.
TJK: stěna 1,5 mm lepená na tupo? To je nesmysl. kde jsi to viděl? Takový spoj nemůžeš rozumně zatížit.
cyklista 86: lepidlo s karbonem nijak nereaguje. U karbonu je výhoda v tom, že lepidlo má povětšinou stejný základ (epoxid), jako je matrice karbonu (epoxid), tudíž obvykle není problém s adhezí. Na straně kov / lepidlo je trochu větší náročnost přípravy povrchu a také musí být lepidlo vhodně voleno. To ale nebývá problém.
Určité potíže dělá u lepených spojů karbon / kov různá tepelná roztažnost obou materiálů, dále pak případná koroze kovu nebo různá tuhost karbon / kov – typicky problém softailů cannondale.
Je-li spoj správně nadimenzován a technologicky proveden (často největší problém), tak má obrovskou pevnost a životnost.
cekal bych horsi cenu za takovou kosmo technologii.....
Souhlas s krabicou.
je docela škoda, že vynechali ve videu docela náročnou a zdlouhavou část procesu, kde musej každej obrobek vzít na cnc a tam ho doobrobit – závity, sedla pro ložiska, atd atd, což není taky jen tak.
Ale věřím že výsledek musí být super.
Karbon do spojek se na kolech lepí už od 80. let takže já bych se toho úplně nebál. Rozlepený Scalpel je to samé jako Cioran-m s Festkou a miťo s klikama shimano.
TJK – samozřejmě že doba pokročila např. z cannondalu se stala čínská konfekce s pochybnou kvalitou :D Jinak samozřejmě že dnes to lepení je na vyšší úrovni ale nevidím v téhle konstrukci přínos oproti dnešním celokarbonovým produktům :)
Roud: u Scalpela byl imho druhy problem ze to byl softail, tam je pak dalsi namahani spoje silama na pruzeni.. u klasickeho odpruzeni (pokud neni zadreny) by to melo byt vyrazne lepsi. A pak se i posouva kvalita merialu lepeni… pokud se dneska lepi 1,5mm stena natupo na ramu a drzi to samo o sobe bez dalsich cepu nebo sroubu, tak si myslim ze to lepeni bude dnes vyrazne lepsi nez drive..
samozrejme tam muze byt nejake „ale“ ktere ted nikdoi z nas nevidi
Kdyz chce clovek neco jinyho proc ne, ale jinak v tom nic moc nevidim. Geo to zadnou specialni nema, vaha taky ne. Ani to nevypada nijak extra. Asi bych radsi nicolaie, chtit nejakou specialitu …
19.1.22 09:42
Cyklista 86 – já jsem měl 3× scalpela na dvě půlky vždycky výměna za nový rám jinak samozřejmě jsou I jiné značky které s touhle technologií měli problémy :/
cyklista86: jezděj na tom už několik let, během kterých se na tom ladilo kde co, odjeto to má x závodů světového poháru, Hardline a milion jízd v Dyfi parku. Prý jsou to hodně dobrá kola.
roud zajimave ze to lepidlo to kolo udrzi pohromade. :) Kdyz to je karbon spojeny s karbonem tak to beru. Bo to lepidlo zreaguje s tim karbonem pokud to chapu dobre a spoji se to fakt fest, ale karbon a kov. TO fakt nijak nemeni vlastnosti treba ve velkem vedru nebo naopak mrazu? No mel bych problem tomu verit, ze se to nerozlepi pri doskoku. :D
Divat se na ten 3D tisk to je pro me asi to same jako kdyby se nekdo z roku 1950 dival na nekoho ze smartphonem. Dobrej ulet..