Dneska sem vyndal přední kolo z vidlice, za chvíli ho tam dal nazpět, utáhl rychloupínák, ale i když byl upínák utaženej, tak mi kolo lítá ve vidlici sem a tam (tak 3mm). Vůbec nevím čím to může bejt, poradíte? Je to náboj Shimano 526CL.
Dneska sem vyndal přední kolo z vidlice, za chvíli ho tam dal nazpět, utáhl rychloupínák, ale i když byl upínák utaženej, tak mi kolo lítá ve vidlici sem a tam (tak 3mm). Vůbec nevím čím to může bejt, poradíte? Je to náboj Shimano 526CL.
Nepovolila se ti matice na konusu?
Vypadá to, že máš povolenou osu. Nehrabal ses v tom?? Vytáhni kolo z vidlice a zkus, jestli jsou ty matice po stranách náboje dobře utažené. Pokud ne, je potřeba to dotáhnout s citem tak, aby na jednu stranu kolo nemělo vůli a zároveň aby se otáčelo co nejplynuleji. S povoleným nábojem nejezdi, nebo za chvíli. zničíš kónusy
Nehrabal, na náboj sem ani nešáh, proto je mi to divný. Ty matice zkusím. Ale trochu se toho bojim, pamatuju se, že kdysi sem to utáh tak, že se to kolo skoro netočilo :)
To je právě ono. Musíš najít tu správnou hranici. Já bych měl taky co nejdřív svoje náboje rozhodit a promazat, ale mám strach, abych je vrátil do původního stavu.
Má někdo nějaký typ, jak rozhodit Šimaňácký náboj a na co si dát při rozborce pozor??
Nic na tom neni, jen si spocitej kolik kulicek tam je a stejnej pocet tam vrat. A taky rozdelavej naboj jen na jedne strane ;) Pri dotahovani se je nekdy problem najit kompromis mezi tim aby tam nebyla vule, a zaroven se to lehce tocilo. Kdyz uz se to nedari seridit aby to chodilo naprosto hladce bez vule, tak to tam radeji nech trochu vuli. On to stejne rychloupinak dotahne.
Díky za info.
a čístíte ty náboje vevnitř uplně třeba hadrem a dáváte tam novou vazelínu a jakou? nebo jenom vytáhnete osu a doplníte vazelínu? a jak často čistíte? mam deore 525 od začatku roku, stačí to vyčistit po až přes zimu?
Mám Deore 555, najeto 5 000 a ještě jsem na ně nešáhl. Teď mě začalo žrát svědomí, tak se na to ptám. Mrkni pod prachovku, jak jsou na tom. Já jsem se díval nedávno, a vazelína vypadala celkem zdravě. Asi by ale neškodilo to občas rozdělat a vyčistit. Pořád se mi do toho ale nechce, když to chodí dobře a vůli to nemá žádnou.
já měl vůli na zadnim kole po drtiči, tak sem to akorát dotáh
Je to otázka jak často jezdíš v blátě – a nejvíc se podepisuje wapka.Pokud je chod v pohodě vazelína je a vypadá zdravě-tak je tvůj přístup v pohodě.
Tak tos mě uklidnil. Když tady čtu jak někdo zničí náboj Deore po 500 km a já pořád nepozoruji stopy opotřebení, vrtá mi hlavou, kde je chyba.
akorát mám ohlou osu rychloupínáku v místě kde se našroubovává ta matka, nevíte čím to je? myslím si že to je tím že moc dotahuju rychloupínák. co vy na to?
To se mi nezdá, protože podle mě napnutí rychloupínáku osu natahuje a neohýbá. Nedostalo to spíš nějakou ránu?? Každopádně bych to být tebou rychle vyměnil a neriskoval, že ti ta osa za jízdy praskne a vypadne ti kolo. Tak drahé zase ty rychloupínáky nejsou.
