Jezdíte už někdo letošního Manitou Black? Díky za zkušenosti a názory.
Jezdíte už někdo letošního Manitou Black? Díky za zkušenosti a názory.
Jezdím, ale nevím, co bys chtěl slyšet. Nějaký velký srovnání ti neposkytnu. Můžu ti jenom říct, že překonala moje očekávání. Je dost citlivá, s tuhostí taky nemám problém, základní pružiny jsou na mých 68kg tak akorát. Naprosto super je RTWD. S 90mm vyjedeš všechno a 120 je na sjezd taky příjemnejch. Jen to člověk nesmí zapomenou vytočit, protože jinak těch 90mm ponoříš na doraz, protože na zamáčnutí těch 120 potřebuješ logicky víc. No prostě jsem spokojenej, ovšem ber to s rezervou, nalítal jsem na ní cca 200. Ale stran životnosti a případnýho vaklu ti neřekne nikdo. Jediný, co mi trochu vadí je, že v ní občas při pružení žvejká, takovej zvláštní zvuk, ale asi to bude normální.
Dá se RTWD použít za jízdy nebo musíš zastavit?
V manuálu píšou, že bys měl vždy zastavit. Za jízdy se dá použít především při snižování zvihu, což jde lehce. Při zvyšování zdvihu je tam odpor (což je logické, protože vidlice je zatížená) a možná by se to dalo strhnout při neopatrné manipulaci. Nicméně pokud jedeš po rovině a snažíš se příliš nezatížit předek a hlídat, aby to nedostalo ránu, tak se to nechá otočit. Má to ale tak 2 otáčky mezi krajními polohami, takže za to musíš párkát vzít, protože najednou uděláš samozřejmě jenom půlotočku, pak by sis vykroutil ruku. Krajní polohy jezdím opravu zřídka (max. dávám jen na dlouhé sjezdy), běžný cestovní zdvih je tak 105, takže z toho se dá docela dobře manévrovat nahoru a dolu. Musím říct, že především ve výjezdu je to snížení opravdu hodně poznat…
ty jo takže od minimální po max polohu zdvihu jen 2× otočit-tam to teda musí být nějak zpřevodované?Moje rockShox u-turn se musí otočit aspoň 5×.Jinak já dolů bezproblému za jízdy nahoru.Posednu si na sedle až dozadu-abych přenes váhu a pak to zvýším zdvih při jízdě-samozřejmě pomalé většinou po rovině apod.
uff. Do teď jsem netušil, že odpružení přináší další netušené obzory v točení čudlíků.
Nevlastníš náhodou ETA čudlík taky? :)
Vlastním, ale nepoužívám:-)
Tak mi to nedalo a šel jsem to vyzkoušet. Je to přesně 4 a 1/4 otáčky mezi krajními polohami a můj odhad byl špatný, ale za jízdy se to dáv pohodě, proto jsem možná odhadoval tak málo.
Neřek jsem, že to nešteluju za jízdy nahoru, jen prostě přenesu váhu dozadu, abych tím šroubem zvedal co nejmenší váhu. Takže to bude hodně stejné jako u tebe na tom RS.
jo tak to mám taky- otáček.Jinak jen tak pro zajímavost ono u-turn a RTWD by mělo být to samý-funguje to na stejném principu.
Pak mi tohle nesedi. Jen to člověk nesmí zapomenou vytočit, protože jinak těch 90mm ponoříš na doraz, protože na zamáčnutí těch 120 potřebuješ logicky víc
No nevím jak je to u u-turnu, ale ten black funguje tak, že pokud to máš vytočeno na 120, tak těch prvních 90 chodu je zhruba stejně citlivých jako když to máš jen na 90, takže abys zarazil těch zbylých 30mm, potřebuješ logicky větší sílu.
jestli on nemyslel, že když máš 120 zdvihu a ponoříš 90 tak máš pořád ještě 30 k dispozici, zatímco ve stejném případě při zdvihu 90 jsi na dorazu…
To mi je jasny. Pak to tedy neni principielne shodny s U turnem.
se v tom teda moc nevyznám protože oba systémy mi přijdou zatím nepraktické (dokud to nepůjde měnit jednou páčkou, nebo kolečkem z rozsahem 1 otáčka z řidítek). Ale u-turn i rwtd by nemělo měnit charakteristiku zdvihu s jeho snižování nebo zvyšováním, nebo jo?
nn, charakteristika se nemění proto prostě se u 90-ti mm dostaneš na doraz dřív.
