tak sem za posledni dobu vystridal nekolik vidlic a z nekterych se pri brzdeni ozyvalo takovy divny praskani. tak se chci zeptat jak to resit? nebo neresit? co to je?
ozyvalo se z: Manitou MARS (02), marz. MX comp (03), Judy SL (01 myslim)
tak sem za posledni dobu vystridal nekolik vidlic a z nekterych se pri brzdeni ozyvalo takovy divny praskani. tak se chci zeptat jak to resit? nebo neresit? co to je?
ozyvalo se z: Manitou MARS (02), marz. MX comp (03), Judy SL (01 myslim)
jestli nebyl uvolněn krček v korunce.U mé staré vidle mi to taky dělalo, tak jsem koupil novou a tam to nedělá
Jo ještě zkontroluj jestli máš dotažené hlav složení.To by mohla být také příšina.Nebo pokud máš v breake tak by mohly bít na těch čech volnější.
hlava je ok, v brzdach to taky neni. zkousel sem tu vidli upnot za krk do sveraku a kdyz vemu za nohy (jako pri brzdeni) tak v tom praska, krkem to taky neni. sem si temer jist ze to dela to jak sou nalisovany nohy do korunky.
dela vam to taky? jaka vidle? od zacatku nebo zacala pozdeji? co s tim? fakt to nechci poslouchat.
skareb comp 03:-) co s tim?reklamace a vymena vnitrnich nohou i s korunkou.jednou uz jsem to absolvoval,ovsem bez vysledku,jak se pozdeji ukazalo.poslouchat to taky nechci,jeste kdyz se ve sjezdech opiram hodne o predni brzdu.
Jako ze ti to vymenili a znovu to zacalo delat ?
no jiste:-)
Myslíš že je to nebezpečný nebo je to normální?
myslim ze to muze byt nebezpecny,ale moc doufam ze neni.
Takže reklamovat vidli? Nebo to nechat bejt, nevím. Je nová.
jestli ti nevadi cekani tak by ti to meli bez problemu vyreklamovat a treba uz se toho zbavis,treba ne.ale zkusil bych to.
No právě, komu by čekání nevadilo. Myslel jsem, že Marcoky něco vydrží, ale vypadá to, že můj starej dobrej Suntour XC pro E 2002 je lepší. To jako myslím vážně.
je fakt ze u suntouru nevim ze by delala zvuky, vsechny ostatni znacky maji v nabidce modely ktere to delaj, treba ten slavnej tallas to dela po case taky
zivot a prace vidlic jsou provazeny ruznymi zvuky, takze co vyplyva z toho, ze Suntour nevydava zadne zvuky? Odpovim si sam: Ze je to uz zapachajici zdechlina.
treba ze to je udelany jinak, rekneme tak ze to proste nedela i za cenu treba vyssi hmotnosti. jinak to jak sisi odpovedel o necem vypovida…
jo vypovida to o tom ze šuntour stoji za ho***, to samy RST. Jak bs tochtěl udělat jinak? Z konstrukčního hlediska je to všecko stejný, akorát se používaj odlišný technologie a materiály.
pises ze šuntour stoji za hovno stejne jako rst a pak napises ze je to vsechno z konstrukcniho hlediska stejny. (to si trochu odporuje a kdyz k tomu pripocitam ty materialy a technologie, tak si v tech par radcich protimluvis). co bych mel delat jinak? ruzny technologie se nepouzivaj, pouziva se v podstate totez v ruznych modifikacich a ruzni vyrobci tomu davaji ruzne honosne nazvy (to se tu uz resilo). KAZDA vidlice muze fungovat tak jak ma a je jedno jestli to je RST nebo SUNTOUR nebo MACECHA. zalezi na nastaveni. nekde je to relativne ok z vyroby (marc) a nekde se tomu musi pomoct (sun). vsechno de kdyz se chce. kdyz se nechce tak se napise ze to je na hovno…
ježiši, materiál dělá hodně chlape… ale to je škoda mluvit… Zkus si porovnat titan, slitiny hliníku, cromo ocel a karbon, popř. magnezium. Timhle řikaš že maj všechny stejne vlastnosti, všechny maji stejnou hustotu, tlumici schopnosti, všechny maji stejne materialove konstanty (pevnost v tahu, tlaku, smyku…)Technologií jsou myšleny výrobní metody, popř. úprava výchozích materiálů a sme u toho, CNC stroje maj přesnost 0,005 mm, na klasickym stroji tohle nedokážeš(neřikam že na něm někdo velkoseriově vyrábí), ale zase jinak se využívaj nástroje u „renovovanějších“ značek a jinak u těch méně věhlasných (většinou víc „nadoraz“). No a pak sou tu takovy věci jako lidsky faktor – konstrukční chyby apodobně… Nebudu se s tebou hadat, ale jas i neprotimluvim.
