Jste radsi pro zehleni nebo tvrdsi projev vidlice?

114 nepřečtených
  • Air

    Na sport life mi u Bartonicka rekl takovy mlady servisak (asi) ze on je prej na HT zastance ne-zehlicek, tedy spise vzduchovek. Ne, ze by byl konzervativni XC zavodnik… ale rikal, ze prej kdyz mas HT a na nem zehlicku a najedes na nejakou nerovnost, tak si toho temer nevsimnes – predek ti to vyzehli – ale do zadku dostanes ranu. Kdezto kdyz tam mas mene citlivou vidlici (nemluvim o Suntour! ale rekneme MX Comp Air) tak ti to utlumi taky, ale tak ze dostanes implulz ze tam neco je, aby ses na to pripravil pri prejezdu zadnim kolem (vstal ze sedla ap.). Samozrejme pomineme rychly sjezdy, kdy stejne jedete ze sedla. Ale myslim ze na tom neco je. Kdyby si mel vybrat vidlici na full, tak si tam da citlivou vidlici (zehlicku) ale na HT spise neco jako MX Comp. Taky nehlede na to, ze ta MX Comp se pri HT bude mene houpat, tudiz kdyz uz mas sportovnejsi kolo s tuzsim projevem nezli full, tak je lepsi vidle ktera se tak nehoupe. Co si o tom myslite? Diky za vase

    0 0
    • Air  

      Diky za vase NAZORY :)

      0 0
    • Jogador  

      No, no, to je zajímavý…:) můj názor? Že bych si tedy dopředu dal pevnou, aby mi to na nerovnost upozornilo, když třeba usnu:)

      0 0
    • Manas  

      S jezdenim v sedle bych mozna souhlasil s tim ze te vzduchovka varuje, ale zase od ceho jsou oci, pokud si nevsimnu ze neco prejizdim tak si nemyslim ze to je zrovna moc dobry. Krom toho te vzduchovka neusetri drobnejch nerovnosti ktery proste nesezehli. Ve sjezdu v pedalech je jasne lepsi zehlicka, protoze pokud mas dobrou techniku v nohou tak te neco nerozhodi a setris diky vidli ruce. Ja jsem pro zehlicku, ale mozna s ETA nebo podobnym sajrajtem, na delsi chrteni a vyslapy :-)

      0 0
    • fousac  

      no co na tohle rict???

      bylo by asi potreba definovat spoustu pojmu…

      ale kdyz nad tim tak premejslim… pojedu-li rychlosti 20km/h, coz je cca 5,5m/s a dostanu-li impuls od vidlice, kterazto me tim varuje na nerovnost, kterou jsem prehledl kvuli telefonnimu hovoru s Miss Bike-Forum, a budeme-li pocitat standardni rozvor biku cca 1100mm, mam na reakci celych 0,2s… no nevim jak vy, ale ja se teda za takovouhle dobu ze sedla zvednout nestihnu..

      nebo jak ze to ten pan od „bartonicka“ myslel???

      ze ty „vzduchovky“ potrebujou castejsi servis a tak teda lidi kupujte je at mame xefty na obou frontach??

      0 0
      • Jogador  

        Jak to tenkrát dopadlo? Kdo je tedy Miss bike-fora? Že by Sáva?

        0 0
      • rb  

        Myslim,že častější servis „air“ vidlic je věc o které se dá s ůspěchem pochybovat :-)

        0 0
        • fousac  

          netvrdim, ze ne.. ale kdyz si to preberu, tak ve vzduchovy vidli je chte nechte tlakovej vzduch, kterej musim necim tesnit a tudiz tam jsou soucastky, mechanicky exponovany, ktery se opotrebovavaji a potrebuji cas od casu menit… a prijde mi logicky, ze to bude casteji nez „volne lozena“ pruzina… :)) (teda to sem zase chytrej jak radio.. :))))

          tlumice ani neresim, vsechny vzduchaky co sem videl se porouchaly… zatim je pomer 1:5 pruzinaky:vzducha­ky …

          0 0
    • McBlacky  

      aby to bylo k věci, mám radši tvrdší vidli, ale zase abych to upřesnil, když to sypu přes 30km/h přes šutry a kořeny z kopce, tak to musí brát bez problémů…

      0 0
    • wraftler  

      Mam na HT zehlicku a vobec mi to neprekaza, len pred dropom musim zmenit nastavenia…

      0 0
    • Daf  

      Ja vozim vidlici nastavenou tak aby se zbytecne nepohupovala. Nesnesl bych vidlici, ktera se houpe pri slapani v sede. Idealni vidlice bere vsechno a nehoupe se pri slapani. Resim to kompromisem, takze mam vidli o neco tvrdsi, nez je mi prijemne.

      0 0
    • kovar  

      vidlici mám samozřejmě nastavenou na žehlení, jak na HT tak na FS kole. To co Ti říkal servisák u BArtoníčka snad nelze ani brát vážně. To asi loboval za MX Comp air, jejichž projev je dost katastofální, co se týká citlivosti.

      0 0
      • davidak  

        To je pravda, peru se sní doteď a pořád to není ideální, resp. pořád to je tak, že i když je to hodně tvrdý(nežehlící) tak to dostanu nadoraz, takže asi ještě přidám olej. radši bych žehličku(porovnávám se skarebem coil)

        0 0
        • kovar  

          to spravíš jedině tak, že tam vložíš pružiny.

          0 0
          • davidak  

            asi to příští sezonu udělám. zas taková investice to není a ten komfort se čistě z fyzikálního hlediska zvýšit musí(nikdy jsem takhle upravenou vidli nejel). podle mejch představ teda jde o to, že začátek zdvihu pujde přes pružiny a až pujde do tuhýho, začne pracovat vzduch, to je logický, ale musí se i něco jinýho měnit- třeba zátky, plužr..?

            0 0
        • TinkTink  

          Ver, ze Scareba z toho nikdy neudelas…to se ti nemuze bez pruziny podarit.

