Ahoj,muzete mi nekdo prozradit, kolika zube se davaji prevodniky na XC, kdyz bych chtel mit jen dva ?
Ahoj,muzete mi nekdo prozradit, kolika zube se davaji prevodniky na XC, kdyz bych chtel mit jen dva ?
zvykne byt 42–29 alebo 44–33 ak nie si silovy typ (alebo velmi dobry frekvencny :) tak ten lahky prevod moze chybat.
asi taky 11–34 kazetu.
Nemate nekdo zvazeny jestli nevyjde lehceji kombinace 3×9 s kazetou 11–28? Ale asi ne,navic u 2×9 odpadaji problemy s razenim na prevodnicich. Kamos to jezdi, zkousel jsem,da se vyjet to stejne jako s mou kombinaci 22z vpredu 28z vzadu. Pokud nedas kratsi osu, bude se vic krizit retez.Skoda ze to jde jen na Micro Drive (mam 4packu) :((
A nevyjde vahove nastejno pouzit trojtac s nejakou silnicni kazetou? Vyhoda – plynulejsi prechody mezi prevody Nevyhoda – nekomu muze vadit, ze vetsina silnicnich kazet miva nejmensi 12z.
Tak si dej 8kolovou kazetu, treba rozdil mezi SRAM59 a SRAM58 je asi 40g. A porad je rozpeti 11–32
hrubsi odstupnovani na 8 11–32 nez na 9 bych nebral… Uz radeji 12–34 v 9
A nemas link na stupnovani 8 kolove kazety 11–32 ? Hledal jsem to minule a i kdyz jsem to jednou videl, nemuzu to najit :( Jestli je jenom jeden prevod vynechan dolu, tak to snad je v pohode, ne ?
Mam tu jednoho Sun Race 8SPD – za par stovek…vozim to na druhym bajku misto Sram 5.0 (je to proste levnejsi a vydrzi mi to vic…a navic je tuzsi…)…a ma stupnovani: 11–13–15–18–21–24–28–32 – kdyby byl zajem, muzu poskytnout foto, kvuli tvarovani… :)
Se mi zda na prvni pohled,ze rozdil je jenom, ze chybi 12kovy pastorek, nebo je to jinak ?
Nezda…minulej rok tu byly uplne stejny – akorat mely misto 11 zubu 12 :)
Jasne, jak to tak srovnavam s 9koleckem 11–12–14–16–18–21–24–28–32, tak to 9kolecko mi v podstate je k nicemu. Tudiz .. hor se sehnat LX nebo XT razeni na 8kolecko a dam dole tak 40gramu, a predpokladam vyssi zivotnost retezu .. jak to tady psalo par lidi .. dvounasobek ?
Myslim si, ze udaj „dvojnasobek“ je prehnany – pocitam tak 1,5 nasobek :)
Staci i to , kdyz vemu, ze 8 retez je levnejsi, tak naklady budou 2× nizsi, plus kazeta je tez o polovinu levnejsi.
Po mich zkusenostech muzu rict ze vydrzi uplne stejne a to jak retez tak kazeta.
1,475711 nasobek :) Ale muzu (zatim) porovnavat jen 7 a 9. Pro pristi rok uz muzu nasadit xt8 a overim to i s 8.
2 prevodniky na XC spise na zavodni ucely: 46/29 ci 44/29
46–29 nejde! aspon mi to tvrdil Doktor z programcycle nebere to presmykac… stejne je rozdil tak vysokej ze se musi hodne prerazovat… ja mam 44–29, kazetu 9× 11–32 nemam problem. Jinak 3×8 bude asi lehci nez 2×9 specialne pokud budes mit malej prevodnik z duralu
Já teď vozím kliky Sugino s pětipackou s kombinací 44–30–22 a kazetu 12–34. Na prostřední tác jedu dokud to jde a když je nejhůř, hodím to na kašpara. Jako nový převodníky mám nachystaný 44–29–22.
určitě si pořid kazetu začínající 11z, to teprve poznáš co je to rychlost… mezi 44/12 a 44/11 je velkej rozdíl
To jistě jo, ale já si namíchal kazetu a la XT 12–34 a vyhovuje mi hlavně to, že má skok o 3 zuby dál než standartní 11–34. Já vozím: 12–14–16–18–20–23–26–30–34. Klasika: 11–12–14–16–18–21–24–28–34. Snad jsem to nepoplet :o)
když jsi na to zvyklý, tak je to v pohodě. Já si třeba 12–14–16 nedokážu na začátku kazety představit a už vůbec ne s klikama se dvěma převodníky.
12–34 sem chtel kupovat, presne jak rikas – skok o 3 zuby ma dale… Ale na novem XT uz neni.
Tak si jí namíchej sám, tady v Hradci a Pardubkách se daj sehnat pastorky Shimano jednotlivě, nevýhoda je, že to někdy nesesedne dobře a pak to na jednom skoku blbě řadí. A je to kus železa, žádnej pavouk na odlehčení. Výhodou je, že pak už jen občas vyměníš ojetej pastorek, to bys s pavoukem nemohl.
Poskladanim kazty z jednotlivych pastorku sice clovek usetri na cene, ale zato ma kus poctivyho zeleza na orechu. Pro honice gramu to nebude.
Máš to dobre na klasike, akurát nie je 34 ale 32.
Dva prevodniky? Hm taky jsem o tom premyslel, ale moje chaba kondice me z toho vylecila. Jinak jsem chtel koupit tohle http://eshop.bikezone.cz/index.php?…
Dalsi variantou muze byt http://www.kastar.cz/…le%20two.jpg
Mam od nove sezony kliky Ritchey s petipackou a prevodniky 44/29 a nemuzu si to vynachvalit. Asi je to silnicarskyma genama :)) Zatim se mi nestalo, ze by se mi nedostavalo lehciho prevodu. Uvidime na delsim maratonu, co se mnou udela unava
Jen počkej … na Sudetech! :o)
Taky sem o 2×9 premyslel, ale nenasel sem pozitivum.. a navic na zavodech nebo pri delsi vyjizdce v prudsim kopci poznas to peklo, protoze je lepsi jet (i kdyz pomalu) nez jit do kopce pesky a dostat pak krece do lytek.. :-)))
IMHO je to o prirozenosti kazdyho bikera. Mne kombinace 2×9 zatim dostatecne vyhovuje, asi jesm spis silovy typ. Problemy jsem zatim nemel, uvidim na Krali nebo Sudetech, jak pise Pekacek (Uz se tesim, jak ti to natru)
Me by to vyhovovalo taky – az do okamziku, nez jsem za bika privesil vozicek s nasim malym – to jsem byl rad, ze mam malou placku :-)
Jestli nebudes mezi prvnima deseti tak mi to asi nenatres ;-))))))
To bylo na Pekacka… kdyz uz me zviklal jet na Krale a dat dlouhou :))
tak jestli budeš na dlouhem Králi v první desitce, nezapomen se pochlubit (jsi elite?) a hlavne si do registracky dopis jmeno, at to muzem kontrolovat :-)
Me teda docela napovedel ten mail :)
vzuuummmmm :)
Jmeno mam i u ICQ, takze se pristi vikend muzete podivat, jak jsem Krale zvladl ;]]
No doufam ze mi ten Kral vyjde, abych se moh pochlubit ;-)))
Výhoda je taky ta, že nemusíš tolik řadit vepředu (to zdržuje) a většinu obstará zdek klidně v plnym zaběru.
Nejcasteji je ta kombinace 44/29z. Myslim ze k zahozeni nebude kazeta 11–34z. Vyuziti bych ale videl jen na kratsi nebo lehci zavody, popr pro velmi vykonne zavodniky. Ja si nedovedu predstavit jak bych jezdil nektere kopce na maratonech. Moc casto malou pilu nepouzivam, ale kdyz uz ji tam hodim, tak ten kopec stoji za to. No a s 29-tkou nevim zvlast kdyz uz neni sil na rozdavani :)
mne dvojprevodnik na MTB pripada spise jako exhibice. Chapu hu jako dobra volba na zavodni XC a pro nektere nadupance, kteri stejne jezdi na biku spis siroke sotoliny a silnicu. U normalniho MTB je v podstate nejmensi placka nutna, clovek ju pouziva malo, ale pouziva…
Presne, to ja bych odstranil spise tu velkou – rad jezdim extremni vyjezdy a velkou placku pouzivam akorat na presuny po silnici nebo ve sjezdech kvuli napnuti retezu.
vzpomenu-li si na moje bikerske zacatky s prevodniky 48/38/28 a sestikoleckem 14–28, povazuju tyhle dvouplacky za uzasny pokrok… :)
A ja mel dokonce 4koleco vepredu. Myslim, ze to bylo 46–38–30–24
Uplynulo 9 let a teď jsou dva převodníky skoro standard, kazeta se posunula o dva zuby a ještě jeden pastorek navíc :-)
Marketingoví odborníci rozhodli, že se bude jezdit dvojplacka a velká kola a my s tím nic nenaděláme :-).
A praktici jako ja porad na veci jako salz, trilogy a sudety vozi trojpilu.
Jo , přesně tyhle 3 podniky jsou dělaný pro 3placku. Ještě jezdíš 29-anthem?
