Chtěl bych se zeptat jestli je rozdil ve výkonu V brzd.Jestli jsou některý lepší a tak. Anebo jsou důležitější brzdový špalky? (rady typu kup si kotouče fakt ne:o))
Chtěl bych se zeptat jestli je rozdil ve výkonu V brzd.Jestli jsou některý lepší a tak. Anebo jsou důležitější brzdový špalky? (rady typu kup si kotouče fakt ne:o))
Pokud si nekoupis vylozene nejaky ultra levny smejdy, tak se da rict ze bzdej skoro vsechny stejne. Samozrejme pri pouziti stejnych spaliku. Treba ja mam na kole Avidy SD Ti tj. celist asi 2000kc a bracha Deorecka za par stovek. Kdyz tam koupil poradny spalky tak to brzdi stejne. Ty Avidy jsou akorat lehci.
Moje rec.
ked sa pozries na to aky je ten jednoduchy princip toho ako ta brzda funguje, tak pokial na nej nie je nieco vylozene zle (extremna pruznost alebo vykyvany cap), tam budu brzdit takmer rovnano. Zaujimave je ze napr. shimano brzdy s paralelogramom brzdia trochu lepsie ako tie bez paralelogramu. Vacsina ludi by si myslela ze je to tym paralelogramom. Je to ale tym ze rameno brzdy je pri tych lx a xt trochu dlhsie ako napr. pri deore :)
Ja si myslim ze to muze byt i tim paralelogramem. Spalek doseda kolmo na plochu rafku a cela plocha spalku je pak pri brzdeni zatizena rovnomerne. U brzdy bez paralelogramu sice take brzdis celou plochou, ale ten tlak neni rovnomerne rozlozenej. Vlastne brzdis vice tou horni casti spalku. Je to krasne videt na keramickejch rafcich, protoze jsou jinak vylestene od klasiky a od paralelogramu.
Zas naopak v tom paralelogramu mohou vznikat ztraty v cepech,to ani nemluve o ruznych zvucich co to nekdy vyluzuje.Mel jsem LX,vratil jsem se ke klasicke konstrukci,a ta vaha:(
no paralelogram bych asi neřešil,chtěl bych klasiku.....no mám teďka Tektra,takže nic moc extra…brzděj,ale může to být lepší :o) Přemýšlím o Avidech…ale nikdy jsem je nezkoušel o kolik jsou lepší…tak aby to nebyly vyhozený prachy…
Tektro dela nektere brzdy docela dobre. Avidy povazuju za spicku, ale i tak bych necekal zazraky. Zvlast pokud jsi doted pouzival dobre spaliky. Co mas za brzdove paky? Protoze pokud nemas s moznosti nastaveni brzdneho ucinku tak mas rezervu spis tady. Kdyz koupis Shimana od LX nahoru, nebo Avid se stelovacim koleckem, tak pri nejcitlivejsim nastastaveni se dost znatelne zvedne brzdny vykon.
Souhlas s Dafem,radsi investuj do dobrejch spalku a paky.
no páky mám taky tektro a špalky BBB trojbarevný… co jsi myslel za páky se štelováním brzdného účinku??
shimano od LX vejs nebo avid SD5 a vejs.
Si myslím, že chtěl spíš vysvětlit jak to štelování funguje a vypadá. Vzhledem k tomu, že taky moc nevím tak by se mi to vysvětlení taky hodilo.
tim stelovatkem (bud plynule u Avidu) nebo skokove (3 polohy u SHimana) se meni draha lanka uvnitr paky, cili neco jako prevodovy pomer.. bud ta brzda bude brzdit hned zostra nebo naopak az dyl ale zato budes mit lepsi modulaci brzdneho ucinku.. jo pokud kecam blbosti tak me nekdo opravte:)
jo něco takovýho má kámoš na LX brzdách…musím to otestovat…
no maj to i Tektra paky, ale jen ve dvou stupnich..Rozsahem ale skoro stejne jako tu Avidy..
Nejsem si moc jistej ale zrovna XTR to stelovani nemaji
..teda moje XTR to nemaji a XT to nemaji taky. Shimano to dela jen na LX a DX
U XT to je,nevim teda jak dualy,ale na klasickejch XT pakach je to vymezeny takovejma pulmesickama.Muzes jeden nebo oba dva vyndat.Tim se pak meni bod uchceni lanka v zavislosti na stisku.
sakris sakris to jsem … pravda ty pulmesice jsou uvnitr paky. Uz jsem je na XTR zkousel vyndavat ale bez nich to chodi nejak divne trhave – proste se to vubec neda srovnat s tema 3polohama u LX nebo DX
Osobne je tedy vozim v te nejvyssi poloze,ale ta moznost tam je.Kdyz to vyndas,tak to ke konci stisku,na nekterych ramech,roztahuje dost zadni stavbu.Spis by se to hodilo na cantilevery.
Nějaký XTR měly to štelování plynule pomocí šroubku. Jako Avid, jen to bylo utopeno v páce.
Ja jsem to na XTRkach steloval plynule nejakym tocitkem ktere je tam misto tech mesicku co jsou prave na XTckach. Akorat u XT i XTR je to dobre sestelovat hned po koupi, protoze jinak ta kladka co tam jezdi s lankem bude zadrhavat v te horni poloze kde to bude vymackane.
Jeste pro uplnost doplnim ze Shimano system je dobrej v tom ze i pri nastaveni na maximalni brzdny vykon jsou spalky stejne daleko od rafku jako v zakladnim nastaveni. U Avidu a jinych jsou pak sestelovane bliz k rafku. No ale vetsinou to nicemu nevadi.
Já měl kdysi páky XT cantilever, kde se uchycení lanka pohybovalo v kulise – během stlačení se zkracovala páka. Špalíky se přiblížily k ráfku rychle (velká páka), aby pak brzdily větší silou (krátká páka). Celý mechanismus byl pod průhledným plastem, aby bylo na tu krásu vidět :)
Jo jo to je presne to o cem mluvim.
Mam doma prvni XTR paky na cantilevery a ty maj totez,kulisa v ktere jezdi kladka.Na cantacich to fungovalo podobne jako ruzny kladkovy a pakovy posilovace,ale to uz je historie.
Jeste me napada ze to bylo i na STX-RC pakach (byly stejny jak LX)