Tak co si budem hosi, u tohohle biku to vlastne dava smysl.. Je to XC raketa, takze zahratim tlumaku se to vic a vic bude blizit HTecku:) Beztak to na svetaku vozej natlakovany na bomby, v podstate jen na utlumeni nejvetsich ran…
Ono to vůbec nemusí být horký, například z 200psi při 20°C je 218psi při 45°C a to je sakra rozdíl.
A týká se to i tlaku v tlumení, protože vzduch v ifp se samozřejmě také zahřívá – tam to jde například z 350psi na 380 při stejných teplotách a to zase mění vlastnosti tlumení.
Že se zahřeje pístnice obsahující tlumicí olej, to je jasné. Že se zahřeje celé tělo tlumiče i se vzduchem, no to si někdy budu muset po sjezdu vyzkoušet. Trochu to asi teplejší bude, ale aby se celý tlumič zahřál tak, že na něm nepůjde udržet ruka? To se mi nezdá.
Jinak všechny ty rámy, které se snaží schovat tlumič, se marně pokouší řešit „problém“, který podle mě vůbec není potřeba řešit :) na přiznaném tlumiči mě nic nepohoršuje.
Krejza: no z těch systému co jsem viděl tak mi přijde jediné rozumný ten na Sparku, tam to i hezky vypadá. bordel se tam nedostane, holt za cenu horší servisovatelnosti.
Tohle řešení má z mého pohledu samé nevýhody a ještě je to hnusné, ten odkrytý vypadá mnohem líp.
A přímo k tomuto řešení.
Schovat tělo tlumiče a nechat kluzák, nejcitlivější část, volně vytavenu bordelu…
Přitom skrýt přístup k nastavení tlumiče…
Tady při návrhu designu zásadně chyběl pohled servisáka.
novas752 – ono je vcelku jedno, čím teplo vznikne. Důležitý je fakt, že používáním se tlumič zahřívá.
U vzduchu pak dává smysl, že pružení s narůstající teplotou tvrdne, kdežto u pružiny ne (respektive tak málo, že to nemá smysl řešit). K tomu s narůstající teplotou řídne olej a zrychluje se tlumení.
Novas752: no myslím, že víc tepla bude generovat tření pryžového x-kroužku a vodících kroužků o vnitřní stěnu vz.komory.
Zdyne teplota se při kompresi sice zvyšuje ale při expanzi zase snižuje, takže to vychází šul nul na stejno (tření je tam oběma směry), ale to je stejně zanedbatený zdroj tepla oproti tlumení, které má v popisu práce tlumit energii nárazů její přeměnou ve výsledku na teplo generované prouděním oleje skrz.
@Zdyn: Ja reagoval na to tvoje jestli se xc tlumic zahreje a chtel jsem ti na prikladu pumpicky, kterou nestlacujes tak rychle a casto, ukazat, ze ano. Tlak jako takovej neresim, tlumic na zadnem kole nemam :-).
tonik 666:jenže teplota brzdových destiček a kotouče jde do stovek stupnu celsia. To je dost podstatný rozdíl oproti tlumiči.
orm: jasně, že se teplota při stlačování zvyšuje. Zkoušel jsi si spočítat, jak velká bude změna tlaku při změně teploty? Na kolik se ti ten tlumič zahřeje?
Například při počáteční teplotě v létě třeba 30°C a tlaku 150 Psi by při nárůstu na 60°C (což je hodně a neudržíš na této teplotě ruku na tlumiči) stoupne tlak o cca 14 Psi.
Expanza je po delším sjezdu pěkně teplá, takže se to rozhodně hřeje, a malý tlumič se bude hřát určitě hodně. Chlazení vzduchem za jízdy bude dost značné, ostatně proč by se jinak používaly chujoviny typu chladiče na destičkách.
