Tohle kolo není nové, má za sebou v továrním UD matu poctivou závodní sezonu.
Já se na něm – až na pár cyklokrosů – převážně jen kochal, žena sbírala trofeje. Mimo jiné na gravel Salzce nebo CX republice Masters.
Nadšení ze super váhy, funkčnosti i spolehlivosti vyústilo v rozhodnutí – loňské kolo dostane nový kabátek a druhé identické postavím přes zimu pro sebe. Ať se o oblíbeného grevlíka nemusíme dělit :-)
Na obou CX rámech ICAN AC 388 s průchodností plášťů do 40 mm byly pro bezdrátovou sadu Sram Force AXS zaslepeneny všechny otvory pro bovdeny. Zůstal pouze vstup a výstup pro brzdovou hadici.
Volba stájového laku padla na decentní, kovově působící metalízu BMW Silbergrau. Odstín log jsme se rozhodli odlišit – dámský model z této galerie se inspiroval duhovou Sram Force povrchovkou Unicorn. Můj Gravelight dostane ke stejnému stříbrnému laku decentnější antracitová pastelová loga.
Jako první tedy přišla na řadu repase „dámského“ Gravelightu 2023. Takže trocha barviček a celkové poladění do duhově modré, aby kolo ladilo s novými papučkami Shimano :-)
Loga jsou opravdu duhová a pokaždé jiná – od téměř neviditelné stříbrné ve stínu, přes zelenou, modrou, žlutou, fialovou až po rudě červenou v zapadajícím slunci.
Výbavu obstarává kompletní sada Sram Force AXS XPLR s wattmetrem Quarq integrovaným ve středové ose.
Kola jsou samozřejmě EIE carbon. V tomto případě nejlehčí MTB bezděrové ráfky A29C22D23 UL o váze 260 g. Zapleteny jsou 24 titanovo-karbonovými dráty EIE v hliníkových niplech (1.004 g).
Kombo kokpit v rozměrech 90/420 mm obstarává ověřená kopie Black Inc. Neshledávám na ní žádný funkční, váhový ani vizuální rozdíl oproti pětkrát dražšímu originálu na silničce. Sedlo je lehce ekonomická verze oblíbeného Prologa Dimension s karbonovými ližinami, které vozíme na všech našich kolech – zde v MTB provedení NDR s praktickou ochranou bočnic a levnějšími tiroxovými ližinami.
„Katalogová“ hmotnost kola bez pedálů je 7.1 kg.
Moje kolo při stejné velikosti rámu 49 pravděpodobně sedmikilovou hranici prolomí – krom výrazně lehčích, ale jinak identických zápletů na nových ultralight nábojích EIE ceramic (860 g) uberu dalších pár desítek gramů na sedle, kotoučích a hlavně kazetě e-13 (9–45).
(vloženo 19.3.24)
Značka | ICAN |
Model | AC 388 |
Modelový rok | 2023 |
Velikost | XXS / 49 |
Hmotnost | 7,44 s pedály |
Rám | carbon |
Vidlice | carbon |
Tlumič | - |
Hlavové složení | Acros Stainless Steel |
Kliky | Sram Force AXS Quarq |
Středové složení | CEMA ceramic |
Přesmykač | - |
Měnič | Sram Force AXS XPLR |
Řazení | Sram Force AXS |
Převodník | Sram RED/Force AXS 40t |
Kazeta | Sram Force AXS 10-44t |
Řetěz | Sram RED Rainbow |
Náboj přední | DT Swiss 350 2021+ |
Náboj zadní | DT Swiss 350 2021+ |
Brzda přední | Sram Force AXS, kotouč XTR 160 mm |
Brzda zadní | Sram Force AXS, kotouč XTR 140 mm |
Brzdové páky | Sram Force AXS |
Ráfek přední | EIE carbon A29C22D23 UL 24H |
Ráfek zadní | EIE carbon A29C22D23 UL 24H |
Dráty | EIE carbon Ti |
Pedály | Shimano XTR |
Řídítka | Black Inc. copy 420 mm |
Představec | Black Inc. copy 440 mm |
Sedlovka | carbon 27,2 Ti hardware |
Sedlo | Prologo Dimension NDR Tirox |
Pláště | Tufo Thundero blue edition |
Děkuji, seznamuji se s převody 1×12, tak zjišťuji, co lidi vozí a jak jsou spokojený. Jezdím trochu jiný level, prostě klasický pohodový gravel, tak mi bude stačit 40/10 jako nejtěžší převod.
Peslezedirou: na cyklokros určitě ne, tam je převod 40:10 těžký až dost a se 40:44 jde vyjet prakticky vše.
Ale budu nakonec na obě kola dávat kazetu e-13 v rozsahu 9–45, která významně přidá těžký převod třeba na rychlé gravel sjezdy.
Na své kolo navíc dávám dopředu 42 zubů.
Bomba, super pláště,mkdysi podobné měl Ritchey ve verzi WCS…s převody jsi spokojený? Nepotřeboval bys aspoň odva zuby větší převodník pro závody?
To je BMC, ale už tam je mezitím jiný.
Konstrukčně stejný, ale o polovinu lehčí. Každý gram se bude hodit.
Modré XC 14 jsem hned přibral na tohohle 1.6 kg Wiliera. Výsledek by měl mít lehce nad 9.
