Zdravim, mam laicky dotaz. Premyslim o nakupu nove vydlice a zajimalo by me jaky je rozdil ve funkcnosti vzduchove a pruzinove vidlice. a na jaky styl jizdy jsou vhodne. dekuji
Zdravim, mam laicky dotaz. Premyslim o nakupu nove vydlice a zajimalo by me jaky je rozdil ve funkcnosti vzduchove a pruzinove vidlice. a na jaky styl jizdy jsou vhodne. dekuji
vzduchová vidlice bývá lehčí, přesným nahuštěním lze vyladit na váhu jezdce. Má své nevýhody, viděl jsem vidlice, které ucházeli a museli se dofukovat. Vzduch jako pružící medium má jinou charakteristiku než vinutá pružina, a tak je tam nutno dát negativní pružinu. A taky bývaly vzduchové vidlice dražší, ale to už obecně neplatí. Taky záleží na tvé váze, měl jsem RS SID a na svoji váhu jsem musel dávat takový tlak, že byla strašně tvrdá, skoro jako pevná vidle.
A co todle: http://www.bajk.cz/…a/clanek.asp?…
Jinak – funkcnost vzduchu i pruzin zavisi hodne na znacce a cene…(pokud beru novou…ne jetou)…ale to tez nejde brat pausalne, protoze jsou i vyjimky…
No melo by platit, ze pruzinovy vidle sou citlivejsi nez vzduch, ale u tech nejlepsich modelu vzduchovych vidlic snad rozdil ani nebude. Rozhodne to zalezi na vaze, pro vetsi hmotnosti bych doporucoval spis vzduch, ale je to jenom teorie, nikdy sem zadnou vzduchovku nejezdil…
S uspechem pouzivam marcosku DirtJumpera … ma v sobe pruzinu v olejovy lazni a podle potreby si ji muzes dofouknout vzduchem, takze na velky vahy nebo na drsny zachazeni je to vazne super ..
Ma zkusenost s obema: RS Judy SL (2000) a RS SID Race (2003) a na obou aktivne jezdim. Sice to jsou generacne ruzne vidlice, ale asi takto: Pruziny (klasika, konstrukcne jednoduche): zalezi na konstrukci vidle – nejjednodussi a soucasne dobry komfort davaji pruziny v otevrene olejove lazni v kazde noze vidle. Velice citlive od malych nerovnosti, temer linearni charakteristika (priznive pro ruce, horsi na balanc), dobry pocit na vetsine nerovnosti, vyssi hmotnost (diky pruzinam a oleji), zpravidla se da veskera udrzba udelat domo-robo, dobra zivotnost a odolnost, horsi moznosti doladovani parametru (vymenou pruzin a oleje). V mrazech tuhne. Vzduch (soucasny trend, konstrukne hodne slozitejsi): i zde zalezi na konstrukci, vetsinou jsou to ale jednonozky (pruzici vzduch.polstar je v jedne noze, v druhe ruzne regulace a zamykani). Konstrukcne lehci, dobra nastavitelnost parametru (pumpickou), potrebuje vetsi silu na odtrzeni od nuly, vice progresivni charakteristika (pro vyssi rychlosti to moc dobre neni komfort), v mrazu pruzeni mekne, udrzba zpravidla vyzaduje odb.servis, diky jednonohe koncepci pruzeni nizsi zivotnost. Ruzni vyrobci resi pruzici a tlumici charakteristiky komplikovanejsi mechanickou konstrukci (negativni pruziny, vice komor pro vzduch, atd…). U vidle je jeste dulezity material kluzaku a prumer vnitrnich nohou (tuhost), na funkci pak cistota a kvalita tesneni vnejsich nohou. Vzduch si vynutily zavodni pozadavky na nastavovani charakteristiky pruzeni, pro bezne jezdeni je pruzinovka OK, hlavne kvuli jednoduchosti. Vhodnost k jezdeni: najdes vsude vsechno, na XC mozna vic tech vzduchovek (vaha, tvrdost), na sjezdacich asi vic pruzin (priznivejsi charakteristika). Komfortu 80mm pruzin se vyrovna tak 100mm vzduchu.Kdyz chci pohodli, beru zimaka s pruzinovou Judy, kdyz se chci ustvat, pak nove kolo se SIDem, ale na stejnych dirach a korenech musim davat vic bacha (kvuli tvrdnouci charakteristice) Zaverem: pokud jsi stoura, najdi si prodejce, ktery ti pujci vidle na vyzkouseni a pritom ti je sesteluje. Na kazde ujed tak 50–100km po stejne trati a budes znat sve dojmy.
Vsem dekuji