• Dread

    Zdravim, nedávno sem se zůčastnil výkladu o pájení svařování atd.. Jen tak jako zajímavost přednášející uvedl, jak je pájení v dnešní době používané, mimo jiné, že i rámy na kola jsou pájeny měděnou pájkou.. Trochu mě to zarazilo, tak ňák sem vycházel z toho, že rámy jsou svařovány obloukem…

    Ne že bych proti pájení něco měl, ale připadá mi to z hlediska pevnosti jako dost nevhodné řešení.

    Jak to teda je, používá se ta pájka, nebo vůbec??

    0 0
    • wroum  

      treba ocelovy ramy od sterby sou pajeny stribrnou pajkou a pevnost je pry lepsi nez u svarovaneho duralu.

      0 0
    • Belial  

      Svařované obloukem… tak možná před dvaceti lety. Možná se nějaké speciální rámy pájí. Proč ne.

      0 0
    • náčelník  

      Rámy s pájí do spojek. Že by se pájely natupo, to se mi nezdá, ale zas takový znalec nejsem.

      0 0
      • JMT  

        mam pocit ze natupo sou pajeny sfinxy (jesli ne tak me neukamenujte…)

        0 0
        • náčelník  

          Rámy SFINX jsou zhotoveny z materiálu trubek COLUMBUS a DEDACCIAI. Hlavní rámový trojúhelník a zadní stavba svařeny metodou TIG. Patky, navářky, můstky a vše ostatní letováno stříbrem

          Opsáno z jejich www.

          0 0
          • hydrant  

            mám silniční ocelový FORT svařovaný metodou TIG a zrovna tak se svařujou hliníkový rámy. něco o metodě: http://www.lindetechnoplyn.cz/…nd_mv_licht2

            0 0
            • hydrant  

              ocelový rámy se dřív spojovaly v mufnách ( spojkách ) mosaznou pájkou, protože k tomu je ale třeba vyšší teplota, tak se u lepších používá stříbro – má nižší teplotu tavení, proto není nutno tolik ohřát ocelovou trubku, u které by se pak měnily její vlastnosti a mohla by později snáz prasknout. Co se ale dnes svařuje na tupo ( bez spojek ), tak to je TIGem.

              0 0
              • náčelník  

                Zbývá poslední otázka: svařují se rámy plamenem nebo obloukem? Nebo obojí metodou?

                0 0
                • hydrant  

                  mufny, ocel a mosaz ( stříbro ) – plamen ( kyslík + acetylen )

                  TIG – wolframová netavící se elektroda, el.oblouk, ( ochranný plyn argon )

                  0 0
                  • náčelník  

                    Rámy se určitě nevaří výlučně metodou TIG. Pájení z toho vynech.

                    0 0
                    • Pá-dlista1  

                      Tak „prevazne“ je slovo co by se ti libilo? :)

                      0 0
                      • náčelník  

                        Já jen že hydrant popsal pájení a svařování omezil na TIG.

                        0 0
                        • hydrant  

                          já jen nastiňuju pro ty seshora ty základní a nejpoužívaněj­ší metody

                          tak mě nechytej hned za slovo, můžeš popsat další metody.

                          0 0
                          • hydrant  

                            ocel můžeš sjet taky MIG/MAGem, ale jestli chceš, tak na tebe pošlu našeho svářecího technologa :-)

                            0 0
                            • náčelník  

                              Já nějaké základní povědomí o svařovacích technologiích mám. Jen jsem se ptal, zdali se při svařování rámů používá plamen nebo oblouk. Ty jsi jen vypsal metody svařování el. obloukem v ochranné atmosféře. Navíc Belial výše napsal, že obloukem se svařovalo tak před dvaceti lety :)

                              0 0
                              • hydrant  

                                kyslík + acetylen = plamen

                                TIG, MIG, MAG = oblouk

                                0 0
                                • náčelník  

                                  Už mi zase vysvětluješ technologii :)

                                  0 0
                                  • hydrant  

                                    tak do třetice a naposledy:

                                    PLAMEN SE POUŽÍVÁ PŘI VAŘENÍ OCELOVÝCH RÁMŮ DO MUFEN TAK, ABY DOŠLO KE SPOJENÍ TRUBKY V MUFNĚ MOSAZÍ NEBO STŘÍBREM.

                                    ELEKTRICKÝ OBLOUK SE POUŽÍVÁ PŘI VAŘENÍ NATUPO, TEDY BEZ MUFEN, A TO JAK OCELOVÝCH, TAK HLINÍKOVÝCH RÁMŮ.