Podle me se prave meni :) z toho sameho duvodu :) Si predstavuju stejnou charakteristiku tak, ze zdvih v procentech odpovida stejnemu zatizeni u jakehokoliv zdvihu.
nepatrně ale opravdu nepatrně se ta charakteristika mění ale je to dano pouze maličkým zmenšením vzduchové komory v pravé noze o objem oleje odpovídající zasunutým dvou centimetrům plunřru v tlumiči.
Myslim to tak, ze kdyz pri plnem zdvihu potrebujes zatizeni treba 2500N, tak stejna charakteristika mi prjde, kdyz i pri snizenem zdvihu potrebujes tech 2500N a ne, ze se na doraz dostanes uz pri 1800N. A stejne tak u vsech dalsich hodnot. Ze se to asi bude vzdycky trochu menit z tech duvodu co jsi psal je jasny.
jo tak..no já zase beru jako stejnou charakteristiku průběh grafu a to že jseš omezen na 1800N(100mm) dorazem nebo prostě ta křivka pokračuje až na 2800N(120mm) neberu v potaz, protože kdybich ten druhej graf ořízl na 1800N tak budou totožné tudíš stejná charaktristika.
uf, snad pochopíš jak to myslím
Chapu a chapal od zacatku. Jen mam proste pro charakteristiku jinej vyklad :) Jestli mi to nekdo ujasni, jak by to melo byt, budu jen rad. Mi prijde, ze vidlice s 90mm, ktera konci na 1800N bude mekka a vidlice na 120, ktera konci na 2500N bude akorat. ⇒ rozdilna charakteristika, ackoliv prubeh obou grafu muze byt do tech 1800N stejny.
Ja bych to klasifikoval asi takhle – do urciteho bodu je charakteristika stejna, pouze vidlice s vyssim zdvihem pokracuje dal :)
Myslim ze ty charakteristiky budou castecne stejne :)
Tak to by jsi v případě Blacků/Nixonů, které mají IT a můžeš u nich regulovat zdvih ve větším rozsahu, na menším zdvihu pěkně přitvrdil
A tak by to melo byt, ne? Kdyz to prezenu…myslis, ze XC vidlice maji chod jako DH vidlice v prvni ctvrtine zdvihu?