v tomto pripade resit material je bezpredmetne, protoze se vetsina vidlic dela z toho sameho. titan se pouziva tak na pevne vidle. z horciku se delaji vetsinou vnejsi nohy a vnitrni nohy jsou duralove s povrchovou upravou nebo ocelove chromovane. krk – ocel nebo dural, korunka dural. suntour je vyroben za pomoci stejne vyspelych technologii stejne jako jakakoliv vidle od „lepsiho“ vyrobce.
ted par otazek na tebe. na co se pouziva u vyroby vidlic CNC freza? Co je klasicky stroj.
co se konstrukce tyka tak ta je naprosto v poradku. lidsky faktor u velkoseriove vyroby taky asi moc nepripada v uvahu. navic porovnas-li pevnost vnejsich nohou suntouru rady XC tak se asi budes divit. jsou pevnejsi a asi o 150 g lehci nez vnejsi nohy od marzocchi (treba MXC). konstrukcni chyby taky nejsou. jenom to nastaveni a stiraky. pak je to jako nuz (horkej) do masla.
…asi by ses divil
Jsou to 30mm nohy ? Nebo 28mm ? Kolik vlastne vazi ? Mam nekde hodnoty doma, se podivam. Btw, neslo by vymenit vnitrni nohy a korunku z te Suntour a narvat do Marzocchi ?
CNC Frezka se pouziva na korunky, urcite se take upravuji odlite magneziove nohy, nejspise se frezuji a vystruzuji diry pro nohy(proto napr. M doporucuje vymenu oleje – piliny(asi se s tim moc neparou)). Klasicky stroj je ten, ktery má lidskou obsluhu a pracovní ukony jsou ovladany clovekem, takze v podstate kazdej kus je original. Ze je konstrukce v poradku, vymysleji to konstrukteri, kteri jsïu porad lidi, takze chyba se stat muze a nemusi. A prave to nastaveni a stiraky je konstrukcni vada, kdyz nato lidi nadavaj, meli by to napravit
treba to napravit nechtej a je to zamer. to cemu ty rikas klasicky stroj se v takhle velke seriove vyrobe asi tezko pouzitelny, spis to budou plne automaty, navic to ze stroj obsluhuje clovek neznamena ze co kus to original. s tou frezkou mas pravdu ale presnost musi byt stejna jako kdekoliv jinde, jinak by to asi do sebe moc nepasovalo.
jo von už se nepoužívá, ale prototypy se většinou dělaj na nástrojařskejch frézkách (speciální s rozsáhlym příslušenstvím), protože se pořád něco upravuje a podobně, takže by se museli patlat s přepisováním programu.
ja myslel ze se bavime o tomtez. vyvoj a vyroba prototypu se urcite dela na jinych strojich nez velkoseriova vyroba. vetsinou to taky dela uplne jina cast firmy nez ta ktera ty veci pak opravdu vyrabi.
no nekdo tu rikal ze SR Suntour dela oem vidle pro Marzocchi, ale proc by se vedome poskodovali? Nebo maj mozna nejaky kontrakty na dodavky velkoseriovy treba do roku 2005 a nic jinyho jim nezbyva…
svetem vladnou penize. trakze je treba pro nekoho vyhodnejsi (vetsi zisk) kdyz bude pro ostatni delat vidle (a tim padem jich samozrejme proda vic nez pod zanckou suntour na kterou vsichni hazej bahno = vic penez). takhle je to vyhodny pro vsechny. vyrobci kol muzou davat na kola levne vidle od suntouru. na drahy kola daj jinou znacku. co na tom ze treba obe vidle sou ze stejny fabriky? je to burt protoze suntouru je jedno co je na ty vidli napsano, zaplaceno dostane tak jako tak. a ostatni vyrobci? maj zisk bez prace. (prece se treba M nebude prodavat za cenu Suntouru). takze ten rozdil mezi vyrobni a prodejni cenou jde M. zaplatis tam ten napis marzocchi. musis si uvedomit ze ne kazda firma ma snahu delat dokonale vyrobky, prioritou je vzdy ZISK.
