Uvažuji nad titanovou sedlovkou. Používáte ji někdo? Zajímali by mě dojmy z pohodlí, jestli více pruží než Al, a potom při průměru tuším 27,8 tlouš?ka stěny (vozím nějaké věci uvnitř, tak kvulivá rozměrům) Nabízí ji někdo jiný než Morati?
Uvažuji nad titanovou sedlovkou. Používáte ji někdo? Zajímali by mě dojmy z pohodlí, jestli více pruží než Al, a potom při průměru tuším 27,8 tlouš?ka stěny (vozím nějaké věci uvnitř, tak kvulivá rozměrům) Nabízí ji někdo jiný než Morati?
Videl jsem jeste Syncros. Nedela nahodou Morati sedlovky jen v prumeru 27mm? Jinak ackoliv zkusenost nemam, myslim si ze je to docela zbytecnej luxus.
No ale taková sedlovka bude asi nesmrtelná,ne??Pokud ji teda někdo nečmajzne…
Ja bych se bal ze bude zajizdet a pak hrozi riziko promacknuti pri silnejsim dotazeni upinaku, protoze steny budou urcite o dost uzsi nez u hlinikovych, nebo karbonovych kousku. Take je dost velka pravdepodobnost ze casem zmenis ram a do noveho nebude pasovat :) Jeden cas jsem vozil Ti riditka a ze by nejak vic pruzili nez hlinikove bych zrovna netvrdil ale co se bezpecnosti tyce tak je to podle me lepsi volba nez Ti sedlovka.
promacknuti? to myslis vazne? v tomto smeru vydrzi titan rozhodne mnohem vic nez dural. nejmene odolny je podle me carbon (to bych si z bezpecnostnich duvodu na kolo NIKDY nedal)
Uvedom si ze sila steny te sedlovky je nohem tenci nez u hliniku. Tada zadne zazracne vlastnosti titanu nepomuzou. Dobre si pamatuju jak dopadla ocelova na me stare silnicce kdyz jsem ji trochu vic dotahnul :)
titan ale nemuzes srovnavat ani s duralem ani s oceli. ocel se deformuje, dural praska, titan se nedeformuje (pri normalnich silach) a nepraskne jinde nez ve svaru. tloustka steny s tim nema co delat. v ramci testovani jsme se pokouseli znicit titanovy riditka. jde to, ale narozdil od duralu velmi, veeeelmi tezko. titan nepromacknes a docilit nejake trvale deformace je docela kumst. pochybuju ze bys titanovou sedlovku promacknul tim ze bys ji hodne utahnul v ramu. bud by to nevydrzela objimka, nebo ram, sedlovka zustane OK.
Nahodou mam osobni zkusenost s nicenim titanovych riditek Titec PG. Po letu pres riditka promacklej konec od rohu a cela riditka se ohnula smerem dolu od predstavce. Pritom ten pad nebyl vubec nejakej drsnej. Ja nechci aby sis myslel ze Ti sedlovka prd vydrzi. Dovedu si ale predstavit ze kdyz nekomu bude v ramu zajizdet, tak ten dotycny dorve upinak na krev. Treba karbonove sedlovky v takovem pripade po case prasknou v miste objimky. U titanove se muze v miste kde je rozriznuta trubka vymacknout dolik.
„Po letu pres riditka promacklej konec od rohu a cela riditka se ohnula smerem dolu od predstavce“ – pri padu znicis cokoliv, protoze tam jde o ten naraz a ne o plynulou silu. zalezi i na smeru pusobeni sily toho narazu…
kdyz to shrnu: titanovy sedlovky bych se vubec nebal. vydrzi stejne nebo spis vic nez karbonova a duralova. promacknuti titanovy sedlovky utazenim v ramu se mi zda minimalne nepravdepodobne, mozna i nemozne.
Ti riditka pruzi mnohem vice nez hlinikove, je to az opticky nepekne, :-). Nevim co Titec, ale Morati s Al nelze srovnavat. Velke upnuti u Ti sedlovky bych se nebal. Prave, ze titan vydrzi u pomaleho zatezovani moc. Hlinik mozna promacknes, ale titan jednoduse ne. Napr.: Morati riditka – dotahl jsem na fest rohy az se zdeformoval kruhovy prurez riditek. Lekl jsem se, povolil a prurez se zase vratil na kruh.
U sedlovky je, dle mne, titan zbytecny luxus. Resilo se to mnohokrat, ze u sedlovky neni pohodlnejsi titan ani karbon nez hlinik. U sedlovky nezalezi prilis na materialu. Je to genialne jednoduche oproti riditkam. Protoze u riditek pusobi sila kolmo na „trubku“, kdezto u sedlovky je to temer „osova“ sila, takze je trubka namahana spise na tlak nez na ohyb. Obdobne rovna titanova vidlice, ktera pruzi/tlumi predozadnim pohybem… .
