Decathlon má testovat vidlici, která je z tištěného titanu. Jaký by to mělo mít výhody, nebo vlastnosti sem nenašel. Každopádně je to pěkně ošklivý.
(vloženo 4.12.22)
podle me 3d tisk ma smysl jen u maloseriovych resp. kusovych veci. oproti velkovyrobe to je nezaplatitelne a nemyslim si, ze by se to nekdy nejak zasadne otocilo. ;-)
Tak pokud budou delat top titanovy ramy a veci z 3D tisku, tak proc ne. :-D Ja jsem hlavne rad, kdyz to nekdo trosku nakopne a nebudu se muset koukat na pruzici tezky Spesly za 200. :-) Akorat je trosku smutny, kdyz to udela Decathlon. :-)
JF- asi myslel Dekáč :-))
Vaha tezko rict, ale minimalne by mela mit pri velmi podobne vaze vyssi pevnost. Tuhost je taky otazka, moc lidi se asi nenajde, co testuji vytisknute komponenty podobneho razu. :-) Kdyz se vezme priklad z titanovych klik od CC nebo vytisknute od Sturdy, tak tam vsechno hraje pro titan. Krome ceny a subjektivne vzhledu.
@DaD: pokud to ma jeste nejakou vnitrni strukturu, jako postoval jftryall, tak to pomoci cnc neudelas.
Nejspíš to má nějak tlumit vibrace a zároveň být tuhý… těžko říct jestli výhody budou odpovídat technologický náročnosti a ceně.
novas752: tak dá se to ještě vyfrézovat z kvalitního kovaného hliníku. Sice by „trochu“ materiálu šlo do řiti, ale CNC je prostě nejvíc:)
@Btom1: No jasně, ale bez 3d tisku ten vypočítaný tvar stejně nevyrobíš.
tak jasne ze ano ale u tehle extremnich konstrukci jde podle meho primarne o to, co vytvori ten SW a „pohledovy“ design jde podle meho trosku stranou
TJK: já to vím, ale právě v té definici vstupů je největší zádrhel. Zde to vypadá, že šlo prostě jen o základní pevnost a hmotnost, pak je logické, že z toho vylezla přihradovka. To víme už více jak sto let a takovou vidlici uděláš (a mám pocit že se i dělaly) svařováním, tak otázka jestli na to plýtvat 3D tiskem.
Ta vidlice bude pevná jak beton, pro výkonnostní cyklistiku asi dobrý, pak by bylo zajímavé srovnat parametry s karbonem.
Pro běžné ježdění to ale nechceš, tam chceš i trochu komfortu a tady bych viděl největší potenciál – nechat generativním designováním navrhnout tvar, který bude lehký, tuhý ale ve směru od nerovností bude pružný, tedy i pohodlný. Jenže tam to chce správně nastavit ty vstupy a to je velká alchymie.
TJK: to je pravda jen do urcity miry. Vstupni data sou vzdycky dany a pocitat dopocita idealni detaily a reseni v ramci tech vstupnich dat. Takze design se da menit celkem zasadne.
Prave, tvar se da udelat v podstate libovolny. Klidne se da okopirovat jakakoliv vidlice a udelat uvnitr podobnou strukturu, jako do casti patek a stredu atd. Trosku problem bude napojeni sloupku, ale to pujde taky vyresit nejak elegantne.
georrge: je to jak pise Btom nize, tohle nedesignoval clovek ale generoval pocitac na zaklade nejakych definovanych vstupu / vystupu a design je pouze sekundarnim vysledkem, proto to vypada jak to vypada
Tohle je budoucnost.
Samozřejmě se tvary a styl vyladí a bude to vypadat lépe. Zatím jako demonstrace technologie a snahy do toho jít paráda. Kdo dříve přijde, ten dříve prodává a kasíruje.
TJK: jenže 3D tisk má rozhodně na víc, než na příhradovku kterou bys udělal i z pár posvařovaných trubek :) na tvaru je prostě potřeba ještě pořádně zamakat, aby byl funkční i líbivý. Jako první vlaštovka OK, do série bych to ještě nepouštěl.
Novas752:to že takhle ta vidlice vypadá je díky tomu, že je navržena generativním designováním součásti.A proto není nikde materiál navíc kde být nemusí.
Není to tak že by navrhli tvar a pro ten tvar by se jim prosťě hodil tisk.
ono je treba pochopit princip 3D tisku titanu nebo ocele, neni to zadny pofiderni lepeni cehosi… je to velmi precizni laserove svarovani perfektne vrstveneho jemneho titanoveho / oceloveho prachu o specifickych vlastnostech (vyvinuty pro tuto technologii) problem je jen v rychlosti / pomalosti vyroby a porizovaci cene takoveho zarizeni = navratnost = cena vytisteneho produktu
mr.antik: Covece to neni tak jisty, protoze oni maji prostredky i silu na to, aby tohle normalne poslali mezi lidi a zlepsili image z producenta low cost kol. Uz ten titanak je fakt solidni pocin a pokud 3D tisk nakopne takhle velkej hrac, tak jedine dobre. Technologie je to ultimatni a vypada to, ze je to uz dostatecne proverene- Porsche treba tiskne i pisty. To, ze tenhle konkretni navrh vypada zvlastne je vec druha, ale technologie je top.
Jen ukázka technolgie, nějaký studenti si na tom možná udělali diplomku, nicméně ve filozofii Decathlonu úplnej nesmysl.
Ale třeba až ukážou technické parametry proti čínskému karbonu, tak nám spadne čelist :-)
Vypada to zajimave, ale to je asi tak vsechno. Pouzit prihradlovou konstrokci na vidlici mi prijde jako nesmysl.
Proč to dělat jednoduše a hlavně elegantně, když jde vytisknout tato hrůza:(
Vzhledově se mi to teda moc nelíbí, navíc každá noha vypadá jinak (což sice dává smysl, ale hezké to není).
Tvar vypadá, že jde hlavně po hmotnosti a na pohodlí se moc nemyslelo. Přijde mi to jako nevyužitá příležitost udělat tvar tak, aby vidlice byla tuhá a zároveň pohodlná pro jízdu.
Lepsi vlastnosti nez karbon to zrejme nema, nicmene k titanovym ramum budoucnosti, zvlast tem gravelovym, proc ne. Skoda ze tu neni strana s brzdou. Tam uz to takova pavucinka nebude :)
3D tisk ma pred sebou super budoucnost, fandim tomu hodne. Tahle konkretni vidle neni uplne nejhezci, ale kdyz bude fungovat, proc ne.
Decathlon? Tak to je fakt sympatický. Firma, která neoperuje se snobismem zákazníků, ale dělá věci pro normální lidi.
Tak nějak mi přijde že se to na silnici nehodí, asi jsem staromódní…
u Deca bude cena i s kolem 60–70. Pokud by to udělala konkurence tak bude stát 60 jen vidlice
Výhodou by patrně měla být snadnější a přesnější výroba, oproti obrábění také bez odpadu.
Hlavní zisk bude, že se Decathlon ukáže jako značka, která testuje sofistikované komponenty, má svůj vývoj :-)
Nevypadá to zle. Výhoda jako u všech 3d tištěných dílů, materiál je jen tam kde ho z hlediska pevnosti atd. potřebuješ. Brzdovej třmen pro Bugatti Chiron pomocí 3d tisku odlehčili ze 4,9 na 2,9kg.
Ale takhle velkej díl jako vidlice bude asi pekelně drahej. Většinou se takhoe dělaj menší kousky (patky na rám, mufny, kliky).