ono to není jen o tom kde se to vyrábí ale i o tom co se vyrábí ty oem vidle pro marzocchi vznikly ve vývojovém oddělení u Marzocchi a u suntour je jen pro ně vyrábí.A Suntour si samozřejmě nemůže bez příslušných smluv vyrábět kopie marzocchi pod jménem suntour a sám si je prodávat.
o kopiich nepadlo ani slovo. ale ty vidlice se vyrabeji ve stejny fabrice a na stejnych strojich – kvalita vyroby je stejna. suntoury muzou fungovat stejne jako M ale to proste neni zadouci (treba zatim a treba to tak zustane)
jenže je trochu jiný materiál-především vnitřní nohy a plunžery a daný návrh vidlice.
Vnitrni nohy ani ne.
No, ze by prave M. mela nastaveni dobry od vyroby bych moc netvrdil.
spis lepsi nez horsi
Hmm, no nevim. Spatne uvedene hodnoty husteni v manualu, spatne nastaveni hladiny oleje (tak hodne od bricha). Ale nic co by nejak moc vadilo, to je fakt. Asi pneumatiky jeden nedostane nafoukane na svuj oblibeny tlak :-))
ja mel na mysli zasadni veci nez hladinu oleje.
a když už sme u toho tvuj popisek taky o něčem vypovídá…
Mám i MG 91, dosluhuje na třetím kole. Vidle o který jsem psal není podobná těm dnešním přetlumenejm a zadírajícím se Suntourům, má funkční REGULACI tlumení velkýho rozsahu, NEZADÍRÁ se, váží STEJNĚ jako Comp ETA. Krom toho v ní nespraská a po skoro 10000km v ní byla čistá vazelína. Takže zapáchající zdechlina jsi jedině ty, Kováři.
huraaaaaaa, konecne nekdo kdo vi co rika.
To jako fakt nebo si děláš prdel? Ty tuhle 2 roky starou vidli znáš? Kdyby jí ještě dělali tak si jí koupím, ale nový stojej za hovno a tak jsem zvolil Marcoku.
ne ja to opravdu myslim vazne. a ted k tem novejm Suntourum. taky sem si myslel ze stojej za prd a pak sem se dostal k jednomu clovekovi kterej vi co s nima a lidi ho nemaj moc radi a porad se s nim hadaj (hlavne pa-dlista), ukazoval mi nekolik suntouru (porizovaci cena 2000–4000kc – priblizne) a ty chodily tak jak vidle mnoohem drazsi. dovoluju si rict ze se zavrenejma ocima bys po vyskouseni tvrdil ze to byla marcocha. vlastnosti zcela stabilni. pevnost nadprumerna…
Temer kazda vidla chodi slusne, kdyz je nova a nejeta. Si ji kup, pojezdi s tim 2000km po blate, sutrech , vode a pisku a pak poreferuj. Jestli bude porad chodit stejne, tak si zaradim do soupisky dalsi pouzitelnou vidlici.
nova a nejeta vidle chodi hur nez jeta (primerene jeta). jinak samozrejme poreferuju ale ta sun mela najeto fakt hodne a slapala fakt supr
Neni najeto jak najeto. Jinak to lze vyskouseti bez hodne km imho. Jenom to chce pripravit takovou zmesku pisku, vody blata a z bidonu tim ostrikovat nohy treba hodinu pri vyjizdke. Jestli vydrzi. No ale kdyz jsou dobra tesneni, a neni to mazano vazelinou tak by to snad vydrzet melo bez problemu. Pocitam.
Jinak ale kdyz se da ta vidlice spravit tak, aby fungovalo, proc to nedela samotnej vyrobce?.
treba nechce a je pro nej vyhodnejsi delat jinejm vyrobcum vidlice s dohodou ze nebude konkurovat?
Hmm, zajimava myslenka. Kdovi …
Levný Suntoury mají futra z plastu, to fakt nemusím. Už jsem to viděl rozdělaný. Asi myslíš pana Milana 1, že? Pan Milan 1 jistě promine, nečetl jsem všechny jeho články, je to jistě chytrej chlap a šikula, ale mám prostě pocit že si všechno nechává zásadně pro sebe a úpravou Suntourů si dobře vydělává. Pane Milane 1, nelobte se na mě, ale jste docela drahej. To je MŮJ názor.
ani v jednom bode nesdilim tvuj nazor.
