Zaujalo mě v poslednim Velu v članku o brzdach, ze se ma brzdit jinak, nez ze silne zmacknu zadni a dobrzduju predni. Musim se priznat, ze obracene to nechci riskovat protoze na kotrmelce jsem byl vzdycky slabej. Mate k tomu nekdo neco?
Zaujalo mě v poslednim Velu v članku o brzdach, ze se ma brzdit jinak, nez ze silne zmacknu zadni a dobrzduju predni. Musim se priznat, ze obracene to nechci riskovat protoze na kotrmelce jsem byl vzdycky slabej. Mate k tomu nekdo neco?
Nevim,jak se ma spravne brzdit,ale ja brzdim obema,ale vice sily davam do predni.Zadni pouziji mohutne jen v pripade,kdyz chci do smyku treba do zatacky…
Důležité je uvědomit si ještě něco jiného! Pokud přejíždíš výmol, větší kámen nebo se Ti propadne přední kolo na terénním schůdku, musíš povolit přední brzdu, jinak taky můžeš udělat kotrmelec. Čím větší kopec, tím je to důležitější.
Článek jsem ještě nečetl, ale já na svý silničce (mtb nemám) brzdím jedině přední, je to o mnoho účinnější, než brždění zadní – už jsem si to v praxi párkrát ověřil, když jsem musel řešit krizový situace – jednou mi např nedal přednost jinej cyklista a zprava mi vjel do cesty – jel jsem z kopce asi čtyřicítkou, zatáhl jsem za přední co nejvíc to šlo a zabrzdil jsem na pár metrech, ke kolizi nedošlo. Zadní kolo se mi pravda trochu zvedlo, ale nic nebezpečnýho. Ono jde o to, že se musíš při brždění přední brzdou pořádně zapřít rukama za řídítka, aby te kolo přes ně nevyhodilo. Kolo samotné se nemůže přetočit kolem osy předního kola. Vždy jde jen o to nedovolit setrvačné síle, abys pokračoval sám bez kola :) Postupně si to zkoušej, nejdřív při pomalé jízdě, pak postupně zrychluj, samozřejmě je potřeba trochu toho citu, na mtb jsou brzdy přeci jen účinnější, nesmiš úplně zablokovat přední kolo. To bys asi neustál :))
:) dopsals to rychleji, tak jsem se v necem zbytecne opakoval. Ale taky jsi to lepe vysvetlil.
obecně není pravda, že „Kolo samotné se nemůže přetočit kolem osy předního kola.“ Může a to i když nepokrčíš ruce. Záleží to – a to přesně – na tom, jaký úhel s vodorovnoým směrem svírá spojnice těžiště s bodem dotyku přední pneu s vozovkou a na koeficientu tření pneu s vozovkou. Když je větší tření, než ta tangenta, kolo se překlopí, když je menší, nastane smyk předního kola. V praxi to je obvykle tak, že při rovné jízdě na asfaltu se kolo překlopí, na šotolině kolo ustřelí. Pokud máš velký rozvor a nízký posez, můžeš být proti překlopení odolný, ale to je, řekl bych málo častý případ, svědčící o tom, že máš na sebe velké kolo (pokud to není záměr pro sjezdy) Jinak – když dojde ke splnění podmínek ke překlopení, tak nelze docílit zablokování kola sebevětší silou! S jedovatými brzdami, křečovitě za?atými, např úlekem, tak může dojít během překlápění kola až ke zborcení výpletu. Při brzdění v zatáčce se pak dociluje ustřelení snadněji i na asfaltu, to je jasné.
ted teda nevím, onehdy tu proběhla diskuze že nelze na asfaltu přední kolo zablokovat do smyku a že i při seběvětší síle brzdy se přes řidítka při správné technice neléta (obhajoval tuším Pádlista – docela mu věřím). druhá věc, delší kolo na sjezdy znamená co, jako že je lepší když míň točí atak, no tak to asi ne. Výhody delšího kola jsou spíš do kopce a i na rovince je na něm posed bližsí silnici…
Nelze zablokovat na asfaltu??? Přes řidítka se nelétá??? Tak to jsem si asi vykloubil rameno o rychle foukající vítr proti a ten strašlivej tygr přes řidítka bylm jenom iluze:-(((
Uplne normalni houbovej caj :o)
při správné technice je důležitá podmínka… já taky hájil názor, že smyk na asfaltu předním jde a že když to neustajíš letíš, ale bylo mi to tady vyvráceno a protože jsem to sám ještě nezasmykoval tak věřím, přeci jen DHčkaři budou asi větší střelci v tomhle než já… ikdyž třeba u 1" slicků na 80psi by jsi ten smyk dostal na tuty :-)
Safra, vy jste všichni nějací rychlí, co vlastně (ne)děláte v práci ? :-)
momentálně DTP doma… ale už si hledám nějakou férovku na HP, ach jo, to bude po bikování :-(
Zalezi dle pracovnich ukolu – nekdy by me meli plati za to, ze o mne nevi :o)
Já se hrozím toho, že v rámci zápalu diskuse odpovím na interní nebo zákaznický mail nějakým příspěvkem a obráceně :-D. To bude rachot !
