Salsa. Co dodat? Už dlouho jsem se zalíbením sledoval kola od Salsy, hlavně fatbike a gravel. Ale dostupnost mizerná a cena vysoká, tak z toho nikdy nic nebylo. Až loni se ve slevovém vlákně (díky Jan D.) objevil odkaz na rakouské stránky, kde byly Salsy za zajímavou cenu. Když potom na přelomu roku cenu ještě snížili , bylo rozhodnuto a kolo je doma.
Ve srovnání s minulým kolem Silverback je pohodlí a přesnost řízení úplně někde jinde. Pláště a rám pohltí spoustu nerovností a opravdu se jede pohodlně. Řízení je přesné a citlivé, kolo jede tam, kde chci, což u fatbike není vždy samozřejmé.
Ovlivněn masírkou B-F jsem si byl vědom lowcost komponentů a „nutností“ jejich výměny. Ale dopadlo to jinak.
Prvním adeptem na výměnu byly řídítka. Jsem zvyklý na trochu kratší s větším backsweepem. Po výměně gripů slouží nicméně dobře a uvidíme co na delších trasách.
Další bylo sedlo. K mému překvapení o něm vůbec nevím a zatím si rozumíme.
Rovněž řazení funguje bez problémů a velké skoky mezi zuby nehrají vůbec žádnou roli.
O brzdách není co říct. Jsou v záběhu a kombinace vzorku gum a sněhu sama o sobě zajišťuje dostatečnou brzdnou sílu.
Kolo mi sedlo na první dobrou možná nejlépe ze všech, co jsem zatím jezdil, takže po pár jízdách je spokojenost maximální a pověst Salsy nelhala.
EDIT (15.1.2025) : Doplněna hmotnost. Tak, jak je na fotce, bez láhve na nářadí. Takže to celkem sedí s oficiální váhou 13,6 kg bez pedálů a košíků.
EDIT (16.1.2025) : Vyměněna karbonová sedlovka (160g) a sedlo (130g) – ELITA ONE. Úspora 400g.
(vloženo 14.1.25)
Značka | Salsa |
Model | Beargrease |
Modelový rok | 2024 |
Velikost | M |
Hmotnost | 13,8 (14,2) |
Rám | Beargrease Carbon v2 |
Vidlice | Bearpaw |
Tlumič | N/A |
Hlavové složení | Cane Creek 40 |
Kliky | Samox Direct Mount, 30t |
Středové složení | 100mm BSA threaded |
Přesmykač | N/A |
Měnič | Shimano Deore M5100 |
Řazení | Shimano Deore M5100 |
Převodník | Direct Mount, 30t |
Kazeta | Shimano Deore M5100 11–51t |
Řetěz | KMC X11 EPT Anti-Rust |
Náboj přední | SUNRinglé SRC 15 x 150 mm |
Náboj zadní | SUNRinglé SRC 12 x 197 mm |
Brzda přední | Tektro HD-M275/HD-M276 |
Brzda zadní | Tektro HD-M275/HD-M276 |
Brzdové páky | Tektro HD-M275/HD-M276 |
Ráfek přední | SUNRinglé Mulefüt SL 80 mm |
Ráfek zadní | SUNRinglé Mulefüt SL 80 mm |
Řídítka | Race Face Chester 35 |
Představec | Salsa Guide Trail, 35,0 mm |
Sedlovka | Elita One (Salsa Guide) |
Sedlo | Elita One (WTB Volt Steel Medium) |
Pláště | 45NRTH Vanhelga, 27.5 x 4.0" 120 TPI, Tubeless-Ready, Folding |
To je fakt pecka. Využít to, tak to chci. Já bych ho vlastně chtěl, ale… No to je jedno. Super!
