Co by mohlo zpusobovat kmitani predniho kola (u MTB ) pri jizde a rychlosti od cca 30 km/hod., pokud se vylouci vadna pneumatika a tuhost a vystredenost vypletu? Co gyroskopicky moment,muze byt pricinou a za jake podminky?
Co by mohlo zpusobovat kmitani predniho kola (u MTB ) pri jizde a rychlosti od cca 30 km/hod., pokud se vylouci vadna pneumatika a tuhost a vystredenost vypletu? Co gyroskopicky moment,muze byt pricinou a za jake podminky?
Myslíš takové to cloumání zleva doprava hlavně při jízdě bez držení řidítek? Mě to dělalo hlavový složení a nebo těžký nosič :o) Nic jinýho mě nenapadá.
jo presne to,rizeni je OK a zatez vzadu zadna.
A co křivý rám? Udělej provázkový test a podívej se jestli neděláš dvě stopy po projetí louží.
Ta krivost ramu me napadla jako provni,meril jsem to i pravitkem, je tam sice nejaky rozdil (cca 2,5 mm na zadni stavbe) a cca 1 mm pri provazkove metode, ale to je dle meho nepodstatne, zazil jsem horsi „krivost“ ramu a takove kmitani jsem tam nikdy nezaznamenal.Konusy jsou take OK i ten plast nijak nehaze.
Nelepils duši nějakým tmelem a nenechal pak kolo dýl stát – usazenej tmel v jednom místě?
urcite ne, ta dynamicka nevyvazenost je fakt minimalni (roztoceni kola v centrovaci vidlici).
Myslím, že už jsi zdůvodnil, že to vlastně kmitat nemůže.
no prave, ale kmita a kmita.dle meho muze byt pricina v nejakem nestandartnim uhlu vilice a nebo ram neni konstruovany na vyssi zdvih vidlice.?..jenze to uz je hodne teoreticka otazka
Rekneme, ze mezi 65° a 73° asi bude, ne? A tam to funguje u ostatnich kol normalne. Bych treba videl, ze kolo je dynamicky nevyvazene a mala tuhost celku dovoli tohle kmitani. Mi to treba delalo kdyz jsem zlomil predni osu, ale to bylo pomerne snadno odhalitelne :))
jsem rad, ze reagujes, stale premyslim,ze pokud vyloucim dynamickou nevyvazenost kola, zda pricinou toho kmitani muze byt napr. ta relativne mala nerovnost ramu, cili zda nedochazi k tomu, ze osa kola(predni anebo zadni) je vuci vozovce-rovine pod urcitym uhlem a ten je pricinou toho ze na kolech(vypletech) vznika tzv. gyroskopicky moment,ovsem na druhe strane se tento moment napr u autaku vyuziva v souvisloti s odklonem a zaklonem svisleho cepu k tomu aby dochazelo k automatickemu navraceni kola do primeho smeru, tedy spise ke stabilizaci. Takze nevim,jak by tyto momenty pusobily na jednostope vozidlo-kolo.Myslis si, ze napr. dvoustopost jizdniho kola (z duvodu relativne maleho vychyleni zadni stavby u predmetneho kola) muze mit souvislost s kmitanim predniho kola?tedy ze osy kol nejsou uplen kolme a nebo vodrovne na podelnou rovinu kola a pak tam pusobi ty gyriskopicke momenty?.Je nekde teoreticjky popsan vztah mezi uhlem hlavove trubky a ovladatelnosti kola?Na te tuhosti cele soustavy take neco muze byt, to kolo je full a ten ma vzdy nizzsi bocni tuhost, nez pevne kolo.Mozna v tomto pripade dochazi ke scitani vsech moznych vlivu(napr. sedlo je hodne posunute dozadu) a dusledkem je blbe ovladani kola jako celku.Ja ted full nejezdim , tak nevim jak se bezne chova kratke freeride kolo se zdvihem vidle 100 mm,treba jsou vsechny hur ovladatelne ve velkych rychlostech.Jake s tim mas zkusenosti (vyjma te praskle osy)?
