Na předchozím kole jsem měl XT brzdy, kde destičky drží na místě šroubovací závlačka. Na novým kole, co jsem si teď přivezl, byly 4pístkový Deore brzdy, který mají klasickou závlačku.
Kromě toho, že je ošklivá, tak už jsme taky jednou na parkovišti řešili, že i když máme cestovní toolbox vybavenej každou ptákovinou, chyběla v něm tak obyčejná věc jako kleště na její vytažení, zatímco inbusů měl každej po kapsách hromadu. :D Cestovní kleště už jsem teda dokoupil, ale ta šroubovací závlačka se mi stejně líbí víc, tak kdyby se někdo chtěl inspirovat…
Stačí závitník M4×0,7 mm (tj. obyč M4), vyřezat závit (otvor má rovnou skoro optimální velikost pro řezání M4 závitu) a dokoupit šroub se závlačkou (SHIMANO kód 42348, nebo EAN 4524667956136). Je jich více délek do různých třmenů, šrouby které pasují do třmenů BR-M6120 jsou dlouhé 32 mm.
Jen taková blbost, kterou si zkrátit čas při čekání na návrat tlumičů ze servisu :D
(vloženo 20.1.22)
Blbuvzdornost závlačky není 100%.
Jsem ji kdysi jenom nasadil do třmenu, že ji rozevřu nakonec až si budu jistý, že desky nebudu vytahovat znovu ven. Samozřejmě jsem na to zapomněl.
Jednou jsem si toho všiml hned, protože jsem to jel projet na ulici a cinkla po vypadnutí při stoppie. V druhém případě jsem odjel asi 15 km švih a pod kopcem nezvykle tvrdá páka brzdy, desky už asi o 5 mm vypochodovaly z třmene. Na cestu domů jsem protáhl bzz pásku a od té doby závlačku okamžitě rozevírám.
Závlačku jsem už několikrát v polních podmínkách rovnal pro vyndání i rozevíral jen správným zatlačením imbusem.
Já minulý týden řezal/opravoval závity kamarádovy na 105 třmenech. Oba šroubku tam asi dotáhl nějaký Rambo a na 105 jsou jenom s drážkou na plochý šroubovák. Povolit se to nenechalo, jenom se ojebala hlava. Šroubek jsem nakonec zvrchu přes pružinku říznul malým dremel kotoučem. Po vyndání desek se mi jeden podařilo po malých kouscích vytočit zamykacími kleštěmi zarvanými za zbytek šroubu ve vnitřní části třmenu. Druhý se okamžitě při stejném postupu ukroutil, takže odvrtat.
tak me treba ten sroub nekolikrat zarostl, takze vozim zavlacky, navic jsem na jedne delsi polozavodni akci v par stupnich v desti na vrcholku beskyd potreboval vyndat desticky a diky zavlackam stacil vhodny kamen :-) naradi vozim jen to opravdu nejnutnejsi
Naštěstí už jsem dlouho nepotřeboval měnit desky v terénu. Shimano metal na 4pist vydrží opravdu dlouho.
Proti vyklepání – do závitu kápnout lehce (trošku na párátku, fakt 0.00nic) lepidla na šrouby (střední – modrý). Udělal jsem to tak i na XT (pro sichr) a je bez úplně bez šance, aby to odcestovalo samo (i bez té šroubkové závlačky, natož s ní).
Ale co se týká praktičnosti, při mytí a údržbě destičky vytahuju docela často (hlavně proto, že jdou vytáhnout vrškem bez sundávání kola, což je oproti mým bývalým Tektrům luxus), kouknu na ně, stříknu čističem brzd… Já mám šroubky a ségra s bráchou zase závlačky a mně na nich štve, že se musí narovnávat a zase roztahovat, blbě se mi s tím manipuluje, zbytečné riziko poškrábání třmenu (ať už při secvakávání/roztahování konce závlačky, nebo samotnou závlačkou při manipulaci)… A jasně, že to jde vyndat i jinak, než kleštěma, ale je to rozhodně ten nejlepší nástroj na zmáčknutí konců k sobě, hlavně na zánovních ještě tuhých závlačkách.
