pouzivaji se na bezdusove plaste nejake spesl rafky, nebo je muzu dat i na muj Alexrims td17? (nebo jak se jmenuje:)
pouzivaji se na bezdusove plaste nejake spesl rafky, nebo je muzu dat i na muj Alexrims td17? (nebo jak se jmenuje:)
No nasadit na normalni rafek to jde, sundat z nej uz je to horsi, ale aby to tesnilo to botrebujes bezdusovy rafek. No a pokud vim tak to dela jen Mavic.
Diky, to jsem potreboval vedet.
Potrebujes UST rafky (napr. Mavic) nebo existuji sady, kterymi je mozno obyc. rafky na bezdusove plaste predelat. (taky muzes jezdit bezdusove plaste s dusi, tim ovsem ztracejisvuj vyznam)
nejlepsi jsou bezdusaky+duse+samozacelovaci tmel pak urcite nepichnes!
Vyse* se na to! Já se po dvou letech vrátil zpátky k duším.
)) Tak to jsi trotl…) Bezdusaky jsou pohodlnejsi a taky vic vydrzi…
Na pohodli je tady full a co se vydrze tyce … to vubec neni pravda :)
Proc to beres tak dusevne?
ja jen tak informativne. Chystam se porizovat nove plaste, tak me napadlo ,estli nejit do bezdusaku. Mimochodem, muze mi nejaky jejich uzivatel shrnout vyhody bezdusaku? Krome te odolnosti apod. Jako jestli se to projevi i pri jizde. Diky
Hele, už mě to nebaví psát. Zadej si do vyhledávání můj nick. Několikrát jsem se knim vyjadřoval. Po jejich pořízení s Mavic Crossmaxama jsem byl nadšen,..... po dvou letech jsem tam fouknul zase duše…
nikdy bych se k dusakum nevratil a to z jedineho duvodu. Naprosta vetsina defektu na bezdusakach je pomala, takze skoro vzdy dojedu domu a na defekt prijdu az druhy den. Vse ostatni o lepsim odvalovani, vetsim pohodli je asi pravda, ale pridana hodnota je miziva.
Každému, co jeho jest… Já mám dvouletou zkušenost. Bezdušáky jsem tu hájil a vychvaloval. Dnes přiznávám, že jsem naletěl Ano, defekt je to většinou pomalý. Několikrát se mi stalo, že než abych se s tím mordoval na místě, dofukoval jsem průběžně a dojel. Doma mě ale stejně čekal horor s opravou. A při maratonu je to ještě lepší.
Zkrátka:
Mě po 2 letech vyšlo….bezduše NE-E
Mne driv .. ale z zustavam s nima na svem druhem bajku. Ale mam dotaz. Jak se vlastne ta patka poskodi ? Nebot kdyz jsem ty plaste koupil, tak jsem byl neuveritelne nadsen jak hladko jeli (zadne hazeni, ani o 0.1mm). Jenomze ted mi zadni hazi tak, ze je temer na vyhozeni. Nevim proc. Rozezral mi patku tufo tmel ? Nebo jsem prilis seknul plastem, kdyz jsem jel na pomerne dost podhustenem plasti ? Co je tam vlastne poskozene a jak to pripadne zjistit ?
!Nene Nemají moc rádi velkou sílu při nandavání a sundavání (a ta je občas safra potřeba) 2× mi je v Komersie (tehdá) vyměnili (tehdá) Ta patka je pochopitelně mnohem těsnější, aby to celé tak nějak těsnilo! Teď si představ výměnu defektu při maratonu, tep 180, nasranej, nemáš mejdlo (který nazutí pomáhá) …rveš to tam …= patka, možná i bok pláště se poškodí. Několikrát jsem slyšel jak se ty vlákna trhaj. Nemyslím si, že bych byl nějakej nešika. Nutno dodat, že můj záporném vztah k bezduším vychází taky z toho, že jsem si v prvním roce používání ty defekty vyžral jen co je pravda.
