Na lehokole vlastní konstrukce jezdím od roku 2009. S prvním, přestavěným Favoritem, jsem byl spokojený, ale časem jsem dospěl k tomu, že bych leccos udělal jinak. Obě kola stejně velká, ležatější poloha sedačky, kotoučové brzdy… Idea byla sehnat zadní stavbu ze supermarketového celopéra a přivařit ji na páteřovou trubku. Ale když jsem ve šrotu objevil vrak horského kola s rámem z poctivé CrMo oceli, nezaváhal jsem a vymyslel něco ve stylu předchozího kola, ale z kulatých trubek a vytvarované tak, aby vepředu mohlo být 26" kolo. Konstrukci jsem kreslil jednoduchým CADem v počítači a hrál si s ní dlouho, výsledek je takový, že na první dobrou všechno sedí a na rám se po svaření už nemuselo sáhnout. Myslím, že s tímhle kolem budu zase pěkných pár let spokojený…
(vloženo 6.11.24)
Značka | Red Baron |
Hmotnost | Neřeším, dokážu to vynést po schodech do 3. patra |
Rám | Páteř roura 45x1,5, upravená zadní stavba Mongoose Hilltopper |
Vidlice | Force hliníková |
Hlavové složení | Force |
Kliky | Shimano Sora |
Středové složení | Shimano Tiagra |
Přesmykač | Shimano Alivio |
Měnič | Shimano Alivio |
Řazení | Shimano Alivio |
Převodník | 50-39-30 |
Kazeta | Shimano CS-HG201 9 11-36z |
Řetěz | Shimano HG-93 |
Náboj přední | Force |
Náboj zadní | Force |
Brzda přední | Force Dual MTB |
Brzda zadní | Force Dual MTB |
Brzdové páky | Force |
Ráfek přední | Remerx Dragon L-719 |
Ráfek zadní | Remerx Dragon L-719 |
Pedály | Shimano PD-M520 |
Řídítka | Nazca U-bars |
Představec | Zoom |
Sedlo | AZUB |
Pláště | Schwalbe Marathon plus 26x1,5 |
Jedna věc je mít specifického koníčka, účastnit se silničního provozu je věc druhá…
A když vidím diskuse o sedlech a o tom, čím mazat zadek, tak se jenom cynicky směju :)
*Někteří (většina) lidé používají kolo jinak než vy (Ty), se s tím smiřte (smiř).
bez nadhazování předního kola bych asi i vydržel, ale co když se blíží nerovnosti? Nějak nadlehčit se asi nedá, ne? To se jen prostě čeká na rány do zad?
Při prvním mrknutí na fotku jsem si myslel, že řetěz se kříží jen jednou a musí se proto šlapat obráceně :)
Já bych si na tohle už sednout netroufnul, ale možná až ubudou síly tak třeba pořídím ležatou tříkolku, už kvůli té širší přední stavbě se tam člověk cítí bezpečněji.
Nesmysl, spousta lidí jezdí na kole aniž by uměli nadhazovat přední kolo. Nebo to třeba umí, ale navěsí si na kolo brašny a v tu ránu mají kolo bez potenciálu :-)
Všichni tak nějak cítíme, ze je to k xxxxx, ale jen někteří to napíšou:))) upřímně pokud s tím nelze přejíždět nerovnosti a nadhazovat přední kolo, tak je to jen masirka stejně jako kola á la chopper, které jedou jen na rovném povrchu, pokud by to kolo mělo nějaký potenciál, tak už jsou dávno rozšířené prostě slepá cesta
Jeden čas jsem na tom zkoušel jezdit, měl jsem půjčeného Azuba (tam byly řídítka dole za zády). Celkem odjeto asi 300km s konstatováním, že je to fakt naprosto k ničemu. Nejhorší situace byly na silnici, když předjížděl kamion nebo bus, ty rotující gumy vysoko nad hlavou fakt vypadaly děsivě. Taky to bylo taky hrozně háklivý i na boční větřík, nemluvě o nárazech vzduchu od právě projíždějících aut. Dej mi pokoj, ale chápu, že některý exoty to bere :))
Ja si lehokolo zkusil kdysi v roce 1997 na vystave a bylo to jak z jinyho sveta. Rozjet se byl problem, ale jak se to zaclo hybat tak to jelo neuveritelne. Ve vystavni hale byla mala draha se zatackami jak na normalni silnici a prekvapive jsem se s tim na provni dobrou trefil. Meli tam i drzaky a brasny na zadni stavbu, takze na dlouhy putak po lepsim povrchu proc ne. Jen si vzpominam ze riditka byly vedena spodem pod sedackou, tohle mi prijde ze musi byt v zatackach problem, ze kolena narazi na riditka. Ale pocitam ze kdyz jsi to sam navrhl dle zkusenosti z predchoziho lehokola tak to problem nebude…
K čemu to vlastně je? Tak třeba jsem s tím schopen ujet 100km výlet po okreskách, aniž by mne bolelo cokoliv jiného, než svaly kterými to poháním. Takhle jsem jednou v pondělí vyrazil na puťák z Mladé Boleslavi a ve čtvrtek v poledne byl na vrcholu Velké Javořiny, pěkně v poklidu, včetně geocachingu po cestě.