Snad to nevyznělo nějak hanlivě; mě to fakt láká. Navíc mám pro nemainstream kola slabost – poslední dobou toho nejvíc najezdím na ocelovým mtb singlespeedu s pevnou vidlí. Což je na první pohled taky úplná blbost, že. Ale podstatná je na tom ta radost, jak už tu zaznělo…
Třeba si tlusťocha aspoň někde půjčím
Znal jsem borce, co na fatu jezdil každý den do práce po silnici za každého počasí, jednou jsem za ním vlál na silničce jak cár papíru! Vždycky to bude o nohách! Kola jsou to zajímavá, jen hůře skladná a opravdu to bude dřina, i když tyhle karboňáci jsou mnohem lehčí než kdysi můj aluminiový HT bajk, jako taky bych se svezl! ;-)
David: bud nenavidis, nebo milujes. Ja loni jezdil leto defakto jen na fatbiku, je to prpste zabava a radost… Takze bacha, at se ti nestane neco podobneho, pak uz na silnicku (tim myslim mtb s temi galuskami typu 2,3/2,4) proste moc nechces :-).
Davit: mas pravdu. Stejne jako Porsche, Lamborghini, nebo Hummer, traktor. Ale jednou na to sednes a uz nechces jinak. Usmev na tvari. Ale nutnost k zivotu to fakt neni.
Ty fatbiky jsou hrozná hovadina. Strašně by mě lákalo se na tom projet. Možná ještě víc v létě než na sněhu.
Salsa je parádní, máš to moc pěkný.
LM: Jo odkloneni na stranu je vzdy problem. I na snehu. To mas pravdu. Proto jezdit s citem.
vlasto> Prostě jiné podmínky. Zledovatělá sjezdovka neodpovídá ledu na rybníce. My tu (v 200–450 m.n.m) máme na svážnicích a více prochozených pěšinkách led podobající se tomu na rybníce, ale není to v rovině, nýbrž z kopce, do kopce a občas i odkloněné na stranu.
Když jsem měl před týdnem hroty jen na předním kole, tak jsem některé výjezdy chodil s nesmekama na patách pěšky, protože zadní kolo hrabalo na místě. Pěšáci bez nesmeků to obcházeli kolem cesty po trávě a u zahrádek lezli po plotech jak opice :-)
Panove, to pneu, co tam Kalimero ma, staci podhustit na 0.7 bar a muze v klidu jezdit po zamrzlem rybnice. Moje vlastni zkusenost je, ze zledovatela sjezdovka s 20% sklonem, na ktere pesak bez macek sklouzne tahle guma v pohode drzi. Jediny problem je, kdyz je vodni led a do toho zacne prset a tece voda. Tam to bez hrotu nejde. Kolikrat za sezonu nastane takova situace?
Krásný fat. S hroty také váhám, využil bych je jen pár dnů v roce. Bydlet na horách, určitě je pořídím. Když jsem jel s Pepou v Krkonoších, tak by se na pár místech hodily.
Co se týče jízdních dojmů, tak strašně moc udělají ty 27,5" kola. Proti 26 jedou mnohem líp. Jo a odpružená vidle z fata udělá fakt univerzál skvělý na traily.
Je to prostě a jednoduše o tom, kde kdo jezdí. Vlasto v Alpách na dostatečné pokrývce sněhu hroty nepotřebuje. TK75 v lese taky. Já mám terén mix lesa a lesních svážnic. Svážnice na hromadě míst jedno čisté sklo. Ale i v terénu ty ledové plotny jsou. Předminulý týden v Hostýnkách – výjezd na Hostýn, kde pěší nebyli schopni ustát na nohou byl fat s hroty pán situace. Sjezd dolů do Chvalčova taktéž jedno sklo. V podstatě celý den jsme na led naráželi. Myslím, že ta naše trasa by byla bez hrotů nejetelná.
vlasto: Na ledu nedrží nic, kromě hrotů. Vzorek může být, jaký chce. Jezdíme s LM ve stejné lokalitě a máme stejné zkušenosti.
LM: u nás v ráji teda přes zimu jezdím skoro stejným způsobem jak v létě.Namrzle kořeny dovedou pozlobit…jinak je v lese jen sníh, kde to drží v pohode.To co mas na fotce je sem tam jen na sirsich cestách, horsi silnice mozna…ale nic co by normální mtb guma nedavala:)
No pravě Vlasto. Tady je to trochu jinak, jak v horách. Sucho, blato, nebo sníh + led. Na ledových plotnách, které jsou tady mnohdy jako jediná varianta, kudy dál, to bez hrotů prostě nejde. Vzorek je fain ve sněhu, ale na čistém ledě nepomůže.
