Mám úplně začátečnickou otázku… Jakým směrem se utahují pedály? Nikdy jsem je nepotřeboval sundávat, ani se nikdy nepovolily samy, takže jsem je nedotahoval. Dík.
Mám úplně začátečnickou otázku… Jakým směrem se utahují pedály? Nikdy jsem je nepotřeboval sundávat, ani se nikdy nepovolily samy, takže jsem je nedotahoval. Dík.
Kazdej na jinou stranu :-) Pokud ho chces povolit, musis smerem proti smeru slapani.
Hele to je blbost. Oba se utahují a povolují na stejnou stranu, protože je tam levý a pravý závit. To znamená, že k přednímu kolu povoluješ a k zadnímu utahuješ a oba.
Takze kazdej na jinou stranu :)
Já je povololuji přesně obráceně, k zadnímu kolu. Musí to tak být, protože při povolování pravého pedálu si zpravidla rozškubnu předloktí o velkou pilu, když pedál konečně povolí :-D
Mam rovnaku skusenost a stopy prevodniku na dlani :-)
pravej má pravej závit a levej zas levej
díkes
Klidně je preventivně povol a přimázní vazelinou. A neutahuj je na krev, ale jen lehce. Ona je to docela sranda, když pak pedál nepovolí a nepovolí a…
Když pedály pořádně neutáhneš, tak se dočkáš jedině toho, že se ti někde po cestě povolí, postupně se vyšroubují z klik, až budou viset na pár závitech, tak je při pořádném šlápnutí vylomíš z kliky, tím v klice zničíš závit a můžeš kupovat nové kliky. V praxi v cykloservisu jsem už viděl nesčetně takových případů. Při montáží pedálů je třeba NAMAZAT ZÁVIT pedálu (olej, vazelína) a pedály dost dotáhnout. Dělám to tak, že je dotáhnu klíčem a pak ještě na klíč poklepu párkrát kladívkem, a? se pedály dotáhnou. Pokud je závit namazaný, tak nebudeš mít problém s povolením pedálu. Nasadíš klíč, poklepeš kladivem, povolíš a vyšroubuješ. Jsou tu ale 2 základní předpoklady: 1/ Vědět, na kterou stranu se pedály povolují a utahují (to už bylo vysvětleno výše). 2/ Mít kvalitní nářadí – maticový klíč.
to je blbost, jak slales tak je porad utahujes
A vono nee, kupodivu je to opačně. Taky jsem nevěřívával a šel jsem na to selským rozumem – chyba. Když šlapeš, otáčíš pedály tak, jako když je povoluješ. Neboli pravý pedál pravý závit a levý pedál levý závit. Odzkoušeno a odzuřeno v praxi.
ono se staci na 5 sekund zamyslet a je to jasny…:-)
pro někoho je i 5sec moc :-)
no, to bohuzel neni tak :(
A co kdyz mam pedaly jenom s imbusem:)
tak to mas pak uplne stejne spatny pedaly jako ja:-)
Ale to je hovadina i na pedály co mají inbus se dá obvykle nasadit klíč. Musí být jen úzký. A na povolení to chce je dostatečnou páku. Kus trubky a je to.
treba na takove m540 tam ten klic nenarves:)
Na povolení pedálů nepoužívejte trubku jako páku – místo povolení pedálu kolikrát roztáhnete a nebo rozlomíte klíč. Je lepší vzít kladívko a na konec klíče klepat a klepat. Někdy to chce trpělivost – závit prostříknout třeba GT85 a pak klepat a klepat – většinou to funguje. Profi utahováky také fungujou na principu dotahování či povolování velkým množstvím slabých úderů „kladívek“ a nikoliv ne principu velké síly (vyvinuté třeba metrovou trubkou). Co se týká klíčů, tak se dají koupit v prodejnách kol speciální klíče na pedály, které jsou tenké a z kvalitní (většinou) oceli, stojí ale (většinou) více, než obyčejný maticový klíč, který používají zámečníci ve Vítkovicích. Klíč je tenký a proto se s ním dostanete většinou na všechny typy pedálů (výjimky se bohužel také najdou).
