Da se s tim neco delat? Tedy krome odvrtani vrtackou, toho bych se docela bal… Zkousel sem strikat WDckem, nechavat to zatect a ani se nehla :-/
Da se s tim neco delat? Tedy krome odvrtani vrtackou, toho bych se docela bal… Zkousel sem strikat WDckem, nechavat to zatect a ani se nehla :-/
Podle toho kolik let je to zakousnutý. Kámošova holka měla tak zažranou hliníkovou sedlovku, že vzal kolo za sedlovku ho upnul do svěráku (předtím samozřejmě prostříkal WD) a pomalu točil celým kolem. No a pak mu rup rám u sedlovky a byl klid.
to urizni a do vnitr strc selovku s mensim prumerem :-()
to by nefungovalo, přece nemůžeš tu původní stáhnout upínákem :-(
Co nejde silou, jde ještě větší silou :-)
zkusil bych nechat zatéct brzdovku a nechat působit třeba den, taky se dá sedlovka provrtat, prostrčit kulatinu abys měl pak pořádnou páku a s citem točením uvolnit a vytočit. udělal bych obojí.
jenze to bys to mochh vytociz i s kusem ramu
Jo měl jsem ten samý problém. ocel rám, hliník sedlovka. Lil jsem olej asi měsíc. Potom jsem sundal sedlo a přez dřevěnou lištu jsem do toho bušil kladivem. Fakt hustě. Jo a kamarád mi držel kolo ve vzduchu, aby ty rány nezničily lecos jinýho. A najednou se to pohlo, o milimetr… Ale fakt jsem to už vzdával, ale kolo jsem chtěl prodat a tak nefunkční sedlovka by byla problém.
Ok, dik moc. Zkusim to jeste poradne prolevat a pak s tim opatrne neco zkusim. Alespon ste mi dali nadeji :) Dik
jeste by mozna slo rozebrat stred, kolo otocit „vzhuru kolama“ a prostriknout a nechat zatyct neco agresivnejsiho i do spodni casti te sedlovky. Treba automechanici pouzivaji takove spreje na povolovani zarezlych sroubu. Musim vyjadrit znacny obdiv k tem, co dokazou povolit zarezly srouby na starych skodovkach… RESPECT! :) Zkus se poptat po tom spreji
Upni sedlovku do svěráku a zaber, ale s rozumem, když to nepovolí, tak polož rám na kovadlinu a naklepej to kladivem, to zaručeně povolí, ale lak na sedlový trubce bude v háji, jo a ten sprej na povolování zarezlých šroubů je třeba WD40.
Taky sem se chtěl zbavit starýho kola, ale neměl jsem takovou sílu jako ty. Díky tomu mám slušnýho zimáka. :)
nepoužívej WD-čko, ale nalej tam coca colu a nech hoďku odstát …a pak jdi do toho silou (přiměřenou), snad to pomůže :o)
sílu už jsem zkoušel po jednom dni naložení v brzdové kapalině.(příště až mě to zas chytne tak vyzkouším olivový olej se spostou česneku a čili) Místo velkého kladiva jsem si vzal velkou palici, měl jsem ve svěráku sedlovku i rám (každý zvláš?). Až sem se divil co ten rám všecko snesl a tak jsem si řekl, že v baráku je místa dost a nechal jsem jej doma. Dnes jsem rád, protože mám na čem jezdit do hospody. Ale tak jednou za půl roku mě to chytne a když neuspěju, tak toho zas na chvíli nechám.:)
A je z toho taková hezká tradiční disciplína „vyndávání zarostlé sedlovky“. Dá se použít též jako hra na dlouhé zimní večery s přáteli :-)
a nebo království za vyndání sedlovky.
Taky by mohlo pomoct podchlazeni, treba to „pofoukat“ CO2 hasicim pristrojem. Ja sem chtel tento postup pouzit pri sundavani kazety, kdyz to neslo povolit ani ve 2 lidech (bic byl este prodlouzenej trubkou). Nakonec stacilo nechat v zime kolo pres noc venku (cca –18st C) a hned to v pohode slo
Nevim zda podchlazeni, idealni by bylo podchladit sedlovku a ohrat ram. Ja jsem u kamaradova kola kombinoval nejaky sprej na povolovani (znacku nevim), pak jsem citlive ohral ram horkovzusnou pistoli, sedlovku upnul do sveraku a ram pouzil jako paku. Povolila! Je jasny, ze je to trochu riskantni krok, ram muze dobre prasknout. Nejlepsi je sedlovku mazat a casto s ni hnout, coz je ovsem ex post blba rada, uznavam.
muze pomoci treba to WD cko a nebo brzdovku, lit z obou stran,ale uz jsem zazil i situace, kdy to vubec nepomohlo.Je to pak volba, muzes znicit sedlovku tim, ze ji upnes do sveraku a tocis ramem(je to nejvetsi paka) a nebo to nechat radeji tak.Pokud jiz znicis sedlovku, tak ti pak nezbyva nic jineho,nez ji urinout a stavitelnym vystruznikem brat desetinu po desetince. Vrtacka a vrtak je prilis hruby nastroj, klidne muzes odvrtat i stenu ramu.V ruce to neudrzis.Vystruznik je odzkouseny, ale je to silena prace.