A když vidím diskuse o sedlech a o tom, čím mazat zadek, tak se jenom cynicky směju :)
(Z některých diskusních příspěvků mám pocit, jako bych se na motorkářské fórum přišel pochlubit svým Harleyem a majitelé motokrosových motorek se podivovali, k čemu může něco takového být. Někteří lidé používají kolo jinak než vy, se s tím smiřte.)
@Janouch: Cetl jsem, ze je to celkem popularni v zemich beneluxu. Duvod je ten, ze tam silne fouka, je tam rovina a tohle ma mensi odpor vzduchu.
Druhej duvod proc na tom lidi jezdi je ten, ze to neni pro telo tak skodlive jako jizda na kole klasicke konstrukce.
Janouch: co takhle vzit v potaz, ze jsou proste lidi co jim toto sedi. Nebo treba diky nejakemu zdravotnimu problemu je to jedine kolo na kterem mohou jezdit.
to : Jecnak ok tak k čemu to kolo vlastně je? do terenu není do kopce nejede a potřebuješ kapotu :)))))
Koukám se to tu zas hemží teoretiky. Pro zajímavost. Stejný jezdec jede na silnici na pohodu 30 po rovině na lehokole cca 35, velomobil nebo kapota ještě klidně 5 přidá. Na ježdění v terénu to fakt bohužel není. Do kopce lehokola znevýhodňuje hmotnost a zapojení jiných svalů a také nižší chlazení jezdce.
aha tak to jsem si myslel že je ten přenos lepší díky tomu , že se jezdec může zapřít zády hmm tak tohle kolo je vlastně úplně na … :)))))
Přenos síly je dobrý, spíš člověk není schopný v té pozici podat takový výkon jak na sportovním klasickém kole. Výhodou je aerodynamika.
S tím lepším přenosem síly na pedály to asi taky nebude moc žhavé. Co jsem si všiml, tak slabina lehokolistů jsou kopce, zřejmě právě kvůli ne úplně dobrému přenosu síly na pedály.
pokud by to slepá ulička nebyla tak už o tomto typu kol třeba i v segmentu elektro slyšíme dávno případně nějaká další evoluce… jak píše majitel obrubník se vyjet nedá a ani nadhodit přední kolo, tedy ani další případné nerovnosti pro běžný provoz tedy nepoužitelné. Jediná výhoda je lepší přenos síly na pedály
Qeex: V provozu s tím jezdím běžně, používám to jako svůj primární dopravní prostředek. Hlavu mám zhruba stejně vysoko, jako řidič v autě, takže vidím skrz okénka. Obrubník se na tom přejet nedá, přední kolo nenadhodíš – ale to tak nějak nemám zapotřebí. Jinak se s tím dá bez problémů jezdit i po polních cestách, letos jsem s tím byl v Rakousku a jezdil jsem po různých šotolinových cestách, také po té cyklotrase skrz tunely po bývalé lesní železnici u Reichramingu.
Co je ovšem vyšší dívčí, to je v jednom místě zpomalovací šikana ze zábradlí na křížení jedné cyklostezky s železniční vlečkou, s tím útočným klounem před předním kolem si člověk musí najíždět dost pečlivě, aby neuvíznul :)
Jezdil jsem Azub Lowracer a bylo to super. Kdyby znovu náhodou, tak určitě odpružené lehokolo. Ty situace, kdy se ti kolo rozeskáče na nerovnostech v rychlosti a nedá se s tím nic dělat jsou docela děsivé.
Slepá ulička to rozhodně není. Řekl bych, že s příchodem elektrizace dost možná ještě o lehokolech a velomobilech dost uslyšíme.
Zajímavej počin! Jako sám bych si na to netroufl, ale respekt a českou tvořivou práci miluju! ;)
rozhodně bych to jako slepou větev nevnímal, ale musím se zeptat, Jak se na tom jezdí v česku? do provozu bych si s tím netroufnul, a cyklostezky nejsou uplně bezbarierové. Jak se na tom davaj případne obrubníky, vymoly a všelijaké překážky co člověk potkává i na těch ideálních místech bez provozu a dobrým povrchem.
Je to sice zcela slepá ulička, ale jinak super práce.
tady musi tělo a hlavně páteř dostávat šílený otřesy s pak ten řetěz :))) tohle je fakt slepá větev