          Dej tam pruziny a prestanes to resit…

          0 0
        • enjoy  

          skareb coil neni zehlicka:-).porovnavam s fox vanilla.

          0 0
          • Pá-dlista1  

            Souhlasim. Porovnavam s Philips GC 4250 :)

            0 0
            • enjoy  

              ty umis zehlit?:-)

              0 0
              • Manas  

                Ano, na nekolika trikach vytvoril zdarily design metodou paleni materialu :-)

                Ba ne, to je hnusna pomluva a navrch vymyslena. Rekl bych ze zehlil skluznici na snb.

                0 0
      • stan222  

        Jsem dost velkej a težkej a vlastním MX Comp Air 85 a max spokojenost. K mojí větší váze perfektní řešení. Na doraz jsem ji při normální jízdě ještě snad nedostal.

        0 0
      • Air  

        to kovar: myslim, ze Speedy gonzales jednou psal, at se tady nemystifikujou lidi tim, ze vzduchovky Marzocchi jsou tvrde a necitlive, protoze to je uplne neco jineho nez Suntour. Ja jsem zrovna majitelem jedne vidlice s onou spatnou povesti, takze mohl bys mi pro porovnani vysvetlit, co to znamena „katastrofalni projev co se tyka citlivosti“? CO TO JE MALA NEROVNOST? Zda se mi, ze to je obecne pouzivany pojem, ale neni nikde nijak specifikovany. Nekdo tim mysli, ze to bude brat i mravence a nekdo tim zase mysli, ze to vyzehli 1 cm vysoky vystupek v terenu. Tohle mi aspon na tema zehleni rekl taky ten typek u Marzocchi (ze ty MX Comp, na ktere jsem se ptal, budou brat az od toho 1 cm vejs, to je tragedie?); diky za vysvetleni

        0 0
        • kovar  

          těžko popisovat. Rozdíl poznáš když ten samý krátký úsek po třeba šotolině projedeš s jednou a hned na to s druhou jinou vidlou, při podobných pneu. Jednou máš pocit, že držíš příklepovou vrtačku, podruhé ne.

          0 0
          • Air  

            no me hlavne neni jasne jestli tou MALOU NEROVNOSTI mysli vsichni (tady a v odb. tisku) TO SAME. No, ono asi nezbude nez hledat dal nekoho kdo ma treba toho Mx compa abych si to zkusil sam. Ale pripada mi jakoby to bylo kolem tech Marzosek trosku zvelicovane. Prece nejsou takove jako Suntourky. To jsou vidle katastroficke na male nerovnosti :))) Skoda, ze se nikde v OV nedaji pujcit nejaky lepsi kola, aby se dalo vyzkouset nekde v terenu jak se chovaji. Pritom bys taky zkusil treba i jiny sedla, vidlice, brzdy… Takhle totiz prakticky vzdycky kupujes zajice v pytli. Ja bych teda klidne radsi dal i nejake penize za moznost vyzkouseni kola nebo ruznych komponentu predem a pak bych koupil jen to co by mi vyhovovalo.

            0 0
            • vlk  

              cituji „tech Marzosek trosku zvelicovane“.

              Ono spíše okolo aur marzocchi, jenže , zvětšované to není.Když vyskoušíš mx comp air X MX comp coil nebo mx comp air X rockshox Duke XC u-turn. Tak ten rozdíl poznáš opravdu okamžitě.ještě je možná kompinace exr air X mx com coil debo duke xc u-turn.Pak poznáš o čem se tu vlastně všichni bavíme.

              0 0
              • Air  

                ja bych se tomu nebranil… kdyby pitomci od M. neprestali vyrabet (nebo jen Bartonicek dovazet) pruzinovku Comp Coil… To bych mnohem radsi. Protoze regulaci predpeti si muzu nastavit tvrdost pruzeni i bez nejaky pumpy a kdybych chtel tvrdsi pruzeni, daji se i prifouknout… fakt M. nechapu… myslim ze to byla dost dobra vidle :( uz maji jen v nejakych vyprodejich v DE shopech, ale je to v podstate bez zaruky…

                0 0
                • kovar  

                  M MX Comp coil dělá, alespoň dle webu. TAkže by měly teoreticky být dostupné i pružiny na případnou předělávku air → coil. Stačí je jen vložit, nic víc. A co na to Bartoníček?

                  0 0
                  • lolek  

                    no jo ale ty pruziny nemuzes regulovat nastavenim predpeti… jen vzduchem a nevim jaky to bude. ztrati to asi linearni charakteristiku

                    0 0
                    • Air  

                      Prave ze ta linearnost by byla docela dobra. Ale proste to chce zkusit, nic jinyho. Nikde v evropskych ani americkych e-shopech jsem nevidel Comp Coil 2005. I ta vzduchovka snad nebude na tu mou vahu zase tak spatna.

                      0 0
    • RomanH  

      Samozrejme pruzinovou zehlicku. To, co povidal ten servisak, se Ti opravdu stane behem prvni vyjidky, kdy si poradnou zehlicku koupis. Pak uz si na to zvyknes a nerovnosti automaticky predvidas. Vadilo by mi, kdyz bych treba pri sjezdu obrubniku citil naraz az v ramenach. Je to ale vec nazoru – zkousel jsem si pred tydnem kamaradovo GT s tak nafoukanym SIDEM, ze to bylo jen jako drzak predniho kola – on to pry ma jen na to, aby rafek neschytal takove pecky. Ja si na tom pripadal jak na kostitrasu.