Věř mi. Vím o čem mluvím. SMYK PŘEDNÍM NA ASFALTU JDE!!!
A jaké jsi měl pláště? A jakou jsi zvolil techniku při brždění. Já také zastávám názor, že smyk s pořádným nepřehuštěným pláštěm na předním kole a s dobrou technikou, tak smyk nejde. Samozřejmě, že nikdo netvrdí, že smyk nejde vůbec, ale je to buď chyba jezdce nebo na tom asfaltu je třeba nepatrně písečku nebo vepředu nebyl pořádný plášť.
Po třech letech si určitě ještě vzpomene:-)))
Psal jsem to už níže, přehlídnul jsem datum…
Já jsem si chtěl jen rýpnout a tys to odnesl. V pohodě – mně už se to taky stalo. Třeba když tu někdo psal, že nová Dura-Ace (vyšla 2004) se pořádně nedá sehnat. Pak jsem si všiml, že to psal někdy ve středověku:-))
Delší kolo pro sjezdy … zřejmě je tím myšlena stabilita a menší citlivost na jezdecké chybky v přímých úsecích z kopce. V technických pasážích je to jasné: dlouhé kolo = holé neštěstí (pro spolujezdce viz můj sjezd z Velkého Javorníku na Drtiči po zelené, že) Jinak na rovině a do kopce – paráda, dá se na ně zalehnout skoro jako na žiletce (pro silové jezdce).
přesně tak, taky jsem na zelené trpěl (mám radši delší kolo), ale je to o technice. Ječnák to vytočil na 21,5 Fuji, který je hoodně dlouhý, bez dvou všechno, akorát škoda, že mu bouchla Ultralight duše od zahřátého ráfku bržděním, tak jsme v půlce měnili duši…
Ale jo, delší kolo je méně točivé, uznávám že pro technické točivé sjezdy to není. Tou vhodností pro sjezd jsem myslel případ kdy víc záleží na schopnosti kola držet stopu, nebo nepřepadnout a tak. Jinak to bylo myšlený v kombinaci s posezem, protože jde o tu výšku těžiště. Tu přeci mají DH kola co nejnižší, ne? Když chci sjet něco strmýho, vím, že je lepší si snížit sedlo, protože se tak líp brzdí a nepřepadá. Sice bych v terénu měl jít s předním do smyku, ale nízké tření doženou hrboly.
Ono to není tak vyhraněný, někdy kolo ustřelí, což je smyk, někdy dojde k překlopení přes předek. Záleží na poloze těžiště a tření pneu. Můj názor a zkušenost je, že k tomu přemetu dochází při normálních proporcích kol a jezdce častěji. Více u biků, méně u silnic pro nižší posez. U mě určitě -mám MTB, menší rám a dlouhou sedlovku. Ale tím nechci kategoricky tvrdit že něco není možné a vyvolávat nedorozumění.
Nevím co pádlista myslel správnou technikou proti přelétnutí (tj. asi překlopení, že ?) při sebevětší síle brzdy. K tomu je jako alternativa pouze smyk předního. Když se co nejvíc snížím a posunu dozadu, můžu se vyhnout přemetu za cenu smyku. Kde je výhoda? Ten je na vyrovnání horší. Následky tlamy v obou případech si netroufám hodnotit, obojí může dopadnout dobře i špatně.
