Od doby pořízení rámu S-Works, který jsem dočasně vyzdobil XT na dvě sezony uběhlo dost času. Bohužel Shimano se nikam neposunulo s bikovou sadou. Nějakou pozornost mají elektro a silniční kola. Jinak je kolem Shimano hrobové ticho. Může za to poptávka nebo zdrženlivost měnit něco, co funguje? Vývoj naprosto něčeho revolučního, co si žádá čas? Ignorování konkurence? Strategické záměry Japonců jsou zahaleny pod ostřím samurajského meče.
Rozhodl jsem se tedy přejít na pohon SRAM X01 v elektrice AXS s 12 plackou 51z. Krátce na to uvedl SRAM nové modely, které nejsou zpětně kompatibilní s patkou, takže to ani nebolelo. Proč ne XX1? Čistě z praktických důvodů. Hmotnost obou sad je zanedbatelná, odolnost a životnost hraje ve prospěch X01, stejně jako případné náklady na výměnu komponentů. Přeci jen je to závodní stroj a měnit celou přehazovačku může v případě XX1 hodně zabolet. Takže cena/výkon je pro X01 bezkonkurenční obecně. V tomhle ohledu jsem konzerva. :P
Z výchozího nastavení X01 setupu jsem vyměnil převodník ze 32 na 36 zoubků (a možná budu měnit podle typu závodu). Brzdy jsem povýšil na SRAM čtyřpísty SRAM Level Ultimate Stealth na kokpit Roval Control s gripy ESI. Brzdy se zahryznou do SRAM Centerline Ti 2. Brzdy XT jsou fajn, ale kdo ví jaké pekla jezdím, tak chápe. Dále ráfky vyměné za čerstvé Rovaly Control SL na kombinaci plášťů Ground Control vepředu a Renegade zadek, které drží jak přilepené. O defekty se stará mlíko Muc-Off a případně rychlá pomoc knotů Dynaplug. Na celém rámu použity titanové šrouby a výhledově ještě vyměním Crankbrothers teleskopku za Reverba AXS. Hodně jeté sedlo Phenom nahrazeno S-Works Phenom, které je paradoxně lehčí, než to z 3D tisku. Finální hmotnost je na nějaké gramy těsně do desítky, 9.8 kg.
(vloženo 14.8.23)
Značka | Specialized |
Model | S-Works Epic World Cup |
Modelový rok | 2018 |
Velikost | M |
Hmotnost | 9.8 |
Rám | S-Works Epic World Cup FACT 12m |
Vidlice | RockShock SID World Cup 100mm, lockout |
Tlumič | RockShock SID World Cup Brain |
Kliky | SRAM X01 |
Středové složení | SRAM DUB |
Měnič | SRAM X01 Eagle AXS |
Řazení | SRAM X01 Eagle AXS |
Převodník | SRAM X01 Eagle 32T a 36T |
Kazeta | SRAM X01 Eagle XG-1295 10-52T |
Řetěz | SRAM XX1 |
Náboj přední | Roval Engineered Control SL, DT 240 |
Náboj zadní | Roval Engineered Control SL, DT 240 |
Brzda přední | SRAM Centerline Ti 2 |
Brzda zadní | SRAM Centerline Ti 2 |
Brzdové páky | SRAM Level Ultimate Stealth |
Ráfek přední | Roval Control 29 SL |
Ráfek zadní | Roval Control 29 SL |
Dráty | DT Swiss Competition straight pull |
Pedály | Look X-Track Race Carbon Ti |
Řídítka | Roval Control Cockpit |
Sedlovka | RockShox Reverb AXS |
Sedlo | S-Works Phenom Black |
Pláště | Specialized Ground Control a Renegade |
5*
GX je těžší o 200g a stojí mín jak polovinu, co X01. Když bys dal X01 kazetu, je to jenom nějakých 70g.
jaký pekla jezdíš nevím, ale jestli nějaký zásadnější, tak si dej do kol inzerty. Ne, že by to zachránily, ale výrazně to zlepší bilanci výměny ráfků :)
Co se týče životnosti X01 vs XX1, data pro to nemám, jen mě osobně kazeta XX1 vydrží o dost víc a hlavně lehce ojetá nerezne, což X1 teda dělá dost.