Kratsi kolo obecne je zivejsi, ale polozenejsi hlavova trubka by to mela zase stabilizovat. 100mm neni zadny zdvih :) Co mala tuhost vypletu, resp. nerovnomerne vypleteni, ktere se projevi az pri vetsich odstredivych silach? 30km/h je pomerne mala rychlost na to, aby to delalo neco vyraznejsiho (si myslim). Stejne tak na to, aby to ovlivnila mala štafloidnost. Ta by dle me mela spis tendenci nekam kolo tahnout, ale ne rozkmitat. To kolo muze snaze reagovat na podnety jezdce nez XC bike a pak zalezi na geometrii jako hodne bude neklidne vy vyssich rychlostech, ale to by nemelo zpusobovat kmitani kola. Ja bych zkusil to kolo vycentrovat, pokusit se vyvazit, zkontrolovat loziska…
diky za snahu. Zacnu vylucovaci metodou, zkusim jiny vyplet,ev. plast a nakonec vidlici. pokud to nepomuze, tak to bude casi chyba v ramu a v jeho „staflovitosti“ (mimochodem krasny terminus technicus)
Ja bych zacal zkouset od toho plaste,zkus tam nahodit cokoli jinyho jen na zkousku.
mam stejny problem, plast jsem menil, dusi jsem menil, ale bez vysledku…
Mne to robilo vybite hlavove zlozenie.(vola v nom nebola, ale gulicky uz asi mali vytlacene jamky). Po vymene no problem.
Nevyvazenost predniho kola :)
mě to dělaly povolený konusy.
mne to robila vzdy osmicka alebo raz ked som mal prelozeny plast,ale to ty asi namas
Hledej, uz to tu bylo nejmene 2×. U me to bylo pravdepodobne zpusobeno plastem – Hutchinson Python GOld. Na prvni pohled rafek vycentrovany, plast nehazel, hlavove slozeni i vidlice bez vaklu. Pri jizde nad cca 38 km/h bez drzeni zacala vibrovat riditka. Na jinych plastich mi to nedela.
jestli to nebude tím vzorkem.
Kdyby to dělalo jen v terénu na nerovnostech..mohla by to být i špatná funkce tlumení vidle..
V terenu bez drze nejezdim (a na silnici vetsinou jen tehdy, kdyz si chci protahnout zada). Tlumeni vidlice mam vyborne (tuk tuk). Jeste jsem podezrival vitr – trosku se do Tebe z boku opre, kolo chyne kmit a uz to bez ruk nesrovnas.
No a jsme u toho. Při jízdě bez držení (enormní zatížení zadního kola a zároveň velmi odlehčené přední kolo) a při větší rychlosti – mě to začlo dělat až tak kolem 70 km/h :) Ale to jsem na tom ležel, zadek za sedlem.
70 bez drzeni v leze?? pan je kaskader… ;))
, ale po zadnim :)
Panove jsou srandisti! :)
s tim plastem to je dobry napad, je tam totiz uplne stejny plast.., zkusim vymenu.
Mas v poradku loziska v predni nabe?
No ja bych rek ze je to jednoduchy, strmej uhel hlavovy trubky a odlehcene predni kolo, staci malej hrbol na silnici a uz to kmita jaxvine, me to dela taky a je to upne normalni, da se na to zvyknout. Proc myslite ze supersporty (motorky) maj vsechny tlumice rizeni? No protoze maj strmej uhel vidlice, aby se daly rychle preklapet ze zatacky do zatacky, ale pri akcelerci ze zatacky se odlehcuje predni kolo a staci sebemensi hrbolek a je tu rozkmit a tomu se zamezuje tim tlumicem
Ne ze bych nesouhlasil, ale nevypada to na tenhle pripad nebo ram neni konstruovany na vyssi zdvih vidlice.?..
no vidle s vetsim zdvyhem by tomu jiste pomohla a nakej vakl treba ve vidlici tomu muze taky pomoct, ale me to delalo taky a zvyk sem si a uz to nedela, no proste kdyz jedu z kopce tak nepoustim riditka:-) resenim by byl ten tlumic rizeni:-)
zdvihem – sorry
no to me prave zajima a to jsem se chtel tady dozvedet, myslis si tedy,ze u techto typu kol (freeride, full) je to bezny jev, tedy ze kolo je vyssich rychlostech nestabilni, zive az tak, ze dochazi k rozkmitani riditek? Ono to jde stejne poznat jedine tak, ze pustim riditka ve vyssi rychlosti, jinak se to da rukama v pohode udrzet (na silnici) v terenu je to stejne jedno, tam to kmita i tak a riditka tam ja osobne nepoustim. O tlumici rizeni u motorek jsem neslysel, jaky je jeho princip?
Jako tlumic kdekoliv jinde. Akorat tenhle ti tlumi pohyb otaceni riditek.