      0 0
    • Volf  

      Myslím si, že buď byl mladý servisák nevidomý, když potřebuje vidlici aby ho varovala, nebo pravděpodobněji byl motivován k těmto řečem vidinou peněz, které vydělá prodejem zmýněné vidlice. Jinak výkřiky ne Suntour, ne Author, ne já nevím ještě co jsme kdysi probírali ještě na starým bikeforu a pořád si troufnu tvrdit, že spousta lidí pokud nevidí nálepky tak pozná kulový. A druhej problém vidím v tom, že si někteří jedinci z nedostatku peněz koupí vidli téměř turistickou a chtějí od ní to co vidí třeba na bikovým videu a potom mi připadají datla na betonovým telegrafním sloupu.

      0 0
      • Volf  

        oprava zmíněné, zmíněmé, zmíněné, zmíněné. Je vidět, že jsem to psal velmi brzy ráno.

        0 0
    • Caryfuk  

      Kdyz vidlici, tak zehlicku. At uz na HT nebo Full. Kupovat vidli, u ktery cejtis kazdy kamen jsou vyhozeny penize. K tomu postupem casu dojde temer kazdy.

      0 0
    • Pá-dlista1  

      :))) K otazce: Zehleni. Ale je jasny, ze to neni ve vsech pripadech uplne idealni. Napada me treba cyklotrial, BMX, nebo vrcholovej 4X (asi tak prvnich 10 no mozna 5 lidi na svete:), proto si Frky muze dovolit jezdit na vidli co jezdi. Pro zastance Manitou: stejnou praci by mu udelala i Suntourka.

      0 0
    • vlk  

      já preferuji žehličku.Kdyř máš dobrou techniku jízdy, tak to dozadu tak moc neschytáš a jak tu vypočítal fousáč, při 20km/h reakční čas 0,2 s jen tak pro zajímavost u fotografování v okamžiku kdy se rozhodnu něco vyfotit a než domáčknu spouš? tak uběhne něco málo přes 0,1 s.Prostě člověk jako takový není schopen tak rychle reagovat.A věřte mi mučit se s nafoukanou vzduchovkou není žádný med hlavně pak při kamenitém sjezdu.Takové lidi znám co si koupili vzduchovou marzocchi a pokud tam už pružiny nedali tak teď shánějí pružiny.Až tedy na jednu vyjímku.

      0 0
      • Pá-dlista1  

        A to jses z tech rychlejsich. Ja vozim fotak v batohu. To nez zastavim, sundam batoh, vyndam fotak, ted je jeste v pouzdre… no 0,1 to bude, ale spis h nez s :)

        0 0
        • zubus  

          …super…musim si dnes vyhladat Tvoje odpovede, asi mas dobry a vesely den… tak si ho uzi.

          0 0
    • zirecek  

      Každému vyhovuje něco jiného, nemůžeš brát, že to co ti řekl, je obecně platné. Já třeba přitvrzoval až jsem skončil na pevné vidli. Je to extrem. Ale taky je, dle mne, extrem si dat na HT zehlicich 100mm. To mi pripada mirne logicke akorat na neznaleho rekreanta.

      0 0
      • RomanH  

        No dovol :o)

        0 0
      • kovar  

        časem dám na HT 120mm

        0 0
      • vlk  

        člověče, ono taky záleží na tom co jezdíš.Já mám u-turn a tak někdy svoji žehličku do kopců snížím.A pohupování je spíše o technice šlapání.S tou svou pevnou by jsi s námi na vyjížďce neuspěl.Co jsem si pořídil duka který má 108mm tak začali postupně všichni co se mnou jezdí zvyšovat na 100 a jeden teď i uvažuje o 120mm.Jde o geometrii kola, o techniku šlapání a o terén co jezdíme.By ses s pevnou s námi při kamenitých sjezdech nebo jízdě jen tak z kopce mezi stromy-mimo cestu apod asi zabil.

        0 0
        • zirecek  

          Nemuzes rict, ze bych Vam nestacil nebo ze bych se asi zabil…jedine vyjet spolu,:-).

          Ve sjezdech nejde o zdvihy, ale na prvnim miste je vzdy technika jizdy.

          0 0
          • Pá-dlista1  

            Dobre. Ja to Benderovi vyridim :) Jasne, ze technika je na prvnim miste, ale pevna vidlice je natolik limitujici, ze by te predjela jakakoliv holka na sjezdaku.

            0 0
            • fousac  

              z Pa-dlisty mluvi zkusenost… :)))

              0 0
              • Tomcat  

                LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL

                0 0
          • vlk  

            Jo to bych tě chtěl vidět.Já má taky docela vypilovanou techniku a při některých drsných sjezdech to dáváme i 60 lesem a po kamení, a využiji ten zdvih 108 skoro celý.Klidně bych snesl i 120. Asi tak když na kopec postavíš dva bikery vedle sebe se stejnoě vypilovanou technikou atd. a jeden pojede na pevné a jden a odpružce, tak bude dole dřív vždy ten druhý.A nepomůže mu i kdyby jelů na moratce.Některé části co jezdíme jsou bez odpružené vidle nesjízdné.

            Člověče na drsnější ježdění v těžkém terénu.Vojenské prostory, sjezdy mimo cesty jen tak lesem či přejezdy přes lomy ve vyšších rychlostech.Já vím o čem pluvím před 11 lety jsdem taky jezdil na pevné,dokonce ještě první závody jsem na ní absolvoval, 2-jsem zohl 3-představce zlomil.mě nemusíš říkat jak se jezdí s pevnou vidlou.Jo na ty dnešní marathon tratě se to dá použít-titanovka pevná, ale na blbnutí po lese tedy ani náhodou.A ne delší výpravy po lesích a voj prostorech terénem taky ne.Tady se prostě není o čem bavit.

            0 0
            • zirecek  

              no, ale ja myslel, ze se bavime o XC/marathonu. Je jasne, ze me predjede kazda slecna na DH stroji, ale na DH trati a ne na XC ci marathonu. XC ani marathon neni free blbnuti po lesich.

