Prosím o radu.
Jsem nešťastný z vedení bowdenu k sedlovce rámem u mého Scott Spark.
Dole pod tlumičem se ten bowden hodně láme a drhne v něm lanko. To způsobí že se páčka sedlovky nevrací a ta pak nedrží v poloze.
Lanko promazáno, nepomohlo. Lanko vyměněno, nepomohlo.
Takže už zbývá jedině vyměnit bowden a tady směřuje můj dotaz. Stávající bowden je tuhý, takže mě napadá vyměnit ho za nějaký více flexibilní/ohebný/měkký. Dá se něco takového sehnat? Máte s tím někdo zkušenost?
Protáhnout bowden tímto rámem není legrace, takže bych se rád vyhnul zbytečným pokusům.
Díky moc za rady/tipy.
(vloženo 15.4.24)
MrkS: Děkuji to byla přesně ta rada, kterou jsem potřeboval a vyřešila vše – sada namontována, instalace v pohodě, všechno funguje! Jagwire Dropper Kit – už nikdy jinak;-)
hele podle me moc teoretizujes a malo jedes rukama :D
proste to rozeber do sroubku, mrkni kde co je, ocisti, promaz a sestav..
vcera jsem 18:15 zacal, dolu sla zadni stavba, loziska jsem nechal, takse jen ocista, kluzna loziska tez rozdelat, ocistit, maznout, slozit.. presffit sel ven taky – kontrola, dotlaceni vazeliny do jednoho loziska.. zmereni posedu, nahrada pevne sedlovky za teleskopku, protazeni bowdenu, ocista sedla.. akce ukoncena 19:45, zbyva dostrojit zbytek kola..
a bowden sel dovnitr vcetne penoveho navleku a neprislo mi, ze by to slo nejak blbe.. muj spark je tez 2018 akorat je to uhli..
Jo vím že není problém to mechanicky vyrazit. Ale tak nějak mám v hlavě že by se to nemělo dělat moc často, protože se pouzdo na ložiska v rámu vychodí za čačně to dělat zvuky.
theedge: Ten pressfit, to je práce na 5 minut i s hledáním nářadí, pokud ho máš… :-)
32 příspěvků věštění, já místo toho už bych měl 10× vyražený ten pressfit…
Tak křišťálovou koluli nikdo nemá … jak to tam je a proč je skříplej zjistí až vyrazí střed ven
DaD: ano, zkoušel tlačit/tahat a taky páčit/rvát, bohužel je tam něco špatně – v jednom místě se to kousne a je konec.
Morchella: toho se taky bojím, vzhledem k tomu, že to v servise dělali metodou „likvidace pressfitu“, tak je to možná právě tudy.
Možná je to blbost, co plácnu, ale nemůže být ten bovden protaženej jinudy, než je plánováno?
Aha, tak ono to má zřejmě průchodku, kterou je možné vyndat. To si ale určitě udělal. Ten případný otřep může být i v rámu, samozřejmě. Občas tam ty výrobci mají hrozné prasárny:(
To, že s bovdenem nejde hnout, může být klidně jen „otřepem“ u vstupu do rámu. Pokud není vstup začištěný, tak se otřep do bovdenu zahryzne a začíná sranda:( Zkus na jedné straně na bovden tlačit a na druhé tahat a stejně tak to zkus i v druhém směru. Většinou to funguje, pokud je to otřepem.
theedge: je to přesně tak, bowden je tam teprve dva roky, ale problém je, že s ním nejde hnout. Tedy dochází přesně k tomu „S“, o kterém píšeš. Zkusím ho o víkendu nějak dostat ven a natáhnout znovu s tou sadou Jagwire (už objednáno).
MirosPikos: ano, taky jsem si říkal, že to za půl hodiny vyřeším, ale končil jsem po tmě s tím, že se dál nehnu:-(
A teď si představ, že bys tam měl mít ještě nějaký pěnový návlek, aby to za jízdy neklepalo :) Přeju mnoho úspěchů s tímto vnitřním vedením. Kdysi jsem montoval kamarádovi na jeho Stumpjumperu sedlovku OneUp s tím, že to zfoukneme za půl hodiny. Nevím jestli jsem se víc zpotil z toho nadávání nebo z montáže samotné. Ale povedlo se a zřejmě už to přes 4 roky stále funguje.
ANi nemusel podelat. Ted jsem to delal na slashi, kde to jde kraaasne, bowden se tvaril uplne v pohode ale ***** palcem jsem skoro nezmackl palcem packu na teleskop. Vymenil jsembowden a vse jak po masle… po vyndani nebyl bowden nijak viditelne poskezenej ale kdyz jsi tam zasunul lanko bylo to jasny,,,
Kvůli bowdenu od sedlovky vybouchávat pressfit – tak to je radost.
Nicméně problém je primárně v uložení bowdwnu kolem toho středu tím že s ním nejde pospuvat při zasouvání sedlovky, ne v bowdenu samotném. Pokud při zasunutí sedlovky nejsi stavu bowden povytáhnout rámem z hlavy ven, tak se ti v sedlové trubce zlomí a dost možná udělá ono S a lanko má pak obrovské tření. Samozřejmě ten bowden už bude od r. 2018 po smrti taky i kdyby nebyl zlomenej.