Treba se ti to opravdu jen zda pri prechodu z tech neobratnych oru na poradny kola :) Taky je fakt, ze tam mas vahu hodne nad zadnim kolem. Ja trebas na vidlici nemam v sede zadny sag :)
ten tlumic je nejaka torzni tyc, jak u autaku? neumim si to dost dobre predstavit
Torzni tyc nic netlumi (ta pruzi). Tohle je normalni tlumic. Jako bys vzal vzperu od patych dveri a prichytil ji na strane riditek a k ramu.
Ale u kol se to moc nechytlo jestli myslis na tohle :)
to uplne nemas pravdu, pricny stabilizator je vlastne torzni tyc.
To mozna je, ale porad to neni zadny tlumic :) Pruzinovy tlumic na kolech znas? Tak ta pruzina co je kolem tela tlumice pruzi a ten tlumic co je uvnitr tlumi jeji pohyb. Se projed na kole z kauflandu a poznas jaky je rozdil mezi tlumicem a pruzicem :))
Tu je příklad.
To bys ale bez držení jezdil pořád do kola :-)
No tak s tou vzperou by to byl samozrejme plochodrazni special :) Chtel jsem to jen tvarove a funkcne priblizit. Omlouvam se. Uz to nikdy neudelam :)
:-)
Mně to dělal trochu povolený rychloupínák.
Podle mě jsou možné dvě příčiny popisované výše:
Nebo kombinace obojího. Osobně si myslím, že lehká nesouměrnost rámu (pokud by vše ostatní bylo pevné a vyvážené to dělat neměla)
Na starém kole jsem to měl taky, nové no problém…
Kombinace pricin:
to vic stava u mekcich a karbonovych ramu.
Nemáš vakl v nohách vidle?
Nemáš vakl v nohách vidle?
Měl jsem na kole stejnej problém jen kolo kmitalo při nižších rychlostech .Posouval jsem plášť postupně v jednom směru na plášti a najednou v jednom místě přestal kmitat.Vždy jsem měl stejnej tlak v pneu.Takže u mě to bylo nevyvážeností kola.při vyšších rychlostech nad 28 km knitání ale s podivem vždy přestalo ve všech polohách.
Souhlasil bych s tímto
Když se mi kolo rozkmitalo poprvé, docela mě to vyděsilo. Ale i když jsem se snažil experiment zopakovat, již se mi to nepodařilo v takový míře jako poprvý :)
Pro statistiky uvedu faktory, který se podílely na vzniku kmitů:
v podstatě kolo sintesi707 z mejchbajků, ve svý první podobě
Nevim co přesně způsobilo konec éry kmitů, ale zřejmě něco z (pravděpodobně hlavně první bod):
Snad nebudu obviněn z „tapetování“, za tenhle příspěvek :)
PS: Po tom co jsem rám vyměnil za jinej, full RM Volcano, což je určitě žvejkačka v porovnání s jinejma, se kmitání taky nevyskytuje. Tak zřejmě handmade RK je udělanej líp než drátová Karma, tam bych viděl problém :)
Tomu říkáš experiment, když nemáš poznačené hodnoty tlaku, rosného bodu, vlhkosti a výšky tropopauzy ten den??!
To kmitání může způsobit to,že kolo vlastně není kolo,ale čtverec.Tady je důkaz pro názornost: obvod kruhu=2Pír.
Pí je konstanta,kterou můžeme při větsích hodnotách zanedbat, takže dostaneme O= 2*r = r2 = Obvod čtverce.
O= 2*r = r2
To bolí… A moc. Vis, ze to plati jen pro r=2?
:-)
Ty vole, 2 je vzhledem k pí zanedbatelný, takže ten matematickej důkaz bude potřeba prozkoumat i vzhledem k relativitě pohybu…
leda ze by to nebyla standartni algebra, asi to autor zapomnel zminit :)
mam uplne stejny problem s tim, ze to drive nedelalo a zacalo to z niceho nic az pred nedavnem a to zcela bezduvodne. Projev naprosto stejny – bez drzeni riditek od rychlosti cca 30 km/h, malem jsem se docela slusne rozslehal.
duvod byva pneu-boule, sjeti, krive upecena(kdyz to zacne s novou pneu)
vyvazeni- u kol se nevyvazuje, ale i to muze byt pricina.
stav lozisek v krku
stav / nastaveni tlumice.
ale treba i zmena geometrie-jina vidlice apod.
ještě bych do možností přidal ráfek.
Ten může být někdy tak šikovně zkroucenej, že při centrování vypadá rovně, nasazenej plášť přesto hází i když je dobrej.
Měl jsem to samé na motorce, dělalo mi to v 60 a 120 km/h, když jsem pustil řídítka. Vyřešila to výměna přední pneu a vyvážení předního kola. Na kole jsem to ještě nezažil.