              Ale stejne nikdy nepochopim, k cemu ti bude 120mm v 60km/h, kdyz na prekazce nebo kameni, korenu rozstrelis zadni kolo. O tom se furt bavim, ze mi to pripada na predek moc, kdyz to zadek nerozdycha! Ja uz s vidlou 80mm jezdil tak ve sjezdu, ze mi proste zadek s 36 spicama nestihal… .

              0 0
              • vlk  

                roztřelíš předpokládám poničíš-zosmuješ.No mám 36 špic 2mm kvalitní nerez zaplétané tak že v místě křížení jsou 3× obtočené+jinak klasické 3× křížení.Ráfek momentálně mach1 team race 6061 T6 kalíškovaný.A drží to.Náboj ještě starý poctivý STX ze special edition.Tak toto vydrží vše.Hlavně ten výplet, když je fest dotáhnut, tak má úžasné vlastnosti co se týká výdrže, pevnosti a tvrdosti.Dříve jsem standartně 1× za měsíz zohl osu a každé 2 měsíce měnil ráfek s tím stx nábojem je osa už několik let v pohodě a díky vypletenému výpletu jsem předchozí ráfek měnil kvůli probrždění a ne poničení.

                0 0
              • kovar  

                šmarja, proč by někdo se zdvihem 120mm měl rozstřelovat zadní kolo, dívám se kam jedu ne? A proč jezdit 60km/hod na kamení?To je děsivá rychlost. Honí tě hajný Robátko na jelenu?

                0 0
          • fousek  

            Aha tak to je zajimavy ze na DH maj fully vetsinou 1 minutu naskok na HT a bez vydle tam nikdo nejezdi, asi sou vsichni jetelove a neumej jezdit, ja sem pro aby si jim to predved jak se jezdi spravne na kole:-)

            0 0
            • zirecek  

              ja se bavim o sjezdu v ramci XC/marathonu…O tom tady byl puvodni prispevek. Nemusis, ze sebe delat emana, ze bych chtel vyhrat DH na pevne vidli.. .

              0 0
              • Pá-dlista1  

                Sjezd je sjezd. U sjezdu v DH se to akorat vyrazne projevi a snadno zmeri rozdily. Jako priklad dobry.

                0 0
                • zirecek  

                  Kdyz to budes posuzovat takhle, tak si budeme kvit, : – ), protoze v uphillu me na DH stroji nedas stejne jako ja tebe s pevnou v downhillu.

                  0 0
                  • Pá-dlista1  

                    Ve sjezdech nejde o zdvihy, ale na prvnim miste je vzdy technika jizdy.

                    Ale stejne si myslim, ze pevna je vyhoda mozna nekde na silnici. I v tom vyjezdu, ktery bude jen trochu v terenu mas nevyhodu a brzdi te.

                    0 0
                    • fousac  

                      kdyz se ovsem pozastavime nad qalitou silnic v CR, i tohle vyuziti pevne vidle jako vyhody je vcelku sporne…

                      0 0
      • Pá-dlista1  

        Od nekoho kdo vozi pevnou to beru. Ale rozhodne se s tim neztotoznuju. 100mm pruzin v oleji je idealni volba pro nejsirsi pouziti. S pevnou vidlici je to pro rekreanty na cyklostezkach, trialisty nebo ultrazavodni chrty (ovsem taky na cyklostezkach, v terenu to brzdi).

        0 0
        • MartinXC  

          Pružiny v oleji – souhlas. Není nic univerzálnějšího pro hobíky. Jen ty výměny pružin občas nejdou zařídit.

          0 0
      • zirecek  

        ja myslim XC/marathon. Je jasne, ze kdyz clovek jezdi tak 20km od baraku a spise hope po lesich a jezdi free lesem, ze uzije i 120. Proto mi pripada lepsi i zmena zdvihu nez lock outy.

        0 0
        • zirecek  

          Je taky zretelny vyvoj u biku, kazdy uz dnes radeji voli kratsi vyjizdky pro radost, nez aby se pachtil nekam daleko. Je to vice o uzivani si, takze s tim je logicke zvysovni zdvihu + fs.

          0 0
          • Pá-dlista1  

            Aby opozice nezaspala :) A nevyhledavaji maratonci celoodpruzena kola, aby vydrzeli dal pohodlneji a bezpecneji dojet bez zdravotnich problemu?

            0 0
            • zirecek  

              Hm, to se rika, ale v praxi jsem to jeste vubec nevidel. Spis dost maratoncu jezdi i pevnou dle maratonu. U triathlonu Xterra to je markantni, tam jedou hodne fully.

              0 0
              • mAk  

                hm jesli to neni tim že na to prostě maj fyzicky a v rámci závodění a ušetření nějakejch sil (tim že se nepropadaj do zdvihu) se rozhodnou radši trpět a rachotit kostmama, kdyby to mělo bejt delší i pro ně, taky by se asi po něčem poohlídli.

                0 0
                • McBlacky  

                  ono je taky sporný uvažovat o tom, jestli by vyhrál i se sidem (skarebem), nebo mu ta pevná opravdu tak pomůže. Finanční důvod u těhle lidí odpadá, na to na čem jezdí je už položka 15tkč za vidli nesloží. Váha sid vs pevná je max 450gr (nerotačních) ve prospěch pevné. A na maratonech je to na špici o jetí ve skupince, nikdo by nevyhrál maraton sólem už od začátku (nějaký lépe obsazený samozřejmě). Když tě skupinka trhne znamená to většinou že už na jejich tempo nemáš a šance že je pak sjedeš je malá a tady to není o vidli ale o tréninku a vůli…

                  0 0
      • JohnLee  

        A to ja chci prekopat MXC ze 100 na 120…pociatm se tam i ja,mezi neznale rekreanty? :))

        0 0
    • repa  

      Já mám RS Pilot SL a foukam ji dost hodně .Mám ji předělanou na zvich 100mm a když ji pořádně napumpuji , tak zdvich je 105 mm .Ten tlak totíž stlačí negativní pružinu . pokud si z vidle udělate žehličku ( bude měkší ) , tak při prudkých sjezdech bude chodit hodně na doraz a tím budou řiditka položeny níže a budete nabývat pocitu , že musíte přes ně přeletět. ( tím myslím technické sjezdy a dost kolmé)

      0 0
      • Pá-dlista1  

        A k cemu ti je teoreticky dosazitelny zdvih o 5mm vetsi, kdyz ho nevyuzivas? Si kup dlouhou pevnou.