Já jsem prostě chtěl zpátky šroubek, mám ho zpátky a jsem happy. Pokud někomu vyhovuje závlačka víc, no tak ať si ji tam dá, nebo nechá, jednoduchý, že? :D
Atilla – jenže když to měníš někde venku, tak ta ségrovka je přesně to, co se ztratí. Mě ten šroub přijde prostě sice elegantnější ale méně praktické řešení. Fajn je, že máme každý na výběr :)
Kluci to nesmíte ztratit tu pojistnou segrovku;) s ní vám fakt šroubek nevypadne.
Presne jak Jenda, zavlacku narovnam sroubovakem, ockem prostrcim tenky imbus a vytahnu. Kleste netreba.
Po tom co se mi kdysi ve sjezdu uvolnil šroubek a následně po doskoku vyletěly destičky ze zadní brzdy preferuju závlačku pro její blbovzdornost. Popravdě nechápu nač kleště, závlačka jde dostatečně v polních podmínkách narovnat s trochou šikovnosti pomocí imbusu či šroubováku, ohnout zrovna tak.
Nicméně mi na jednom kole šroubky mám a toto mi připomnělo že zrovna závlačku by nebylo špatný vozit s sebou :-)
Delal jsem to pred lety na M500, ale ram bylo malo mista pro hlavu sroubku, jen udelat zavit nestacilo.
Za mě raději závlačky, dával jsem je i na XT. Připadají mi praktičtější a uživatelsky příjemnější než drobné šroubky.
Já vozil x let šrouby a teď mám hnusné závlačky ale jsou daleko více praktické. Jejich praktičnost znám i z práce.
Asi před 2 týdny jsem zápasil se zarostlým závitem šroubu a strženou drážkou v hlavě šroubu. Dal jsem závlačky … ;-)
Vilém: blbovzdorné to teda je ale kliešte na výmenu platničiek to mi hlava nebere. A hlavne keď to doma zabudneš roztiahnuť a v teréne to vypadne. Ešte že som to zbadal vypadnúť a rozťahovať to v teréne je tiež super. Áno, bola to moja chyba, ale šrób som zatiahnuť zatiaľ nezabudol :)
Akorát už jsem ten šroub jednou na TT ztratil(chyběla tam pojistná ta pojistná spona). Tím dekuju Dusanovi M. kterém mi věnoval malej stahovací pasek. Souhlas, ze zavlacka je hnusna, ale narozdíl od šroubu nemá šanci se vyklepat. Jak moc to pojisti ta spona nevim, ale asi jo.
Šroubky mám koupený už asi dva roky, udělat závity na třmenech sem se ještě nedokopal :-)
20.1.22 20:55
Tady někdo objevil Ameriku :-) A kdybys chtěl jó tunit, tak na alíku mají ty šroubky titanový :-)
Dikes, vytisknu to z ABS. I tak to bude lepší než šroubovák vražený mezi pístky… :-)
Taky jsem prováděl na třmenech BR-M615. Jinak SLX a výše už mají šroub v základu.
Ondejst: Co by posralo? Dava to tam roky a neni s tim problem. Naprosto blbuvzdorna vec, ktera se nema sanci uvolnit a vypadnout. Je to nevypada tak hezky jako sroubek.
Jednoduché, super inšpirácia.
Tie závlačky shimano pekne posralo. To nechápem jak niekto mohol navrhnúť a schväliť.
Dnes jsem odvzdušnoval zadní SLX brzdu a po vytažení závlačky jsem, si myslím, predhotoveny závit ve třmenu viděl. Ale jistě nevím. Spis by mě zajímal ten tvůj bazmek vloženy mezi pístky. Je tištěný z PLA? Měl bych zájem o stl.
Jojo, to samý lze i na dvoupistech, dělal jsem to už před několika lety na M615