Oprava defektu pri zavode trva uplne stejne jako s dusovym plastem. Ano bezdusovy plast se nandava hur nez klasika protoze do zlabku uprostred rafku se nevejdou z pochopitelnych duvodu patky z obou stran plaste najednou. Kdyz ale vkladas dusi treba behem zavodu, tak aspon teda ja si patku shodim jen z jedne strany. Ta pak krasne zapadne do zlabku a jednu stranu vyndas bez naradi. Hodis tam dusi a opet bez problemu nasadis. Me se jeste patku bezdusaku znicit nepovedlo a ani jsem na nasazeni a sejmuti nepotreboval naradi. Mydlo se nepouziva kvuli snadnejsimu nasazovani, ale kvuli tomu aby plast lepe zapad do patek a tesnil. Podle toho co pises se mi ani nechce verit ze jsi je nekdy vozil. Bezdusaky jsou dobry pro zavodniky, protoze se skoro nedaj cvaknout a vetsina defektu je pomalych. Dan za to je ale slozitejsi manipulace a opravy defektu, coz pochopitelne spoustu lidi od bezdusi odrazuje.
Nojo, jsi šikula. Jde taky o to, že přede dvěma lety nebyly bezdušovky tak rozšířený a spoustu zkušeností jsem sbíral postupně. Na tom co píšeš je něco pravdy. Moje zkušenost je taková, jakou jsem napsal. Dal jsem na ráfky stejnou značku pláš?ů, jako jsem vozil bezduše (Hutchinson) a jsem spokojenej. Hlavní je, aby si ten človíček ze začátku diskuze přečetl víc názorů a zkušeností. Mě ta moje vlastní stála docela dost peněz a nervů, abych se po těch dvou letech vrátil zpátky.
Zdar. No já se mohu vyjadrit asi jen k CrossRockům v kombinaci s Pythony, protoze mi vyhovuji a nejezdim jine.. Já hlavne ocenuji pomale defekty a takhle jsem dojel domu uz nekolikrat. Co se tyká sundani plaste – asi tak 1 minuta. Pokud lepim dirku ta ze vnitrni strany smirkem zdrsnim plochu a pokud zavazi zebro tak odsranim i to. Je uvnitr na plasti. Obycejnym lepidlem za 8 kc a jednoduchou zaplatou diru zalepim a je vystarano. Co se tyka nasazovani tak nahodim jednu patku, pak pridam druhou a v momente, kdy se dostanu do stavu, ze uz to moc nejde tak si pomuzu normalni plastovou montpakou a jeto. Na jednom plasti jsem tendle postup pouzil asi tak 7 x a nikdy jsem patku neporusil. A dofoukani taky bez problemu.No a jezdim je asi tak 3 roky.
Tez mam crosrock. Jinak nasazovani a sundavani rukou, i kdyz tak dobre jako dusove Ralphy co vozim to nejde. Jinak na pomale defekty je vinikajici tmel od Specialized. Nezasere vnitrek plaste, resp. lze to v pohode utrit, pokud je potreba.
Ja jsem dostal jenom jeden defekt na bezdusakach. A byl hodne rychly a pak jsem to neuspesne mesic lepil :) A pritom to byla docela malinka dirka. Proste nejsem ten spravnej typ na bezdusaka.
Lepit mi nesly Hutchinsony, ted vozim Schwalbe a lepim beznou zaplatou naprosto bez problemu.
Jj, ja vim. Uz toho bylo napsanyho az..az Dalsi guma bude rozhodne Schwalbe Albert , jenom se musim rozhodnout jestli 2.25, nebo 2.3" (mozna kombinace) (2.1" vozim na maratonskym bajku a osvedcili se moc).