No on to McBlacky trochu prekroutil :) Ta debata byla v podstate o tom jak kdo ma silny brzdy a ze se za ne boji vzit, ze prepadne. Je to tak jak rikas. Ja jen, ze nemam brzdy z nejslabsich (GustavM) a nestalo se mi, ze bych zahamtnul brzdu, abych prepadl (jasne ze stalo, ale to je spis o necem jinem nez o sile brzdy). Zkratka, kdyz uz se to kolo zablokuje, tak spis ustreli na podkladu, nez ze prepadnes. A kdyz na podkladu neustreli (priklad asfalt) a vemes za to ve velke (priklad 60km/h) rychlosti, tak zase neprepadnes, protoze zadna bikova brzda neni tak silna, aby to kolo s fleku zablokovala. Samozrejme ta rychlost se rapidne snizi a pak uz prepadnout lze a je potreba silu na paku zmensit, stejne tak v pripade podklouznuti.
s tímhle souhlasím, já to předtím pochopil tak jak jsem napsal a to se mi nezdálo :-)
Souhlasím s tím co píšeš, jen na jeden drobný detail. Na to abys letěl na tom asfaltu ve větší rychlosti nepotřebuješ to kolo zcela zablokovat. Je to pak samozřejmě problém techniky brždění, ale už současné nejlepší brzdy s větším kotoučem nejsou tak špatné, aby tohle byl problém pro spoustu lidí. Ty budeš mít techniku brždění určitě mnohem lepší než já, takže ten problém třeba nemáš, ale zase si nemyslím, že bych neuměl brzdit vůbec a ve velké rychlosti už začínám mít problémy se na kole udržet a už si s K24 nedovolím zcela maximální tlak na páku, co bych dokázal (dvěma prsty).
Se vrátím z bikové dovolené a hned nečumim na datum…
A možná taky ten tříletý vývoj brzd udělal taky nějaké rozdíl…
Pozn. tou „tangentou“ myslím tangens toho úhlu.
nejsem tak vyjezdeny jako ostatni… ale: Hlavni brzda je PREDNI. Ta zadni je pouze priprzdovadlo, kdyz chces v klidu zpomalit a mas pod sebou dobry (pevny a suchy) teren. Dulezita je kdyz jedes v blate, na snehu, zledovatele plose, (obecne na klouzavem terenu) a nebo sterku ap., protoze by se ti mohlo zaseknout predni kolo a kdyz ti ustreli, spadnes z kola… Proto v blate, snehu s predni velmi opatrne. Jako dukaz dulezitosti brzdy se podivej na brzdy u aut – dopredu se davaji kotoucove a dozadu bubnove (dnes uz se ale davaji i na vsechny 4 kotoucove). Na predku proste ubrzdis tak cca 4× vic nez na zadku (tedy s 4× kratsi brzdnou drahou – cca). Tak to je to hlavni.
A jak brzdit bezpecne s predni brzdou – ja teda to delam tak, ze ve sjezdu kazdopadne jdu zadkem za sedlo. Ruce nemam pokrcene ale spis vice napnute a takhle muzu vzit i dost silne za predni. Tema propnutyma rukama se muzu zaprit o riditka pri silnejsim brzdeni aby me to neprehodilo. Kdyz ale zustanes sedet v sedle, budes jeste navic treba predkloneny a budes mit pokrcene ruce, tak se neudrzis (predni brzda te katapultuje). Kdyz se naucis techniku (nerikam, ze ja to uz umim), tak si na predni brzdu zvyknes a dost si ji oblibis. Je to takova kamaradka na nepohody :)
Ja sem teda ve stejny poloze brzdy, nebrzdy. Brzdim obouma, ale hlavne PREDNI. Loni sem asi tyden jezdil uplne bez zadni brzdy, pac semi posrala, tak sem ji sundal a shanel dil.....
Zadni pouziju vic akorat na kluzkym povrchu (snih,led, obcas bahno) nebo pri smyku…
ako tu uz bolo napisane brzdi sa oboma sucasne treba na to samozrejme trocha citu a davat pozor po akom povrchu ides… smyk na zadnom kolese zvycajne nie je taka tragedia ako na prednom :-) a ze predna brzda ma omnoho vacsiu ucinnost je jasne zo smeru pohybu…
ROpa
uz se to tu probiralo v tematu proc kotouc dopredu, takze: zkus brzit jen predni, s citem a pak jen zadní a srovnej si brzdnou dráhu, pak zjistis ze predni je o dost ucinnejsi a zadni budes pouze dobrzdovat ;)
tak to je dost o hubu
a proc?
protože záleží na spoustě jiných věcí. Povrch, zatáčení, sklon, rychlost atd atd.
a-ha, tak to joo… a proto se nejen u motorek davaj dopredu vetsi kotouce..
pořád nevím, proš sem pletete auta, motorky, velikost kotoučů a účinnost přední versus zadní? Na účinnost myslím dotaz nešel. Tady se přece jedná o něco jiného, a to o ZPŮSOB použití.