        0 0
        • TinkTink  

          No jo…ale na pevnou nebude moct takhle krasne zvysovat :o)

          0 0
          •  

            ptam se zasvědcených, kolikpak stoji pružinovej kit a prace?, docela o tom zvažuju, ted po sezone by to mohlo byt o neco levnejsi. diky PS: tinku jak to chodi na 120 mm?

            0 0
            • TinkTink  

              To je trosku slozitejsi…

              Ozvi se mi nakym zpusobem…treba ICQ nebo mail..popisu v cem je problem…sem to nepatri. :)

              0 0
              • kOmE  

                Taky bych mel zajem. Jestli by to slo na mejl Dík

                0 0
    • mAk  

      No myslim že to ten onen myslel spíš při pomalý jízdě třeba při stoupání a tam teoreticky nějaká šance něco s tim udělat na zadnim kole je, to se fakt dá nadzvednout, spíš odlehčit nebo naopak zasednout zadní kolo abys tu překážku přejel. Ale naopak si myslim že je totální kravina, protože když máš žehličku a stala by se ti ta situace co popisuje, že najedeš na nerovnost kterou si netušil, tak ti to ta vidle pobere narozdíl od tvrďáka kterej tě kopne třeba i mimo směr (třeba mokrej kořen), tak asi tak, osobně mám rád žehličku a těšim se až si jednou budu kupovat fulína na 150 na brouzdání krajem (teď jezdim na 120 (c; )

      0 0
      • repa  

        Pokud budeš mít rozloženou váhu spiš vpředu , tak ti na mokrém kořenu nepomůže nic , prostě poletíš -:)

        0 0
    • Excel  

      hm..dovedu si to predstavit, kdyz jedu za sera nebo kdyz nedavam pozor, ze me nejdriv jemne nakopne vidle a pak az to schyta zbytek a z toho mi vyplyva, ze se zehlickou se pos.. jednou poradne a s airem 2× stredne :-)

      0 0
    • jecnak  

      Ja myslim, ze se tvrdsi projev vidlice s pohodlim nevylucuje. V zasade mam rad takove vidle, co jsou citlive, ale s rostoucim stlacenim progresivne roste sila k tomu potrebna. Takze citlive vzduchovky, nebo pruzinovky s progresivnimi pruzinami. Jak se tu tak hadate, tak si dovolim mensi srovnani – na sportovni silnicni auta se taky nedavji mekke pruziny a maly utlum v tlumicich a velky zdvyh. Proste zalezi na co to kolo clovek chce a podle toho by si mel vybirat system. Idealni na moje jezdeni mi prijde vidle s vzduchovym pruzenim, olejovym tlumenim a navic negativni pruzinou. Dobry je taky vzduch+pruzina na pruzeni. Co mi na vyslovenych zehlickach vadi je to, ze kdyz jedu z nejakyho krpalu dolu, tak mi obrovskou cast zdvihu sezere sag (da-li se to tak v ty situaci nazvat) a navic to kompletne zlikviduje geometrii – kolo je najednou strasne pretacivy a nasledne hur ovladatelny.

      0 0
      • vlk  

        jo ale na silničku bych taky odpruženou nedeal-to jen tak pro srovnání s autama.To se podívej spíše na pravá terénní auta jak jsou odpružena a odtlumena.

        To jaký máš saq záleží na tom jakou tam máš pružinu a když chceš větší sag a přitom ještě velký zdvih tak si kup vidlu už od začátku s vyšším zdvihem.A co se týká těch progresivních pružin.To by podle mého mínění spíše měl řešit tlumič.Na tom záleží možná mnohem více než na progresivních pružinách.Koukni třevba na duke nebo psa zkousne to mravence i kanál, a proč když to nemá progresivní pružinu,– díky konstrukci tlumení.

        0 0
        • vlk  

          sory ne psa ale psyla

          0 0
        • jecnak  

          Ale ja sportovni auta (idealni na tohle srovnni jsou treba WRC zavodaky) nesrovnavam s silnickama, ale XC. U sportaku je taky potreba pruzit, ale ne moc, ale citlivost musi byt perfektni uz od zacatku zdvihu. Trochu je to jine v tom, ze se daji sily prenaset i nekam jinam nez primo do konstrukce odpruzene hmoty pres pruzici medium, ale jinak si myslim, ze je to hodne dobry srovnani.

          Se sagem jsme si nerozumneli – ja nechci sag nejlepe vubec, ale chci, aby byla vidle citliva uz od zacatku a pak odpor pruzeni rostl progresivne se stlacenim. Co se tyce namitky, ze by progresivitu melo resit tlumeni, tak to neberu. Tlumeni se pruzenim nema nic spolecnyho – jedno sice muze v charakteristice vidle pomoct druhemu, ale pokud nemam progresivni chod pruzeni, tak uz me tlumeni k idealnimu stavu nedostane.

          „koukni treba na Duka nebo Psyla“ – nekoukam sam Duke SL jezdim. Jen si dovolim takovy dloubnuti – neni Psylo a Psylo a Duke a Duke. Videl jsem spoustu Duku a Psyl, co chodily jak, no nevim jak to napsat, proste hodne nadoraz (samozrejme zalezi na nastaveni).

          0 0
          • Pá-dlista1  

            Sag neni uplne od veci. Ty tvoje WRCéčka ho maj pul metru a to jezdej po silnici (obcas nejaky ten pisek, ale kamen uz jim urve napravu).

