Zdravím,
Začnu otázkami a níže pak dodávam kontext:
Otázka 1:
Když bych chtěl předělat silniční kolo s Ultegrou z 2×11 na 2×12, tak musím koupit páky, přesmykač, přehazovačku, kazetu a převodníky (stačí bez klik)?
Otázka 2:
Je 2×12 na Ultegře s DURA-ACE kazetou spolehlivý systém?
Mám teď nově kolo s Ultegrou 2×11 s hydraulickými brzdami z roku 2020. Vepředu compact 50×34, vzadu aktuálně 11–28 kazetu, zralou na výměnu (mimochodem docela těžkou, stopětkovou). Před tím jsem měl starší silniční kolo 2×10 na stopětce.
Jezdíme takovou výkonnostní turistiku (výlety na týden dva, nalehko, cca 120–160 km denně). Potřebuju občas lehčí převody, protože se snažím točit rozumné kadence (minimálně 75, ale spíše 85 ot/min) i v kopcích. Doteď jsem si na ty tři-čtyři akce ročně do hor (Alpy, Pyreneje, kde jsou běžně 15–30km kopce s převýšením klidně 15–24%) dával kazetu 11–32, ale stejně jsem ty prudké kopce točil s bídou 50 ot/min.
S novým kolem přichází i další investice spojené s druhým párem kol (mám jedny lehké a jedny trochu odolnější na horší povrchy), s trenažérem doma a u přítelkyně, tak přemýšlím, co by bylo nejlepší.
- V každém případě budu kupovat další tři nebo čtyři kazety.
- Nejsem úplně honič gramů, ale teď jsem se dostal z 9 kg na 7,5 kg a cokoliv na kole udělám, tak chci, aby v nejhorším případě hmotnost zachovalo, nebo lépe snižovalo.
- Hledám řešení, které mi umožní jednoduše měnit převody mezi (řekněme pro mě) standardními (compact a normální kazeta 11–28) a lehkými (ideálně 1:1).
- Na kole mám z nějakého důvodu brzdové páky mimo sady, to se mi úplně esteticky nelíbí.
Varianty, co mě zatím napadly:
- Zvažoval jsem vyměnit kliky za subcompact, ale to znamená poměrně velký servisní zásah s každou výměnou, nastavování přesmykače, délky řetězu. Výhodou by bylo, že bych mohl zůstat na 2×11 a hmotnost by byla +/- stejná.
- Nenašel jsem rozumně lehkou 11s kazetu 11–34, kterou bych měnil. Tohle řešení je samozřejmě nejsnazší, ale nelíbí se mi kvůli hmotnosti, navíc moje přehazovačka je standardně jenom do 30 zubů. Asi by to dala, ale každá výměna by znamenala seřizování, tomu se snažím vyhnout.
- Jen tak náhodou jsem koukal, že existuje 12s kazeta DURA-ACE 11–34. Není úplně levná, ale má skvělou hmotnost a můžu jí měnit za 11–28, bez dalších servisních úkonů (nastavování přehazovačky ani délky řetězu).
- Jel jsem na nějakém horském kole 1×12 a furt to někde trochu rachtalo, přitom to nešlo seřídit. Je to na aktuální Ultegře v pohodě a jednalo se jenom chybu kusu nebo to je vlastnost?
Díky