a jaky je podle tebe zpusob pouziti?
jak kdy, jak na čem. Většinou současně – jednou s větším důrazem na přední (hlavně při zastavování nebo důrazném přibrždění), někdy s větším důrazem na zadní (komplikovanější povrch a sklon, zatáčení, neustálé přibržďování). Atd. To nejde odbýt slovy používám hlavně tu nebo tu.....
mam ten dojem, ze clanek ve velu jednal o brzdeni na silnicnim kole.. takze komplikovany povrch, sklon i zataceni – vzdy bude vetsi duraz na predni brzde…
aha, tak to jo, ztahuju se schlíple z bitevního pole, silnici neznám.
stahovat se nemusis – na biku me napada jen jedna prilezitost kdy brzdim vic zadni nez predni brzdou… Hodne prasna/rozblacena zatacka v hodne prudkym zkopci pri hodne pomaly rychlosti kde uz jsem si jistej ze dokazu udelat kontrolovanej smyk do pozadovany vyjezdovy polohy..
V podstate celej letosni Bozak :)
Tak proto sem zajel tak blbej cas… Ja brzdil predni brzdou!! :-))
možná proto že jsi vůbec brzdil :-)
zahazuju kotouce a kupuju vecka – jenom dozadu samozrejme!!
to je jasný, přední vyhoď uplně kvůli váze :-)
v tom pripade kvuli vaze vyhazuju shivera a dam tam moratku – ta prece taky pruzi, ne?!
back to XC!
hehe, toho sem si uzil dost ted o vikendu, pri final CP.
A kvuli takove p....... si vynechal legendarni akci ve Strunkovickem koryte? :))
O tom mi radsi vubec nemluv.. Ale ja na ten XC pohar proste musel! Vedeni tymu, sponzori a navic to bylo finale, takze +20bodu.. To ze sem nemoh bejt na dalide me pekne stve!
například třeba takové hlinito kamenité schody v malé rychlosti sem tam kořen nebo kličkování mezi stromy v hodně prudkém pomalém zkopci sem tam volně ložené kamení atd atd…tam preferuju zadní a takové situace jsou hodně často.
Taxe mi zda zes popsal vlastne to samy co ja.. Je to proste modelova, dost specificka, situace pri pomaly rychlosti. Vsude jinde jedes rychlejc a brzdis proste vic predni brzdou…
Kde vidíš tu pomalou rychlost ? Navíc třeba na šotolině v 60ce taky radši sáhnu napřed po zadní a podle reakce pomůžu přední nebo se modlím. Já bych řekl, že VŠUDE, kde je situace při brždění přední brzdou nejistá, přijde na řadu zadní brzda. Je na zkušenostech X odvaze si to rozhodnout každý sám za sebe.
Díky skorojmenovče. Už jsem se bál, že tento názor nezazní. Jsem na tom úplně stejně. Ale když jsem čet příspěvky, tak jsem si řek, že když to napíšu, tak mě ukamenujou…:-)))
Já to sem dal taky kvůli Kovářovi – jak se z náznaků a stop dá o něm soudit, tak jeho pomalý zkopec je pro většinu lidí adrenalinová maximálka… Na školu brždění je nejlepší zima: sníh, led, sračky, bláto – tam se jeden naučí brzdit oběma brzdama.Zatáhnout za páku na suchu (a vyklopit se:-) není umění.
Precti si pozorne Kovaruv prispevek a zjistis, ze mluvil stejne jako ja, o pomale rychlosti… A to ze v 60tce na sotolinove ceste sahnes nejdriv po zadni brzde abys „poznal reakci“ a teprv pak si pomuzes predni znamena ze jsi pak pomalej do zatacky – ja to delam naopak.. Ale jaxi psal je to o zkusenostech X odvaze…
Pro ostatní, co mají každý svou představu o pomalé rychlosti: někde je tu definovaná pomalá rychlost ? Viz můj komentář v předposledním th. v této větvi.
Jinak – když jdeš ostřeji na brzdu před zatáčkou, kolo je nedotáčivé a potřebuješ velký oblouk. Když máš dlouhou geometrii (můj případ) – je rychlejší být pomalejší do zatáčky a držet si stopu.
Jemne se ztracime od tematu, ze? To s tou pomalou rychlosti prejdu a uz vubec nebudu komentovat dlouhou geometrii ramu… Pokud vim puvodne to bylo o tom, ze do sotolinovy zatacky brzdis nejdriv zadni brzdou a paxi pomahas predni z cehoz vyplyva ze mas delsi brzdou drahu a tudiz i pomalejsi prujezd zatackou..