Mne sa taka sedlovka zlomila tesne nad ramom (CrMo). Spominane postupy boli neucinne. Nakoniec sme sedlovku opatrne narezali linearnou pilou na 4 miestach a po stvrtinach vytlkli – treba uzky nastroj, pouzili sme stary skrutkovac.
taky se mi to stalo. prostrikl sem to WD a pak sem pomerne velkym kladivem obouchal (ze stran i zezhora) sedlovku az to povolilo.
Jak to vlastně dopadlo ? (výsledek, metoda)
Brzdovka nebo cokoliv penetracniho pomaha.
Vyzkousel jsem stridave polevani horkou a studenou vodou – neni to sranda funguje to.
Aplikoval jsem to pri vyrazeni lozisek z naboje.
Také občas řeším tento problém a jako poslední prostředek (který dosud vždy fungoval) používám následující postup. Sedlovku napříč provrtám vrtákem průměr 10 mm. Do díry dám šroub M10 se šestihrannou hlavou, na druhou stranu pérovou (zubatou) podložku proti povolování a celé to pořádně utáhnu, případně dám ještě kontramatici. Pak kolo otočím „vzhůru nohama“ (nejlépe když kolo drží 2 pomocníci), na hlavu šroubu přiložím ocelovou kulatinu a pořádně po tom praštím kladivem. Tak střídavě mlátím do hlavy šroubu a do matice a sedlovka nakonec vždy povolila. Samozřejmě to chce předtím sadlovku nahlodat brzdovkou či podobným sajrajtem. Rám se nesmí upnout třeba do svěrámu, a? při mlácení třeba nepraskne. Musí být uchycený „pružně“. Jinak také pomáhá nahřátí autogenem či propanbutanovým hoříkem, ale to jde lak do kytek a když to s ohřevem přeženu, tak může jít do kytek i rám.
Přišel mi pod ruce rám s brutálně zarostlou sedlovkou (oboje hliník). Nic z věcí, co mám doma to ani náznakem nepovolilo (různé oleje, líh, petrolej). Rád bych zachoval rám i sedlovku ve funkčním stavu, o lak mi nejde. Je v takovém případě dobrý nápad to nahřát hořákem (viz. foto) a popřípadě jak moc to můžu zahřát?
Brzdovka, nechat odstat, upnout sedlovku do sveraku a tocit ramem nepomuze ?
Brzdovku ani svěrák nemám. To kolo leželo možná tak 2 měsíce venku v deštivém podnebí (vrakáč). A silně pochybuji, že ta sedlovka někdy viděla vazelínu.
Ještě nějaká ta fotka pro představu:
Dnes mě čeká II. pokus o demontáž zarostlé sedlovky. Al sedlovka, rám železo. Nevidím to moc pozitivně, brzdovka a ruce nepomohli, pak poreferuji.
Na to by mohlo dobře fungovat to podchlazení hasičákem CO2, ocel má poloviční tepelnou roztažnost než hliník, takže při podchlazení se víc smrskne ta sedlovka.
horak ne , normalni horkovzdusnou pistolu
Horkovzdušku bohužel nemám. Hrozí rámu/sedlovce něco když ho zahřeji tím hořákem nebo to jenom nepomůže?
tak lak je jasnej, tomu hliníku ten plamen taky moc neprospějě
problém je, že ten hořák má koncentrovanej plamen na jedno místo a ty potřebuješ aby se sedlová trubka ohřála celá a roztáhla
Jasný, chápu. Tak to bude asi problém. Musím někde sehnat tu horkovzdušku. Díky za radu
stojí pár korun a doma se to občas hodí …
Ano, budeš si muset pořídit nářadí. Můj ověřený a funkční způsob jak vytáhnout zarostlou sedlovku je reverzní kladivo. Obetujes sedlovku a vyvrtas do ní díru. Do té díry prisroubujes kladivo a bum a bum a je venku. Samozřejmě musí být vše předem prosákly olejem nebo tou brzdovkou. Sedlovku koupíš novou. Kladivo si půjčíš v autodílně.
Rám zachráněn. Myslím, že horkovzduskou to neohřejes tak, aby se něco hnulo. Pokud je to kombinace AL a FE bude se jeden materiál ochlazovat od druhého a výsledek o ničem.
Tak jsem tedy pořídil horkovzdušku. Má dvě nastavení 350 a 550 °C. Jak bych to měl nahřát?
Ať to nahřívám sebevíc, tak se to ani nehne. Bych nevěřil jak „skvěle“ dokáží dva kusy materiálu srůst v jeden.
protoze se ohrivaji oba materialy :D musis nahrivat jen jeden a druhej material chladit …
…NASA
Zkoukni tyhle videa jednoho americkýho kutila, třeba to pomůže: