cim je vyhodnejsi 2×10 od 3×10 prevodu ?
cim je vyhodnejsi 2×10 od 3×10 prevodu ?
nemusis tolik radit na klikach. Pokud na to mas nohy, tak proc ne.
pro zacatecniky to myslis nebude jo?
Zas tak hrozny to nebude, ale proste tam nejsou ty nejlehci prevody. Mala pila u 2 talire byva 27z u 3talire 22z.
Není nic jednoduššího než si spočítat o jaké převody ze stávajících bys přišel (bude to 1–2 nejlehčí a třeba k tomu jeden nejtěžší, přesně dle konkrétní kombinace jak u 2×10, tak u toho co teď jezdíš) a pak si to srovnat s tím, jestli je potřebuješ nebo ne.
Nebo taky v některých případech můžeš řadit ještě naopak více.
Typicky v situaci, kdy při trojplacce jezdíš většinu na střední a malou a velkou dáváš minimálně. U dvojplacky najednou můžeš být přesně na rozhraní a řadit pořád sem-tam.
co jsem koukal, zavodni top modeli jsou prevazne 2×10
Výrobci neřeší jestli kolo je závodní nebo nezávodní. Oni řeší to, aby obsadili cenové segmenty, které potřebují a o kterých se domnívají, že jim přinesou zisk. 3×10 nebo 2×10 je závislé na tom, jestli je pro výrobce ekonomicky výhodnější použít komponenty Shimano nebo SRAM.
Závodní top modely pro začíčníky myslím moc nebudou ;-)
Zkoušel jsem 2*p na 29tce a musím říct, že mě to moc neoslovilo. S 3*9 jezdím většinu času velkou a prostřední, s 2*9 jsem měl skoro pořád velkou a hodně řadil na pastorcích, což mi moc nevyhovovalo. Raději shodím velkou na prostřední a dvakrát cvaknu na pastorcích, než o víc jak 3–4 pastorky s 2–9. Zlatá 3*devítka :-)
mě právě přijde, že na 29 to má smysl hlavně proto, že 44/11a12 na 29 je skoro nereálný jezdit. Místo lehkých pak musíš mít natrénováno :)
V převodech problém nebyl, ale spíš mi vadilo, že hazka lítala nahoru dolů, prostě jsem línej tak často řadit :-). Pro mě je univerzálněší klasika 3*9, zvyk je zvyk :-)
Ale na závody věřím, že to je super, soustředíš se jenom na šaltr a na výkon :-)
Většinu času na velkou? Ty musíš mít hodně silný nohy. Pro mě bylo na 29 prostě neproveditelný na rovince roztočit velkou pilu na nějakou rozumnou frekvenci. Dařilo se to až na 4, 5 – tej pastorek od spoda. Převod 44 – 11 jsem nezařadil ani na Královi Šumavy v tom dlouhým sjezdu po silnici.
nikdy, NIKDY se nevzdám nejmenšího převodníku! :) si vzpomínám, jak v 90. letech měl tata horský kolo, kde měl 3×6 převodů a strejda si pořídil kolo, který mělo 3×7 a jakej s tím byl king. A vida, zas se začíná ubírat :)
redukuje se jen pocet prevodu, nikoli jejich rozsah, vzhledem k tomu ze 10kovy kazety maj 36z tak 22z prevodnik uz neni potreba. Idealni (pro me) je 26a39 * 11–36
a co řetěz? nekříží se u 2převodníkových klik moc?
Naopak.
Tak to snad záleží na tom jaké kdo jezdí převody na trojplacce.
Pokud budu jezdit jen omezený rozsah u trojplacky, tak u dvojplacky budu v každém případě křížit více.
U trojplacky velká pila a 3–4 nejmenší pastorky bude vždy menší křížení než to samé pro dvojplacku.
Nejlehčí převody budou v obou případech stejné křížení.
A na střední placku u trojplacky budou střední pastorky stejné jako u dvojplacky na velkou.
Jediný případ, kdy to bude u trojplacky horší je velká pila + horní polovina kazety. A to ne každý používá.
Já jsem třeba při ježdění dvouplacky (chvíli jsem jezdil 22/36/rockring) křížil řetěz o dost více než u trojplacky (s mojím konkrétním používáním převodů).
V každém případě je tohle v podstatě jedno.
