původní téma mi zakladatel zamknul dřív, než jsem stačil něco napsat :) a já to prostě musím napsat :)
původní dotaz zněl, jestli je moudré dávat na epicona 203mm kotouč, brzdy tam měl tektra. Radili mu tam že to není moudrý, že výrobce doporučuje max. 185mm kotouč a že by vidle byla přetěžovaná.
Nad tím se musím trošku pozastavit. Jestli se nepletu, tak maximální tlak na vidlici při brždění je tehdy, pokud se mi začne zvedat zadní kolo. Víc totiž brzdit nemůžu, přeletěl bych, teoreticky tedy na vidlici nemůže působit větší síla ať mám sebevětší kotouč, pouze k této mezní hranici budu potřebovat méně ovládací síly. No a tohle dokážou často i průměrné hydry se 160mm kotoučem, akorát v nižších rychlostech a musí se za to trochu rvát.
Může vlastně nastat horší situace – brzdím naplno v terénu takže vidle ještě dostává rázy od nerovností. I tady ale často brzdím se zadním kolem skoro ve vzduchu.
Jde tedy o to, že maximální brzdá síla se 203mm a 180mm kotoučem je vlastně stejná, je limitovaná přeletěním přes rodla. 203mm kotouč akorát dokáže postavit kolo na přední ve vyšší rychlosti, páč s rychlostí klesá účinnost brzd. Je ale otázka, jak se kolo s jezdcem chodá dynamicky při vyšších rychlostech a jestli opravdu síla potřebná pro postavení na přední je při 50km/h stejná, jako při 15km/h. Trochu tam bude mít vliv aero odpor, který tlačí jezdce dozadu, ale to moc nebude (kdyby to bylo nějak zásadní tak se na kole neudržíme).
Samozřejmě pokud se bude s 203mm kotoučem jezdit častěji na limitu brzdné síly tak to bude vidli zatěžovat více, ale stejného zatížení se dá dosáhnout i s 180mm kotoučem pokud za to budu víc rvát.
Ono i něco napovídají nové limity u rock shoxu pro většinu 32mm vidlic, kde se nově posunul limit ze 185mm kotouče na 203mm kotouče a to při snížení váhy vidlice. A to v dnešní době, kdy jsou brzdy stále silnější.
Pokud ale člověk váží 120kg, tak je jasné že při maximálním brzdění bude vidlici zatěžovat o dost víc, než 80kg člověk.
203mm kotouč tedy pro středně těžké jezdce nepřinese větší maximální možný výkon, ale snažší ovladatelnost, kdy v prudkém sjezdu může ovládat brzdu dlouhodobě bez únavy a lehce jedním prstem, a víc se může soustředit na držení směru. Bude mít ovšem problém, pokud se něčeho lekne a vezme za to pořádně :) a navíc kvalitní brzda se 180mm kotoučem brzdí kolikrát víc, jak nekvalitní brzdy s 203 kotoučem.
Co vy na to?