Původně je tohle téma převážně o brždění. Pokud chceš dát rozumnou odpověď, musíš začít zmiňovat faktory, které na to mají vliv, pokud možno konkrétně. Těch faktorů je asi víc než jen 2 (nizká / vysoká rychlost), že. Zmínil jsem geometrii->délku kola->rozložení váhy a její vliv na průjezd zatáčkou. Pokud se přesouváme do tematu jezdecké schopnosti, založ prosím nový thread, určitě se tam objeví specifické téma „jak nejrychleji projet zatáčku“. Na průjezd zatáčkou má sakra vliv nedotáčivost nebo přetáčivost. Na nejistém povrchu o to víc. Když uvedeš pár svých relevantních zkušeností, určitě neodběhneš daleko od tematu
To martin: první „bez viny“ se ozval :-)
:-) no jo no. když ono je to těžký. Že přední brzda ja účinnější, ví každej. Že když za ní zabereš moc, letíš přes řidítka, už bouhužel ví asi taky každej. Že když zabereš málo nezastavíš, ví taky každej. Takže shrnuto: správně se brzdí tak, abys zabrzdil včas, bezpečně, nehodil tygra, ale zas ne přehnaně, protože KDO BRZDÍ NEVYHRÁVÁ!!!
OMYL! Kdo nebrzdí končí držkou v zemi, ale ten kdo optimálně brzdí, ten vyhrává! Nechápu, že ta diskuse je tak dlouhá.. Vždy? brždění musí snad každý cítit ne? Přece si nepřečtu někde, že teď za kořenem můžu zmáčknout brzdu silněji, ale pozor na povrch pod spadaným listím ((he he)) To bych pak místo ježdění, lezl po čtyřech a zkoumal co je pod listím ne.. Celé je to i otázkou štěstí.. ne vždy je čas přemýšlet nad bržděním..
Jojo, s tim souhlasim. Furt se tu resi jaxe ma spravne brzdit. Tato teorie je urcite dulezita, ale dulezitejsi je jak to ma kdo zazite. Ja taky vim, ze predni nemam brzdit v zatacce, vetsinou s ni ale taky brzdim (coz je samozrejme chyba vedouci k padu).
co je zazite, se muze menit ne? Po vymene Judy s Vckem za Z1 s Hope stare zvyky neplati.
Pepo, nevim jak často jezdíš na závody, ale kolikrát se mi stane, že někdo mi ujede protože začne brzdit až těsně před zatáčkou, není to o moc, ale je to poznat a to není o štěstí :-)
Jinak mě přijde docela vtipný snažit se poučovat DDDho o tom jak se brzdí, až budou i ostatní vyhrávat ČP XC, tak by ta diskuze mohla mít na obou stranách vyrovnané argumenty.
A pak je tady Kovář, zarytý back braker a MartinXC, který se nedávno nechal slyšet, že by byl nejraději kdyby všechny cesty vedly do kopce (fuj!), ale každému co jeho jest…
milej zlatej překrucovateli, jestli jsi si ráčil všimnout, tak nikdo nikoho zde DDDho nepoučuje, jak má brzdit, to on jistě ví sám nejlíp.
