EX-Stumpjumper

Přidat foto

Hledal jsem náhradu za enduro, nižší zdvihy, lehčí…

V plánu bylo větší kolo, koukal jsem na reach okolo 470–480 (já 180cm), ale po poradě s fyzioterapeutem nakonec takhle (455 mm v Low pozici flipcjipu; „s tvejma zádama bys měl jezdit jak paní správcová…“). Je to fajn.

Chvíli jsem ho pojezdil v původním setupu, když se ukázalo jako správná volba, začal jsem ladit, o osazení budí psát dál, pro začátek…

Rám / geometrie / chování:

Moc nechápu, jak to funguje, ale funguje, asi s karbonem fakt umí. High speed nerovnosti zadek vlastně vyloženě nežehlí, ale tak zvláštně „zakulacuje“, vím o nich, ale nese*ou mě. Je to vlastně LEPŠÍ než žehlička, mám pocit lepšího kontaktu s terénem. Předpokládám, že to má na svědomí flexpivot v kombinaci s nastavením tlumiče, které je dost specifické – degresivní tlumič s progresivním pružením (trochu to komplikuje upgrade, o tom budu psát níže). Předpokládám, že záměr je, aby kolo nešlo hned do sagu, protože prvotní rány zobe i ten karbon, ale zároveň bylo od středu dál progresivní, aby to nešlo hned na doraz. Ale možná se pletu, když mi to někdo objasní, budu rád :) Chování a průběh hlouběji ve zdvihu a na low speed překážkách je prvních pár minut super, ale limituje to tlumič, takže ruku do ohně za to zatím nedám. Není to tak tuhé jako GT Force, ale to není ani náprava od vejtřasky, s ohledem na určení kola je to naprosto v pořádku.

Úhly, rozměry a podobné věci jsou tak akorát, dostal jsem, co jsem chtěl, pocitově bych tomu HTA hádal klidně o půl stupně míň, v kombinaci se vzpřímenější polohou (velikost) je i STA fajn, není mi příjemný šlapat úplně pod sebe. Provedení rámu je z pohledu jezdce super, můj mechoš má sice kecy, že blbě frézují a kdovíco, ale to je jeho problém, navíc nadává úplně na všechno (ale všechno udělá). Ten karbon pod průhledným lakem je krásnej, design aktuálního Stumpu prostě miluju, zdálky i zblízka je to kolo fakt sexy. Swat jako koncept i provedením je funkční, vedení bovdenů taky, vadí mi idiotská práce s fliochipem (nutno vyndat celý tlumič). Celkově pak… Čekal jsem super kolo na flow traily, slušný na silnici a rozumný z kopce. Ve všech ohledech to předčilo moje očekávání.

Tak, osazení… Inu, je to zase posun nahoru, stejně jako rám, ale jsou tam nějaká ale.

Brzdy jsou super, nejsou to moje první sram / avid, ale první rsc ano. Jsem nadšenej, servis si sám už nedělám, takže náplň je mi ukradená. Vidlice je moc fajn, 4 way setup plus tlak mě baví, ale upřímně… Vyměnil bych druhý odskok za IRT :D Zvažuju Vorsprung Luftkappe (je to hnusný), zvažuju Selvu R, nejraději bych Mezzera 140mm. Ale srsly, měnit vidlici fakt nepotřebuju :) Tlumič je v podstatě dost špatně. Tři, čtyři minuty z Rudolfova do Liberce a zadek ztuhne a skáče. Nastavení funguje, jak má, ale expanzka prostě chybí. Z důvodu popsaných výše je upgrade trochu komplikovaný, úplně nevím, jak to uchopit. Pokud vzduch, bude to asi nový Super Deluxe, ale znamená to pravděpodobně nějakou pakárnu se shimstacky, tenhle turning podle všeho moc k sehnání není. Nicméně, možná by nebyla marná tvrdší pružina (sag třeba lehce pod 20%?), případně progresivní… Nebo vzduch v běžném setupu s menší negativkou a vyšší tlak, ku*va nevím :D Ale asi to budu řešit až po zimě, teď to nějak vydržím. Navíc, podle všeho jde to kolo předělat na tlumič o délce 210mm (je tam 190), což by rozšířilo výběr, ale znamenalo i vyšší zdvih, který nijak nepotřebuju.

Kola jsem si přestěhoval, mám je rok, mám je rád. Btw, ochota jít za pedálem mě překvapila i s ohledem na obutí, na lehčím to asi pojede ještě líp, na druhou stranu na podzim nic jinýho než tohle kombo asi nechci. Původní kola jsou asi fajn, ale je to pořád rozdíl několika tříd. Dopřál jsem si nesmyslný ventilky, cenou i designem, mám z nich radost. Btw, asi zůstanou jediným barevným výstřelkem (kromě kroutítek na tlumiči a vidlici), viz povídání o kokpitu níže.