Jasně, víš o tom víc, byl jsi u něj, já jen jak na mě zapůsobilo pár článků co jsem četl, víš? Ale ty plastový futra si vymluvit nenechám, pořád ještě věřím tomu co vidím :o) Chceš-li, napiš mi na ICQ.
Moje XC Pro E má kovový pouzdra, MG 91 také. V dobrý víře jsem koupil XC Pro D, že si na zimáku dořeju vidli se stejným komfortem, je to přece stejná řada, že? (2002). Ale nějak se mi nezdálo to provedení a tak jsem to rozebral a hned jí jel vrátit. Jak píšeš, Milane, plast. To jsem neslyšel ale viděl. Taky jsem viděl dost přidřenejch novejch Suntourů po jízdě v mokru, ta moje to nedělá a jsem rád že jí mám. Popravdě přiznávám že tvý testy nečtu. Psal jsem jen SVŮJ názor, to se snad ještě může. Jestli chceš, napiš mi co si o XC Pro E 2002 myslíš ty. Škoda že už je nedělaj. A nezlob se na mě, Milane.
wroum ted mi vysvětli, když se materiály používaj stejný, technologie stejný, jak to že Suntour starej dva roky chodí a ty nový ne??? povidej
On se liší třeba tím, že:
Rok na to už Suntoury stály za houby.
protoze zacaly delat pro jine vyrobce. konkurence?
ano kostrukcni nedokonalost se snahou o minimalni cenu a konkurenceschopnost, nebo spise navnadit na pridanou hodnotu v podobe tlumeni a lockoutu v ine cenove tride
jen abych odpovidal. taky sem se na neco ptal
odpoved mas nahore, mimochodem podivej se prosim i na cas zprav
měl jsem mg 9520–1 rok před tou mg 91 vozil jsem ji dost dlouho.Bohužel měla umělohmotné pouzdra.Ale i tak to docela šlo.darjan má mg 91.Po odstranění vlnovce se zadírá stejně jako ty nové.Jediné co pomohlo bylo dovnitř nalít olej.Oba jsme ji přestavěli na olej-tlumení pružina.Neměli jsme ani problém s ohnutým krčkem jak píše pádlista.ve vidli nepraskalo a neskřípalo.Myslím, že nová řada xc-pro má docela dobré vnější nohy a docela slušnou korunku.Vnitřní nohy bych raději hliníkové, ale i ten kov 32 jde.Ale zato tlumící/pružící mechanismus se mi kvalitní moc nezdá.A kdosi tu psal, že jsou skoro všechny vidle stejné a že je to jen otázka vyladění.Tak to asi ještě nezkoušel nějakou dobrou vidlu.Marzocci marathon nebo rock shox duke, psylo či foxe z té suntour asi nikdy neudělá
Pravdu dis. K tomu krcku: On by asi povolil i krcek renomovanejsich vyrobcu :) (jezdecka chybka:) Snad sloupek DJ 04 by vydrzel.
:) sem akorat ted rozebral moji oblibenou MG-92 a taky sem docela cumel… po 14 mesicich a 10kkm provozu za vsech podminek byla vevnitr akorat cista vezelina a po spine ani stopy… chod stale stejny (srovnatelny s mnoooohem drazsimi vidlemi), torzni tuhost vynikajici… no proste si nemuzu stezovat… :) to ja jenom aby si nekdo memyslel ze vsecho od SR je spatny…
no jo, vsechno od SR neni spatne, neco je i horsi. BTW Staci rict „zdechlina“ a hle kolik se na ni sletne hnyzu.
nedrazdi :o))), doleti nejakej srsen a mas to :o)
vtipná dvojka K+L co? řada MG od SR byly svého času snad nejkvalitnější elastomerky v kategorii zdvihů 80 a 90. Jasně, že dneska je elastomerka už dávno mrtvá, ale nemá cenu tady na ně dštít síru, když je neznáte :-)
:o))), sranda musi byt. Ale nejde o to, ze neco co bylo je dnes mrtve, z toho nebo onoho duvodu. Spis je otazka jestli vubec byl elastomer neco seriozniho. Podle mne ne. To byli imho jenom pokusy o neco. Nechapu, proc nezacali delat normalni vidlice olej-pruzina od zacatku. Misto toho nejake divne elastomery. Vzdyt olej-pruzina maji motorky, tak co ?
