Prasklinu myslím tu dlouhou vlevo
Lak už se olupuje, oprýskává a v poslední době i všelijak nafukuje po celým spodku rámu, ale ta úzká a už celkem dlouhá prasklinka při okraji housenky sváru vypadá podezřele.
Abych ověřil, že to není jenom další prasklina v laku, tak ho asi musím okolo místa odbrousit, že?
Pokud to bude i pod lakem, tak co se s tím dá dělat? Opravovat, vyhodit, zkoušet reklamovat v rámci celoživotní záruky na rám? (kolo je koupený v dubnu 2019 v dnes už zkrachovalé kamenné prodejně v rakouským Linci, v srpnu jsem pak sériový číslo registroval u Giant CZ – Progress Cycle)
(vloženo 20.11.23)
Tak navzdory zdejšímu očekávání český zastoupení Giantu (Progress Cycle) příjemně překvapilo vstřícností nad rámec záručních podmínek. Dnes jsem do brněnské prodejny Giantu odnesl odstrojenej starej rám a odnesl si úplně novej, s novým záručákem a balíčkem s hlavkem a průchodkama. Zaplatil jsem čtyři a půl jako manipulační poplatek a akorát to už není oranžovej jako byl pro ten můj Trance 29 1 v roce 2019, ale černostříbrnej (což byl myslím hliníkovej top o rok později).
Naživo vypadá rám fakt pěkně, ale za dva měsíce jsem se celkem sžil se Zoceli HT a zjistil, že kromě delších kořenových a kamenitých sekcí se mně na něm jezdí v podstatě úplně stejně jako na Trenclích. Ještě nejsu úplně rozhodnutej, ale mám přes bráchův cyklosport dvě výhodný nabídky na Norco. Takže to asi dopadne tak, že na tenhle novej rám dám nějaký nový záplety a pohon+řazení a pak prodám. Mezitím se pravděpodobně budu těžce rozhodovat mezi Opticem a Sightem.
@ufoncz: Stoji za to riskovat? Zdravi mas jen jedno. Koukal jsem, ze jsi zacal skakat, takt o pod tebou nekde pak rupne. Za me si udelej radost novym ramem. Budou vanoce :-).
JSt: To není reklamační řízení. Neplním podmínky doživotní záruky (jak jsem psal: druhej majitel, registrace až po čtyřech měsících). Doufám, že pro Progress Cycle bude zajímavý docela čtený vlákno a pokusí se o něco navíc jako dobrou reklamu pro sebe a Giant v ČR. Po vzájemným vysvětlení tomu vše nasvědčuje, ale pokud k tomu nepřesvědčí Giant v Holandsku (jestli jsem to správně pochopil), sponzorovat mě vyloženě nebudou. V tom případě nastoupí varianta jezdit, dokud to neodrovnám (i když popravdě po jiných rámových sadách jsem taky už pokukoval. I tady na bazaru).
ufoncz: jestli je to skrz, odvrtal bych to a foukl na to par vrstev gumovyho nastriku na podvozky. cokoliv navic povazuju za ztratu casu. drzim palce v reklamacnim rizeni. ;-)
Nedá se splašit někde na zahr. bazarech jen přední karb. trojúhelník esi pasuje? Vím, byla by to velká náhoda…
JSt: Prasklina to je určitě. Ale jestli je to durch, to nevím. Kapilární zkoušku mi nabízel přijet udělat poison, tak ho možná vezmu za slovo. Pořád ještě diskutuju možnosti s Progress Cycle (a oni dál s Giantem), tak uvidíme, co z toho vyleze.
