Takhle vypadá, když vyjedeme.
Takhle vypadá, když se vracíme
S manželkou
Ahoj, četl jsem v pár komentářích, že kolo má mít nějaký příběh/popis… V roce 2015 jsem po 5ti letech bez kola začal zas jezdit a koupil Cube race one, celé hlína, duše a plášte s drátama, ale celé na XT s Rebou, tehdy pro mě žádná plečka. 7 let jsem byl s kolem spokojený a bral to jako standard na všechno, ale jezdil jsem víc a víc a začal jsem se poohlížet po lepším v karbonu a zrovna byla gravel vlna, jak je to dokonalý univerzál na všechno a zjistil jsem, že bez toho vlastně taky nemůžu být, tak jsem do toho šel a koupil Grizla. Vypadal, že bude blíže k HT jak k silnici a začátek byl super. Proti starému Cube obrovský rozdíl, jelo to rychleji, okamžitě za pedálem, možná i větší komfort na upravených cestách. Karbon a nízká váha šla hned poznat, ale jezdil jsem jen cyklostezky, polňačky a sem tam nějaká šotolina, kde už to zavánělo z kopce průserem na těch šlupkách a lehký strach to pořádně pustit, tak jak jsem zvyklý. Jak jsem si ho otrkal a pořádně se seznámil s oblouky, tak jsem ho vzal do lesa na stezky, kde se výmolům a kořenům všude vyhnout nedá a z kopce místo radosti pouze strach, brzdy a hledání stopy, ať to nepoložím. Problém se po 20km v terénu projevil kompletně, prdel a ruce v totálním peklu, až se řídítka nedají ani stisknout, nevím jak jinak to popsat. Na HT jsem takový velký problém nikdy neměl… Bylo to absolutní rozčarování, tak proběhla změna řídítek, omotávky, hraní si s tlaky, sedlo za šílenou částku a co? Nic se nezměnilo. 100km švih po cyklostezkách úplně v pohodě bez bolesti. Co trošku zlepšilo komfort byli bezduše, ale stále mimo cestu nepříjemné, tak jsem přemýšlel co teda dál dělat. Přiznat si, že je gravel na cesty 50/50 nesmysl a ve vlhku v lese do kopce nepoužitelný a bez trakce trvalo dalších X set km. Najednou přišla náhodná možnost si zkusit HT Scalpel celý v karbonu i s koly. (Pokud by se nestalo, tak se s gravelem trápím asi do teď) Prvních pár metrů na Scalpelu doslova, co to je do ****** za kolo, však to vše přejede jak žehlička a mimo cestu je všude jisté a ten komfort wow. Takový posun jsem u HT vůbec nečekal, bral jsem HT jako standard staré Cube a čekal, že to bude všechno stejné, moje chyba. Rozhodnutí, gravel okamžitě pryč, už ho nechci ani vidět a zpět k HT, možná někdy jen na cesty a kardio trénink nějakou endurance silničku. Podmínka karbon rám a karbon kola, limit 100. Exceed kvůli uchycení sedlovky, které každou 2 jízdu na grizlu vrzalo a vysoké horní rámovce vyřazen. Scalpel HT 2 taky vyřazen, na kole za takové prachy bych alu výplety s kónusy neskousl, takže nastalo objízdění obchodů a hledání HT. Četl jsem chválu na ISO od Treku, což se mé zadnici zamlouvalo. Našel jsem co nejblíže domovu procaliber 9.7 v XL, ať otestuji geo a na první dobrou super, akorát blato brzdy. Na prodejně byla 9.8, ale ne v mojí velikosti a bylo vymalováno. Kokpit a 30mm kola jsem viděl poprvé a super, tohle musím mít. Už jen sehnat velikost a jelo se až do Žiliny, kde měl všechny 3 barvy v XL a mohl jsem si je postavit vedle sebe a vybrat. Verdikt po ± 300km, kokpit a ISO v kombinaci se sedlovkou funguje pod mýma 115kg dokonale a 30mm ráfky dovolí o 1 bar míň jak na gravelu, takže paráda. Konečně můžu mimo silnici letět a užívat si jízdu bez bolesti a vytřepání kostí. Za mě trefa do černého, teda červeného.