Jinak … elastomerovou vidlice ja sice jsem nikdy nevozil, ale dovolim si rict, ze neco malo vim. Kamos ji mel pred dvema lety. Na Horal leta 2002. Pri sjezdu z Kralove Hole, pri asi 7–8 stupnich zatuhla a nepruzila. Cista pevna vidlice. Nevim, jestli tohle dela kazdej elastomer, ale jestli ano, tak bych si s tim moc nepojezdil, ponevaz 1/3 objemu v km co najezdim za rok jezdim prave v takovych teplotach a niz.
Ale jinak to neber tak, ze ja na ne dstim siru, proste jenom jsem napsal jak to tedka vidim ja, Kdyz jsem nemusel elastomer vozit, to se mi kritizuje , co ? :o)
Tallas take ? Hmm , super. No ja predpokladam, ze je to proto, ze proste cokoliv lisovaneho, nebo cryofitovane tim ze se to porad namaha ( a namaha a pracuje tak nebo tak, bez ohledu na to jestli je to slyset) tak to zadne vydavat pazvuky. Jako kliky treba, kdyz to neni namazane. Je mozne, ze se casem do toho neco i dostane, malinkate mikronove smitka, nevim … Jenom to clovek nedokaze zrusit tenhle zvuk :(. Cokoliv jinyho jde udelat, ale tohle nevim jak :(
v podstate vsechny lisovane (ruzne technologie bez sroubu) vidlice maji predpoklady aby vydavaly zvuky.. …jenomze nektere to nedelaji. PROC? v cem je rozdil?
Mozna Suntour nikdo nevydrzel jezdit tak dlouho v takovych podminkach, aby se tam neco dostalo :)
mozna by ses divil…
já jezdil v dobách elastomerů suntour skoro6 let a i tak stará nakonec předělabná vidla na olej pružina nic takového nedělala.Teď mám asi půl roku duke xc u-turn a taky zatím nic.Tak doufám, že u toho zůstane
teda musím dodat, že to nedělala doku jsem nenechal přerazit krček.Pak jsem raději koupil novou
Viz kousek vejš.
ano. marz. MXC Air 2002 s ocelovym krkem. Zacalo to asi delat ne hned, nevim, resil jsem tu dobou i praskani ramu. Praskoce pri brzdeni. marz. Marathon S 2002 s alu krkem. Totez, praskotalo to i pri prejezdu nekterymi nerovnostmi navic po Fatranu se to zhorsilo. Pres vikend jsem otocil vidlu a lil jsem na nohy pri korunce WD a jinej sajrajt, o neco se to zlepsilo. Je to zcela jiste vidlicou, jednoduchej test, vidla dole, nahozene riditka, vidlice zaprit o nohu, a tocit riditkami doprava/doleva. Skousel jsem naslouchat kde to praskoce, a jsem si temer jist, ze to dela spoj noha-korunka. Asi by tomu pomohlo jenom namrazit nohu, vyndat, vycistit, nanadat a oteplit. Nebo tak nejak to tusim funguje ten cryofit, nebo co to je.
zmrazit a vyndat? vis jakou silou je to tam nalisovany? brutal – bez lisu si ani nestrejchnes
jinak sem si taky temer jisty ze to delaj nohy v korunce.
No prave, jestli jsem spravne pochopil, cryofit prave neni o lisovani. Ale nic o tom nevim, jenom se domnivam, predpona cryo se uziva pro teploty kolem nekolika stupnu nad absolutni nulou. To jsem mel na mysli tim mrazenim :-)))
a lisovani tim „vyndanim“ :) Sem slysel ze zdroje JPP (nebo JBP?), ze technologii na „prelisovani“ vnitrnich nohou novych M ma uz i Bartonicek. Z toho bych soudil, ze bud neni cryo cryo nebo Jedna Babka Pekne kecala :)
Ja jsem jenom nekde neco cetl tak z rychliku. Tak to nemuzu tvrdit, ze je to tak :)
Treba Cryofit u Marzocchi znamena, ze to tam natloukaj v nevytapene dilne.