děkuji za titul, mohu si ho psát zkráceně m.z.p. a raději bych před jménem tam mám zatím jen jeden, vzadu už dva :-)
já jsem si ráčil všimnout, že mu oponujete, což znamená, že s ním nesouhlasíte, což mě vede k důvodné myšlence, že prezentací svého názoru se nažíte ovlivnit ten jeho, což logicky znamená, že ho chcete poučovat… (jako čerstvý m.z.p. se musím snažit)
oponovat neznamená poučovat, boha jeho. Kromě toho , ač to vypadá, že si oponujem, tak v jednotlivých případech se docela shodujem, i když statisticky vzato jsme se diametálně neshodli :-) Jinak DDD když vyhrává, tak prostě umí jezdit tak dobře, aby nemusel skoro vůbec brzdit, takže taky nebrzdí, takže od DDD jsou úvahy o brždění naprosto nevěrohodné :-)))
Když oponuješ tak nesouhlasíš, to nepopřeš. No a když nesouhlasíš ( bez Boha jeho prosím) tak diskuze slouží k dosažení řešení a to může mít 4 varianty (vyhraje tvůj názor, jeho názor, kompromis, nedohodnete se), než k tomu řešení dojde, předkládáte argumenty a snažíte se toho druhého přesvědčit o své pravdě a zde dochází k poučování, protože ho seznamujete se svými fakty, které on (třeba) nezná… Kromě toho by jsi mohl vědět, že závody XC a maratony se nerozhodují ve sjezdech, takže to, že vyhrává je spíš proto, že je nabušenej a ne že je sebevrah a nebrzdí :-)
Sakra, zase jsem u toho jako druhý :-) Cíl diskuse nebyl poučovat 3dAndyho o brždění (který to tak možná vzal). Naopak, rád si o technice něco přečtu (ne jenom, že to jde, ale JAK se to dělá a jak se k tomu dopracovat), už mám starší kosti a nechci je příliš riskovat. Můj cíl diskuse na tomhle fóruje je zanechat použitelnou informaci pro stovku dalších, co nejenže poháry nejezdí, ale třeba poprvé na novém kole lehli a zajímá je, co vlastně udělali blbě a jak by to vlastně mělo vypadat. (Jako moje kamarádka vážená paní doktorka psychologie, která ač výborná lyžařka, padá z kola na každé své druhé vyjížďce docela nebezpečně).
Klucii uz toho nechte! Namontujem torpeda a budem brzdit smykem – co vy na to? :-))))
to moc nejde, jsem jel o víkendu na stroji opatřeném pouze torpédem (Mighty Liberta) a docela strach :-)
ale to by se vidělo ve sjezdech, jak je kdo drsnej, kdyby bylo povoleno pouze torpédo jako jediná brzda na závody (třeba ČP DH)…
He, to vznikne diskuse o nejlepším plášti a tretrách pro řízený smyk ;-))
No, s tím letem přes řidítka bych byl opatrnej, spíš ustřelí přední kolo než že se přes ně dostaneš :o) To tak akorát při sjíždění schodů, když brzdíš přední – viz. moje žena :O(
Trosku si to ujasnim.. Ano tohle tema je o brzdeni. Je o brzdeni predni X zadni brzda. Z toho co pises mi vyplyva, ze souhlasis s Kovarem, ktery na zacatku napsal ze brzdeni vic predni nez zadni je o hubu – spolecne sme se pak dostali pouze do jedny, jak uz jsem psal „modelovy situace“ kdy pouzijes vic zadni brzdu. Takze pokud sem pletes geometrii, rozlozeni vahy, jezdecky um atd. uz je to nekde jinde a chces za kazdou cenu proste diskutovat.. Proste brzdim vic predni a dobrzduju zadni..
No a podle toho co pises mas urcite najeto spoustu kilometru a projeto spustu ruznych zatacek ktere te radne vyskolily jak brzdit, takze tahle diskuse je uz celkem zbytecna.. :-)
Projeto – to si piš, že jo :-) Jak brzdit, jak padat, jak nesundat toho za mnou, vedle mě, jak skoro přeskočit strom, co tam dopoledne neležel :-) atd. Zbytečná diskuse může být jen pro nějakého guru. V opačném případě je diskuse dvou a více i amatérů hodnotnější než názor jednotlivce-odborníka. Zvláš? pro spoustu kolegyň a kolegů bikerek, kteří se sem připojili, aby se něco dozvědeli, ujistili se o něčem, vyjádřili se, atd. (i několikrát dokola, pokud je to baví), ne jen aby koukali na statické stránky, kde je všecko předem jasné a v archívu. Jsi-li guru, napiš a dej ukázat svéhu umu i ostatním; nejsi-li, diskutuj :-) nebo běž jezdit je-li ti přáno.
Diskuze se zvrtla. Přesvědčujem přesvědčený.DOST!!!
jak jedné modelové situace? Na té „jedné“ modelové situaci jsme se tedy zásadně neshodli :-) Jinak asi nemají žádnou cenu výroky – používám více přední (nebo zadní) nebo brzdit víc přední je o hubu atd, nebo? to nezohledňuje, kdy a na čem, je to dobré jen pro statistiky.