(vloženo 8.11.23)
Značka | Trek |
Model | Procaliber 9.8 |
Modelový rok | 2023 |
Velikost | XL |
Hmotnost | 10.3 |
Rám | Karbon OCLV, IsoSpeed |
Vidlice | Fox Performance 32 Step-Cast, Float EVOL, 100mm |
Kliky | E*thirteen TRS Race, karbon, 175mm |
Středové složení | E*thirteen BB20-92 |
Měnič | Shimano XT M8100 |
Řazení | Shimano XT M8100 |
Převodník | 34 zubů |
Kazeta | Shimano XT M8100, 10-51 |
Řetěz | Shimano XT M8100 |
Náboj přední | Slitina, Bontrager, zapouzdřené ložisko |
Náboj zadní | Slitina, Bontrager, zapouzdřené ložisko, Shimano MicroSpline |
Brzda přední | Shimano XT M8100, Shimano RT76, 180 mm |
Brzda zadní | Shimano XT M8100, Shimano RT76, 160 mm |
Brzdové páky | Shimano XT M8100 |
Ráfek přední | Bontrager Kovee Elite 30, karbon OCLV Mountain |
Ráfek zadní | Bontrager Kovee Elite 30, karbon OCLV Mountain |
Pedály | Shimano XT M8100 |
Řídítka | Bontrager RSL, karbon OCLV, 750 mm, ESI Chunky |
Sedlovka | Bontrager Pro, karbon OCLV, 400 mm. |
Sedlo | Bontrager Verse Elite, austenitové ližiny |
Pláště | Bontrager XR2 Team Issue, aramidová patka, 120 tpi, 2,20 |
Dávam 5 hiezd, mám rok rovnaký stroj v XL. Vymenil som sedlovku za bontrager RSL ktorá váži okolo 160 g a to je nejakých 125 g dole, šaltr XTR a pedále dal xpedo M-Force 8 Ti. Plus inserty
Ja bral kolo na SK, možná má každa země jiné sestavení nebo nevím. Podmínka byla červené a XT kazeta. Bylo skladem jen Praha a Žilina a do Žiliny to mám z moravy blíže. Měl všechny 3 barvy skladem a každé mělo něco jinak. Moje mělo v krabici e13 kazetu a bontrager šroubovací gripy, tak mi zadní kolo a gripy přehodil z černého, kde byla XT kazeta a Esi gripy a ještě přehazoval brzdy, protože na 2 kolech ze 3 byli přehozené brzdy a to nevím proč, prý jim to tak někdy chodí.
Jj, tiež som to tak mal. Na orechu boli obsadené len 3 zo 6-tich drážok pre západky.
Máš to hezké, užívej si jízdy :). Časem zjistíš, kde se dá něco dotunit. Já začal personifikovat ještě než jsem vyjel z prodejny.
Jinak záplety mají ořech rapid drive 108 se šesti praporky.
Zdendo70: Díky za doporučení, objednám a uvidím
Gru: Jsem si na 99% jistý, že když jsem čistil kazetu tak na náboji bylo číslo 54. Vakl ve vidlici necítím, kroucení ano při silném brždění, jel jsem na 34 Factory a kroutila se taky. S váhou to mám podobně + 5kg, narodila se nám dcerka, tak na kolo tento rok moc času nebylo, ale aspoň na 2 tis. to snad zaokrouhlím. Po těch 30–40km v lese to moc neskáče :-D Jinak paradoxně jediné kolo kde mi přišlo, že nevnímám kroucení vidle byl ten Cannon s Ocho.
Co ještě teda doplním tak i já mám momentálně 110 kg. Tak nejslabší článek celého kola je vidlice. Chod je super, ale když začnu brzdit předkem tak cítím jak se kroutí, jak se začnou vnitřní nohy vidlice chovat jako by v nich byl vakl. Nedávám to vidlici za vinu ale spíš že je načase 20 kg sundat. Letos jsem ani moc nenajezdil.
Zdendo 70– Tady na tech zapletech uz je rapid 108 zubu. Zvuk paradni.