Vozim, ale na kratsi veci jsem poskladal 29 HT.
Zaujímavé aké sa vtedy doporučovali prevody dvojplacky. 44/29z s kazetou 11–34. A dnes 40/27 alebo 38/26z s kazetou 11–36z, alebo dokonca jednoprevodník 36z s kazetou 10–42 ;) Ešte by to chcelo nájsť takto staré vlákno kde sa doporučovala vhodná šírka riaditiek na XC a maratóny :D
V XC se taky dost změnily tratě
Převodovou soustavu je třeba brát komplet celou, nejen její část. Tehdy se nejezdila velká kola.
První 29-tky se začaly vyrábět kolem roku 2000. Ale zřejmě výrobcům chyběly peníze na masivní kampaň…
spíš se tak nějak konzervativně drželi zajetých kolejích. Dneska pochopili, že zásadní změna, každý rok, večetně nekompatibility, přináší rychlé tržby
Ale je třeba to taky lidem natlouct do hlavy, že změnu potřebují, což se jim poslední dobou dost daří. Stačí se jen tady na B-F podívat, kolik lidí bezhlavě mění trojplacku za dvojplacku jen proto, že je to móda. Najednou záhadně procitnou a zjišťují, že jim trojplacka nesedí, i když ji jezdíli bez řečí třeba deset let a honem vytahují peněženku a kupují :-).
Tak kazdymu je snad jasny, ze je jednodussi a rychlejsi prehazovat mezi 2 plackama. Uspora vahy muze byt pro spoustu lidi dalsim silnym lakadlem :) Pokud to nekdo pouze kvuli „modnim trendum“ nedomysli, jeho chyba.
Prosimtě, jakej že byl před deseti lety rozsah kazety?
Rozsah kazety se v podstate nezmenil, uz hloupe sroubovaci 5,6,7 kolecka se v 80. letech vyrabely s rozsahem 13–32, aspon na zapade (na 2 nejvetsich pilach chybel kazdy druhy nebo treti zub kvuli uspore hmotnosti). Ted neresme skoky mezi pastorky.
Horske kola jeste v 90. letech mely prevodniky 48/38/28 a to i vyssi rady Exage Trail, Exage 500 LX, XT apod. Podle me tyto relativne tezsi prevody byly prezitek ze silnic a vyvoj se postupne optimalizoval pro MTB, silove slapani versus kadence.
A jsme u toho… Kombinace 48/38/28 + 13–32 má na obě strany menší rozsah, než „módní“ dvojplacka 42/28 + 11–36. Pohodlnost řazení, křížení řetězu, odstupňování zase na straně dvojplacky.
A o nějakých těžších převodech nemůže být řeč, s dnešní kazetou to odpovídá 40z největšímu převodníku, což už je na 26" pro silovější jezdce (a pro ty, co neumí šlapat) málo.
13–32 bylo pro žiletku. Na MTB se jezdilo 48/38/28 + 11–28…
48/11 – 4,4
42/11 – 3,8
No dobře, rozsahu týhle kombinace zase dneska můžeš s bajkovou kazetou konkurovat třeba silničníma kompaktama 50/34 a zase jsme rozsahem na obě strany líp. Jinak rozsah klik celkem klasickýho krosovýho kola, oni ty „bajky“ v tý době taky celkově odpovídaly spíš dnešním krosům, než bajkům…
Tady nejde polemizovat, nebo spíš to nejde porovnávat, tenkrát byla úplně jiná doba, dnes máš na kazetě koleček, že se to z toho točí hlava.
Jasný, jen říkám, že není důvod to škatulkovat jako módní záležitost, když to má proti jeho příkladu i větší rozsah :).
Dnes to vyřešila kazeta 11–36, kdybych teď skládal nové kolo, tak bych šel taky do dvou pily, stačí mi troj placka s kazetou 11–32, což dvoj bez problémů nahradí.
Trochu sa mýliš. V čase keď sa jazdili prevodníky Shimano 48–38–28 kazeta Shimano s 11 zubami neexistovala. Shimano vtedy robilo najmenší pastorok 12zubov. 11 zubov začiatkom 90rokoch vymyslel Suntour. Ale k tomu sa používala spolu s tzv. Microdrive prevodníkmi 42–32–20z. A to v čase keď Shimano predával 48–38–28 alebo 46–36–24 s kazetou 12–28 alebo 12–32.
Aha, myslel jsem že 11z bylo už se sadou XTR. Dík za upřesnění..
11ku malo ako prvé XTéčko s prevodníkmi 42–32–22z. XTRko bol v tom čase ešte stále rady M910. 11ka na XTR prišla až so sadou M950.