Měl jsem to trochu rozvést. Pokud někdo neřeší křížení u trojplacky, tak si u dvojplacky jedině pomůže. Nebo z druhé strany: u dvojplacky není potřeba hlídat tolik křížení. Ale jinak jak píšeš ty.
Pak souhlas.
Převod 26–36 je téměř totéž jako 22–30. Takže kdo používal 34 kazetu, tak ztratí nejlehčí převod.
A to dost lidí neoželí, takže rozhodně nejde obecně tvrdit, že 22z převodník není už potřeba. Jak u koho.
Doporucuju ti si nejdriv spocitat prevod a nez vypustis takovy nesmysl.
Ja stratil nejtezsi prevod a necely dva nejlehci a jezdim 42/28 a 11–36, takze si to prepocitej. :)
Řekl bych, že při tomto uspořádání, (kliky s 2 – plackou), líp využiješ rozsah kazety. Na obě pily můžeš projet celou kazetu. Kdybys dal na 3 – převodníku 42z pilu vs. 36z pastorek, tak to bude asi pěkná vyhýbka. Já osobně jsem vozil 2 – pilu 7 let, ale měl jsem to blbě postavený – na postu velké a prostřední pily… Teď je postavený líp. (prostřední a kašpárek)
Co se nejlehčího převodu týče, tak jsem na 2 – pile začal s 29 – 32, a pak jsem přešel na 29 – 34 a nepřišlo mně, že by to bylo nějak těžký…na ty naše terény. Teď když máš 26 – 36, (nebo 28 – 36), tak není co řešit. A je jedno, jestli jseš začátečník, nebo ne.
Osobně bych se zase vrátil na 2 – pilu, 3 – pila je zbytečná, (můj názor), ale má rodina má na ty prachy vždycky nějaký lepší využití…
Je to kapku chaoticky popsaný, vím, ale spěchám, jdu koupat synka.
ale dekuju :-)
Urcite je lepsi na zacatek sezony 3×10. Jel jsem ted 2×9 a 26 vpredu a 32 vzadu je fakt docela tezky prevod. Proste na to nemam. Jestli nejsi trenovany, tak pockej do leta.
2×10 na 36z kazetě je zcela dostatečných, dvojpřevodník je pohodlnější, nejsem závodník, ale vůbec bych neváhal, už 2×9 na 34z je ok. Mylím, že za rok bude mít 2×10 tady polovina lidí a budou spokojení. Na druhou stranu je to jedno, hlavně neřešit hlouposti a jezdit.
moj nazor je ze 3×10 je krok uplne mimo a ak uvazovat o prechode na 10 speed tak jedine 2×10. celkom by sa mi pacil ten custom sram co montuje spesl na camber ci ako sa to vole s prevodmy 24–38. v porovnani s klasickym 3×9 najlahsi tym padom zostava a ten zhruba jeden najtazsii bych asi ozelel. otazka je jak sa taky velky skok prejavi uz aj opticky to vyzera dsot divne. dobrovolne bych na 3×10 nesiel ani za nic.
Jazdim ten custom sram na spesli(stumpjumper)38/24×11/36 2×10 uz dva mesiace.Chvilku trvalo nez som si na to zvykol,casto mi chybala ta stredna placka 32z zo systemu 3×9.Pretoze ta 38z mi pride skor ako ta velka na prevodoch 3×9.Ale teraz uz je vsetko ok a uz by som sa k 3×9 asi nevratil.Vyuzivam cely rozsah kazety,menej radim v predu(ved ani nie je z coho vyberat).Najlahsie a najtazsie prevody su pre mna dostacujuce.zaujima ma zivotnost retaze,nova-132 teraz-132,5.ale jazdil som aj v extremnych podmienkach,takze nemozem objektivne porvnat…
a to preradenie vpredu z 24 na 38 neni uz moc velky skok?
o kolko to potom treba vzadu dorovnavat?
a zvlada to normalny presmyk ked chcem vuyzivat cely rozsah kazety? (vzadu mas predpokladam desinu 11–36.) mysliym tym ze ci treba presmyk v krajnych polohach nejak dorovnavat aby to neskrtalo.
sice vozím dlouhé roky 44/29 ale je to dost podobné – je to skok a je potřeba dorovnat podle situace o 1–2 pastorky vzadu, ale člověk se to naučí dělat automaticky
Jazdim 38/26 + 11/34 (2×9) (prechod z 44/32/22 + 11/32) a zatial si pochvalujem. Tazke prevody nechybaju, lahke zatial tiez nie, ale este nemam za sebou nejaku vacsiu davku v terene (aspon 80km s 2000+ prevysenim).