Při novém protažení bowdenu bych se soutředil ana to aby s ním šlo volně hýbat. Tam někdo při původní instalaci něco podělal.
novas752 má pravdu, po 2 letech už je prostě bowden KO, běžná věc, servis žádnou chybu nejspíš neudělal. Vyndej střed a dej nový.
Mr.Duck: díky za TIP.
novas752: to bych moc rád, ale za dvě a půl hodiny se mi ho ani nepodařilo vytáhnout, jak je tam na těsno a nejde ani na jednu stranu. Obrázek je pouze ilustrační (to není moje kolo), v reálu to asi v rámu vypadá trochu jinak, bowden tam drhne tak, že s ním nejde hnout o víc než 10 cm a lanko v něm tak, že se nevrací páčka ovládání sedlovky. Děkuji moc za dobrou radu, budu se tím řídit – nic ostrýho, poloměr, vyměním a nebudu řešit nesmysly;-)
A kde vidíš ten ostrý ohyb? Vždyť to má poloměr asi 10cm, to neni nic ostrýho. Vyměň bowden za nový a neřeš nesmysly.
Za me je hydraulika rozhodne lepsi reseni, ale popularni nazor to neni :)
Osvedcilo se mi pouzivat bowden Shimano SP-41 – mel jsem s tim lepsi vysledky nez Jagwire.
mr.antik: něco tam je špatně, ale bohužel bez vymontování středu (Pressfit BB92) tam není vůbec nic a nikudy vidět. Už jsem objednal sadu Jagwire z odkazu níže a vyměním to komplet – budu věřit, že to pomůže.
taky bych řek že tam musí být blbě něco jiného. V tom proskleném rámu to vypadá dobře :-)
Moc nechápu to doporučení měkčího bowdenu. Měkčí bowden bude dělat ostřejší ohyby a tím pádem větší zalomění a tření lanka. Napak mám zato že bowden by měl být co nejtvrdší.
A ve vedení na obrázku vůbec nevidím problém.
jonti: bowden tam právě dlouho není, kolo mělo před tím pevnou sedlovku, teleskopka je tam teprve dva roky. Problém je instalaci toho bowdenu, který v rámu tak dře, že nejde ani prosunout z jedné strany na druhou. Je možné, že je někde zlomený, ale jak už jsem psal – já to neinstaloval, nechal jsem to dělat (vyjímečně) v servise a to byla asi chyba.
TJK: já to bohužel nedělal, nechal jsem to (vyjímečně) udělat v servise a teď za to trpím – nejde to ani tam ani zpátky. A ano, máš pravdu, tím že bowden nejde „posouvat“, tak se při zasunutí sedlovky do rámu zkroutí a udělá „S“. Takže ho budu potřebovat na 100% vyměnit a právě se ptám, čím ho nahradit, aby to fungovalo a nemusel to absolvovat znovu.
LM: hydraulika mě nenapadla a to asi proto, že jsem na ní moc chvály neslyšel.
Já měl podobný problém na gravelu, kde mám vedení bowdenů rámem + krz řidítka do pák a všechny problémy vyřešilo použití originál sady lanek a bowdenů od shimana:
https://www.kupkolo.cz/…900_z109531/
Ty shimano bowdeny jsou měkčí než třeba Jagwire co jsem měl předtím a i ta lanka jsou jiná, protože musí zvládnou hodně velký ohyb v pákách.
Tady nechci radit jít do Durace setu za 790, ale zkusit najít nějakou rozumnou alternativu setu bowdenu a lanka.
ad bowden.. Jagwire LEX používám na vše
Ad vedení… občas se mi stane, že když ne úplně dobře naladím délku a strkám ho zpět sedlovkou (když ji šteluju na OK vysunutí) že bowden tlačím do rámu ale vepředu už mám napevno nastavenou volnou délku… pak se může v rámu ohýbat nebo zalamovat… tohle je potřeba si hlídat a s novým bowdenem to udělat pořádně a kontrolovat jak to vychází… pak by s ohybem viz foto neměl být problém… na Nicolai mám radisu zlomu tak třetinovej proti foto a všechno chodí hladce a OK
On prave jeste nevymenil bovden, a pokud je tam originalni bovden z roku 2018, tak vydrzel velmi dlouho. Podle nakresu tam zadny velky ohyb neni.
Staci vymenit bovden a fungoval dalsich 6 let.
Jiny nez klasicky tuhy radici bovden bych nedaval, nemusi dobre drzet v ramu a muze se kroutit.
Ono to asi nebude úplně tak ohybem, ale starým bowdenem, chce ho prostě jen vyměnit za nový. Dělám to tak co 2 roky, když začíná takhle blbnout.
Muzu doporucit:
ale ještě to chci zkusit mechanicky
Ještě to můžeš zkusit vyřešit hydraulicky – Reverbu ohnutá hadice vadit nebude :-)
podle obrazku je ohyb bowdenu ok a musi fungovat… mas tam novej predpokladam… nelames ho moc? tzn neni dlouhej a netlacis ho do nejake komprese kde vnikne ostre S nebo hrana?
Jaky bowden si daval vymenou?
mirorek2: já už na ní taky včera koukal, ale ještě to chci zkusit mechanicky.
Stačí mi 100 mm, kterou tam mám.
Pokud bych měl dávat AXS, tak si radši koupím nové kolo – toto je hliníkový Spark z roku 2018, takže AXS sedlovka je velký overkill;-)