Je to sice taky MADE IN CHINA a tedy naprosto stejná kvalita jako Sava, ale nějak se s tím poperu :-)
strasny_jester: To byla vyloženě náhoda.
Zrovna jsem se trefil telefonátem do pečení limitované modré série XC11 a XC14 pro podporované týmy. Jelikož pro ně také testujeme závodní verze plášťů a dáváme zpětnou vazbu + referenční výsledky, přihodili mi do modré barvy dvoje thundera :-)
Zkus zalobovat v Tufu, aby dali do prodeje ty modry gravel plaste! :)
Hlavně to fakt jede. Dnes 30 km do práce převážně po asfaltu a ani na pláštích 40 mm nepozoruju krom výrazně zvýšeného komfortu nějaký zásadní pocitový rozdíl oproti 6 kg silničce na pláštích 28 mm.
tomaschek: Máš to parádní a ty pláště jsou super!
jardalee: Běžte si diskutovat do svého fóra:-D
jiri: hlavně jsou to pravděpodobně jediná modrá thundera na světě. Udělali jen sérii XC plášťů a tyhle gravelové pro mě :-)
jardalee: někdy je lepší mlčet, než se nechat usvědčit z nevědomosti.
Když jsem ta Tufa s modrou bočnicí viděl samotná, tak jsem si říkal, že tohle nesedne snad na žádné kolo. A v tvém případě to překvapivě nevypadá zas až tak zle :)
pekny to je akorad nechapu to opovrzeni Savou a fascinace Icanem kdyz je to naprosto stejna cina :)
No to je slušná raketa :)
nomecz: Přesně tak, je to závodní CX stroj, primárně pořízený na cyklokrosy + sem tam gravel závody + rychlé dojíždění do práce s úseky mimo asfalt.
Ostatní modely Icanu jsou už čistý gravel.
Graro je na trhu týden a ani jej neumím objednat jinak než za plnou cenu z e-shopu, nechávají si jej pouze pro koncáky. A cena dvojnásobná oproti AC 388.
Muzu se zeptat proc zrovna tento ram a ne nejaky novejsi z produkce Icanu ? GRARO, X-Gravel 2 … nebo to mas ciste jako zavodni stroj ?
miťo: ono to právě do poslední chvíle řadilo vzadu skvěle, než se dostala směs bahna a listí mezi řetěz a zuby převodníku.
Tome, to se opravdu moc povedlo, máš to vymazleno, tož ať to sviští! 5*! ;-)
Na CX se při takové porci bahna a trávy lámaly přehazovačky. Poslední sezónu v CX Masters (rok 2017) jsem měl k dispozici dvě kola a vzít si umyté, lehké (bahnem nezatížené) a řadící kolo bylo super.
Kolo je moc pěkný!
Moc hezké. Vodítko jsem právě kvůli blátu s trávou na CX zahodil – nabalovalo se to na něj.
Prý: Chceš půjčit náhradní kolo?
Ne, ty dva okruhy už nějak dojedu…
500 m před cílem jsem dvě minuty hledal dovnitř spadlý řetěz.
Raf: ohledně CEMA středů a ložisek nejsem úplně nezaujatý. Kuba z toploziska.cz je kamarád :-)
Vozíme na všech kolech. Silnice naprosto v pohodě, včetně třeba opakovaného sprchování celého kola horkou vodou po loňských deštivých jízdách na Mallorce.
U bajku a CX v bahně a mokru je to o péči. Když neděláš nic, obvykle ložiska vydrží sezonu. Nejhorší jsou několikahodinové MTB závody v bahně, to se pak držím Kubovy rady – sundat kliky, odkrytovat ložiska, prostříknout odmašťovacím sprejem na brzdové kotouče, pořádně vyfoukat kompresorem, namazat kvalitní vazelinou, zakrytovat a jezdit dál.
Stejně to dělám na bajku s ložisky v hlavovém složení. Ty nejsou CEMA, ale nějaké obyčejné. I když už zatuhnou a chodí aretačně po skocích, opakovaně je stejným postupem oživuju na další měsíce :-)
Primárně jde o délku jízdy ve špatných podmínkách. Extra blátivé CX závody (viz fotka níže) jsou okolo půl hodiny a tam ani takovýto stav kola po závodě ložiska nezasáhne. Po loňských 10 závodech v blátě, sněhu a mrazu bylo jedno ložisko na CX gravelu netknuté a druhé stačilo repasovat.
Co se týče modelů, i tam se CEMA posunuje. Rozšiřuje se nabídka šroubovacích systémů, kdy vnitřní tubus má závit a dotažením vyřešíš tendenci některých pressfit rámů povolovat a lupat.
Super jsou taky nové systémy z ložisky vně, které měníš bez nutnosti vytahovat z rámu celý střed. Přece jen ložiska jsou spotřebák a je lepší vyměnit jen dva kusy, než celý drahý střed.
Ahoj, jak přežívá to CEMA Ceramic středové složení CX podmínky? (jestli jste ho vozili?)
Singlespeed: to tam nechávám pro možnost montáže lehkého vodítka Wolftooth pro důležité závody, kde nechceme spadlý řetěz.
Rám designově docela kazí vybrání na přesmykač s dírami, ale jinak super.