Prekvapivo vela veci davam rovno na velkej a malu hadzem az ked je fakt zle.
Preradenie vpredu dorovnavam vacsinou len preradenim o jeden pastorok.
To bych neřekl, že 3×10 je krok mimo – třeba jen výdrž řetězu u 2×10 mně nepřijde moc krok vpřed. Jsem zvyklý dát u SRAM 9kola na řetěz 1500km; ohlasy na 10kolo jsou jen kolem 500km!
Samotnou jízdu srovnávat nemůžu, 2×10 jsem nejel – nicméně jak absence nejlehčího, tak nejtěžšího převodu by mě vadila mnohem víc než potenciální ulehčení řazení.
Minimum lidí využije efektivně celou škálu převodů u 44/32/22 + 11–32, natož aby využili 42–32–24 + 11–36, to je nesmysl. 2×10 je pro většinu lidí plusem, ale musí vědět, co potřebují za převodníky. Pro mě by 45–30 + 11–36 bylo velkým plusem a ten rozdíl v životnosti není až tak propastný, jak píšeš.
Celou škálu převodů nikdo u devítky nevyužívá, to je jasné a a ani není cílem, když se převody značně překrývají.
Ovšem ten celý rozsah převodů, tedy jak nejlehčí 22/32 (a často 22/34) i nejtěžší 44/11 využije lidí dost (v mojem okolí třeba úplně každý – z toho tedy nemůžu dělat obecný závěr, jen že určitě tací existují).
42/32/24 mi přijde úplně uhozené a nechápu k čemu je to dobré takhle ten rozsah zmenšovat. Už jsem krátce zkusil a ten skok 24–32 a 32–42 je už i skoro moc malý.
Ja nejsem zacatecnik, ale spis lama co toho proste nenadupe tolik (cca 1500km rocne) a bez nejlehciho prevodu bych se ani omylem neobesel.
Hálek + Kořen na Zbraslavi bych bez nejlehčího převodu asi nevyjel
No a co ted pouzivas za nejlehci prevod ? Ja 22/32, a to mi prijde hodne podobne jako 26/36. Osobne ale zatim zustanu u 3×9.
26/36 je oproti 9tce s 11/32 kazetou už jen půl převodu ztráta, to už není tak hrozné. Pokud měl 11/34 kazetu, tak je to celý převod.
Otázkou pak je, jestli nechybí zase naopak nejtěžší převod. K 26 převodníku se nedá dát nijak extra velký ten druhý, aby nebyl příliš velký skok.
Tak tak. Ja ty dva nejtezsi prakticky nejezdim – na biku se silnici vyhybam, takze by mne nechybely.
mám ted 11/34
Spis premyslim ze dam dopredu SLX s rockringem tzn 22/36
MlokCZ: mam pocit ze sem nekde cetl zes to jezdil… muzes se pls podelit o zkusenosti ?
Jezdil, nesedělo a dal jsem to po pár stech kilometrech zase pryč a vrátil se k trojplacce. Někomu to ale sedí perfektně, je to individuální.
A mně to nesedělo z více důvodů:
Celé to bude záviset na tom u jakých převodů se nejčastěji pohybuješ. Kdybych jezdil těžší převody, tak by to řazení mezi plackami mohlo naopak ušetřit.
To by bylo v situaci, kdybych na klasice hodně řadil mezi velká a střední, tak pak by se většina věcí dala odjet na 36tku bez řazení na plackách.
Pokud už teď neřadíš úplně málo mezi 22 a 32, tak mezi 22 a 36 budeš řadit mnohem víc.
dik, moc..
Ja bych rek ze 90% odjezdim na stredni pile.
Malou davam automaticky pred velkym stoupanim (nesnasim prehazovat pilu az v kopci) a vyuzivam ji prakticky vlastne jen s 3 max 4 nejvetsimi pastorky.
Prvni co delam kdyz vyjedu nahoru je sup zpatky na stredni pilu..
Velkou pilu nepouziju ani z 1% z celyho jezdeni, presto kdyz sem ji na kole nemel tak mi to desne vadilo ze si cca ve 40km/h uz nemuzu slapnout abych sjezd zrychlil :)
Hmm asi nebudu vymejslet. koupim rockring misto velky pily a budu ho brat jen do alp a bikeparku
Prý není problém s použitím devítkových řetězů, tak pak by tohle mínus padlo.