Adamko – teleskop jsem tam mel ale vyhodil jsem ho, asi poridim lepsi, ale zase ho az tak nepotrebuji. Prehazku s packou jsem nahodil xtr. A dal jsem plaste od speslu. Elektriku ma dcera na kole a ja ji nechtel. Proste mam rad tu jednoduchost, sednu a jedu, nic neresim. U elektriky jsem resil ze s tim byla zena s malou a neradilo jim to. Pred kazdou jizdou kontrola, zda je baterka o.k. zda vse slape atd. Mam rad veci funkcni a bezudrzbove v podstate. Ne ze pred kazdou vyjizdkou (zavodem) budu delat otroka kolu, coz dceri mam pocit ze vseobecne delam.
Za úvahu stojí upgrade orecha, kúpiš 3ks praporky + pružinky. Získaš okamžitý záber pedálov a jemnejší zvuk. https://www.krabcycles.cz/…hu-Rapid-108. https://www.krabcycles.cz/…hu-Rapid-108
Gru: nahoď do profilu, rád se nechám inspirovat. Zatím mě žádný upgrade nenapadá. Já udělal upgrade akorát na fidlock, vypadá to super, ale na použití v terénu úplně na....... zlatý košík, ale nechám to.
Dávám za 5* . Mám naprosto totožné kolo od jara v L. Jen s nějakým lehkým upgradem.
Super bike, mám 9.7 v L. Mám stejný pohled jako ty na gravel kola a teleskopku na HT. Nechť dělá dlouho radost
honzabike: Moderní silniční ráfky mají dnes 24 mm vnitřek a dávají se do nich pláště od 28 mm šířky. 30 mm vnitřek je dnes běžný XC standard, není problém do nich dát gravelový 40 mm plášť.
Lachtis a orm: Věřím, že je teleskop super, ale vůbec mě neláká a mám k tomu pouze vizuální důvody, je to jak brčko z flašky a věc která se mi nelíbí se těžce kupuje a v terénu mě nikdy nenapadlo, že by mě sedlo nějak omezovalo.
Ty vložky určitě omrknu a něco si o tom počtu, zní to dobře a díky za doporučení.
Alireb: Nenaděláš nic, když vyrosteš a musíš mít kozu. V M vypadá fantasticky, jak je ta trubka rovná od hlavy až k zadnímu náboji, ale jsem rád, že celý život řeším věci XL+
Dobrota: Vždy je nejlepší to kolo co máš doma a sedí ti jak prdel na hrnec, teda pokud to není gravel jak v mojem případě :-D
Jakub86: Ve hře to bylo a stále je. Zvažoval jsem už při výběru změnu na X01 AXS. Láká mě to, ale musím říct, že srovnání chodu GRX 11 a XT12 je šílený rozdíl, až jsem z toho byl v ůžasu jak to chodí, krátký zdvih páčky a instantní řazení i v tahu o 4 nahoru nebo 2 dolů je bomba. Nevím proč GRX 11 chodí tak jak chodí, otec ji má taky a je to ůplně to samé a pořád někde něco rachtá, ta 12 je na všech převodech tichá. Před tím jsem měl XT 2×10 a taky naprosto bez problémů a tiché. Uvidím jestli s něčím el. přijde Shimano, ke kterému jsem více nakloněný nebo to AXS časem pokud to budu,,potřebovat´´, ale určitě půjdu do staré verze, ty nové GX/XX šaltry jsou těžce nepěkné
honzabike: Za mě sedí dobře a mají užasnou trakci, co jsem teď nedávno zkusil pár kol, tak takovou trakci od kol jsem nikde necítil. Testoval jsem asi 20 minut 9.7 na bezduších, ta má taky karbon kola, ale s 22,5mm šířkou a stejné pneu, ale na pocit to bylo jiné kolo už při rozjezdu a defakto je rozdíl jen v těch kolech a pár prvků výbavy, které na trakci žádný vliv nemají, ale zase nevím, na kolik byla 9.7 nafoukaná a zas pochybuji, že mi tam v obchodě bouchl 3 bary, když mi tvrdil, že i já můžu jezdit na 1,5 a nemusím se toho bát.
Jinak všem ostatním děkuji za kladné hodnocení.