Mno, a X01… Upřímně, čekal jsem víc. Kazeta (původně byla GX Lunar) je top, bez debat, ale od šaltru jsem čekal víc. Doteď jsem měl Shimano, jen chvíli SRAM NX. Jsem prase a řadím v záběru, byť ne v plným, a ani u Deore jsem podle zvuku a pocitu v pedálech neměl takovej pocit, že se to musí každou chvíli rozpadnout. Mám to blbě seřízený, křivou pátku, nebo je to prostě sram? Pomůže mi X01 řetěz? Nebo mám prostě pořídit XT? Jinak to řazení je fajn, byť mi chybí odřazení o 2.

Kokpit je provizorní, vypadá hůř, než jsem čekal, ale měl jsem ho doma a chtěl jsem trochu rise a menší průměr (původně byl 35mm). Půjde tam SQlab 30× 12°bs v karbonu na 60mm představec. Pak dořeším i délku krku vidlice a podložky.

Sedlovka funguje překvapivě dobře, mohla by být delší, páčka by mohla být lepší, ale nespěchá to. Sedlo je příjemný.

Celkové vzato, dostal jsem vlastně o kus víc, než jsem čekal, s výjimkou toho šaltru. „Potřebné“ upgrady jsem znal dopředu, takže na to si nestěžuju, když prodám X01, tak mám na XT a jednu slušnou party, tedy fajn.

Jo, a kdyby to někoho zajímalo, zadní osa je 167mm / 1.0 závit (X-12 standard) / tapered dosedací plocha, pro vozík tuhle variantu dělá jen Robert Axle Project.

Psáno z mobilu, takže možná nějaké překlepy budou… A jako vždy, neumím z telefonu nastavit úvodní foto.

Jo, a hmotnost u finálního setupu čekám lehce pod 13kg bez pedálů.

(vloženo 7.9.22)

boo-beek
Ohodnoť bajk: (4.8  / 12 hlasujících)
Značka Specialized
Model Stumpjumper Carbon Expert
Modelový rok 2021
Velikost S3
Hmotnost Uvidíme
Rám SJ FACT 11m
Vidlice Fox 34 Performance Elite
Tlumič Fox DPS Performance Elite
Hlavové složení idk
Kliky Truvativ Descendant 7k
Středové složení SRAM DUB bsa
Přesmykač Chainguide
Měnič X01
Řazení X01
Převodník SRAM 30t al
Kazeta X01 10-50
Řetěz SRAM GX
Náboj přední DT 350 SP
Náboj zadní DT 350 SP
Brzda přední G2 RSC
Brzda zadní G2 RSC
Brzdové páky G2 RSC
Ráfek přední Santa Cruz Reserve 30
Ráfek zadní Santa Cruz Reserve 30
Dráty Nějaké DT 2,0-1,8-2,0
Pedály PD-T8000 (asi)
Řídítka Spank Oozy Trail
Představec Spank Oozy Trail
Sedlovka XFS Manic 150mm
Sedlo Specialized Bridge Comp
Pláště DHR II / DHF

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
TJK
TJK

7.9.22 21:51

aha :) no na to si ani nevzpominam :-D

Reagovat
boo-beek
boo-beek

7.9.22 21:05

TJK: Na tomhle kole asi ještě ne, nevím, co to bylo za den, cca týden zpět, ale strašně ch*alo a cestou jsem nepotkal nikoho :D Jinak párkrát jo a jednou jsi mi radil cestu pár let zpět, měl jsi nějakýho Ibise bez gripů :D

Reagovat
TJK
TJK

7.9.22 20:44

po jaky ten Rudolfov? jestli sme se tam nekdy nepotkali :)

Reagovat
mirorek2
mirorek2

7.9.22 18:53

měl jsem xtr i xt páčku, pocit byl sejný, drhnutí dělá brzda na hazce

slx nevím, bude to větší máslo podle mě

Reagovat
TK75
TK75

7.9.22 18:36

Mirorek: ten pocit na páčce u Shimana 12s je stejnej u Slx i XT? (Mám Slx a guma)

Reagovat
mirorek2
mirorek2

7.9.22 14:39

Jinak kolo super, snad se to nekroutí jak předchozí generace.