Ja uz dlouho shanim Ti riditka. Titec uz se k nam asi nevozi. Nevis kolik skutecne vazej ty moratky? Titec vazil 150g
pres 180g mam je
delaji se dve varianty 560 nebo 580mm. Mam ty delsi, vazi okolo tech 180g. Za cenu 2.1k je to, dle mne, opodstatneny kauf treba na pevnou vidlu. U odpruzene to neni az tak smysluplne.
sedlovka Morati mi praskla v zamku, zadarmo vymenili, novy model mel jiz tlustci plech zamku a sroubek navic, takze se nemuselo dotahovat na krev. Mel jsem titan cca 4 roky a je to zbytecny luxus. Kdyz chces pohodli na HT, jdi do velkoobjemovych bezdusovych plastu, tam ziskas tak 2 cm pohodli. Karbon a titan absorbuji vibrace v desetinach milimetru. Takze neni co resit.
tak moje sedlovka pells ma znatelny predozadni pohyb minimalne 1cm, takze s desetinama bych byl opatrnej..... jinak na titanwills.cz jsem videl titanovou sedlovku za cca 2000
zrovna jsem to chtěl napsat, ale bacha byl jsem na jedněch races s týmákama od Titanwills a nadávali na to hrozně, viklal se zámek, že sedlo mělo znatelný pohyb. Byli tam čtyři a dvoum se to sralo. ale cena je lákavá
Ten centak ale zapruzi i dural. Jde spis o to jaky ma to pruzeni prubeh a jak je material shopen ty vibrace tlumit.
o tom to presne je, jezdil jsem titanovou Morati pevnou vidli. Rikalo se, ze ma rozkmit tak 2 cm. Nikdy jsem je nevidel a zmerit to nejde, ale je fakt, ze kdyz se ta vidlice pravidelne rozkmitala, tak byla leccos schopna pobrat. Problem ale byl v tom, ze potrebovala pravidelne nerovnosti a presne se trefit do rychlosti. Jinak jeji zchopnost rozkmitat se byla k nicemu a spise vadila. Tohle ti ale nikdo v reklamnich kecech nerekne. Myslim si, ze s karbonovymi komponenty to bude obdobne jak s titanem. Firmy zjistili, ze je potreba cyklistum prodat nove placebo.
Na pružení je spíš karbon; někde jsem četl, že titan v tom nijak nevyniká, ten umí jenom pohlcovat vibrace, ale pruží zanedbatelně …
… a jestli je to pravda, tak tu funkci splní titanové ližiny na sedle (nejlépe v kombinaci s karbonovou sedlovkou) …
Titanové ližiny nejsou co se odolnosti týče také žádný zázrak. Sice nádherně pruží 0,75cm až 1cm při běžném posedávání, ale větší náraz je dokáže uříznout v zámku.
Povedlo se mi dopadnout z 50ti cm rovnou na zadek (ani jedna noha na pedálech) a ližiny jsem uříznul…
Tož, to jsi přišel nejen o lyžiny na sedle, není-liž pravda?
Naštěstí nééé, ale chybělo jen pár cm :-)
Jsem dopadnul pánevníma kostma na konec sedla. Bylo to vcelku pohodlné, fakt to sedlo pružilo více než obvykle.
Byl to Pells Bes nebo E-fly? Teď už nevím, ale klidně bych ho koupil znova. Fakt pohodlný komponent. Titan pruží velmi dobře, ale není nezničitelný.
Si nak neumim predstavit, ze osove zatizena trubka pruzi(pokud tu neni rec o hokejkach). Sem blbej?
nejses, nepruzi. Absorbuje vibrace a to je tak subjektivni pocit, ze nekdo je nadseny, a nekdo to ani nepozna, coz byl muj pripad.
Mi to proste neda :) Kdyz nepruzi, ale absorbuje vibrace, tak se musi nutne zkracovat. Tzn. takova rok jeta ctyrstovkova sedlovka je pak jenom 300–350mm dlouha?
Nemusi se zkracovat. S tema vibracema je to spis jako se zvukem. Litina taky pomerne dobre absorbuje vibrace a zkus si do ni cinknout:)
Sedlovka je namáhána (též) na ohyb hokejka i nehokejka.
Dobre. To jako ze to s nama mava zepredu dozadu? pomahej nam pambu.
Presne tak!Ak nie, to si teda riadny pacient, ked si vzdy sadnes presne svojim taziskom na os sedlovky a cely cas tak bikujes.