Málokdy přečtu ty eseje u bajku, ale ta tvoje mě baví. S gravelem to mám podobně jako ty. Jezdím tedy křížence s 40mm plášti. Projedu na něm i bordel v Beskydech, ale po pár kilometrech v beskydském písečku a kořenech mají ruce dost. Gravel je fajn kolo na štreky 100+ cestou necestou, tam to mám rád. Taky mi nahradil silničku ikdyž 40mm pneu trochu zdržuje. 30mm ráfky jsou super. Vážím kolem metráku. Vozím zatracované duše a šel jsem s tlakem na zadním kole na dvě atmosféry. Vozil jsem kolem tří atmosfér. Na. XL rám to není vůbec kozoidní. 26 rámy, to byly v XL kozy:-). Ať ti to jezdí. Máš tam 5.
Máš to super. Procaliber jsem měl jako jeden z favoritů při koupi nového MTB. Na gravel màm podobný pohled. Na teleskopku nemám u XC kola vyhraněný názor. Je to super věc, ale zatím u HT jsem ji nedával. Mám tam karbonovou sedlovku, jejíž design v kombinaci s monoburst rámem a bezdusema je fakt hodně pohodlný. Samozřejmě z hlediska sjezdu má teleskop jasně navrch. Ale to utlumení drncani v terénu je pro mě a moje záda v tomhle zásadnější než komfort při sjezdu.
Jak seděj ty 2,2" pláště na 30mm ráfku? Sem měl za to že 30mm ráfky jsou výhodné až tak od 2,35" plášťů.
Každý má na vzhled jiný názor, mne se líbí. Určitě bych se rád projel. Jinak doporučil bych ještě zainvestovat do el. přehazky.....dá to kolu jiný pocit z jízdy.
Alireb: opticky se ti nelíbí, protože je to XL. Samozřejmě jsou kola, které v XL vypadají líp než Procaliber. Ale ne o moc ;)
Mám to podobně, našel jsem si Torain c1 s karbonovou pevnou na silnice a stezky (už fakt nechci vozit moje 4ever 14.5 kg těžkého miláčka.) a k němu prikopit odpruženou vidli..
Nerikam nic, kolo osazene hezky a kvalitne. Ovsem opticky se mne ten ram nelibi. Vypada to jak koza. Ale davam 5*
Paráda! To si četl dobře, to my tu rádi čteme, tyhlety příběhy, takže plnej! Ať to dělá jen radost! ;)
@Adamko: Kolo super. Co se tyka gravel vs. mtb, tak po letech stravenych na gravelu, ktery me stale bavi, to vidim, stejne.
Co se tyka teleskopky, tak souhlas s Lachtis. To co pises je presna argumentace vsech kdo jeste teleskop nemaj a byla to i moje. Uplne stejna. Ted uz bez teleskopky nemohu zit.
Porid si do plastu vlozku, napr. cushcore, a budes moci jit s tlakama i pri tve hmotnosti mnohem nize = vice pohodli. Sam mam vice kg nez ty. Vozim vlozku cush core a tlaky mam nizsi a je to super.
Adamko: s tim teleskopem to fakt zvaz. O komfort zas tolik neprijdes protoze isospeed a karbon ram a bezdusplaste… sam jsem si tim prosel i u HT.
Teleskop, pokud mas rad teren a sjezdy Te posune uplne jinam a to se ani nebavime o nejakych extremnich sjezdech. Fakt ver. Teleskop je za mne jedna z nejlepsich a nejdulezitejsich komponent na kole a bez ni uz bych zadme mtb kolo nechtel. Chyba se ji vyhybat, ver tomu.
Fotky mi do komentu hodilo omylom :)
A a HT vs Gravel mam rovnako, velmi zalezi, kde clovek zije a kde jazdi.
Mozno by som ho bral na neskoru jesen a skoru jar, ked su este spinave cesty a je mi luto nicit cestak. Ale to mam zase zatial celkom pekne pokryte starym HTckom na hladkych plastoch
Lachtis: Já chápu, že to lidi kupují, marketingové masáže jsou silné a lidi,,nový´´segment 1 kola na všechno láká. Už je hodně značek, kde gravel výpadá fakt směšně s těma odpruženýma vidlicema, jak MTB před 20ti lety, akorát má berany a kotouče…
Pláště zatím nechám, nejeví se špatně ani na cestě a mají na těch 30mm ráfkách 59mm což 2,3 odpovídá.