Ja pouzivam uz druhy rok kombinaci Hutchinson a Cane Creek. Nasazovani a sundavani – Chce to trosku cvik a pouziti primerene sily. Ted uz nepouzivam ani mydlo. Nevidim problem. Defekty a opravy – Zatim jsem mel tri defekty. Dva byly velice rychle (do peti sekund na rafku). Vyresil jsem to vlozenim duse, dojel domu, dusi vyndal a díry (3–4mm) zalepil běžným lepením (používám Park Tool). Pro jistotu to dám do svěráku nebo něčho, čím to zatížím. Za cca 15 min vrátím zpět na kolo. Zatím vždy bez dalšího úniku. Jedno píchnutí byl nějakým trnem a s tím jsem jezdil celý týden (lenost) a jen jsem to jednou za dva dny dofoukl. Oprava pak proběhla stejně jak je výše uvedeno. Někomu může vadit dvojitá manipulace s jedním defektem, pokud to tedy nelepí přímo na švihu – pak ale může být problém s nafouknutím bezduše pomocí minipumpy. Běžný únik vzduchu – Asi mám štěstí, ale stačí dofouknout jednou ta 14 dnů (jednu atm). Jízda Sice mám full, tak přínos pro HT neposoudím, ale mám pocit, že díky nižšímu tlaku pneu dobře sedí na kamenech, kořenech a jiných problematických podkladech. Nejpatrnější rozdíl proti běžné pneu vidím na např. na šikmých stezkách, které jsou propleteny kořeny. Asi je to větší přilnavou plochou. Proč jsem si tubeless pořídil? Já si nejdřív pořídil kola (Cane Creek Zonos Team Ti), nejdříve používal běžné pneu s duší, ale běžná duše má jinou patku a tak mi to dost hazelo. Koupil jsem tedy bezduše. Mám taky rád různé vývojové trendy, tak i kvůli té technologii, kterou jsem chtěl vyzkoušet. Myslím, že obě varianty ubutí mají své pro a proti. každý musí posoudit co preferuje. Jo a pláště kupuji za jiné ceny nž je MO :-)
Zrovna minuly tyden ve ctvrtek jsem pomahal klukum na Krivoklatsku nandavat dusi do bezdusove pneu.Kluci pry uz tam hodinu to zkouseli hodit na rafek a bez vysledku.Vypadali dost nestastne .Rezignovane me to predali.Kolem byly zdeformovane montpaky.Byl to muj prvni kontkakt s bezdusovkou a opravou stylem vymena duse. Na rafek jsem to dostal jako jinou pneu.S ohledem na velikost patky.
Znovu se vracím k tomuto threadu: Můj dotaz je následující: Kde se dají sehnat ventilky pro UST? Jsou všechny stejné nebo se např. Shimano liší od Maviku?? Děkuji.
prodává to progress cycle a nebo max cursor, to je ale pro NoTubes, je to ale stejný.
To bude asi totéž. Nikde jsem to totiž přímo v nabídce na netu neviděl, tak jsem trochu vyměkl, jestli je to vůbec k sehnání.
Ještě zkusím polaborovat s úpravou klasického ventilku z rozbité duše – pokud je dostatečně dlouhý a má závit, tak by to snad neměl být problém.
Já jsem je normálně kupoval v servisu. Originál UST, asi za dvě stovky jeden.
Koupit v servisu by neměl býr problém, jsou sice každý trochu jiný,ale pasují. cana cca 250Kč za kus (Mavic). Nejlevnější UST ventilky jsou asi NoTubes za 189Kč od www.maxcursor.cz Jinak pokud chceš originál XTR tak dva se mě tu povalují :-)
Hezká pálka… No tak pokud by ses jich chtěl za každou cenu zbavit, tak se určitě domluvíme!! Já ještě zkusím cvičně upravit klasický ventilek – podle mě stačí jej urvat od duše (takových se mi doma povaluje několik) a nechat si tam zespod navařit nějakou zarážku. Co myslíš??
Né !!! Ty ventylky mají gumový konec musí ráfek zevnitř utěsnit, pokud bude tvrdý asi poškodíš ráfek. A navíc mají větší průměr než normální ventilek od duše.
Nene, mrkni na to: www.shimano-cz.cz/…rts/home.htm
Zespod: zarážka, gumové těsnění, ráfek, gumový kroužek, utahovací matice.
Podle mě by to jít mělo.
Teď jsem si všiml, že se tam musíš proklikat – nejde hodit přímo link na výkres kol XTR.
To jo, ale ten půlkruh s dírou je gumový a ten právě dosedá na ráfek
No jo, ale té gumě se nemá co stát. Tak jsem to myslel. Ventilek můžeš urvat nebo kdo ví co, ale pokud ti ta guma neztyří, tak by to mělo být v pohodě. Pokud prostě originál zničím tak můžu všechno kromě těla ventilku přehodit. Zatím ale jen teoretizuji. Zkusím to a pak dám vědět.