Rychloupinak se moc utahovat nema. Mohl si to ohnoutt kdyz jsi treba nesikovne vyndal kolo.
některý rychoupínáky se při normálním utažení mohou povolovat. Například aby se nepovolil upínák u přední náby specialized tak musí být dotaženej dvakrát větší silou než upínáky od SH.
silacke reci :) po 500 km opravdu asi tezko, to by musel byt evidentne „spatnej“ kus, ale nevydrzi vse a treba ja bych si ho uz nekoupil – neni problem ho odrovnat, zalezi na hmotnosti jezdce a stylu jizdy. Vydrzet by mel prumerne 6t
Máš pravdu. Záleží na hodně faktorech. Já osobně po těch 5 kkm nevidím rozdíl. Vážím 85 a kolo jezdím bez nějakého omezování. Myslíte, že se vyplatí investovat do opravy náboje (např, nové kónusy nebo ořech) nebo koupit nový??
nevím jak ořech ale konusy nesou drahé
Spíš mě jde o to, jestli se neopotřebovává i tělo náboje. Příjdou kuličky do styku i s tělem náboje?? Hleděl jsem na výkres a mám pocit, že ano. Tím pádem nové kónusy moc nepomohou.
v náboji jsou dražky ve kterých ty kuličky kloužou nebo dřou :-) a ty se ničí když to nepromažeš
z doslechu vim ze se orech rozhodne nevyplati, pokud ovsem nemas znameho servismana kteremu by se nejaky valel v dilne … lepsi je koupit novy z vyssi rady :)
NO jo, ale k ceně náboje připočti cenu nového výpletu a vypletení kola… Zatím to neřeším, ale dříve nebo později to přijde. Někdo tu psal, že nový ořech Deore stojí 200.
200 se mi zda hodne na tak specifickou soucastku, nebyl to bazarkus? Pokud si trochu zrucnej tak si kolo vyletes sam …
malo na tak … sorry :)
Opravím si cokoliv, ale do výpletu jsem se ještě nepouštěl a raději to nechávám odborníkům. Naštěstí mám známého, který fakt umí.
Po vysypání ořechu Deore jsem nechtěl rozplétat poměrně nový výplet, takže jsem koupil celý náboj LX a použil z něj vše krom těla – Deore jsem prostě nevyplétal. Takže mám teď LX s tělem Deore, ostatní včetně osičky, ořechu, kuliček, kónusů apod je LX.
Můžeš mi prosím tě poradit, jak sundat tu věc, co drží ořech?? Na výkresu je to díl číslo 16. Ještě jsem se v tom nehrabal a chci si nejdřive sehnat co nejvíc informací. Díky. Rozdělával jsem pouze ořech Dura Ace, ale k tomu ti stačí imbus.
imbusem
Je to tuší 12-ka Imbus.
Myslel jsem si, že když to bude imbus, bude to pěkné hovado. Už aby zavedli i u nižších sad systém, jaký má sada Dura Ace. Tam ti stačí pětka a nemusíš ani vytahovat osu. Pokud chci rozbrat a vyčistit ořech, je to otázka pár minut.
Je to desítka.
Jak píše O.ndra – desítka.
Když jsem mel konusy tak se celkem dobre da poznat jestli je servis treba, nebo ne pouhym otáčením osy. Prostě bud se točí zlehka a tiše, což je v poradku. Nebo pridírá, popř se točí nasucho a to se dá poznat. Vazelínu je vcelku jedno jakou pouzijes. Vetsinou jsou kvalitni a kupovat nejakou drahou nema cenu. Jinak ja jsem na XTcku rozebíral nabu asi az po 20000km s tim ze predni byla naprosto netknutá a v zadní byl bordel na strane orechu. Preventivne bych kontroloval naby jen po vyjizdce v extremnim bahne, nebo se tam muze dostat voda pri castejsím prujezdu brodem (kral sumavy :))
a čistite úplně nebo jenom doplníte vazelínu ??
To máš jak u všeho jiného. Pokud je vazelína naprosto černá, vyměnit komplet. Pokud je jí jen málo – doplnit. Přimlouval bych se ale za kompletní obměnu. Tím nic nepokazíš. Jak píše Daf – je v podstatě jedno, jakou vazelénu použiješ. Já jsem to nikdy moc neřešil a do vidlice cpu nějakou obyčejnou a v pohodě.
