O kvalitě konstrukce kotouče samozřejmě není pochyb
Aneb proč je měření kotoučů šuplerou zrádné :)
(vloženo 21.4.22)
To je u těhle kotoučů s velkejma dírama normální. Musí se to hlídat a častěji měnit. Gramaření není zadarmo :-D
Centerline jsou super a bezproblemove kotouce. Vyssi cena se vyplati stokrat
Ukázkově to mají udělané kotouče Sram Centerline. Díry a okraje kotouče se střídaji v celé výšce brzdové plochy, v každém místě je průře brzdové plochy zhruba stejně vysoký a nejsou tam ostré vysoké přechody mezi dírou/okrajem a materiálem. K tomu je ten matroš hodně tvrdej, takže kotouč co je tichej, rovnoměrně se ojíždí, nevibruje a dlouho vydrží.
Georrge: Ty Hope potvrzuju, taky jsem v nich měl probržděnou slušnou prohlubeň.
jonti: bohužel to mají i sram, shimano a další kotouče (jen ne tak extrémní jako ten z původních obrázků, a taky záleží jaká verze kotouče, tihle výrobci už vyrobili plno různých kotoučů). Vnitřní a vnější průměr bývá často nepřerušený, nebo jen s malými přerušeními, zatímco zbytek plochy má různě umístěné otvory, které plochu oslabují.
Dám příklad s Hope kotouči, které mám sjeté doma. Na první pohled vypadají díry rozmístěné rovnoměrně, ale když se koukneš pozorněji, tak vidíš, že vnitřní žlutá linie je téměř nepřerušená, vnější zelená linie je přerušená jen minimálně (nebo je nějaký materiál velice blízko této linii z některé strany) a červená linie mezi nimi je přerušovaná docela hodně. Pokud tedy měříš posuvkou přes celou plochu kotouče, bude se tvářit ještě OK, ale přitom na té červené linii už je výrazněji probržděný. A na těch mých kotoučích co mám doma to je poznat, v tomhle místě jsou o dost více probržděné. Jen ten rozdíl samozřejmě není tak extrémní jako na tom kotouči z původních obrázků.
A přihodím ještě kotouč magura, kde je taky hezky vidět, že vnější zelená linie je téměř nepřerušená, vnitřní žlutá je také přerušená jen málo a červená linie vede přes všechny díry. Takže i u tohoto kotouče bude docházet k většímu probržďování uprostřed. Jen to zase nebude tak výrazné a zdaleka to nebude mít takový dopad na bezpečnost (pokud se kotouč vymění s rozumným opotřebováním, měřeno přes celou šířku brzdné plochy).
Georrge: lepsi kotouce, z toho co mam doma Shimano, Sram ani Magura, nemaji na obvodu mista, kde je vyrazne min materialu nez jinde.
Kejmll: Odvzdušňovat musíš vždycky s bleedblockem, který je na to určený a zaručí, že v systému bude správné množství kapaliny. Když jí tam bude víc, můžeš při roztahování pístků protrhnout membránu v páce.
Odvzdušňoval jsem ještě, i při smetenych deskách.., takže více oleje asi bude.. Kalíšek mám, našroubuji, roztáhnu.., děkuji..
Takove nerovnomerne sjizdeni lze pozorovat skoro u vsech kotoucu, ktere maji diry. Tady je to extrem protoze i velikost der je extremni.
Je to zpusobeno nerovnomernym pomerem mezi plochou desky a masou materialu na kotouci v miste dotyku. Tam, kde je vic zeleza na kotouci, se deska sjizdi rychleji, coz vede k vyboulenemu tvaru desky. A protoze mezi dirami je zeleza na kotouci malo (ale sirka desky je porad stejna), opotrebovava se to v techto mistech mnohem rychleji nez na obvodu.
Ono navrhnout derovany kotouc, aby po celem jeho obvodu bylo +/- stejne mnozstvi materialu neni jednoduche (a vyrobci se s tim asi neserou). Plny kotouc zase neni dobry kvuli zbytecne vysoke hmotnosti a spatnemu chlazeni.
Kejmll: Jestli tam máš víc oleje, to jest třebas v případě, když jsi v průběhu sjíždění starých desek doléval, tak už tě expanzka při roztahování pístků nepustí. Takže našroubovat na expanzku kalíšek, poté roztáhnout pístky. Přebytečnej olej nateče do kalíšku.
Využiji toho zde.. Chtěl jsem vyměnit, prakticky smetené desky, za nové.. Brzdy SLX 7100
Pístky jsem se snažil zatlačit.., nešly. Mám upustit olej.., nebo jak na to prosím..? Ale jako, moc jsem tomu nedal, zkoušel jsem v rychlosti.., ale tohle se mi ještě nestalo.. díky.
Kaire: tvl, tak to mě fakt po.ser!! To auto nějak nebrzdí, asi s tím půjdu příští rok do servisu:D Lidé jsou fakt jelita, to je prostě neskutečné..
Me se nakonec takhle (tenkej veprostred a stale ok po krajich) sjel i SLX. No uz jsem proces mereni vylepsil a merim tloustku uprostred.
To muselo vydávat zvuky při brždění :).
strtom: Souhlas, fyziku prostě neoblafneš, čím víc železa tím líp a zrovna na brzdách těch pár gramu za to nestojí.
Tvl, ty případy tady jsou hodně ostré! To se člověk nestačí divit. By mě zajímalo jak tito lidé udržují třeba auto. To musí být punk jak hovado:)
rybička: Co to kua??!! :-DDDD A já myslel, že jsem viděl už vše..:-D
Jak se sakra může takhle sjíždět kotouč? To byly desky vykrojený do tvaru „V“ :-)
novas752: Ty kráááávo, to jsem nikdy neviděl:-D Dobrá žiletka! :-D
Tomu říkám důkladně sjeté kotouče… Tak si říkám, že asi málo brzdím :-)
Jo taky jsem jednou propadl modě odlehčování a odřel jsem tyto kotouče úplně stejně. Až mě zamrazilo jak jsem si toho všimnul. Vozím už poctivé plechy, tady se na materiálu asi nemá šetřit.