Klidně zkoušej :-) Jen bacha musí to těsnit a používej na utažení ventilku jen ruce a s citem !!! Pokud to moc utahneš může ráfek u ventilku prasknout.
Ok:-)) Zkusím to – nemám co ztratit a hodně lidem to může pomoct – i kdyby se místo nějaké navářky nechala zespod ventilku ta kovová mrcha (která se šrubuje na zajištění klas. ventilku, kterou skoro nikdo nevozi) zakápnutá sekunďákem. Když to vyjde, hodím sem obrázek.
S tím dotahováním mě to naštěstí trklo – uz jen kvůli tomu, že ta jistící matka nemá nic pro montážní klíč a má jen zdrsnění pro lehčí šrubování. Stejně díky za upozornění!!
Jinak pod to matkou je taky těsnění :-)
Ono to podle mě není ani tak těsnění jako spíš proti uvolňování té matice, o které se tu bavíme. Co by to tam těsnilo?? Prostor uvnitř ráfku?? Když ti nedenbože začne unikat vzduch do ráfku, tak ji jistě najde cestu jinudy než kolem utěsněného ventilku:-)) Teda pokud tam kolem ventilku není nějaká spešl komora – to se mi ale nezdá.
přesně tak.ta gumička jistí,aby se matička neuvolnila,čímž bys přišel o vzduch v plášti.když jsem jednou nedotáhl přiměřeně matičku na ventilku,hledal jsem defekt a vzduch ve vaně bublal okolo všech závitů niplů(crossmaxy),jak se dostal mezi"plechy" ráfku:-) ale tím pádem jsem hned viděl,kde je problém,a že prostor uvnitř ráfků těsný není
Nejsou stejný. notubes, mavic i shim sou každej jinej, netvrdim že nepujdou použít všude, ale vypadaj jinak.
Nemáš nějaké odkazy na stránky, kde jsou ty ventilky vyobrazené?? Díky.
A ještě jeden, dotaz protože přece jen se tu už bezdušáky dlouho neobjevily. Jak kdo řeší defekty v „terénu“ Tmel? Náhradní duše?
Mám kola XTR s plášti Rubena Charibdis a dostat patku ven je fakt o nervy. Naopak jak tu někteří psali, že bez kompresoru nemají při foukání šanci, tak to já naopak zvládnu v pohodě pumpou – pláště těsní celkem dobře, i když nejsou patky „zacvaknuté“ v ráfku.
V terénu je největší problém najít díru v plášti :-) pokud ji najdeš a zalepíš, sundání a nasazení jsem vžy zvládl rukou. Od roku 2001 co vozím UST jsou to opravdu desítky výměn. Je problém malou pumpičkou donutit plášť k zacvaknutí a nafoukání dobré na to sou bombičky. Ale já vozím duši, v případě defektu – s UST + tekutina proti defektům je jich opravdu málo, je to nejjednoduší varianta opravy, Na hodně dlouhé cesty vozím dvě rezervní ultralehké duše.
Jak jsem psal – ty Rubeny jsou „tak akorát“ takže pokud to trochu sedí u ventilku, tak to zmáknu pumpou. Já jsem ještě uvažoval o tom, vozit v malé plastové lahvičce s dávkovačem tekuté mýdlo – s tím to sundáš i nasadíš v pohodě. Ta duše není špatný nápad. Jen mám strach, aby si UST plášť s duší „sedl.“ Večer to doma zkusím. Zatím jen řeším všechno teoreticky, protože se na něch kolech projedu až na jaře, ale je dobré vědět, co mě s UST může potkat, takže děkuji za postřehy. Zatím jsem z toho nadšený:-)
Vozit mýdlo je zbytečné, nové pláště jdou hůř nasadit, ale jak je tam jednou dáš a nafoukáš, tak napodruhé to je mnohem lepší. V terénu pomůže trocha vody z bidonu. I když mám v paměti tvou slavnou montáž pláště na silničku.
To sednutí s duší je trochu složitější – ta voda hodně pomůže, ale nelámej si stím hlavu fakt to není problém.