Zvlastni ze mam kazetu XTR CS-M900, ktera ma 11z nejmensi. Treba se pletu, nemam ji ted u sebe, takze si to overit nemuzu, vzdy jsem vsak zil v tom, ze ma 11z.
Potom ju máš po domácky „zbastlenú“. XTR CS-M900 sa vyrábala iba ako 12–28 a 12–32z ;) Až CS-M950 mala 11ku.
Kouknu na to, jak se k ni dostanu.
Zeptám se tě na tvojí zkušenost s pastorkem FRM, musela jsi k pastorku dávat nějakou spešl podložku, nebo vše sedlo s podložkou, která je k pastorku? Z kazety jen vyndáš 11z pastorek a mělo by to fungovat s jakou koliv kazetou?
FRM som jazdila s 9speed kazetami Sram X.0 aj Shimano XTR 11–32z. Nepotrebuješ k nemu žiadnu podložku. K pastorku nebola žiadna podložka. Kazetu namontuješ bez 11z pastorku.
Pro pamětníky, katalog shimano 95 :-), mám ho schovaný na památku.
XTR 46/36/26
XT 42/32/22 – 11–28z
A ještě Dura Ace
Tech 13–32 jsem teda nikdy nepotkal. V pameti mam zaryto, jako nejvetsi pastorek v tech dobach, 28zubu.
Pamatuji se, že měl táta na favoriťácký kliky daný převodníky walter, přes nějaký vysoustružený adaptér, největší pila byla myslím 54z :-), kazetu měl s netypickým složením 12 nebo 13 – 28z. A snad i páčky na rámu měl taky walter.
No rozsah převodů s vícekolečkem 13–32 a převodníky 48–38–28 je stejný jako kazety 10–42 s 36 převodníkem u 1×11. Je tam sice trochu horší odstupňování, ale zbavit se přesmykače, dvou převodníků a jedný páčky řazení je lákavá představa. Nestát XX1 takovej ranec, tak bych to i zkusil.
RaceFace Narrow/Wide převodník a General Lee upgrade kazety ;). Taky to ve mně pořád vrtá…
Ešte vydrž. Chystám vlastný upgrade 10speed XTR kazety s rozsahom 11–40z s oveľa lepším odstupňovaním, presnejším radením a lepšou životnosťou ako Leonardi.
Hm, zní to zajímavě, ale minimálně to odstupňování nevím, jak chceš docílit, pokud zůstane u 10sp :D.
To nevadí. Hlavne, že ja viem :) Ak mi vyrobia 40z pastorok podľa mojich požiadaviek, tak to tu zverejním a nezištne sa podelím o moje know-how :)
Pred deseti lety se uz vyrabelo XT 760, XT kliky se zuby 48z se nedelaji uz tak 20 let.
Je to tak. Už v roce 1992 byly kliky s převodníky 42/32/20, viz: http://www.bike-forum.cz/…l-29278.html
To je celkem fuk, kdy nastoupily 3 placky 42/34/24 nebo jak, fakt, ze v te dobe byl standard 48 nebo 46. Mam nekde doma XT kliky 46/36/26 a pak cela ta rada Exage byla 48/38/28 a kazety byly od zacatku 11-.. o nejrychlejsi prevody se tedy prislo (pokud neuvazuju prehistoricke MTB se sroubovacim koleckem, ale treba tu sadu Exage, DX atd). Naopak dnes mame navic nejlehci prevody, rozmer plastu se sice zvysil na treba 2.35 z tehdejsich std 1.95 (?), ale to zas tolik neudela.
Ja jsem hlavne chtel rict, ze smysl posunuti prevodu celkem chapu. Na MTB se vic smrdla nohama, silnicni je imho spis o silovem jezdeni, myslim ted v kopcich. A ten trend se na zacatku prenesl do MTB. Mozna je to nesmysl, ale ma to neco do sebe.
naozaj sa už kliky XT so 48zubami nerobia 20 rokov? ;)
Tehdy jezdili dvojplacku převážně jen opravdoví dupači a tvrďáci. Dnes ji šmrdlá každý trouba, takže je to jasné :-)
To jo, správní dupači a tvrďáci mají už jen jednoplacky :-)
parad.. sem boss! :-D
2×9: 40–28, 11–32. Docela mi to na 26" sedí.
ha, jsem dupač a tvrdolín. Mam pocit ze nez jsem zacal s 2×9 viz vyse, mel jsem jeste predtim chvili 2×8
Chodil jsem se koukat na fotku tvého migu a říkal jsem si, že jsi nadupanec nejvíc největší :-)
Fotka sady Ritchey 2×9 speed.
Ten nedostižně lehký gripshift Ritchey/Sachs mám ještě doma. Dohromady oba gripy váží 112 gramů.