Aha, tak jsem neco nasel
http://www.mountainbike.co.nz/forum/read.php?… Vraj ak nie je prasknuta noha, ze easy to fix it. Ale musi sa poslat do M. (alebo bartonicek ?)
A co se tyce cryofitu, tak je to skutecne tak jak jsem se domnival. Tady je link http://216.239.59.104/search?…
To podstatne:
THE CROWN AND STANCHIONS OF EVERY MARZOCCHI SINGLE CROWN FORK ARE ASSEMBLED BY A PROCESS CALLED CRYOFIT. THE CRYOFIT PROCESS IS BASED ON THE SIMPLE PRINCIPLE THAT METAL ALLOYS EXPAND WHEN HEATED AND CONTRACT WHEN COOLED. BY TAKING ADVANTAGE OF THIS CHARACTERISTIC, WE ARE ABLE TO MAKE A BOND BETWEEN CROWN AND STANCHION THAT IS MUCH STRONGER THAN ANY OTHER CONVENTIONAL METHOD. THE ENTIRE PROCESS IS PERFORMED BY OUR ROBOTIC MACHINE, WHICH OUR INDUSTRIAL DIVISION DESIGNED SPECIFICALLY FOR US. THE PROCESS BEGINS BY CHECKING THE EXACT TOLERANCES OF EVERY CROWN AND STANCHION. THE STANCHION TUBES ARE THEN PLACED IN A CRYOGENIC TANK OF LIQUID NITROGEN TO COOL AND SHRINK, WHILE THE CROWN IS PLACED IN AN OVEN TO HEAT AND EXPAND. AFTER PRESSING THESE THREE COMPONENTS TOGETHER (TWO STANCHIONS AND ONE CROWN) AND ALLOWING THE MATERIAL TO RETURN TO ROOM TEMPERATURE, THE THREE COMPONENTS ARE NEARLY WELDED TOGETHER PROVIDING SUPERB STRENGTH AND STIFFNESS
Takze vybrat nohy z vidlice, ponorit do tekutyho dusiku a je to. Fuj, tak tohle delat nebudu.
Fakt uzasna technologie, kdyz jim to tam porad vydava ty zvuky. Proc to nemohli udelat normalne … jako ahead se skrutkami ?
Mimo jine, kvuli vam gramhonicum. Na dvoukoruny davaj klasiku :)
black je taky lisovanej a nepraska v nem – prasklo v nem jen jednou – zlomenej krk :-)
boxxer je sroubovanej a jediny zvuky co slysim jsou od pruzin
No, to uz by usetrili :( Sourby nejsou, korunka ma diry, ze by tudy prolezla 2.3" preumatika a k cemu ? Kolik se tim usetri ? 30g ? Hlavne, ze ocelovy krk ma o asi 250g vic ne hlinikac, a novy matros na vnejsich nohach je tez letos tezky jako prase. Ja proste tuhle politiku Marzocchi nechapu a dost me tim nasiraj :(
obavam sa, ze ked tie nohy vyberies, tak ich poskodis a nepojdu nasadit.
Inac tato metoda sa pouzivala aj v Skode 100 na nasadenie venca na zotrvacnik – v amaterskych (ale aj dielenskych) podmienkach sa venec nahrial letlampou a bez problemov nasadil na zotrvacnik. Za chvilocku vychladol a drzal na zotrvacniku jak svina. Dole sa uz ale nedal snat, lebo ho nebolo mozne nahriat nezavisle od zotrvacnika. Dole sa vacsinou nedal strhnut ani kladivom. Pri demontazi sa donho musela navrtat diera, pritom praskol a spadol zo zotrvacnika.
No ved aj ja :(
Eee, teda ze si to myslim aj ja, ze by to neslo len tak.
myslím si že se tak extrémním snížením teploty změní vlastnost postiženého materiálu.Nevím co dělá s materiálem studeno ale přespřílišný ohřev např způsobuje tazv kalení matroše a ten je sice tvrdčí ale na nárazy citlivější a dříve praská.nejsem odborník.jen dedukuji
Bud se pohybuji mezi tema teplotnima hranicema (to spis) nebo s tim uz pocitaji.