            0 0
            • jecnak  

              Hm, ted je jeste otazka co je sag a co neni – ja myslim, ze tyhle kary maj spis neco jako je negativni pruzina u RS, akorat ji maj trochu jinak udelanou a neslouzi jen ke zkultivovani dorazu pri nahlem odlehceni napravy.

              „kamen uz jim urve napravu“ – videl jsi nekdy zabery z kiperske, nebo turecke rally? – tam je cesta slozena casto jen ze sutru. Bavime se o WRC a ne o silnicnich zavodech.

              0 0
              • Pá-dlista1  

                Sag je sag a negativni zdvih je negativni zdvih. To uz je jednou dany a my to nastesti nemusime resit. Proste kdyz to auto na heveru zvednou o pul metru bude mit porad kola na zemi stejne jako kdyz ty slezes z kola.

                0 0
                • jecnak  

                  O to co je sag se nepru, jen jsem chtel prostu upozornit na to, ze podle meho i negativni pruzina muze castecne fungovat jako sag (zalezi na rychlosti a nastaveni pruzeni).

                  0 0
              • vlk  

                řek ybch že něco jako negativní mají,jde to nejlépe vidět ,když s tím autem skočí, to se jim kola vahou pěkně prověsí.Alespoň lze vidfět jak velké možnosti nastvení mají.

                0 0
          • vlk  

            no já měl namysli klasická xc s pružinama, mám konkrétně duke xc u-turn.Samozřejmě pružinu si musíš popřípadě vyměnit za takovou, která odpovídá tvé váze.Mám moc rád když někdo říká že mu jde vidle na doraz váží 100 kg a má tam pružinu standartní na 70kg.To je fakt něco.

            Saq je důležitá věc alespoň pro mě.Z části je to právě toto co ti dělá z vidlice žehličku.Pokud by jsi neměl sag, tak bys neměl taky tak dobrý kontak pneumatiky s povrchem.

            A k těm autům.U WRC se také na některé rally zvyšuje zdvih.Nemohou to samozřejmě dávat někam do extrémů , právě kvůli průjezdu v zatáčkách a nahýbání se vozidla.Srovnávat 2 stopá a jednostopá vozidla-pružení a tlumení- je ta největší kravina co jsem kdy slyšel.Podívej se na terénní motorky-to jsou zdvihy co.Kam se na ně hrabou ty naše.

            Ten duke sl to nevíém ten jsem nejezdil-ten má pure deliteAle duke xc u-turn má HC2 a ta funguje jak jsem psal.Ono nadoraz duka taky na místě když na něj lehnu afest zatlačím možná i taky dám, ale v terénu při rychlým rázu se to tak nestane.tam totiž zapracuje i tlumič.

            0 0
            • jecnak  

              K prvnimu odstavci – souhlas.

              Sag – nepru se co dela, nepru se, ze neni potreba.

              K autum – jo srovnavat dvoustopa a jednostopa vozidla je castecne blbost. Ja to chtel dat jen jako priklad, ze nemusi byt nutne velky zdvih u relativne pohodlneho auta, spis zalezi na nastaveni tlumeni. ROzhodne bych ale nesrovnaval kolo s motorkou – nehlede na diametralne odlisny pomer odpruzenych a neopruzenych hmot je tam dost dulezity rozdil v tom, ze zadni kolo u motorky dostava razy (vetsinou :-) jen zespod, kdezto u kola je situace trochu jina (navic asi na XC kole neskaces 5m skoky). Dalsi vec u vicestopych vozidel – narazim na ten zvyseny zdvih nektere rally – tam hrajou roli dalsi veci, jako torzni stabilizatory, konstrukce naprav, teziste atd, coz proste u jednostopeho stroje, natoz kola je doat jinak.

              K tem dorazum – jo ale kdyz budes mit 2 vidle s uplne stejnym tlumenim, uplne stejne nastavenym a v jedny bude linearni a v druhy progresivni pruzina, budou to uplne jiny kola. ASi jsi narazel na to, ze za jizdy ani jednu, pri kvalitnim a dobre nastavenem tlumeni, by nemelo byt mozne dostat za normalnich podminek na doraz, coz uznavamm. Ale neslo mi ani tak o dostani na doraz, ale o jizdni vlastnoti v ruznych situacich – dokopce, skopce, po rovine, a ty jsou podle me u vidle s progresivnim chodem pruzeni vyrovnanejsi.

              0 0
              • vlk  

                tak to jo téměř se vším souhlasím.Jinak já třeba nemám progresivní pružinu, tedy ještě jsem se na ni nedíval, viděl jsem v obchodě jen náhradní díl a velice mírnou progresivitu tam mám a především u konce dost roste, ele o to se podle mě stará -i to že stlačuji částečně vzduch co tam je -a ten tlumič.To že je tam lineární pružina neznamená, že se to nechová alespo%n trochu progresivně.Navíc pokud vím tak se i u lineární pružiny není síla vzhledem ke stlačení lineárně závislá.Možná se pletu.

                0 0
                • jecnak  

                  Uz jsem si rikal, ze v praci dneska nic neudelam a budu jen psat na bikeforum :-) Nechci nikoho presvedcovat, spis myslim, ze jsme si ze zacatku nerozumneli.

                  Co se tyce pruzeni, tak ja jsem vedl vyslovene akademickou diskusi na tema odpruzeni a nezajimalo me prilis konkretni vyuziti ve vidlici (proste jsem uvazoval o takovem blackboxu spojujici naboj predniho kola a ram). Prave proto pisu pruzici medium. Ve vidlicich je to vetsinou opravdu tak, ze vzduch nema kudy unikat z prostoru ve vidli a pusobi jako progresivni medium. U linearni pruziny je sila primo umerna stlaceni – nakresli osy + graf linearni zavislosti a budes mit graf pruziny s linearnim prubehem.