Tak s timto jsem zatim problem nemel. Ale je pravda, ze pouzivam vyhradne imbus.
schvalne, jestli se ti povede nasadit ouzky klic tady http://www.progresscycle.cz/firma.asp?…
:o))
to ne ale kdo si to koupí asi nezná pojem servis doma :-)
Proč? Ze strany od kliky je díra na inbus.
Pod pojmem pořádně utáhnout si rozhodně nepředstavuji to, že budu používat kladivo. Já pedály dotahuji s citem, nemám problém je pak povolit, ale taky nějak nemám problém s tím, že by se mi povolovaly samy.
Taky se mi zda zhovadilost:) pouzivat na utahovani kladivo. Me staci klasicky imbus a proste utahnout s „takovym tim poslednim skubnutim“ -jak jinak to popsat? Pedal se mi nikdy nepovolil.
kdykoliv jsem na kole neco utahoval poradne tak jsem ztrhnul zavit…
souhlas
Musím s tím co píše jihra souhlasit , jelikož jsem už vylomil šlapku z kliky 2× . Nevím jestli to není blbě vymyšlený
ale realita je taková , že když není osa dotažená fest ale jen normálně – tak se při velké zátěži ( do kopce )
nenápadně povolí a když je na posledních asi 2 mm tak už se v materiálu neudrží a ohne se . ( tím se zničí závit atd )
Tedˇ to dělám tak , že osu šlapky dotáhnu hodně a ještě po 20 km znova . Jinak přeji všem hodně příjemných km :-)
Hmmm ohnout šlapku. :)
Závit namazat pořádně hustou vazelínou (třeba A00) a dotáhnout silně ale s citem. Zbytek vazelíny co vyleze otřít. Nikdy nebyl problém povolit, nikdy se nepovolilo samovolně.
Jen poznámka, utahovací moment na pedálech je obvykle kolem 45 Nm ;-)…
Mažu hustě vazelínou, půlku vytlačím při dotahování a utahuju většinou na 40 – 45 Nm. Problém po X letech neeviduju, ať šlo o SPD, SPD SL či k platformy.
Já utahuju rukou odhadem tak na 10 na žádnym kole. A ještě nikdy se mi to samovolně nepovolilo. Kazetu taky nazarvu na těch 40, to akorát šroubovací středy a některý kliky.
Pokud se někomu povoluje pedál z kliky, bude to pedálem.
Spíš rukama…
Na 45 to neutáhnu ani kdybych se u toho posral (a že občas nejsem daleko ).
zajímavý, mně to problém nedělá… samozřejmě utahuju momenťákem co má skoro 0,5m délku ;)
tak podle příspevku o gripech a jejich protáčení mě to nepřekvapuje :-)
Tak utahuju stylem, že klika je dole – stoupnu na ni jednou nohou a proti zatáhnu rukou. Jde to jako po másel ;-)…
Rozhodně si nepřidržuju kliku rukou a neutahuju na tak velký moment :)
:D:D:D Já vzal celý tvůj příspěvek jako narážku na tu šlapku. Ono to tam vážně pasuje. Třeba si to tak i myslel :D.
Namazat pořádně hustou vazelínou…LOL, dotáhnout silně :D:D:D zbytek vazelíny co vyleze otřít. Nikdy nebyl problém povolit :D:D. Nikdy se nepovolilo samovolně :D:D:D. Kinky praktiky. Jen to, co vyleze neutírám. Když se jebe déle, tak je dobré mít okolo frndy zásoby :D:D:D.
Mám jeden problém. Sundal jsem pedály z klik, nasadil a od té doby se mi levý pedál neustále povoluje po pár šlápnutích i když je utažený na beton. Předtím se to vůbec nedělo. Nevíte jak tomu jednoduchým způsobem zabránit tak, aby se pedál dal v případě potřeby zase povolit?