Saintjv: Teleskop nechci. Líbí se mi masivní sedlovka a teleskop bych vizuálně nesnesl. S teleskopem bych se připravil půlku pohodlí, protože karbon sedlovka v kombinaci s iso nádherně funguje a je to lahoda na zadek. Na enduro a podobných kolech do parků využití naprosto chápu, ale tady by to nemělo správný efekt. Při sjezdu, nástupu a výstupu jsem sedlo nikdy jako překážku nevnímal.
Grafik: To je právě to, co se mi na tom líbí nejvíc. Můžeš jet kdekoliv se ti zachce a nemusíš přemýšlet, co za překážky tam bude.
Honzabike: Duše nevím. U kola už jsou dvě lahve mlíka, které tam prodejce zrovna nalil a jeď, prodává se vyfouklé. Dávám 1,9 a 2,0 na kombinaci terén/cesta, ale testuju a určitě můžu jít ještě níž, ale mám 115kg tak musím opatrně.
Smash_mouth: Super volba, asi budem manželce pořizovat 9.7 červeno/bílou. Popravdě tahle barevná kombinace je za mě top a kdyby měla XL tak to přeskládám:-D
Michaldmin: AliExpress, do vyhledávače napiš Garmin holder kocevlo. Je pevný, bez loga s mountem pro světlo v balení za 225,– a za 10 dní byl doma. Dnes už si třetí, co na ten držák píše, tak to nechám tady, ať nemusí další čekat na odpověď.
co to máš za držák na garmina? díky
Podobny pribeh, desne sem chtel gravel na sotky a cesticky. Projel se a s diky vratil a poridil procaliber 9.7 kvuli te modre ????????
Jako majitel stejného rámu musím dát samozřejmě 5 hvězd. Užívej si ho, super bike.
Super volba, chtěl jsem taky červeného, ale v době po covidu nebyla moje velikost, závidím 30mm ráfky. To s tím Gravelem mám trochu podobně, jen nesjíždím kořeny apod., občas ho vytáhnu, ale stejně – MTB je srdcovka, jede parádně, do/z práce můžu jet kam chci a jak chci, naložit ho můžu taky, a na kostky v Olmiku je ideál, obratnost do města se taky hodí. Gravela mám na léto místo žiletky : )
Ty Procalibery se opravdu moc povedli, když už HT, tak opravdu něco takového, dávám jasných pět! ;-)
Moc hezky bike! :) At dela radost!
A pribeh pobavil! :) V mem okoli vsichni co zkusili gravela, tak uz bez gravela nemuzou byt. Stejne tak ja. Gravel me bavi moc a okoli mam pro nej jako stvorene. :) Ale mam doma tri kola a vybiram na svih vzdy podle chuti.
Kolo a příběh parádní. Mám to úplně stejně. HT je nej a na dálkové endurance silnička.
8.11.23 08:38
Hele super! Krasne napasny a kolo opravdu povedeny!!
Ale mam jedno ALE:) Ja se priznam, ze kolo bez teleskopu mi dneska uz prijde jako auto co nema dalkovy otvirani dveri:)
To je totiž jediny co tomu kolu chybi. A muzou mi tu vsichni zaryti yksckari rikat co chtej, ze to je tezky, ze to nepotrebujou bla bla bla, ale proste ten rozdil s teleskopem a bez je podle me stejny jako kdyz jsi presedl z gravelu na HT:)
Pohodli pri nastupu/vystupu, bezpecnost pri sjezdech, ci zastaveni na semaforu atd atd atd…
Tak o tom popremyslej…
Moc hezky pribeh a kolo bez diskuze, Procaliber je paradni bike a sam mam komfortni HT a tak moc dobre vim, jake to je. No a s tim gravelem si me pobavil, v dobrem. Presne stejny nazor na tenhle segment kol mam :-D. To uz radsi endurance silnicku a ne tenhle radoby bike, co snese vse…ale lidi to kupuji, tak jsme asi divny.
Mozna bych byt tebou zvazil sirsi plaste, tedy 2,3 nebo i klidne 2,4. Kdyz koupis nejake xc, tak v rychlosti na silnici to zas tak velky rozdil nebude, ale v terenu a komfortu si budes chrochtat.
Davam 5* za fajn bike i popis.