Svařování jsme teda nakonec po debatě s bráchou taky zavrhli. Asi bych to místo zapravil jen transparentním lakem, zbytek pak tím epoxy primerem, dal odnímatelnej kryt a jezdil. Dokud to nepraskne víc (nebo se neukáže, že to je takto povrchový a vcelku stabilní).
ufoncz: varit stary hlinik ho akorat popravi. jsi si jisty, ze to je prasklina? nastrikej dovnitr nejaky vzlinavy sajrajt a uvidis, jestli protece skrz. pokud jo, jen bych bych prasklinu odvrtal. sezrany je to pekne i po prebrouseni. :-)
Nojo, Giant :)))
@ufoncz : Myslel jsem to tak, že máš vyřešený to, jestli se s tím rámem dál drbat. Svaříš to a prdne to vedle.
Schválně co řeknou v Progress Cycle na tu prasklinu.
Jsem si vzpomněl, že pod tím kusem sjetého pláště mám ještě nalepenou tlustou ochranou fólii, kterou se mi nechtělo sundávat :-)
Kouba: vyřešený to bude, až pode mnou bude zase funkční a spolehlivej full na trailu.
Nechám to asi někde svařit a pak teda teprve udělám ty plánovaný kroky 2–4. Mezitím může odpružení na zaslouženej servis.
A máš to vyřešený :-)
TK75: Mně se v současné situaci právě líbí, že to nemá přilepený. Určitě bych to chtěl občas zkontrolovat, protože tomu minimálně nějakej čas nebudu úplně věřit.
Začíná to vypadat jako hliník:
TK75: maximálně vlhkost, mám to natěsno stažené stahovacíma páskama, takže bordel se tam nemá jak dostat a voda snad taky ne. Ale nekoukal jsem pod to 5 let (Canyon elox snad vydrží víc než Giant lak:-)).
LM jestlize to neni přilepený nebude se mu tam pod tou pneumatikou zase hromadit voda,vlhko,bordel?
Hledal jsem trochu co a jak a jako jednoduchej postup se mi jevi:
Je ten postup nejak zasadne blbej?
Kde se v CR prodavaji nejaky gumy/ohebny kusy plastu, co by poslouzily jako ta masivni ochrana spodku?
Tak flexu, šplíchnout montanou a jako nowy :)
Tahle výloha na Veveří byla nedávno rozflákaná.
Z nějakýho důvodu to na fotkách vypadá děsivěji než v reálu. Dolíky tam jsou (ty teda i výše na rámu – větší šutr prostě do rámu udělá vmáčklinu), durch asi není nikde nic. Lak se sloupnul s ochrannýma samolepkama, jen někde jsem nafouknutý místa odkryl plochým šroubovákem.
@Ufoncz Já bych ještě počkal, co řeknou, ale jak znám progress tak můžou max překvapit. Reklamovat u nich je zážitek
Tak to potom rozhodně dej info. Docela mě to zajímá, stejně asi jako většinu tady:)
Progress Cycle si v e-mailové komunikaci vyžádal detailní fotky i fotku sériovýho čísla na spodku rámu pro posouzení technikem. Třetí den se nic nedělo, tak jsem to nevydržel a zeptal se, jestli fotky dorazily v pořádku. A připojil otázku, zda mi nemůžou nějak shrnout ty podmínky doživotní záruky rámů Giant. Dostal jsem odpověď jen na tuto vedlejší otázku:
*doživotní záruka Giantu v ČR se obecně vztahuje na – viz níže v odkazu, pro původního majitele, po registraci kola do měsíce po koupi.
https://www.giant-bicycles.com/se/warranty*
Z toho ale vyplývá, že na výjadření reklamačního technika nemusím ani čekat, protože jednak to kolo ve zkrachovalé prodejně v Rakousku koupil majitel přede mnou a já to pak registroval až čtyři měsíce po koupi.
Takže až bude čas, tak se pro začátek pokusím odstranit lak tam, kde jsou ty praskliny, abych se podíval, jak to pod tím teda vypadá.