aaaa, opet to zacina byt docela zabava :-)) Koukam ze to neni v brzdach, ale „JE TO V NOHACH“!! ;-)
Seš dost velkej drtič na to, že bys už moh vědět, že je lepší použít brzdu než brzdit podrážkou!!! Takže V NOHÁCH TO ROZHODNĚ NENÍ!!! :-)
A-ha.. Tak od tedka budu pouzivat brzdy, abych si nemusel kupovat patery tretry za rok.. :-))
A jak ze se to ma spravne brzdit, mohl by me to nekdo naucit..? :-)
Hoď to jako dotaz. Třeba se něco dozvíš:-)))
Ja ti nevim, aby se to nahodou nezvrhlo v nejakou zapeklitou diskusi… :-))
Toho bych se nebál. Vždy? je to přece docela jasný:-)))
Spravne brzdit? V DH jedine smykem (spise se ale nebrzdi vubec), v XC nekteri pouzivaji hole mezi nohama, nebo brzdeni pluhem, a zacinajicim freeriderum se doporucuje vlozeni velke casti tela do prasanu. :-)) a ve freestylu to je tak nejak jedno. :-))
To znam, to znam.. postupne jsem si prosel uz vsema fazema… :-))
100% modelova situace je jizda po zadnim kole. Ma nekdo neco proti zadni brzde? Jsem presvedcenej prdo-brzdista, obzvlast v novym setupu s hydrou vpredu a v vzadu. Nicmene zadni rafek jsem probrzdil vzdy vice, coz si vysvetluju tak, ze zadni brzdim malo a dlouhodobe (pribrzdovani), kdezto predni intenzivne a kratkodobe (presne davkovani). (Anebo taky jezdeni v sajrajtu, kdy jdou rafky do kopru, uplne jiny nez za sucha ;-)
Nebo proto, ze mas vpredu kotouc a vzadu Vecko :))) Si delam srandu :)
Zadni brzda neni potreba! A s timhle heslem vyrazim na trialovy zavody presvedcovat startujici.. :-)
coz by me u tebe ani neprekvapilo.. :)
tak to je jasny že v zatáčce z kopce na šotolině za tu přední nevemu naplno, ale s citem, dá se to zvládnout pouze s přední brzdou
ja sem si zas pred casem pripomnel, jak je dulezita zadni. jezdil sem asi tejden bez ni-dosly desky a byl to teda peknej tanec. byl sem na stiru s odhadem,hlavne na znamejch cestach-tech 30nebo kolik procent bere, bylo znat a hlavne jak nemuze clovek zadni do smyku, tak je to zly s rovnovahou. ale rozhodne to muzu doporucit pro zlepseni techniky.
Synchroně. Oběma najednou. Jednou jsem zabral víc přední a kolo mi šlo přes záda. Tak se znažím brzdy mít seřízené pokud možno na stejný tah. Ale přední je samo sebou účinější.
Myslim ze dost zalezi na jezdeckem stylu a situaci v jake brzdis. Ja kdyz dobrzduju na rovine pred zatackou tak silne zmacknu predni brzdu a zadni jen dobrzduju tak aby zadni kolo neslo do smyku a nebo bylo na hranici smyku. V zatacce pak brzdim vic zadni nez predni. Je treba taky pracovat s tezistem. V prudsich sjezdech to chce prenest teziste vic dozadu v extremnim pripade jet treba i za sedlem tak aby bylo zadni kolo dost zatizene a tim se lepe zozlozil brzdny ucinek na predni a zadni brzdu. V technickych pasazis je treba davat bacha na predni brzdu, protoze ta se musi pri prejizdeni prekazek poustet jinak letis pres riditka.
a když se vám dostane do ruky tohle tak jaká je „technika brždění“ ? http://www.cykloshop.cz/…ie/ukaz.php3?…
Tak tomu rikam nadherna obluda :)
padákem?
torpedo… :)
stejne jako na ty liberte, co si ji nakladal v sobotu.. :)))
No přece tim kotoučem, co je schovanej na druhý straně zadního kola :-))
Brzdím zadní brzdou jako první a defakto furt pokud je potřeba,ale zásadně tak aby nešla do smyku(pokud nechci),přední de na řadu v momentě kdy by zadní mohla jít do smyku,což je poměrně brzy v nějakém padáku,ale nemusí na ní skoro dojít v terénu(pokud chci jen zmírnit rychlost),dá se taky říct že brzdím objema ,ale začínám brzdit zadní.Dává mi to podle mě větší rezervu pro přední brzdu pro případ nějaké nepředloženosti. Jezdím véčka a docela mě překvapilo že mi to žere ty zadní špalky rychleji než přední,ale to je asi tím že to nepříliš intenzivní brždění žere víc i kvůli nečistotám,na přední už to bývá intenzívnější,leč kratší brždění a tak špalky tolik netrpěj(a asi se tak nezahřejou,navíc si při větší intenzitě „setřou“ ráfek od písku,bahna a prachu,což ta zadní při nižší intenzitě tolik neudělá a tak se ten bordel mele pod špalkem). Nejsem nijak zkušenej jezdec-poradíte mi něco lepšíh? Jo ještě- vozím páku přední brzdy napravo(a to nejsem motorkář :-))
no když už jsi to oživil… Každopadně přibržďovani zadni už nepouživam… Když si tak v poho přibržďuješ a něco ti skoči do cesty zběsile hmatneš po předni a ejhle zběsile dřeš bradu… možna to tak neni u všech ale viděl už jsem to… Ja použivam zadni brzdu pouze u manualu a ještě po zadním… Taky smyk…když prostě vím že budu brzdit za zatačkou a vim že je dost místa bloknu zadni a vychutnavam Všechny jine případy jdou na předni brzdu… Když totiž tak pohodově přibržďuji předni tak už tu pačku mam v ruce a při nečekanem nucenem pržděni se tomu přizpusobim.....