Staci cist teren. Jako hroty opravdu pouze jednou za rok. jinak je snih, blato, nebo sucho
LM má za mě pravdu. Já letos lehnul hned na Nový rok. Blbec jsem večer na Silvestra přehodil záplety na „letní“. Stačila jedna nečekaná kaluž v zatáčce. S hroty je to úplně jiná jízda.
vlasto: u vás nemáte přes den nad nulou a v noci mráz? Pár dní tohodle režimu dokáže ze všech ušlapaných/projetých cest udělat parádní ledovku, na kterou pak ještě občas trochu napadne, aby to nebylo vidět :-) Tam jsi bez hrotů celkem v pasti.
Ilustrační foto:
Kalimero: s tim vzorkem pneu, co tam mas, vyuzijes hroty tak jednou za sezonu. To by musel byt tvrdy vodni led. Ten drapak, co tam je, si poradi se vsim.
jkcz: zimni defekt jsem zatim taky nemel, takze realne neumim rict, ale verim, ze mliko pobere. Za to v lete jsem mel tri defekty a vzdy rezaci, pricemz dvakrat pomohly knoty, ale jednou jsem si fakt vyzral smulu. Jedu jedu, najednou rana jak svin, koukam na zadni kolo a skrz cely plast a diry v dt swiss rafku mi couha klacek :-(. Takze no go dal, dira jak prase v plasti vcetne bezdus pasky.
jkcz: Dvě sady kol byly samozřejmě v plánu, ale Vanhelgy mě zatím všude podržely, takže koupě pneu s hroty se odkládá.
Ta spousta děr je velkou výhodou proti Dude. Hrálo to velkou roli, stejně jako neexistence posuvných patek.
Akorát moc nerozumím tomu, proč směřují otvory ve vidlici dopředu?
Co se to tu rozjelo za nešvar?Boubelata poupata pokračování?
:)
Pěknou Salsu máš
jj, přimáčknutí pláště duší k ráfku je nejlepší trik. Používám i pro bajka či gravel.
U bezduší si akorát říkám, jak funguje mléko v zimě. Zatím, ťuk, ťuk, jsem za těch x-let zimní defekt neměl.
Jinak opravdu moc pěkný stroj. Rámovka nadčasová s předpřipravenými závity pro uchycení všeho možného!
jkcz: to souhlas, ale jen pokud vozis bezduse, coz jak jsem ke zdeseni na fatbike skupine zjistil, jezdi fakt malo fatbikeru a porad vozi duse :-(. Nevim, co teda kalimero, zda vozi duse ci bezduse…
Kazdopadne i to prehazovani s bezdusemi se da, ja na to mam trik s obalenim plaste puvodni dusi, mydlovkou, odmontovani ventilku, kvuli lepsimu prutoku vzduchu a vzdy se mi to celkem dobre a rychle podarilo nahodit. Opruz byva u zcela noveho plaste, tam vzdy pres noc nahodim s dusi, aby si jedna strana patky sedla a pak delam stejny postup a zatim vzdy uspesne a celkem rychle.
Otáčet plášť – třeba se časem dostaneš ke dvojím zápletům. Shazovat a nahazovat plášť u fata není zrovna med. Mám dvě sady – ultimátní zimní gnarwhally s hroty a letní kombo dillinger4/barbegazzi.
les: Dobré oko s pláštěm. Někde na webu jsem četl, že je to tak záměrně. Asi pro lepší záběr.
Také přemýšlím, že dám na fatu zadní plášť obráceně. Náběhové plochy jsou tam dle mě zbytečné.
Krásný stroj. Radost pohledět. Foto na sněhu to jen umocňuje. Paráda ????
Jasne za plnej. Jen ta lahev pod ramem neni dobry napad. Tam se lepi nevice snehu, bahna atd.