                  Kdyz to cely nejak shrnu – jakou mam radsi vidli – zehlici male nerovnosti, ale nehoupajici se, neberouci moc velke nerovnosti, neponorujici se pri brzdeni a pri jizde z prudkeho kopce, prubeh by mela mit takovy, ze zezacatku „zobe“ a pak dost prudce roste odpor pruziciho media. A ted babo rad kde takovou vidli sehnat.

                  0 0
                  • Pá-dlista1  

                    Vidlici se neshaneji. Vidlice se nastavuji.

                    0 0
                    • jecnak  

                      Ok, oprava: A ted babo rad, kde sehnat takovou vidlici co jde takhle nastavit.

                      0 0
                      • Pá-dlista1  

                        :) Tak je to dobre! Takove vidlice se neshaneji. Ty se nejdriv vyrabeji, nastavuji, doladuji a pak se jako patent prodaji.

                        0 0
                      • vlk  

                        i když teď mě napadlo, někde jsem čet ,že shimano udělalo nějakou vidlu ovládanou elektromotorky pod, kterou nastavuje nějaká elektronika.Ale myslím, že to mylo s malým zdvihem tak 80mm.Asi to bude prototyp a bude stát jak průměrné auto.Tak až si takového něco koupíš ,tak dej vědět a poděl se s námi o zkušenosti.:o)) Jinak já myslel že sl modely rockshox s pure delite jdou docela slušně nastavit.pokud je tam u-turn zpětný tlumič kompřresní, uzamčení,pak tím dofoukáním tlumiče si s tím taky můžeš pohrát, Nechat si udělat jinou pružinu s progresivním koncem-i u u-turn by to šlo.

                        0 0
                        • jecnak  

                          Ach jo, to je produktivita prace…

                          No nevim jestli Shimano, ale nekdo neco takoveho delal. Kazdopadne, se takova elektronika pro auta dela a vyviji se jeste lepsi, ktera pomoci laseru nebo jinym zpusobem snima teren pred kolem a podle toho upravuje momentalni nastaveni tlumeni, pruzeni atd. Problem je, ze je to dost narocny na vypocetni vykon a na spotrebu. Vysledkem by byla neskutecne draha vidlice, ktera by sice splnovala moje podminky, ale cena by byla dost silena a hmotnost asi taky.

                          Nerikam, ze jsem se svou vidli nespokojen, jen ze by slo urcite postavit neco lepsiho.

                          0 0
                          • Manas  

                            Jen tak pro info, u nas na univerzite se vyviji snimani povrchu a nasledna uprava charakteristiky tlumice. Delal to kamarad a na vypocetni vykon staci i slabsi 486. Kdyz to prevedes treba do prumyslove podoby tak bez nesmyslu jako jsou veci v PC tak ti toto zvladne delat i treba ATMega128, ktera v klidu dela 16MIPS, napajena 5V. Tedy tohle reseni je celkem realne, taky misto motorku se pouziva piezoelektricke materialy a cena neni velka … hmotnost s baterkama radove do 400g Ovsem ten vyvoj, ten je drahej :-)

                            0 0
                            • jecnak  

                              Jo nejakou takovou diplomku jsem mel taky moznost videt. Ted je jen otazka jak moc je ta aplikace co jsi videl ty pouzitelna v realu. Bohuzel je totiz castou praxi, ze podobne projekty se musi nasledne do prumysloveho pouziti znacne prekopat, protoze se na tom predtim setrilo kde se dalo. Jestli ale rikas, ze na to staci to co pises, tak mi nezbyva nez ti verit :-)

                              0 0
                              • Manas  

                                Ja videl jak to pracuje, rekl bych ze to orezany moc neni a na vidlici by to stacilo … ovsem je otazkou co treba by se stalo kdybys jel tesne ke zdi a ten mechanismus by chtel dat vidli co nejvejs aby to prejela … jestli bys na tom nesel na zada :-) Jako ochrana pred narazem do zdi dobry … a na zadech bys mel airbag :-)

                                0 0
                  • vlk  

                    myslím, že taková která by to sama automaticky dělala neexistuje.Pro tebe by byla šance vidle s progresivní pružinou nebo si progresivní nechat namotat.Možná i motion control od rock shoku nebo podobný systém od manitout-ale zde přesně nevím jestli by se to nevylučovalo s tím žehlením.No a kvůli zanořování něco s nastavitelným zdvihem předimenzované­.Standartně by jsi jezdil se sníženým a zkopce zvýšil.proti pokupování nastavitelná kompresní tlumič.

                    Něco takového jsem četl o nějaké all mountain od marzocchi-tlumení jednoduše přepínání mezi styly a zdvih taky přepínání.a myslím, že něco proti pohupování to taky má.Ale standartně to jsou už moc vysoké zdvihy na xc tyto vidle.

                    ještě máš jednu možnost takovou vidli navrhnou a vyrobit.Pak rozjet výrobu a možná si i vyděláš.

                    Jinak s tím ponořováním fakt nevím-to bys musel mítbuď tvrdou pružinu nebo vzduch dost natlakován, ale já bych to s tím ponořováním neviděl tak tragicky.

                    0 0
                    • jecnak  

                      Jeste jsem zapomnel dodat, ze to nesmi mit zadny jiny kroutitka krome nastaveni tvrdosti pruzeni a utlumu (nastavim jednou za mesic nebo proste pred jizdou podle teploty – viskozity oleje). Nerad necim az jizdy neustale kroutim, respektive proste jezdim a nic jinyho me v ty chvili nema otravovat. Maximum je jeste lock, ale ten musi mit ovladani na riditkach.

                      Netvrdim, ze takovy vidle existuje, nebo ze jde vyrobit, ale proste to je moje idealni vidle. Vyrabet nic nehodlam, zabyvam se necim jinym a do strojariny fusovat nehodlam, respektive nejaky strojarsky vzdelani mam, a tak vim, ze takova vidle vyrobit snad ani nejde (alespon ne bez ridici elektroniky), takze zbytecna snaha.