Kolo někoho kdo neřeší a jezdí může vypadat úplně v pohodě…když lak za něco stojí :) a to jak jsem zjistil obecně na kolech teda nic moc…co jsem si dával u segry ram do lakovny pro auta, tak ten nejde poradne ani odřít
Lak na kolech je jako kliky Deore… stačí jezdit cca dva měsíce a vypadají jako Praxis po třech letech )
jeste k tomu loaku mam i TCR v cernem matu a tam je lak uplne jinej a drzi, samozrejme nedostava takovou cocku jak na biku al esem tam si s tim strihnu gravel vlozku a po 3 sezonach naprosto ok
Prostě kolo někoho, kdo neřeší a jezdí :)
Ta oxidace neproběhla ze dne na den.
Nicméně nic takového jako na téhle fotce jsem ještě neviděl, a to jsem myslím viděl kol dost. Hustý.
DaD: Asi na tom něco bude. Když jsem dělal v Giant Whistler, viděl jsem to dost často a nikdy se nad tím nijak moc nezamyslel, ale když si představím kolo s omláceným lakem od kamenů, je to buď černá glory nebo zelený trance :D
Giant lak nikdy moc neuměl. Snad na každém jejich bajku, tedy i na grevlu, se mi lak loupal. Stačí malinký ťukanec a lak se vyštípnul. Jednou jsem přijel po prvním švihu na novém kole a na zadní stavbě kus laku chyběl a to jsem si nebyl ničeho vědom a ani neslyšel ťuknutí od kamenu. Já myslel, že mě jebne. Třeba už je to lepší, ale to nevím, dlouho jsem žádného Gianta neměl.
Mirku, zkus to schválně sundat a uvidíš. Je docela možné, že to už bude mít hlubokou oxidaci a to by bylo lepší to asi vyhodit.
Viděl bych to na špatnou předúpravu a následné podkorodování. Špatný kus nebo série. Kdybys potřeboval změřit tloušťku materiálu po očištění, dej vědět. Stejně tak s doporučením na práškovou lakovnu, která to udělá pořádně. KTL je trochu overkill, stačil by primer plus vrch. A hlavně ta předúprava.
nomecz:
Ad tvoje oprýskaný trencle – taky to není úplně hezký, ale aspoň je pod tím černá a není to až taková loupací vrstva, pod níž je (možná nejen zdánlině) vlastně ještě vzduchovej polštář.
Ad Zoceli – moje Zoceli by mělo být taky z předprodukčních. Původně bylo pro bráchu, kterej s Martinem chodil na školu a kterej se svýma zkušenostma z cyklosportu nějak přispíval k vývoji. S tou geo blízkou Norco Revolver HT vanul vítr od něj právě a prototyp před tímto nějak při testování praskl. Pak už měl od Martina dvě trochu vyladěnější Natvrdo, jedno v té zelené metalíze a jedno jen o chloupeček jiný i na rámu, v „British racing green“. Zoceli Natvrdo, co má teď Martin na stránkách, už má zřejmě víc položenou hlavu (tady mi to vychází se 140mm vidlí úhloměrem na mobilu na 65,5 stupně) a liší se i v pár dalších detailech. Lak je naživo každopádně epesní a já jsem rád, že se zatím jeví i jako odolnej (klepu u toho do stolu).
Ufon- no ten Zoceli je takovej skoro predprodukcni kousek, co vim tak pak uz Martas nechaval lakovat jinde, takze pozdejsi kousky sou uz ok
LM: Mám už asi půl roku připravenou složku s fotkama, ale dycky to při vzpomínce na báječnou práci s fotogalerií BF odložím na někdy jindy :-)
nomecz: To mě překvapuje. Myslel jsem, že lak bude na karbonovým jinej. No, aspoň se ti to nenafukuje skrz nějakou oxidaci :-)
Vzpomněl jsem si, jaks mi psal, že i na Zoceli Natvrdo je ten lak nekvalitní. Zatím musím zaklepat, ale nikde viditelný oprýsknutí a lak všude v cajku. Ono taky do té tenké trubky toho moc nejde a všecko skoro končí na mně, že :-)
Progress cycle není zrovna vzor prozákaznického uznávání reklamací rámu. Tipuju, že se vymluví, že nejsi první majitel nebo na zacházení v rozporu s běžným užitím.