Když už to rozebírám, dávám novou. Zas tolik práce navíc to není. Ještě předtím to samozřejmě vyčistím. Vyzelíny vždycky dávám raději víc než míň. Sice z toho pak tece ven, ale líp to pak dokáže vytěsnit vodu.
Ještě jedna pomůcka, která se mi moc osvědčila: Sežeň si injekční stříkačku a jehlu. Vazelínu dej do stříkačky a takhle se s ní dostaneš kamkolív – např. ložiska pedálů nebo hlavovku v pohodě namažeš a stačí ti to jen trochu povolit, aby tam byla malá škvíra.
tak zase přidám odkaz na parktool parktool.com/repair/ – kdybys dělal i něco jinýho parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105 – náboje
teď jsem se díval na přední naboj protože trochu drhnul, a co sem neviděl, rezavá vazelína, které už moc nebylo. jemně podřené kónusy, a to vše po 2000 km. inu čeká mě výměna vazelíny.
Rezavá? A myslíš, že zrezne jen tak sama? Já přemazávám po cca 5000km a vpředu je vždy dost čistá.
když sundám tu gumovou krytku z okraju te osy tak vidím trochu té vyteklé vazelíny a ta je bezbarvá a když sem se podíval dovnitř, tak má rezavou barvu a je jí tam málo
tak teda nevím, ale stejně ji tam musím aspoň doplnit protože mám podřené konusy a je tam té vazelíny viditelně málo
ahoj, rozdelaval jsem orech, taktez jsem si vycistil naboj, ted to davam do hromady a nevim, jak poskladat, aby ty konusy co tlaci na loziska na naboji, byla rovnomerne rozlozena – kdyz to upnu do ramu, tak se nemuzu domluvit s brzdama a upinakem – je to na nejaky figl? nebo kolik mm se nechava volneho mezi konusem a koncem toho stredoveho sroubu, na kterem drzej konusy nebo z ktery strany to vycentrovat? od kotouce? od prehazovacky aby to bylo pekne na stredu. diky
Daf dobře radil, aby se na hřídelce povolovala jenom jedna strana :)) Ppd jsi měl vpravo a vlevo různě dlouhý kónusy, nebo kontramatičky, nebo nějaký podložkový serepetičky, a při sestavování jsi je přehodil.
Nejdůležitější je zachovat míru mezi rámem a kotoučem brzdy, takže bych to poskládal podle toho. Seřídit přehazku je jednoduchý oerace proveditelná až na konec.
no jo a jaka je to mira mezi ramem a kotoucem? bohuzel jsem si rozdelal obe strany, co se tyce maticek a konusu, nejsou prehozene, protoze jsem si hlidal leve a prave, ale nevim ty miry, nebo od ceho se odpichnout:(
fajn. Takteda už stačí jen aby ti závitované konce hřídelky vyčuhovaly z kontramatiček na obou stranách stejně. Dal bych hřídelku do náboje, navlíknul na ni všecko jak bylo, lehce to dotáhnul, a spočítal si kolik závitů vyčuhuje vlevo a kolik vpravo. Když bude rozdíl např. 4 závity, tak vším pootočím o dvě otáčky.
Čau, měl bych dotaz, když budu chtít rozdělat zadní náboj (LX), je potřeba sundávat i kazetu nebo to jde i bez toho?
Zatím jsem do toho nelezl, maximalně náboj dotáhnu když se objeví vůle. Najeto zhruba 6k, tak ho chci zkontrolovat pro klid duše.
jde na druhé straně povolíš kontra matku a vyšroubuješ konus a pak celou osu vytáhneš směrem od kazety…ale je lepší si kazetu sundat, protože to pak můžeš povolit je trošku a stříkačkou tam doplnit vazelínu…bez kazety se také bude líp kontrolovat jestli Ti neutíkají kuličky…