Taky mě to napadlo. Na desítkové Campě na zimáku vozím obyč. HG-53 řetěz úplně bez problémů. Shimano má sice trochu menší rozteče pastorků, ale šlapat by to mohlo. A bylo by to vyřešeno a teoretici by se mohli jít píchnout :-) No a teď mám na bikové 2×desítce Campu C10 a po mnoha stech kilometrech žádné znatelné opotřebení.
Na převodnících to bude určitě v pohodě. Vnitřní šířka 10tky je stejná jako devítky.
Otázkou je jestli to tak skutečně je i na pastorkách, které mají menší mezery mezi sebou. Určitě to nějak půjde, ale jestli to opravdu chodí perfektně…
Naštěstí tohle nemusím řešit, v klidu zůstává u 22/32/44 + 11/34 kazeta + Sram.
a nebude to spíš nevýhoda když si vezmu tak shimano má teď směrovej řetěz za účelem (nejspíš lepšího řazení) a o tohle by ses připravil ne ?
Už tady někdo psal, že s tím směrovým řetězem to nijak znatelně lépe nefunguje. Takže tím by o nic moc zřejmě nepřišel.
k nové desítce jsem se zatím nedostal ale rozhodně než bych zkoušel nějak to bastlit tak jako první bych testnul originál jak řadí a co vydrží a pak další alternativy přeci jen zde na fóru se napíše spousta věcí…
Já už jsem originál testnul. Vzadu skutečně nejde nic poznat, zda je směrový nebo ne. Malý rozdíl (možná je to jen pocit) jsem zaregistroval na převodnících, které nemají náběhy. Tam směrový řetěz chodil velmi ochotně, subjektivně lépe než C10, ale kolik lidí dnes vozí převodníky bez náběhů.
pro švihovou jízdu je 2*10 přínos. Pro těžší technický ježdění nebo kochačku/turistiku to smysl nemá.
kdo na to má nohy, ten to ocení. V klíčových momentech totiž odpadá řazení mezi pilama, což je v plným záběru okamžik, kdy se musí ubrat síla a dochází ke ztrátě. Tento fakt mimo závody je ovšem k ničemu :)
dekuju za nazor :)
Jezdim to tak uz skoro 3 roky, dokonce 2*9 a nic mi nechybi. Je pravda ze na rovine nemam nejtezsi prevody na stihani ostatnich, ale nejak vylozene moc me to nelimituje. Stejne s chrtama nerad jezdim :-)
Mam tam 22–32 a vzadu 11–32.
Mám to stejně, jen místo přední 22 mám 44 :-)
inak to fakt nechapem jak mozes v poriadnom terene jazdit va 44–32 a 11–32. sa mi to zda dost drsne aj na jazda tvojho kalibru, alebo som len extra slaby…
Jsi asi extra slabý. Většinu jezditelných terénních stezek v Beskydech a Javorníkách dám aji na singlespeedu 34/21. Jen je trochu třeba pocvičit jízdu ze sedla při pomalých otáčkách :-)
jezditelne terenne stezky v beskydoch na 34/21? hod nejaku fotku co je to „jezditelna terenna stezka“. aby bolo jasne ja viem ze som slaby v zmysle nevyjazdeny a navyse dost tazky aj ked nie zrovna tlsty, bike som mal vzdy len ako doplnok ale co sa tyka hrubych „statickych“ silovych parametroch dovolil bych si tvrdit ze z b-f userov na mna len tak niekto nema. ale terenne cesty v beskydoch na 34/21 bych asi ani nepretocil kluky.
taky mě napadá v Beskydech několik stoupání přes 20% v delším úseku, kde jsem měl co dělat na kašpara :)
RT může.
Na 24H například jezdí standartně o pilu víc než já a to já jezdím 4ku a on solo :)
Jenže on má v nohách lodní motor – malé otáčky ale zato silný a jede furt :-D
A tím spíš nemůžu pobrat ten jeho trojpřevodník na silničce:)
zkusenosti?
a co povíte na 2×8?
Na 2×8 říkám, že je to 16.
že budeš mít pěkný skoky v převodech oproti 3×10
pche :-) 1×1 je to opravdové
v provedení 53/42 a 11–19 by to na rovinatější etapy i šlo :)
Přesně toto jsem vozil na časovkách, na jenom kole takto poskládanou kazetu furt ještě mám. I ty pily :-)