Už více let jsem chtěl svého hliníkového hardtaila – mrázka – vyměnit za něco současnějšího a jako krok dopředu jsem vnímal kategorii XC full nejlépe s karbonovým rámem.
Furt mi ale do toho něco lezlo – svatba, stavba, 1.dítě, 2, dítě, 1. dovolená v Jugoslávii.. ehm.. pardon v Bulharsku.. covid.. prostě byly jiné priority a když už jsem si loni řekl krleš, jdem do toho, tak jsem nasraně zjistil, že za:
- kola, po kterých jsem dlohodobě pokukoval, vyskočila o 50–60% cenově nahoru
- nic není skladem
- vše se posunulo k větším zdvihům a vysněný XC maratonský stroj se stal ohroženým druhem vedle populárních trail bajků a DC kol
- očekávání, že si něco vyzkouším a následně podle toho vyberu vhodnou značku je naprosto liché, protože když nemáš předobjednáno, tak se s tebou nikdo nebaví a že sis nemohl kolo projet? Sorry, ale to se dnes prodává jak rohlíky a ne jako luxusní zboží.
Takže po určité době rozčarování a depresí jsem začal sjíždět nabídku dostupných kol a zároveň lustroval i bazar.
Tohoto Sparka jsem nakonec získal docela po haluzi – kolega se ozval, že jeho známý si chce udělat radost novým Sparkem a staršího bude posílat do světa, je to tedy kolo ježděné, nějaké šrámy má, ale nic zásadního.
S kolem se ještě seznamuju, nezvyk jsou relativně široká řidítka, naopak na 1×12 jsem si zvykl hned stejně jako na výbornou páčku zamykání vidle a tlumiče dohromady. Jede fakt krásně, jistota ve sjezdech je úplně jinde, stejně jako v zatáčkách (pevné osy, jiný úhel vidle) a i ve výjezdech jsem rychlější.
Zelené ventilky nejsou záměr, nenašel jsem černé při sestavování kol.
Na fotkách je setup pro takové to běžné ježdění, kolo jsem pořizoval ještě s teleskopkou Fox Transfer Factory vč. páčky, ale zatím jsem si na to nezvykl. Je v plánu pořídit nějaké kruté trailové pláště cca 2.4" na původní hliníkové Syncros záplety, nahodit teleskopku a jít občas potrénovat techniku :))
PS: Jednoznačným cílem bylo pořídit XC raketu! Ani omylem to neměl být full-univerzál pro ježdění trailů a podobně. Rozhodně více si užívám trasy >100km než ježdění technických pasáží. Bike parky a náročnější traily jsou pro mě záležitost na okraji zájmu.
(vloženo 28.4.22)
Značka | SCOTT |
Model | SPARK RC 900 PRO |
Modelový rok | 2018 |
Velikost | XL (21") |
Hmotnost | 10.3 (vazeno tak jak je na foto) |
Rám | Spark RC Carbon HMX |
Vidlice | FOX 32 SC Float Performance Elite Air FIT4 3-Modes with low Speed adj. / 15x110mm QR axle tapered steerer / Lockout / Reb. Adj. 100mm travel |
Tlumič | FOX NUDE Trunnion SCOTT custom w. travel/geo, adj. 3 modes, 165X40mm |
Hlavové složení | Syncros Pro Drop in / Tapered 1.5" - 1 1/8" |
Kliky | Sram X1 Carbon Eagle GXP Boost PF QF 168 |
Středové složení | Sram GXP Pressfit BB92 |
Přesmykač | SCOTT Chainguide |
Měnič | Sram X01 / Eagle 12 Speed |
Řazení | Sram GX Trigger |
Převodník | Absolute Black Oval 34T |
Kazeta | Sram GX / XG1275 / 10-52 T |
Řetěz | Sram PC XX1 Eagle, 12s rainbow |
Náboj přední | Bitex BX211F J-Bend |
Náboj zadní | Bitex BX211R J-Bend |
Brzda přední | Sram Centerline 2 180mm - titanové šrouby |
Brzda zadní | Sram Centerline 2 160mm - titanové šrouby |
Brzdové páky | Sram Level TL Disc |
Ráfek přední | EIE carbon A29C25D25 |
Ráfek zadní | EIE carbon A29C25D25 |
Dráty | Sapim CX-Ray |
Pedály | Exustar PM215+ Black |
Řídítka | Syncros FL1.0 Carbon T-Bar T shape flat / 9° / 720mm |
Představec | Syncros XR1.5 -8° Integrated Spacer & Top Cup 2014 Alloy / 31.8mm / 1 1/8" |
Sedlovka | ElitaOne 31.6 / 400mm // Fox Transfer Factory + RL |
Sedlo | Syncros XR1.5 / Titanium rails |
Pláště | TUFO XC11 29x2.25" / TUFO XC12 29x2.25" |
Spark byl a je furt topový kolo, takže velmi dobře a naprosto týhle kategorii kola rozumím! Ať dělá jen radost a hltá hladově kiláky! ;)
7.9.22 20:38
Krásný kolo s duší a příběhem.