Já bych spíš dal přednost tomu výkladu „zdvih v milimetrech odpovídá stejnému zatížení“ … ale to je jen hra se slovy, tak či tak jsem těžce zklamán. Líbilo by se mi víc, kdyby byla potřeba stejná síla na zdvih 90mm i 120mm. Budu muset přehodnotit svoje utrácecí plány, Black byl v mém hledáčku …
No podle toho cemu rikas zmena charakteristiky :) Uz jsme se tu dobrali k tomu, ze U turn tvrdne se snizujicim se zdvihem (asi uzavreny vzduch), ale mel by si ponechavat stejny prubeh jen v jine delce zdvihu. Jenze rwtd podle tohohle ma stejny chod akorat jednou skoncis o 30mm driv na dorazu. Coz mi prijde naprd :( No kdyz to nastavis dobre na sjezd a snizujes jen a vyhradne do vyjezdu, tak mozna, ale i tak se ti bude houpat stejne, jen zmenis geometrii… tagze taky dost naprd :( Ale spis si myslim, ze by to melo fungovat jinak. I kdyz snizovani zdvihu jako mel treba Sherman 03 (nevim jestli to melo nejaky nazev), kdys vidlici stlacil a tam ji v podstate zamknul mi pripada taky hodne ulitlej. Tim jsi prisel o ty nejpotrebnejsi cm chodu. Misto lockoutu mozna dobry, ale…
on ten system dvou zdvihu byl podle me v podstate tak myslenej, zamknout ji pro vyjezd a nechat tam jen minimalni chod
no to je právě na prd, přesně jak jsi psal výše mělo by to pracovat na principu % poměrů, protože jinak měníš jen geometrii ne charakteristiku, takže když jsi zvyklej že při 120 to běžně chodí 100 a zbytek je když se někde zapomeneš, tak se zákonitě můžeš rozbít když to někde zapomeneš otevřít, protože tě první větší díra kopne přes doraz do řidítek. A na rovinc se to houpe oboje stejně. třeba Reba to má tak že poplockem přitvrdíš chod razantně, ale pořád to chodí, podle toho jak moc si to přitvrzení natavíš, samozřejmě že taky má něco jako bloww-off theshold nebo jak se tomu nadává, a když to přestřelíš tak chodí zase normálně, to je krok správným směrem, a navím má vzduchovej uturn…
a to sem ti ji ani nepucil.....:-)
no vidíš, ale pravdu mám ne? já se ti na ni chystám, to se neboj, ale až bude hezky. Co třeba zapůjčit kolo na sjezd od Jezírka do Halounů? :)
kdyz si u tech Halounu, vis o tom, ze se vam tam odtud kousek stavi bikroska? :-) http://www.freeride.cz/bikes/clanek/?…
to bude super zpestreni vyjizdky po obede:)
Bych ti pral nasi bikrosku. Po letosnich upravach mam strach, ze si ji ani neprojedu :(
ji mas proskakat)
Az bude dobra viditelnost pujdu s dalekohledem hledat dopady.
dobre,pockam u jezirka, a ty mi bike zase vyneses nahoru:)
ty znas sjezdik od jezirka ??? docela husty ty spicaty sutriky .-))) ted v zime je to este vetsi hustarna – tam se opravdu hodi vyssi zdvihy
jezdíme to pravidelně, celej rok. No vyšší zdvihy se hoděj, ale dá je jet i brutálně na HT. Když se ale moc rozvášníš tak je to minimálně o zadní (xc) ráfek :) i na druhou stranu jako na Řevnice to není špatný.
ja o rafek nemam strach :-) ja ten sjezdik znam, kousek odsud bydlim, nedavno sme tam jeli a bylo to dost o hubu v tom snehu, parkrat sem malem potkal hlavou strom…
Tak nevim jestli sem to pochopilstoho co jste tu napsali, ale neda mi to neco nenapsat. Na Splice mam RTWD, tedktomu co se deje, kdyz stim tocim. Geometrie se meni kazdopadne, zalezi kolik toho snese ram, me na Lavine na 130mm do kopce v pohode. Charakteristika se nemeni, je stejna jak od 100 do 130mm, vmemm pripade jde menit packou Locku na prave noze, v rozmezi zehleni az pevne. takze oco mi vlastne slo, Blacky pise ze Reba jde pop-lockem pritvrdit, Indian to umi taky, ale jedine ve spojeni RTWD + TPC s Lockem. Tak to vidim ja, alespon z osobnich zkusenosti.
Přidám se – zajímaly by mě vaše názory na 05 Blacka 120 s IT Většina tady píše, že se Black kroutí už na 100. Dá se jezdit s kotoučem, schody + sem tam menší skok (cca 5 schodů?), nebo radši MXC ETA 120?
kotouc bych si na to nedal, bych musel pri brzdeni porad jezdit doleva a radsi bych na tom nedropoval ani z obrubniku ;-)
A teď jak si s ní spokojený coby uživatel staršího ročníku oaszeného kotoučovkou?
nemam k ni vubec zadny vyhrady… snad jen skoda, ze na ty kola nedavali 120 mm verzi
jojo to me taky trochu sere, ze mam 80/100 a ne 120.