Ohrev ? Ocel se snad kali tak, ze se zahreje na teplotu 1000 nebo tak nejak a pak se nahle ochladi. Jinak, tyhle nohy jsou s hlinikove slitiny a tem nejak nevadi teploty blizice se spodni hranici. Nevim ale jestli by nevadilo i nahle snizeni teploty.
no právě.ponoření do tekutého dusíku bych nezkoušel
Aha, taks to myslel. No jo, tak takhle bych ocel kalit nechtel. Nedopadlo by to moc dobre. Asi jako Terminator 2 :-)))
vy jste mě špatně pochopili.já to nechtěl kalit.Ale když jsi řek, že bys to dal do tek dusíku a pak to nasadil, tak jsem jen uvažoval, jestli tak náhlé a velké ochlazení nebude mít vliv na materiál.A vzhledem k tomu že velký vliv má nahřátí, popř kalení ocele,tak jestli se neprojeví něco podobného u opačného postupu u extrémního schlazení.
Hmm, no to nevim. Nejak to jit musi. Kdyz to tak delaji. Mozna to delaji pomalu.
Na rychlosti ochlazování nebo ohrivani nezalezi a ty rozdily teplot taky nejsou potreba az tak veliky.
Ted nechapu. Pri kaleni zalezi. Rychle prechody vadi kazdemu materialu imho.
No chtel jsem rict,ze pri lisování staci pozvolny ohrev a nebo ochlazování (jo a vetsinou se pouziva jen ohrev).
Aha. Jasne.
dobrej ulet:-) bez se jim vysmat do nejaky tovarny proc ochlazuji na vzduch nebo v oleji…,vzdyt je to uplne jedno,tak proc to nehodi rovnou do vody a je to ze jo:-))
Ale neblbnete.Ja se bavil o ohrevu a ochlazovani pri lisovani. Jinak pri ruznych tepelnych zpracovanich (napr kaleni , zihani, popousteni,..)na rychlosti ohrevu i ochlazování samozrejmne zalezi.
promin:-),jsem si to neprecetl vsechno.
kaleni: oceli se zahreji nad tepoltu a1, coz je 727 stupnu celsia, nektere nad a3 – 911, nastane prohrati materialu a posleze prudke ochlazeni. dosazena struktura Bainiticka nebo Martenziticka Kaleni: Martenziticke nepretrzite, pretrzite – termalni, lomene (zmena kaliciho prostredi – voda/olej), se zamrazenim (pro rozmerovou stalost – napr. meridla), baniticke je nepretrzite a izotermicke. Kalici prostredi je bud voda, kdy vznika parni polstar, pod 400 prudke ochlazovani, pak olej, mirnejsi, pak solne lazne, nebo lazen s roztavenym kovem. Jsou to v podstate presycene tuhe roztoky uhliku v zeleze(Bainit + Martenzit)
Prave nahle snizeni teploty je zaklad uspechu kaleni
Nojo strojní průmyslovka :-) To už je let …
19 let,hm:-),to te tam s tim zrovna obtezujou nebo prave doobtezovali ze?:-).nechodis uplne nahodou na trebesin?:-).ale asi ne,tohle by te tam nenaucili,to bysis musel vycist z knizek nebo byt velmi vzorny student:-)
hehe, tak pred mesicem prestali otravovat :)), ne fuj trebesin to nikdy, ale ma to blizko – Betlémská byl můj ústav. troufam si rici ze sem byl vzorny student, obcas :)
jenze lis neni potreba, jelikoz se to dela tim, ze se jedna cast zmrazi a zasune, teplotnim rozdilem se smrsti a po „ohrati na normalni“ teplotu se rozathne a mas nerozebiratelny spoj, da se to take delat ze se nahreje jeden dil, za tepla se nasune a po vychladnuti se smrsti, zadny lis
ja se smiril s tim, ze na nektery zvuky je treba si proste zvyknout, jinak by ses musel zblaznit
Zvuky se objevuí a zase mizí, v závislosti na čištění kola, výměně komponent, jejich sednutí si, atd. Řekl bych, že starší komponenty (tak do roku 2001) jako vidle, brzdy, talíře, kliky s tímto neměly problém, novější věci ano.
tož to já bych odmítal si zvyknout.To dělat nemá.Doufám, že se mi to na mé vidli časem teda taky neobjeví.Nesnáším jakýkoliv spřípavý nebo praskavý zvuk na kole.Pěkně mě to žere.Já bych rteklamoval a reklamoval a po třetí reklamaci po vrácení prachů bych zase zkusil jinou vidlu-myslím typ nebo výrobce.