                                    Nevím, jak jinak to napsat. Na tvůj dotaz jsem odpověděl už nahoře. Říkáš, že povědomí o svařování máš, tak nerozumím dotazům na úplně základní věci. Protože tyhle debaty a hry se slovy mě děsně vyčerpávají, tak končím a jdu dělat něco pořádnýho. Zdar.

                                    Možná ještě, jestli Ti jde o vaření ocelových trubek kyslíkoacetylenovým plamenem a přídavným drátem, tak to se nepoužívá, dochází k výraznému a dlouhodobému vyhřívání trubek, které Ti pak akorát při jízdě prasknou. Takové působení tepla znamená taky velké deformace. Jednou mi měnili na starým rámu koncovky a když jsem viděl, jak ty trubky ten chlapík rozpálil, neměl jsem z toho vůbec dobrý pocit. No a za rok mi ta koncovka na tom zimákovi praskla 40 km od domova. Ještě, že jsem měl peníze na vlak :-)

                                    Nevím, jak jinak to napsat. Na tvůj dotaz jsem odpověděl už nahoře. Říkáš, že povědomí o svařování máš, tak nerozumím dotazům na úplně základní věci. Protože tyhle debaty a hry se slovy mě děsně vyčerpávají, tak končím a jdu dělat něco pořádnýho. Zdar.

                                    0 0
                                    • hydrant  

                                      á, koukám, že se kopíruju a opakuju :-)

                                      0 0
                                    • náčelník  

                                      Hydrante klid, já tě nechtěl naštvat. Jenomže mícháš pojmy. Ptal jsem se na SVAŘOVÁNÍ rámů plamenem nebo obloukem. Tvoje odpověď: „PLAMEN SE POUŽÍVÁ PŘI VAŘENÍ OCELOVÝCH RÁMŮ DO MUFEN TAK, ABY DOŠLO KE SPOJENÍ TRUBKY V MUFNĚ MOSAZÍ NEBO STŘÍBREM“ je nesprávná, protože toto není svařování, ale PÁJENÍ. V další části tvého příspěvku už odpověď je, takže děkuji :)

                                      0 0
    • Dumbo  

      kedysi mal Benest pajkovanu zadnu stavbu… nebolo to pevne vraj sa to uz zvara…

      neviem i100 niekde som to ale cital :-)

      0 0
    • Tomcat  

      Hele pokud nemenoval konkrétníhcho výrobce tak měl i pravdu.

      Sou rámy svařované, pájené,lepené, viděl sem i odlitej z jednoho kusu!!! Pokud se jedná jen o větší části (zadní stavba) tak i frézování.

      Ohledně pevnosti záleží na konkrétním připadě. Jinak se většinou používá „stříbná pájka“.

      0 0
      • MadMax  

        Naopak, pájení(mosazí, stříbrem) je z hlediska pevnosti nejlepší, by? nejdražší, proto se používá jen u ručně zhotovovaných rámů.Cenovým kompromisem je částečné svařování a částečné pájení.

        0 0
        • Tomcat  

          Ohledně pevnosti záleží na konkrétním připadě. V reálu a né teorie.

          Pokud má někdo kvalitní přípravu, zpracování a výstupní kontrolu výrobního procesu, může být i učebnicivě horší výrobek v reálu být lepší a naopak.

          0 0
        • Tomcat  

          Jinak bacha fůra věcí se nepoužívá, že je lepší ale je dostupnější. Pokud vezmu svařování (plyn i elektro) vs letování&pájení. Bylo pájení hystoricky dostupnější a v počátku levnější proces. Dává to třeba i víc prostoru pro korekci nebo rekonstrukci rámu Pokud dnes je ruční práce dražší, tak to je jinak, mechanické vlastnosti zůstavají ,ale klesá dostupnost a roste cenna. Sám mám starej rám kde je vařenej hladní rám a zbytek je mosazí.

          0 0
      • slayer  

        To frézování je trochu z jinýho soudku ne?

        0 0
    • MadMax  

      Zapomněl jsem napsat, že mám na mysli pájení oceli.Nevím nic o tom, že by to fungovalo u duralu.

      0 0
    • steel is real  

      mam ram od sterby, ocel ritchey wcs, letovano stribrem na tupo akorat zadni patky jsou v mufnach- mam ho novy – dva mesice – zadny muzejni kousek :-); je to osvedcene a pouziva se to – sterba takhle stavel kola pro author cyklokros team a druhe misto dlaska na ms na tomto ramu mluvi samo za sebe…

      0 0
      • enjoy  

        jako vysledky na zavodech kolikrat za kvalitu ramu zrovna moc nemluvi.

        0 0
        • steel is real  

          myslim to tak, ze to ten ram vydrzel :-)), ne pouzivaly ho asi 8 let bez problemu to je slusna reference

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.