S tou silničkou mi to povídej:-) Zatím ale musím zaklepat: Opravuji v terénu – pohoda – 2 montláky a za pár minut není co řešit. Opravuji doma – drbu se s tím půl hodiny a bez mýdla ani rany. Ono asi jak se plášť nechá chvíli vyfouklý, jako by se trochý „smrskl“ a jde to hůř vyndat i nasadit. Žádné rozumější vysvětlení mě nenapadá. Já mám právě tak 20 ml lahvičku od oleje na šicí stroje, tak mě napadlo, že to nemusí být špatný nápad trochu mýdla sebou vozit.
jj, klasická pumpa úplně stačí. S NoTubes ale musím ke kompresoru, to pak je taky překvapivě rychle hotový. Já jsem v závodě ještě UST nikdy nepíchnul, pokud tam máš tmel tak nebudeš mít ani pomalý defekty, nebo je opravíš aniž bys musel sundávat gumu. Kup si ventilek od MAx Kurzoru, originál UST je z jednoho kusu a nemůžeš skrz něj doplňovat tmel.
Přesně – za jeden a půl sezony s NoTubes – 1× defekt a to bylo letos na jaře a problém byl v tom, že sem nechal kola s tím tmelem přea zimiu v garáži a ten tmel nesnáší velký mráz a přestal fungovat. nebo díra byla velká – bylo to takové skoro 2,5–3 mm říznutí o ostrý šutr
a to by ještě ten tmel zalepil? teda kdyby fungoval
to si myslim že by bylo na hraně, apíš pro delší používání ne. 3mm je hrana a mě takovou díru notubes nezalepil…ale zas sem ho tam moc neměl
No on to zalepil, ale po chvilce to zase proletělo – to se opakovalo 3× pak už nebyl tmel v pneumatice. Kdyby byl ok – asi by to zvládl.
jojo přesně tak, zalepí, ale když třeba sjedeš schody zas se to prorazí…
Asi pul sezony jsem v plastich vozil takovou tesnici kapalinu od Hutchinsonu. Ta sice primo defekty nelepi, ale dokaze vytesnit i pomerne velkou diru v plasti. Takze pak staci dofouknout a plast podlepis zaplatou v klidu doma. To plati pro vetsi defekty, drobnych defektu od trnu si pak ani nevsimnes. Jinak predtim jsem nikdy nemel problem vlozit dusi do plaste. Oprava prakticky trva stejne dlouho jako s normalnim dusovym plastem. Jinak uz jsem v terenu i lepil bezdusaka a kdyz je clovek sikovnaj a plast nema moc vytahanou patku. Jde to nafouknout i minipumpou ;)
A lepí se to klasickými záplatami??
Ja vzdycky lepil klasickou zaplatou. A zadnej problem.
kromě Hutchinson Python UST Light vše ostatní ano. (jeden nový tak 150km s dírou 2mm která nejde zalepit mě tu zavazí)
Ten nejde už zalepit ničím.
slime:) mě zalepil 3mm díru. mi ho pošli dyžtak, dam ho segře na bika:D
pošly mě kontakt na e-mail
ok, jestli je ti na nic, poslal sem ti kontakt.
Micheliny trochu zdrsním a je to v pohodě i s klasickou záplatou.najít díru nikdy nemívám problém(ve vodě),stává se mi ,že když už vzduch částečně chybí,tak když je díra v kontaktu s terénem(asfalt ještě lepší) tak to zasyčí(když je ticho,je to fakt slyšet),polít vodou z bidonu a mám ji. už se ale nepokouším lepit v terénu,ne že by to bylo těžké,ale nenafouknu kolo malou pumpou.ale Michelinům se fakt vytahují patky.takže to řeším duší.jen,jak radili ve Velu,je dobré mít v camelu dřevěný kolíček na prádlo,protože někdy ta matička UST ventilku nejde povolit,nevěřil jsem,dokud se mi to nestalo.jinak jsem po mnoha defektek už tento systém zavrhoval,ale teď to mám zase
docela se divim, že vozíš rubeny, větší závaží se snad už nedělá:) Vozil sem dva roky UST, vcelku spokojenost. Když sem do nich nalil slime, nešlo to píchnout. Měl sem plášt s 9 dírama od kamaráda co to nechtěl. Nemělo cenu to zalepovat, zkusil sem tam nalit slime a pak sem to tak pul roku vozil. Konkretne ten slime zalepí i hodně velký díry. V půlce letošní sezony sem přešel na notubes. Funkce podobná, váha o 0,5kg na pár kol menší, což je sakra hodně znát. Notubes tmel nezalepí v kombinaci s klaickejma pláštěma – RR tak velký díry, ale proti duši je defektů hooodně málo. Teď sem svoji debilitou zničil novej zadní ráfek a plášť v pohodě, dojel sem na tom domu. a to je ten ráfek prdlej a hodně prohle od obrubníku:)
který ráfek – ten nový?