Sedlovka je namáhána na ohyb, i když „sedíš v ose sedlovky.“
no to jiste, ze je namahana na ohyb a rekl bych ze bych se z toho zblaznil, kdyby se pode mnou sedlovka ohybala z leva doprava a zezadu dopredu. To bych si pripadal jak nejaky zongler. V ohybu musi byt sedlovka co nejpevnejsi a ne pruzit.
ono to tak je, nazývá se to pohodlí…
kdyz pohodli, tak fulla a neblbnout s ohybaci sedlovkou
sedlovka se ti bude ohybat i na fulu. skoro stejne.
full je pro mě poněkud drahý, poněkud těžký a náročný na údržbu.Stále se mi nezdají dobře technicky dořešené. Nechápu proč jsou tak drahé tlumiče(srovnání s motocyklovými). Muj prodejce tvrdil, že servisovat fuly v současné době je neštěstí, že je hrozné jak je to opotřebované po krátké době, a že mi ani nemůže doporučit který by byl vhodný. Takže asi tak. Určitě k tomu mířím, ale zatím se řídím zásadou -součástka která neexistuje se nemůže pokazit.
s tim servisem mas pravdu, ale neni full jako full. Najel jsem letos 8 Kkm, coz je pomerne dost a zavady zadni stavby pouze dve. Zadni tlumic ztracel tlak a povolily se cepy. To me mepripada tak strasne. Chce to zvolit spravnou a odolnou konstrukci. Pocit z jizdy na fullu me to zcela vynahradil. Pred tim jsem mel Morati, titan od ramu, pres predstavec a sedlovku a bylo to neco naprosto jineho. Mozna, ze karbon je lepsi nez titan, ale neverim.
ano, full za 150 tisic od nejakeho lepsiho vyrobce a s poradnym tlumicem nebude jako ty lowendy
me prijde ze bud vubec nemyslite nebo fakt nevim,kdyz se tu musi nekomu rikat ze sedlovka se dokonce i ohyba.
davam bod prvni variante :)
No zalezi jak to myslis. Ona je sice osove zatizena, ale ta sila co na ni pusobi neni rovnobezna s osou.
Nevim jak tobe, ale jen tak od oka vidim jak kdyz ji zatizim cca 2/3 sve vahy (75kg), tak zapruzi cca o 10mm.
…je mi jasny …sem zanedbal (opravnene!!)
ps: osove = rovnobezne s osou …to jen tak pro poradek :)
..a nezapruzi ti spis galuska?
Sedlovka je namáhána jak na vzpěr (v ose), tak na ohyb (kolmo na osu). Namalujte si rozklad sil, to se snad učí na základní škole, ne ?
A rikam snad neco jinyho? Precti si dva prispevky nad tvym… :-)
Tak,tak. Diky, ted jsem to pochopil i ja. Jen doufam,ze nepovazujes ohyb rovny sedlovky (rad bych ho videl) za prispevek k pohodli jizdy.
Jestli myslis, ze hlinik nepruzi, tak se koukni na tuhle vidlici: http://mtb.netbox.cz/photos/2061.jpg http://mtb.netbox.cz/photos/2062.jpg
No to ale pružil jen v první chvíli ne ?
Jasny, mit to z titanu, tak ta vidle zapruzi a kolo i s jezdcem (samozrejme pokud ma SPD) odskoci nazpet. Jo titan, to je vec.
jako myslíš vážně? tohle by asi nerozdejchala ani titanová…
… a ted pozor. Tahle to rozdejchala! Tomu se az nechce verit, co?
no ale ohnutá zůstala k nepoužití ne? nesnaž se mě přesvědčit že ne :-)
Prej na ni jeste dlouho jezdil, nez ji pri podobnem kousku dorazil a koupil novou.
hele já už večerníček dneska viděl :-) na tý druhý fotce mu jde kolo mimo rám do strany, takhle pružnej dural není- nebo se pletu :-) leda že by byl tak krutej že by ji vyrovnal back, ale to je pak magor…
Ale tady uz to s tou vidlici tak strasne nevypada: http://mtb.netbox.cz/photos/2063.jpg narozdil od jezdce :)
no jo to vypadá skoro normálně… jak se mu tohle podařilo, to je jak figurína, to muselo bolet ku*evsky. víš při jaký příležitosti se mu to povedlo?
Maturitni ples? Mozna spis zavody :)
Nepoznas legraci?
si blbej tak na půl. Není jen osově zatížená.To je pouze, pokud stojíš s z kopce dolu v ůhlu takovém, aby sedlovka byla kolmo ke středu země.A to navíc by platilo jen tehdy, pokud by tahle osa procházela težištěm tvého těla .Ale vzhledem k tomu, že je sedlovka(sedlová trámová trubka) pod určitým úhlem vzhledem ke kolmici na centrum gravitace, navíc mimo osu(ne u všech) je zámek sedla, tak je prakticky neustále namáhana na ohyb.A to nemluvím o posunech těla jezdce při vykonávání jakéhokoliv pohynu,včetně šlapání. Jsem velký fyzik, rodiče na mě budou jednou i pyšni…
Tý jo, jde Ti to … jenom doplním, že centrum gravitace je z fyzikálního hlediska bod (těžiště Země) a na ten nemůžeš vést kolmici :-) … ale můžeš vést přímku, která jím bude procházet … no jo, já už mlčím …
Titanovou sedlovku nabízí též USE.
Jsem názoru, že lepší než sedlovka bude kvalitní sedlo s titan.ližinami (třeba vysoký Fizik Nissene) a na kolech pořádný balóny (Hutchinson).