@Pepe72 – psal jsem, ze hejty by byly, kdybych tam mel treba nosic.. :) nepsal jsem, ze to aktualne nekdo hejtuje.. :)
sorak. jaké hejty ? Čtu jen chválu. Každý si to představil podle sebe.
Kolo skvele, 2 roky jsem ho jezdil. Jen tuhost vidlice fox32 nici potencial toho kola.
Na ten teleskop přijdeš časem, když už tam byl, nechal bych ho tam a zkoušel to sním…všichni jsme prozřeli :D
díky za pochvaly, ale trochu nechapu tu manii s teleskopy.. kdyz na kole mas neco co proste nepouzivas, tak dava smysl to zamenit za neco jineho.. kdyz bych tam mel nosic na zadni brasny, ktery je prazdny, tak to bude hejtu jak svina a hned sundat.. :D ale kdyz se zminim, ze jsem sundal teleskopku, tak ohen na strese a koukej ji vratit zpet.. :D
@seatik – mam rad vyraznejsi designy, takze za me zustane :)
@enjoy79 – presne, chapu prinos sirokych riditek do technickych pasazi, ale na hodiny v sedle je to moc siroke.. premyslim o vnitrnich rozich na riditka, asi vyzkousim nejake levnejsi a pokud sedne, tak pujdu do premiovych od SQLab
@vaclaw – rozumim jak to myslis, ale ja jistotu ve sjezdu udrzuji tim, ze kontroluju sedlo mezi stehny, kdyz jsem zkusil dat dolu, to je jak jizda bez sedla, zadek kola mi prijde tezce neovladatelny
Pěkný bajk, věřím, že bude přinášet spousty radosti. Pro Sparky mám, nevím ani moc proč, trochu slabost, takže za mně paráda. Ale jenom můj osobní pohled, který nikomu nevnucuju, ať si každý jezdí podle svého, mě právě přijde, že moderní geometrie mi přináší lepší pocit z toho, co jezdím. Neni to o to, že chci hrotit sjezdy tak mám moderní geo a teleskop, ale protože mám tu moderní geo a teleskop, tak toho sjedu víc, aniž bych se musel nějak překonávat nebo to hrotit. Ale jak říkám, kolo parádní a přeju hodně šťastných km ;)
Pěkný bajk, super váha. Dle popisu mám na věci celkem stejný pohled. Bod C, :-) dnes mě přijde, že jsou skoro všichni endůro a hlavně aby byla zábava. Rád taky najedu nějakou porci km. Ad teleskop, věřím že pro někoho přínos, já už mám 4 křížky a nehodlám se nějak extra posunovat v technice abych se někde zlámal. Řídítka mám 740 a na dlouhých výjezdech už je dost znát únava v ramenou a na rukách,tudíž budu zkracovat. To jsem ti chtěl jen potvrdit, že nejsi jedinej. Mě by na Sparku možná trochu mrzela absence druhého košíku, ale i tak super kolo, ať dělá radost.
Fešák a raketa v jednom. Jen osobně bych sundal polepy ráfku, zavání to kolotočem, jinak bez výtky. Ať slouží :-)
Bitex – osobní zkušenost nemám, ani si je neplánuju pořídit, takže můj názor můžeš brát s rezervou. Já bych ale určitě radši volil DT350, i kdyby byly těžší, je to prověřený standard. K CX Ray se hodí ale klidně i DT240 ;)
editoval jsem popis.. zapomněl jsem totiž původně uvést, že trail bajk to neměl být ani omylem, jednoznačně jsem chtěl XC raketu na které si užiju dlouhé výlety i občasné závody typu KPŽ :)
@JachymP – viz výše, nechci říct, že jsou traily pro mě sprosté slovo, ale prostě si víc užívám výjezdy a dlouhé štreky než rozbíté pasáže.. rodla – vozil jsem 660 a skok na 720 je cítit v ramenou a zádech, širší teď rozhodně nee.. add Bitex – máš s nimi nějakou osobní zkušenost? mám je prvně, ale na základě veskrze dobrých doporučení.. proti DTswiss 350 nižší váha, lepší servisovatelnost, levnější ložiska..
@TK75 – Tufa mají na zápletech od EIE s vnitřní šířkou ráfku 25.5mm zvenku šířku pláště 62mm, tj. 2.44" takže máš dobré oko, jsou to fakt dost široké, ale přitom boky nejsou papírové a váha jen 650g.. vozil jsem je cca půl roku na hardtailu a jsem z nich nadšený.. kruté pláště byly sranda.. ;) napadlo mě prostě dát časem na ty hliníky nějaké ostřejší pláště do mokrých/blátivých podmínek a pokud by byl závod na blátě, tak bych přehodil kola
Takhle to vypadá že ty 2,25 tufa jsou možná větší než kdejaká 2,4…ale třeba jen na fotce:-)
Každopádně teleskopka bych řekl že ti dodá „krutosti“ víc než kruté trailové pláště
Je to hezký, kromě zlomené sedlovky (vyřeší teleskop) a náby jsou taky omyl, ke špicím CX Ray bych si představoval lepší materiál ;)
Jo a řídítka jsou zbytečně úzký, bavíme se o XL asi nejsi žádný prcek.