jo:/ málem sem se rozbrečel, moc sem si ho neužil, konkrétně 150km:( Ale rozhodně za to nemůže ten ráfek, jak mi jistě někdo napíše. Byl sem dost na neco zrovna nasr..j a jel sem takovou vec u nas, no nakonec doskocil zadnik kolem na hranu obrubniku pri tlaku < 40 psiku. žádnej ráfek by to nepobral, ještě sem měl takový "štěstí že přímo v místě kde je ventilek…Jinak zkušenosti za těch pár kilometrů jen pozitivní, jezdil sem s tim dost prasácky, sjezdy rychlej než všichni ostatní, mezi šutry…Kola nepovolily ani o mm, boční tuhost nijak zlá, zrychlování užasný. Aspoň že mi je teď zlevnili…tak další bude za 2400 s poštou:)
Tak to mi teda vysvětli – moje Rubeny váží 750g a dokonce i Ritchey, který ve svých katalozích hmotnosti hodně zkresluje, uvádí u svých UST plášťů váhu kolem 650g. Ono to asi s tou úsporou váhy tak hžavé nebude.
750g je hooodně:) moje RR váží 450g, takže je to 600g jen na pláštích. To už při rozjedu poznáš, to mi věř:)
A vážils je nebo to máš jen podle katalogu?? I kdyby, tak UST plášť 450g, to se mi moc nezdá. Máš na ty pláště link?
nejsou to UST pláště, ale normal RR, ale požívám a notubes a jejich ráfky, je to jako UST. Možná skutečná váha je 470g. ona i ta kola sou o hodně moc lehčí než Cmaxy nebo XTR.
Promiň, ale takový gramař nejsem, abych místo UST pláště nasadil klasický bez duše. Ty Rubeny jsem dostal, takže je sjedu a pak uvidím, co dál.
to mi právě přijde jako nejnormálnější gramaření na obvodový hmotnosti je to fakt znát.
Obvodová hmotnost?? Co to s tím má co společného? Celková hmotnost – beru, ale obvodovou hmotnost bych sem asi moc nestrkal.
Bezdušáky nejezdím, ale naprosto s nim souhlasím, že když už gramařit, tak na obvodový hmotnosti je to fakt nejlepší.
0,5kg přímo na obvodu kola (ne celková hmotnost kol při lehčích i nábojích a drátech) je znát proklatě hodně, zvlášť v technickém výjezdu, kdy je třeba zrychlovat na překážky.
Rozdíl 0,5kg na celkový hmotnosti, tam bych řek, že to skoro nemá cenu.
je to přesně naopak než píšeš. Právě obvodovou hmotnost bych sem stkal a na tu celkovou se vykašlal. Kolo o 0,5kg lehčí skoro nepoznáš, ale pokud to bude jak píše Mlok 0,5kg obvodové hmotnosti, a to ještě tam, kde je hybnost největší – největší poloměr otáčení, poznáš to okamžitě.
OK. Něco na tom bude…
Si to někdy zkus na stejném kole a těsně po sobě. Já to nedbrovolně kdysi dělal. Dříve jsem na kolo neměl skoro žádný prachy, takže jsem jezdil mejlevnější shit pláště za 150 Kč jeden, který měl téměř kilo (asi 950g). Pak jsem konečně měl nějaký peníze na dobrý pláště (cca 550g) a jel jsem na tom těsně po sobě. Proklatej rozdíl (je pravda, že už to byl rozdíl na obou kolech skoro kilo).