                      0 0
                      • vlk  

                        Koukal jsem, že máš duke sl, to je vzduch, takže porovnávat s xc u-turn pružinovou nemůžu.Jinak jen tak pro zajímavost jaké máš povolání, od něhož tě odvádíme.

                        0 0
                        • vlk  

                          jo ještě bych dodal ten duke sl vzduchový je taky docela slušná vidla a na vzduchovku taky velice slušně žehlí.To kdyby jsi zkoušel nějakou marzocchi air to bys pak o vzduchu mluvil trochu jinak,Ty duky vzduchové jsou tak jakoby něco mezi klas vzduchovou a klas pružinovou.

                          0 0
                    • K2  

                      Přesnětakovou vidlici o jaké tu mluvíte jsem měl na kole, jezdil jsem ji a už jsem ji stihl i prodat. Kdybych tušil, jaký zájem se podobné výkřiky techniky strhne, tak bych ještě posečkal a neprodával ji za mizerných pár tisíců Kč, ale Euro. Takže jezdil jsem Nolen Smart Shock s elektronickým kompresním tlumičem, který byl ovládaný piezoelektrickým článkem, který cca 1000× za sekundu vyhodnocoval a ovládal chování tlumiče (rozuměj projížděný terén) a tomu přizpůsoboval kompresní tlumič. Napájené to bylo z 9V baterie, ve vypnutém stavu o mělo nastavenou střední hodnotu. Kamarády a neznalé jsem udivoval svítící červenou diodou na jedné noze vidlice – v USA ve výprodeji by jste ji ještě možná sehnali. PS: Žralo to celkem hodně baterky, chtělo to alkalickou a spolykalo ji to vlivem nedomyšleného vypínání za týden Na jízdních vlastnotech jsem to jako amater nepoznal. Radši mám věci, které můžu ovládat sám (Scot Genius), než systémy, které si myslí, že ví co bych mohl chtít a samy mi to nastaví. (Specialized Epic, SPV a pod)

                      0 0
      • Manas  

        Zase ten primer s autama neni moc dobry, protoze tam je to z trochu jineho duvodu.

        0 0
      • Pá-dlista1  

        Ne uplne souhlasim s vlkem, ale mam taky vytku k te progresivite. Uz zase tu slysim, ze vzduchovka je progresivnejsi. Ja mam teda zkusenost zcela opacnou. Ale je to mozna dano tim, ze beru v potaz pruzinove Marzocchi ve kterych pruzi vlastne i vzduch. Ale zacatek maji rozhodne citlivejsi nez jejich vzduchove kolegyne. Na linearnich pruzinovkach jsem uz taky jel, takze to jde. Nekomu se to treba i libi. Ja mam rad citlivy zacatek a poradny pritvrdnuti ke konci. Coz se vzduchovkou nastavit moc nejde (nebo jsem to zatim nedokazal).

        0 0
    • MartinXC  

      Tvrdou vidli na HT – proč ne, ale to ti měl říct, že stačí se zdvihem 50mm. Vyšší zdvih tam máš zbytečně, stejně víc chodit nebude. Vysoký odtrh a pak měkký projev – to už je taky přežitek. K čemu vodle, co se probere až při přejezdu obrubníku ? Shrnul bych to asi takto:

      1. Vidle by měla chodit celý zdvih (platí i pro zadní pružení)
      2. podle toho co chceš jezdit si vyber zdvih
      3. dej pozor, a? to přežije hlavovka :-)
      4. a taky klíční kosti

      Když ti vadí tvrdý zadek, nasaď větší balóny, ono to na HT dost pomůže (rozdíl mezi 1,8 a 2,3 je asi zřejmý)

      0 0
    • Radek Broz  

      Nemel ten tipek slepeckou hul? Ty nerovnosti snad vidis a podle toho jedes, ne?

      0 0
    • Air  

      No jasne, ze biker neni (vetsinou) nevidomy tvor… a tak nerovnost VIDI, ale jde spis o to a) ze nekdy spatne odhadnes profil terenu

      1. jizda v mensich rychlostech (rovinky, kopce) – stihnes zareagovat a to ne zrovna tak ze se UPLNE zvednes ze sedla, ale treba ho jen nadlehcis
      2. tvrdsi vidlici nemyslel vidli tvrdou jak sutr! (psal jsem nemluvim o Suntour :) ani nedaval primer k MX comp air (nehoroval za ni a taky na Sport life pokud vim NEPRODAVALI) ale spis mel na mysli vidli, ktera se nehoupe jak diva, ale je tak trochu mene citliva (NE TVRDA JAK SURT).

      Mel jsem cekat, ze to tak pochopite… myslel jsem ze nema smysl se bavit o tom ze odpruzena vidle nafoukana v podstate jako drzak predniho kola uz je dnes prezitek… Tak to tedy asi bylo mysleno. Vidle tvrda jak kamen je samozrejme zbytecna investice!!!

      0 0
    • JMT  

      souhlasim, taky mam rad tvrdsi projev vidlice (VOZIM MX COMP)

      0 0
      • Air  

        ale asi to nevozis nabuseny uplne natvrdo,ne?

        0 0
    • miťo  

      O srvisu u Bartoníčka (říkali jsme mu spermoníček) píše brácha někde jinde. Takže bez komentáře. Já preferuji vidli tuhou a na kompenzaci menšího žehlení vozit pohodlnou gumu, třeba Python nebo Maxxis TT 2.0 Osobně jsem na Suntour XC-Pro E vozil tlumení na maximu. Mimo Beskyd tour a Drásala.

      0 0
      • Pá-dlista1  

        No ja nevim, ale kdyz budes mit plaste tak mekky, jak by to dokazala pozehlit vidlice, tak je budes prorazet driv nez ti tvrda vidlice propruzi. Nehlede na velky valivy odpor, ktery bude asi vetsi energeticky zrout nez to minimalni „zbytecne“ propruzovani. Ale proti gustu…

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.