Mozno by pomohol rozoberatelny Loctite na zavity, stara metoda pouzit konope, ale potom ich dostat dolu, byva problem, este moznost teflonova paska, ale na pedale som nikdy nic ine nedaval ako vazelinu, skus dobre vycistit zavity na kluke aj na pedali a trochu vazeliny.
Právě vazelínu jsem taky dal, povolovalo se. Vazelínu jsem teda očistil, taky se povoluje. Loctite mám jako poslední možnost. Jen mi nejde do hlavy, proč se ten pedál začal z ničeho nic povolovat a nepomůže ani sebevětší utažení.
jedine co ma napada, ze je poskodeny zavit, iny dovod nemoze byt
Na pedálu je závit v pohodě. Kliku jsem ještě nekontroloval, ale jestli jsem s ním nějak pohnul, když jsem šlapal na povoleném pedálu, tak je to pěkně v kaši :-(
Nuz je to dost mozne :-( na slx? mozno by stacilo prebehnut zavitnikom, alebo tekuty kov a novy zavit.
jj, jsou to ty SLX. Vyzkouším do ve sklepě vymotat trochu konopí z trubek a uvidí se :-))
to je kokotina na n-to. Konopí se používá ne spoje který primárně nesjou tolik namáhaný. V reálu tvůj pokus dopadne tak, že se za pár desítek km to konopí vymačká. Stejný výsledek dosáhneš i s teflon páskou.
Naopak u tekutého přípravku -třeba ten loctite- je účinnost velmi dobrá.
závit v klice je z měkčího materiálu než v pedálu a často dojde k jeho poškození, bud extrémním přetažením, nebo naopak nedotažením. zkusil bych nasadit jiný pedál, aby se potvrdila teorie s poškozeným závitem v klice. Pokud to nebude moc, protáhnul bych závit, a pojistil loctite.
a pokud by byl závit poničenej a nic s tím nešlo dělat,tak se dá přeříznout na větší a dá se tam vložka…
Dovolim si oponovat :-) aj ked konope sa pouziva na utesnenie potrubi, kde spoj nie je namahany, na pedaloch to funguje. Overene praxou. Davali sme to na obycajne kluky, kde byval casto tento problem, ludia si nevsimli povoleneho pedalu a doslo k poskodeniu zavitu. Pokial poskodenie nebolo moc velke, stacilo prebehnut zavitnikom, namazat a dat konope. Zakaznik sa uz s tym problemom nevratil, pedal drzal. Ked bolo velke poskodenie, davali sme vlozku, alebo nove kluky…nieco sa dalo vyreklamovat.
Který Loctite případně vybrat? 243?
jj, 243
zkusil bych rozebrat pedál, aby ložisko uvnitř mělo menší tření než je potřeba na povolení pedálu :-))
skusil by som to konope, sice taka stara metoda, ale funkcna
S tim povolovánim:
Nedávno jsem měnil převodník, tudíž i kliky.
Závity jsem lehce majz vazelínou a s citem zatáhl. Poměrně brzo (asi 30km) se to povolilo. Tak jsem dotahoval. Pak jsem preventivně ještě asi 3 krát kontroloval a teď už je to OK.
Chce to fakt tak akorát. Závit se může v klice strhnout buď už jen praseckym utahováním, nebo vymačkáním po povoleni při jízdě. Pak to fakt dost naštve – to znám.
Když se něco montuje nový, je dobrý to párkrát překontrolovat a případně dotáhnout vice.
Jinak podle mně neni nad ocelové kliky, kde se závit jen tak nezmrší.
Jo, proto se ocelové kliky už skoro nevyrábí, i v hliníkových klikách je ocelová vložka, chytrolíne. Ten šroub je tak velký, že to člověk s normálním vercajkem přetáhnout ani nemůže