Vím, jaký je rozdíl v jízdních vlastnostech kola, když vyměním těžší pláště za lehčí. Spíš bych to ale přece jen minimálně z části přisoudil menší hmotnosti kola. Minimálně bych neuvažoval přední kolo, které se jen veze.
Přední úplně stejné jako zadní, tu hmotnost musíš roztočit stejně jako na zadním. A pokud chceš porovnat oproti celé hmotnosti kola, tak tam můžeš jednou vzít flašku s pitím a jednou ne a máš ten stejně rozdíl jinde. Ta flaška se taky pozná ve chvílích, kdy v technických pasážíš musíš hodně pracovat s těžištěm a třeba kolo zvedat do vzduchu, ale jinak ani ne (v ostatních případech je to stejné jako jakákoliv hmotnost a já nějak extrémně nepoznám ani když vypiju celý camel – 3l).
Já se nechci hádat, jen jsem se nad tím zamýšlel z čistě fyzikálního hlediska. Fyzika mi na gymplu moc nešla, tak raději mlčím:-(( Já to spíš beru obecně tak, že tělo je zvyklé tahat sebou svoji váhu a všechno navíc prostě poznáš – běž si zaběhat jen tak a pak si dej na záda pětikilový batoh. A s kolem je to v podstatě stejné. Je fakt rozdíl, jestli taháš devítikilové nebo 13ti kilové kolo. O skákání se ani nebavím.
Porad lepsi 5kg na zadech. Nez mit 2.5kg u kotniku na kazde noze ;)
A nebo 10 piv v sobě, že?? :-)
Taky se nehádáme, normálně dikutujeme, takže v pohodě.
Já to testuju pravidlně. Camel vozím pořád a na celodenní vždy plný – 3l, takže vim, jak se mi jede na začátku a na konci. Rozdíl tam je, ale není to tak kritický, podle mě výrazně menší než 800g na obvodu kola.
Při běhu je rozdíl s baťohem nesrovnatelně větší, to je jiný typ pohybu a musíš ten batoh neustále zvedat nahoru dolu, jak běžíš.
U hmotnosti na obvodě kola je ten problém, že na zrychlení potřebuješ stejnou energii jako u stejné hmotnosti jinde + navíc energii na roztočení té hmotnosti kruhové dráze, která roste kvadraticky s velikostí poloměru a proto ten extrémní rozdíl.
Rozumím – viz setrvačník. Jen mě zmátlo to, že na dráze se prý naopak používají těžké ráfky – sice se hůř roztočí, ale jak se tak stane, nic je nezataví. Je nasné, že na biku spíš oceníš jiné parametry. Ne?
Na dráze je to pouze pro disciplíny jako hodinovka (co třeba si vzal Sosenka na světový rekord jedno kolo hodně těžké), kde trvale jedou rovnoměrnou rychlostí. Nepotřebují tu energii navíc na neustále zrychlování jako v terénu (tam měníš rychlost pořád) a setrvačnost jim pak pomáhá držet to stále tempo.
Na časovku – kde jedeš konstantní rychlostí, se taky používají těžší kola, které slouží jako setrvačník. naopak na horské etapy dávají všichni co nejlehčí kola.
těžší kola sou dobrý jako setrvačník- viz spinner, čím těžší, tím plynulejší šlapání, v podstatě ti to pomáhá dobře šlapat a když se to rozjede, jede to. To ale oceníš při jízdě konstantní rychlostí po rovině. Protože musíš vynaložit víc energie abys taková těžší kola roztočil. Takže když jedeš třeba xc nebo maraton, musíš je roztáčet neustále, proto je pak hodně znát že sou kola lehký, jde snáz zrychlit a třeba zachytit nástup.
A u lemry jako já nejsou třeba ani žádné zachycování nástupů na závodech. Stačí prudký trošku technický výjezdy, který jedu na pokraji sil (a prudký jsou takový všechny pro mě), tak jedu celý výjezd, co nejpomaleji (jinak nemám šanci ho vyjet a zdechnu), ale místy musim zrychlovat na kořen, kámen, … Takže váha kol je u mě přímo úměrná tomu, jak daleko v takovém výjezdu vyjedu.