Dík za reakci,no já mám ale na obou brzdách prst,jen tím pravým(zadním) se opírám maličko víc,takže hamtnutí na přední se nekoná.Něco na tom ale bude-zkusím projet pár sjezdů jen s přední a uvidím,minimálně získám lepčí cit.
No tak sem to zkoušel a máš 100% pravdu,přední brzda dává daleko lepší pocit jistoty,kontroly,sucha a bezpečí :-) ,né je to fakt nesrovnatelný,zadní tak na dorbžďování a smyky.Dík
Všechny obdobné rady z Vela jsou nezkutečné krávoviny.Brzdím podle toho jak to zrovna zkutečnost vyžaduje. Podle toho, zda chci zastavit bezpečně, nebo zastavit už na hranici/za hranicí možnosti ubrždění, nebo přibrzdit, či vybrat zatáčku smykem atd. Záleží na povrhu na ročním období atd atd. Prostě přijít s jedním návodem jak brzdit je nezkutečná hovadina.
neni to takova hovadina když to budeš učit 3 lete děcko…:D Prostě musi nějak zabrzdit že
nj no to jsem si neuvědomil, oni mají někteří v profilu i věk: 1 rok :o)
Brzdit jsem se trošku naučil až když jsem si 2× na Juicy7 rozbil hubu! :-) Takovou zkušenost v textu nenapíšeš.
Vše je to o citu! :-) Rady třeba jo ale osobní zkušenost je osobní zkušenost! :-)
Tak já se to asi budu ještě učit. Zrovna je mám objednané… :D
nebudu to tady cist..ale brzdit se ma tak akorat,abys to nikam neposlal:-)
Brzdím přední dobržďuji \ přibržduji zadní zastavuji objema
Obecně je často u lidí zafixované že přední = přeletět , to je samo až extrém a ještě není to 100% pravda.
Na zadním kole není tolik při brždění váhy takže se zablokuje a je to pluh a nic. Prední se blokuje až mnohe dýl a furt kolo jde ovládat.
Nekdy dle me zkusenosti je zadni jeste i celkem nebezpecna. Uz se mi parkrat ve vetsi rychlosti stalo, ze zablokovane zadni kolo me totalne rozhodilo, pritom predni pod brzdou porad vedlo stopu (ano na pevnaku). Takze predni brzda, kor ve vetsich rychlostech je dle me hodne dulezita na zastaveni. Odlehceny zadek ma tendenci jenom „tancovat“, ale do brzdeni to ma daleko. Samozrejme ze jsou situace, kdy brzdim vic zadni nez predni, ale je jich minimum…
Zase ale ve sjezdu na ledu nebo tvrdém sněhu se moc přední páčky nechytám.
Na tvrdem snehu jeste jo, ale na ledu fakt ne. :o) ono tam se nechytam moc ani zadni a spis se snazim nasmerovat kolo nekde na teren, kde jde zastavit
…nebo dobře spadnout:)
to bych chtěl vidět jak se na ledu dobře pada :)))
Tos špatně pochopil,nasměrovat bike tam kde se spadnou dá:))
aha ok už chapu… to viš 4 hodiny spánku ve škole to je otrava…
No tak to casto dopadne ;o)
brzdim oběma, ale přední samozřejmě víc, když je to účinější
Kdo se bojí brzdí :))) ale jinak brzdim spíš podvědomě, 1.přední, pak zadní, pak oběma a pak hubou (někdy) …
Jasně brzdí jen zbabělci :-)