Georrge: zalezi na konkretnim systemu, tlumaku atd., ale kdyz jsem mel na LV Dt tlumak, tak v lete se hral v trochu delsich sjezdech znatelne. Stacilo si sahnout rukou a samozrejme jsi se nespalil, ale kdyz lidi resej zmenu tlaku pri teplotach cca 15 st C min, tak v letnich mesicich to muze udelat rozdil zas nahoru
Zdyn: v lete? Takhle pidi tlumic? Vzhledem k tomu, kam se dnesni XC/DC bajky posouvaj? Cece, myslim, ze celkem rychle.
Tlumení zahřeje vzdich v pružení, objem se nezmění takže tam hned je třeba 190 místo 170 psi.
novas752: betonový ale nebude kvůli oleji v tlumiči, ten naopak se zahřátím řídne (pro rýpaly snižuje se viskozita oleje) a tlumí méně, ne více. Takže betonový může být jen kvůli vyššímu tlaku vzduchu po zahřátí, ale popravdě, nikdy jsem na tlumič po sjezdu nesahal, takže nevím jak rychle a o kolik se zahřeje…
Zdyne tyhle malé krátké tlumiče se zahřejí dost rychle, stačí takovej 100–150m výškových nějakého malinko rozmlacenějšího sjezdu, stačí nějaká mizerná lesní cesta, a už máš tlumič betonovej.
Ale ty pružiny se vozí spíš kvuli citlivosti a linearitě. Kvuli zahřívání se vozí velké tlumiče s piggybackem obecně.
scret: Jak moc si myslíš, že se takový tlumič na XC záhřeje? Ta změna charakteristiky z důvodu zahřátí oleje a vzduch je v tomto případě naprost minimální. I takto zakrytý se stačí bez problémů uchladit.
Na enduru a DH je ten vliv samozřejmě výrazně větší, ale i tak se vozí pružiny především kvůli jiné charakteristice, než má vzduch. Výraznější vliv s teplotou má změna viskozity oleje, proto se taky na těchto kolech běžně dávají tlumiče s expanzkou.
Johny.Merida: tak nejde o to, ze by to tlumic nevydrzel, ale o zmenu charakteristiky pruzeni. Horkej tlumak se chova jinak. Proto dneska na enduro vozi houfne pruziny
Já to nechápu, dyť zepředu se tlumič stejně prakticky nešpiní. To sekundární těsnění s drážkama se bude čistit hůř, než kdyby byl tlumič volnej. Elegantní to neni. Mnohem horší servisovatelnost. Mnohem horší nastavitelnost. Nevidim jedinou výhodu.
Toto bude radosť pre servisákov. Hlavne ak to majiteľ bude wapkovať. To by som preventívne do do ten nádobky na tlmič radšej nalial 0W30 olej až po to tesnenie :D
A já bych se toho moc nebál… žádný bordel na těleso tlumiče…teplota nebude ten hlavní problém. Pracuju ve strojírenství a ty teploty v létě na hydrauliku a air komponenty jsou běžné a vydrží to dost.
Jsou někde v té věci chlazení nějaké rozbory/čísla k počtení? Jen tak, zajima mě to, informativně, jak moc to může hřát. Případně jaký má vliv zvýšená teplota na kapalinu v tlumiči a jeho chod.
8.12.22 15:42
Hlavne hrozne nutne potrebujes aby se ti nechaldil tlumak:))) ty lidi fakt premysli prdeli:)) A to kdyz vezmu co se dnes jezdi na xc zavodech tak s presne takovyhle tlumak chces:)
líbí se mi, že je spodní oko tlumiče přímo chycené v ose kyvky, vzhledově je to ale teda paklo, když pomineme případné problémy s přístupem k tlumáku…
Líbí se mi ta díra v rámu u hlavové trubky. Tipuju, že budou mít i nějaký třeba multitool, který do ní bude krásně pasovat, vyloženě si o to ta díra říká :)
Úlet, už takhle jsou tyhle odpružení peklo na servis, jestě to pěkně zakapotovat :-)
Zdá se že nestihli termín a odevzdat včas číňanovi výkresy.
Tak třeba příští rok.
8.12.22 12:14