Kurde, ty tvoje trencle vypadaj, jako kdyby ti je zežvejkal pes! :-)
ten lak na Trancovi je fakt tragickej, mam ten svitive zelenej karbon, stejnej rok a kolo vypada po 4 sezonach jak po nestovicich neni problem odlouplej 1cm ctverecni po rane kamenem, po jednom odpolednu v bikeparku obrousena zadny stavba od bot az na karbon (zapomel sem si tretry tak jsem jezdil v teniskach na pujcencejch platformach …) ale jinak je to kolo moc fajn, zatim sem neneasel v ramci kategorie nic lepsiho za co bych ho vymenil :-)
Hliníkovej rám mýho HT z roku 2014 už má nájezd asi 50k, ve 2017 jsem ho akorát nechal opískovat a přelakovat a teď právě už slouží jen do nejhorších sraček (bahno až po uši, solanka) a pro rohlíky.
Parkuje v garáži vedle Trenclí a lak je na něm v cajku. Vlastně na žádným kole se mně nestalo, aby se lak vždycky oprýsknul tak nějak jako barva s omítkou na zdi. A jakoby tam opravdu byl prostor mezi lakem a samotným hliníkovým rámem, kam může něco i zatéct. Mimochodem, ten spodek rámu vypadá tak ošklivě jen z jedné strany.
Nemusí být :-).
Já mám jedno kolo od roku 2015 a po 23000 km stále cajk. V 11611 km jsem teda reklamoval rám s naprasklou zadní stavbou a dostal novej. Pak už dobrý.
Zatím to vidím tak, že počkám, co na to napíše ještě distributor Giantu. Pak kdyžtak při servisní pauze na tlumič a vidlici nejdřív odstraním lak tam, kde jsou v něm největší praskliny a nejvíc to bobtná, a uvidí se. Možná mně mezitím cukne ruka na myši nad nějakým tím německým bakelitovým výprodejem… ;-)
Juro samo je to cista teorie od monitoru a dokud se ten lak nesunda tak vime kulovy o tom zadna :) takze az to zbavi laku a postne treba fotku tak se o tom da polemizovat dal :)
tjk: …ktera nemusi byt silna. staci jedno mistecko vic vyzrany. a myslis, ze zevnitr bude hlinik zdravy? jinak bych rekl, ze tohle nevidel nikdo z nas. :-)
Ja bych to umel, ale nemam na to ani prostor ani cas… musis dodelat svoje kola :(
TJK: Na rovinu – kdo mně to, co píšeš, za smysluplný prachy udělá? A jak jsem naznačil, když se to udělá potom v jediné barvě, bude to v horším případě hnusný a v lepším případě to ztratí šmrnc.
jst pokud z toho sundas oxidovanou vrstvu ktera nemusi byt silna. uzavres pasivaci, nalakujes katoforezou a praskem bude to nesmrtelny
Nemáš to polité kyselinou nebo něčím podobným? Tohle snad normálně není možné.
tjk: …a pokud ok tak znovu nalakovat :-)
hlinik pod tim prece nemuze byt ok. lak se loupe, protoze povrch pod nim je na sracky. opiskovat to, prelakovat a prodat je cesta. ]:-DDD
tak hlavne sundat lak z celyho ramu, obrousit jemne, pasivace, Katoforeza, novy praskovy lak…
TJK: Jak konkrétně bys to očistil?
Za mě by popravdě bylo ideální taky pořešit jen ten spodek, protože kromě spodních asi dvaceti čísel je ten lak zcela v pořádku a hlavně nahoře s tím černým pruhem opticky snižujícím hlavu, se mně dost líbí a rád bych jej zachoval.
uz podle fotky je tohle praskly praskovy lak ktereho je zaprve vzdy dost silna vrstva a zadruhe je ten lak uplne v hnoji a bal bych se jak vypada hlinik pod tim… tohle chce ocistit na zakladni material, osetrit a pokud ok tak znovu nalakovat
V garáži, jež je součástí domu. Teplota většinu roku 18–19 C, vlhkost nízká To kolo ale jezdí – bláto, déšť , brody, sníh (když je to na čistým hned u baráku)… a málokdo má myslím podobnej nájezd na trailbiku jako já.