Taky se zeptám je lepší vzduchové nebo pružinové tlumení.
chtěl jsem psát pružení né tlumení
No proto! V tom pripade… oboje ma svoje pro a proti.
To bych, ale opravdu nečekal. Překvapils
no ty si teda se svoji otazkou rozhodne neprekvapil:-),se pak nediv reakcim.
…oboje ma svoje pro a proti
to má asi všechno a nic to neřeší
:))) Tos nemel delat. Ted si odskocim na zachod, abych to nepustil do kalhot a kdyz to neudela nekdo jiny tak si te podam [vysvetlim] pak.
Mam letosniho Blacka s SPV Evolve na vzduchu s 100mm azatim sem toho teda moc nenajel- tak 300, ale uz se zda bejt zabehla a je to zatim nellepsi vidle co sem mel! Nehoupe se, je dostatecne citliva a perfektne nastavitelna-ale jak se rik musis s stim vyhrat a pak je to super!
A k vaze 1580g neni co dodat!
si ji vazil, nebo je to jenom udaj z katalogu?
katalog vravi toto: BLACK Super – 1995g BLACK Super Air – 1587g
hm, tak tos pochopil o co mi slo..........
mno tym som chcel povedat, ze pochybujem, ze ju vazil… uviedol som len katalogove ceny… btw. vie niekto porovnat modely 2004 a 2005? cenovy rozdiel black elite ffd 2004 a black super 2004 ffd je 1000 sk… myslite niekto, ze je v tom nejaky rozdiel? oplati sa dat tu 1000 navyse?
Kdyz se jeste vratim k tem katalogovym cenam… cim jsou ty Blacky vyvazene? Za 1587g hruby mouky je to dobrej kseft, ale za jeden a pul kila PCP bych to snad ani nechtel :)
ak (PCP == „Poctivy cesky penize“) potom {
padlista=„omyl“;
mena = „PSK“; } inac{
tobo=„omyl na 2“; }
za 1500 by som ju bral vsetkymi 20-timi. :-))
ale mea culpa, myslel som na vahu.
PCP = andělský prach, halucinogen.
tobo=omyl na 2… :-)) ale to neriesi otazku, ake je rozdiel… ;-(( teda okrem ceny 1000 skk
nie ceny, ale vahy… ;-))
co jsi mel za vidlice? ptam se za padlistu:-))
ja sem este malej biker! je ni 17 ale zatim sem mel Marzochi Z4 a Manitou SX-R
A k diskuzi: vazil sem Blacka Super Air Lockout(neremote) 100 a ten mel nakejch 1620g a myho Blacka SPV Air 100 a ten ma kolem 1650g takze to trochu sedi! Ale vymyslej si!
To je fajn…porad je to relativne lehky.
Zdravim. Taky se pridam. Co takhle Manitou Black Super s FFD bez lockoutu. Nebude se treba na silnici moc houpat pod 95kilama? Dikes za nazor.
jak na silnici?
Hehe :)
Vysvetlim ti to – ja uz to totiz pochopil – proste jestli ta vidle bude fungovat i na silnici.
Pozadavek chrta: NE
:o)))
Myslim ze bude fungovat tak, jak si ji nastavi :)
když do ni natřískáš max tlak tak se ani nehne, a to ani v terénu :) určitě to jde vychytat, na švihy si ji naladíš na větší žehličku a na závody podle typu a profilu.
Zlata pruzina :)…ze jo :)
Silnici jsem myslel 10–15km prejezdy do divokych koncin. Jak natriskas max tlak? Dyk na tomhle typu zadny doladovani vzduchem neni, pokud se nepletu.
ok už mi to taky došlo, jsem myslel že to je super air no :) takže v tomhle případě jen změna pružin, nic víc s tim neuděláš