Tlumič bude oříšek, zkusil bych víc variant… Rozpaky chápu

Reagovat
mirorek2
mirorek2

7.9.22 14:37

Ale mě to řadí skoro bych řekl tiše, někdy se i dívám, jestli to vůbec přeskočilo

Reagovat
Lachtis
Lachtis

7.9.22 12:09

mirorek2: o přesnost řazení nejde, AXS mi chodí famózně a to jak na XT kzetě, tak na X01 a chodil i suprově na Garbaruku. Jde o zvuk při přechodech mezi pastorky. Může to být dáno i třeba řetězovou linkou, nevím, ale to je blbost, páč s Garbarukem to chodilo na stejném kole se stejný pohonem bez problémů. Je to prostě tou kazetou. Sram má dělané jinak ty náběhy zubů a tam je ten rozdíl. Když se podívám na Shimano kazetu a i Garbaruk, tak to mají jinak a za mne teda lepší v tom smyslu, že to je tišší. Sramistům to asi nepřijde. Já k tomu přistupuji objektivě, vozím oba systémy. Bezdrát je parádní, tam Sram exceluje, ale kazety má za mne teda horší, ale jen v tom smyslu, že zvukově chodí hůř. Majitel kola to taky vnímá, prostě vyzkoušel Shimano a teď Sram a vidí rozdíl, stejně tak to mám i já a mnoho jiných.

Reagovat
mirorek2
mirorek2

7.9.22 11:25

Pak mě napadá mazání? používám squirt, je to tišší

když mám rovnou patku :))) řadí mi sram, zvláště na x01/xx1 kazetě famozně a to jak elektrika tak mechanika i pod zátěží, ale „umím“ řadit, hodně lidí to rve do plných, to nedělám

shimano 12 jsem jezdil 2 roky a nevyhovuje mi to, snesl bych ho asi na HT, i tak je pocit na páčce pro mě divný

GX křivé kazety jsem tady zmiňoval několikrát, ty levné jsou shit

Reagovat
boo-beek
boo-beek

7.9.22 09:43

Ještě pro jistotu dodám, že to řadí perfektně, akorát to křupe…

Reagovat
boo-beek
boo-beek

7.9.22 09:34

Mirorek2, tuhle možnost v textu připouštím :)

Reagovat
Lachtis
Lachtis

7.9.22 09:26

mirorek2: evidentně sis to nepročetl správně. Nepíšu, že neřadí správně, řadí to stejně precizně, tedy bez přeskakování apod. jako se Shimano, AXS chodí parádně. A chodí parádně na všech kazetách. Jde o zvuk, tedy přechod mezi pastorky. Už se to řešilo v jiném vlákně a taky to kluc, co vozí Shimano/Sram potvrdili, že zvuk je u Shimano lepší. A já mám stejné poznatky. Problém bude v těch zubech kazety SRAM, Shimano má kepší náběh. A křupání měly první XTR kazety. To bych Ti mohl říct a co problémy s GX kazetami? o NX ani nemluvím…

Reagovat
mirorek2
mirorek2

7.9.22 09:08

jj ideálně na křupající shimano kazetu…

sorry hoši ale jestli vám x01/xx1 sada neřadí libově, děláte něco hodně špatně, tipuju patka?

Reagovat
Lachtis
Lachtis

7.9.22 08:23

Parádní bike, tyhle stumpy se mi moc líbí. No a ktomu Sramu, problém je v kazetě. Vozím, jak Sram, tak Shimano. Vozil jsem i Garbaruk. Na fullu mám XT kazetu, řetěz a převodník a měl jsem i XT/XTR hazku řazení. Chodilo perfektně a po přechodu na AXS chodí stále parádně. Na HT jsem jezdil totéž kombo, ale Garbaruk kazetu. Chodilo taky super. Pak jsem přešel n AXS a chtěl poprvé v životě zkusit Sram kazetu. Koupil jsem X01 10–52z a přesně, jak píšeš, chod je oproti Shimanu/Garbaruku zvukově mnohem horší a jak píšeš, občas mám pocit, že se to snad i urve. Přesnost řazení je precizní, to je cajk, ale problém je v tom zvukovém doprovodu. U Shimana či Garbaruku to člověk mohl vzít na prasáka a to chroupání nebylo tak strašné, kdežto u Sramu je to děs. Jssně v tahu se neřadí, ale ono i při normálním přehození to prostě Shimanu/Garbaruku nesahá po paty. Takže pokud Tě to vyloženě štve, já to nechám a až Sram sjedu půjdu zpět do Garbaruku, tak musíš změnit kazetu, ideálně Shimano či Garbaruk.

Reagovat

Další galerie z kategorie

Aviatik 4
Greyhound 18
Kejmil 7
pslada 24
Vwdablik 3
scota 5