DePaX: To si vzhledem k popsané koupi v tom Rakousku (resp. já to bral od chlápka z jižních Čech, kterej mi kolo s kopií účtenky po třech měsících a třech stech kilometrech najetých ještě s chlupatýma pláštěma prodal) nedovedu dost dobře představit ;-) Mimochodem, tu prodejnu zřejmě zabil Covid.
Co se s tím stavit na Veveří do Giant storu, třeba tam bude nějaký sympouš, který Ti to vyběhá :)
Ale vypadá to jak zimák po několika zimách :/
Azmir: Do letošního roku to byly jen takový malý oprýsknutí jako je vidět kousek pod výstupem pro bowden. Zatřel jsem oranžovým lakem na nehty a neřešil. Jezdilo to stejně. To nabobtnání začalo až celkem nedávno. A jak popisuju hned pod tvým komentářem, s tou reklamací si nejsem jistej. Napsal jsem dotaz na českou distribuci Giantu (pro začátek jako odpověď na registrační email od info(zavináč)progresscycle, tak uvidíme).
Vzledem k tomu kolik tomu nakladas, se divim, ze ram jeste drzi. Mozna je to znameni, aby sis udelal radost novym ramem :-). Jak pisou ostatni, pokud je moznost, tak reklamovat, pokud neni a neni to praskle, tak prelakovat, pokud je to praskle, tak vyhodit.
Ten lak mnne taky dost překvapuje. Tam je evidentně dlouhodobá koroze – oxidace toho hliníku po tím lakem. Asi jak popraskal ten lak, tak pod lak zatekla voda a ten hliník pod tím nekvalitním lakem takto hnije. Hliník se takto chová v dlouhodobým pobyu v mokrým a agresivním prostředí.
Ale na kole jsem to v takovýmto rozsahu teda neviděl. Na tom už bych teda nejezdil tak jako tak ..
To už mělo být dávno na reklamaci před prasklinou, ti ten naboptnalej lak na kole nevadil?
Tvle, vůbec nereaguju na prasklinu, ale co tohle je? Takový lak jsem na Giantu(ani snad žádném jiném kole) v životě neviděl. Tos dostal nějaký rám, co byl předtím rok na dešti? Proč už si to dávno nereklamoval?
DDDD: S tou zárukou si jistej nejsem vůbec. Ale podle stránky, která byla v minulosti snad i na české a německé verzi Giant Bicycles, by se měla doživotní záruka na rám týkat všech rámů Giant vyrobených po roce 2012 kromě těch pro DH. Nějakou výjimku pro Evropskou unii, nebo omezení třeba na životnost X let, jsem nenašel. Stránka se dá dohledat třeba na švédské nebo britské verzi stránek Giantu: https://www.giant-bicycles.com/se/warranty
BSA: Právěže sůl to kolo prakticky nepotkalo. Jezdím na něm hodně, ale přes období, kdy hrozí posolený cesty, je většinou u bráchy na posezónním servisu, tlumič u Švece atd.
Teda, to je divnej lak, aby takhle zkorodovala hlína pod lakem… to doma nakládáš do soli?
Dívám se přes mobil, ale opravdu to vypadá spíše na nějaký druh koroze jak píšou chlapi níže
Lak nebrus a zkus ho místně odstranit odlakovačem. Na broušeném povrch půjde prasklina hůře vidět. Pokud je to opravdu prasklina, už by to asi mělo vdávat nějaké zvuky.
Seš si jistej tou celoživotní? Gianty už nějaký rok nemám ale nikdy celoživotní záruku neměly, narozdíl třeba od Treka
Nevím proč, ale vzpomněl jsem si, že jsem měl v plánu uvařit dýňový krém:-)