:) jo v těch výjezdech je to hodně znát, přesně jak popisuješ, občas je třeba trochu zrychlit a přehoupnout se
a proč se teda v časovce používá disk? ten má lepší (menší) moment setrvačnost než klasický kolo s ráfkem. AErodinamika? Kromě bočního větru?
moment setrvačnosti bude podobnej, disky nejsou lehší, ale zas je hmotnost rovnoměrnšji rozložena, ale jde hlavně o aerodynamiku.
Při konstatní rychlosti bude jedno, kde ta hmotnost je, ale při zrychlování je to zásadní rozdíl (a v terénu zrychluju neustále).
jenom na doplneni kevlarovej RR 2.1 vazi podle schwalbe 470g, podle vazeni na Bikestore 495g (zajimavy je, ze kevlar 2.25 ma podle katalogu mit 545g a na bikestore uvadi, ze navazili 502g:-) takze taky docela dobrej rozptyl, nejen Rubena…
nevim podle me maj prumerne tech 470 ± 10g, víc sem neviděl…
na druhou stranu nevim proc by si na bikestore vymysleli, zvlast kdyz u 2.25 navazili min nez uz 2.1. Mozna jich nevazili vic (pokud jich vic vazi a jsou ruzne hmotnosti, uvadeji rozsah).
maj blbou vahu? kamos ma v servisu dvě a ta jedna je hodně optimistická, hlavně u nízkejch vah. ± 200g neni problem
tak teda treba s kychynskou digitalni vahou co vazi ± 200g bych varit nechtel:o) jinak zvazil jsem 2.1 kevl. RR, mirne jety a navazil 486g, nejaka chyba vahy tam byt muze, ale tem 495g u novyho bych klidne veril.
Mel jsem RR 2.25, jeden mel 504 a druhej 508 g :o) Pokud chce nekdo vazne gramarit, vzpomnel jsem si na clanek o gramovych silencich. Kola meli poskladany z tech nejlehcich komponentu a i ty jednotlivy komponenty skladali z nekolika nejlehcich kusu, co nasli v obchode- stylem: tenhle SID ma nejlehci korunku, tenhle zase vnitrni nohy a tak, treba jenom ta vidlice byla slozena z asi 5 SIDu :o)
sorac ale myslim ze 450g vazej normalni RR a ne UST
Však on uvídí, že je normální – můj má 455g.
já vozim normal RR bez duše:)
kdyz uz jsme u tohodle tematu,rad bych se zeptal bezdusovejch lidi,zda nezkouseli vozit UST rafky (ja konkretne uvazuju o CMax XL) a klasicky plaste s dusi?
Jo asi 3-měsíce sem musel používat duši, než sem se koupil nový ráfek( byl vevnitř prasklý a jako UST nepoužitelný ucházel vzduch) A pak několikrát při defektu :-)
Jen to chce trochu pohlídat při nasazování aby správně zaskočil a neházel, jinak je to úplně sejné jak normální ráfek.
Stejně jako Kubad. Vozím duše a pláště na silničce na bezdučových ráfcích a nevidím problém.
Vozim 2 sezony na XLkach plaste s dusi. Bez problemu.
taky v pohodě, jen byl trochu problém se zaskočením patky do ráfku, bylo lepší to namydlit. V závodě to pak byl trochu problém, plášť házel. CrossMAX SL + Schwlabe RR
Normalne se to takhle vozi. Jen do rafku nedavej zadnou pasku. Jinak budes mit s nasazovanim plaste velke problemy ;)
no a jak se s tim srovna duse? nebodnes ji? nevim jak vypada vnitrek bezdusaku…
Bezdušák je prostě vevnitř hladký a jediná díra je tam pro ventilek – žádné nerovnosti nebo otvory pro protáhnutí niple. Proto tu pásku nepotřebuješ.
aha,tak to je v poho…
Diry pro niple tam nejsou, takze nemej strach.
tak to je super,kdyz tam nedam pasku,tak jeste usetrim vahu:)))
Ticho! Všechny vás zabiju!