• Majkrosoft

    čau lidi,

    je mi jasné, že už je tady těch žádostí o radu při výběru různých součástí na kolo hodně, přesto se zeptám jelikož tomu tolik nerozumím.

    Chtěl bych si koupit nové kolo a zajímalo by mě jestli je velký rozdíl mezi brzdami Avid Juicy 3 a Shimano M485 nebo není nutné se tímto vůbec zabývat a taky by mě zajímalo jak moc velký vliv má velikost předního kotouče jestli je nějaký znatelný rozdíl mezi 180mm a 185mm.

     

    Děkuji za radu :)

    0 0
    • Scully  

      Myslím, že je uplně jedno jestli vemeš nejlevnější shimano nebo avidy, obojí to brzdí. Spíš bych se zaměřil na ostatní komponenty.

      Jinak na kole kde budou tyhle brzdy asi nebude nějaká supr vidle, takže bych se přikláněl ke 160mm kotouči.

      A čím věčí kotouč, tím se míň zahřívá, a pusobý na větší páce, takže líp brzdí.

      0 0
    • jIrI___  

      M485 brzdí hodně solidně, těch bych se vůbec nebál. J3 na tom budou asi podobně, ale ty jsem nejel, takže nemohu nijak porovnávat. Nicméně ani s jedněma nebudeš zklamaný ;-)

      0 0
    • marapara  

      Rozdíl mezi 180 a 185 mm kotouči asi nepoznáš, bude velmi nepatrný, spíš neznatelný. Rozdíl mezi J3 a 485, řekl bych, že J3 budou lepší a i o něco lehčí. J3 má na kole kamoš a brzdí stejně jako moje J5 nebo J7. M485 má na kole druhý kamoš a zdá se mi ten chod pák takový houbovitější. Nehledě na páku J3 a M485. Ta shimaňácká je dost ojebaný výlisek, i když sedí celkem dobře.

      0 0
      • Medviedok  

        Ked si pozries osadenie Gary Fisher Piranha (Sh. 485) a vyssi model HKEK (J3), tak by z toho vyplyvalo ze 485<J3. Ale: co som videl servisny postup odvzdusnovania avidov, tak je to celkom neprijemnost… Neviem ako casto to budes robit, no ked by som to mal robit sam tak si vyberiem od Shimana nieco vyssie, co uz bude vlastnostami na urovni tych avidov a pritom udrzba bude blbovzdorna (LX napr.)

        0 0
        • marapara  

          Mám Juicy rok a půl a ještě jsem je neodvzdušňoval.

          0 0
          • Medviedok  

            raz to pride…

            0 0
            • marapara  

              viz MlokCZ. Nevím přoč řešit odvzdušňování už při nákupu. Taková tragédie to rozhodně není, jak píšeš a nedělá se to běžně každý měsíc, ale jednou za několik let.

              0 0
              • Medviedok  

                preco? Lebo na to treba special vybavenie (na tie avidy) Ked zostanes v tom ze roky to netreba odvzdusnovat a potom po rokoch sa ukaze ze predsa treba, tak mozes mat velky problem najst servis kde maju to naradie, a to ja teda nemusim. Radsej veci predvidam nez potom riesim a nadavam.

                0 0
                • Vilém  

                  Ze by zrovna na Avidy nemely servisy odvzdusnovaci sadu, to bych pochyboval.

                  0 0
                  • Medviedok  

                    teraz ano, ale tipnes si ci aj o 7 rokov? Alebo tolko ani nie je zivotnost tych brzd? U mna je.

                    0 0
                    • Vilém  

                      A myslis, ze to ten servis vyhodi? Ty mosazny adaptery se jen tak neznici, strikacky jsou dostupny, okrouzky take. Navic si myslim, ze se Avid ted bude snazit delat brzdy s potrebou stejneho prislusenstvi. Vzhledem k tomu, kolik kol se ted prodava s Juicy, bych vubec nemel strach, ze bude problem je za par let odvzdusnit. V servise, kde se, ted uz externe pohybuju, se sada koupila po prodani prvnich dvou kolo s Juicynama a od te doby tam je.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Myslím si to samé, jen to ještě rozvedu. Za těch 5–7 let podle mojeho názoru těch servisů, co to zvládnout bude naopak ještě výrazně více než teď, protože se postupně dostanou hydry do levnější kategorie kol než dnes a více budou vytlačovat v-čka a tedy i více malých servisů si ty odzvdušňovací sady na častěji prodávané brzdy pořídí.

                        0 0
                      • Medviedok  

                        ok ked si toho nazoru tak je to na tebe. ja radsej vsadzam na istotu a nie nejake uvahy od stola. Ked mam k dispozicii porovnatelny produkt kde ziadne komplikacie ocakavat nemusim, tak sa rozhodnem pren.

                        0 0
                • MlokCZ  

                  Najít servis na odvzdušnění Avidů je opravdu strašně velký problém, zhruba takový jako najít obchod, kde je koupíš.

                  0 0
          • MlokCZ  

            Tak, tak. Taky nevim, co mají všichni pořád s tím odvzdušňováním. Sem tam se musí odvdušnit sice každá brzda, ale pokud není něco vadného (reklamace), tak to není nic častého, jak tu často straší spousta lidí, kteří hydry nikdy neměli.

            A to případné jedno odvzdušnění za uherský rok není problém nechat na servisu, pokud se v tom někdo nechce vrtat a k některým kupovat odvzdušňovací sada, která se pak pro jedny brzdy ani nevyplatí.

            0 0
            • kovar  

              no ale pořád nechcete pochopit, že je možná trochu výhoda nemuset do servisu ani jednou za maďarský rok a případně si brzdu spravit doma sám bez speciálních bazmeků.. O tom snad žádná.

              0 0
              • Medviedok  

                No ale to si zvykni, na BF sa bezne stretnes s takym ukazom ze niekto chapat nechce. A aj s inymi ukazmi sa tu stretnes. Niektori clenovia su velmi svojski, priam fenomenalni – take zjavy-javy, inak povedane ukazy.

                Takze vitaj! ;)

                0 0
              • MlokCZ  

                Tak jistě, výhoda to je, že nemusíš do servisu, ale to nemusíš ani s těmi Avidy. Já bych bral raději J3 i v případě, že bych k nim připočítal cenu odzvdušňovací sady.

                Jako rozhodující výhodu bych tu snažší servisovatelnost viděl pouze v případě, že ty brzdy budou zcela srovnatelné, jenže to nejsou.

                0 0
                • kovar  

                  to nemá smysl.

                  BTW v čem jsou nesrovnatelné, ani jedny nemám, tak nevím.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Na hodně detailní srovnání bych musel i ty 485tky jezdit dlouhodobě, ale jinak pro mě jsou lepší J3 ve všem. Tedy lepší tvar páky (to je dost subjektivní věc), lepší průběh brždění na páce (to je také dost subketivní), lepší výkon brzdy. Pak jsou tu problémy s prvními kousky u Shimana, celá vadná série, to už je sice vyřešeno, ale moc to nepovzbudí ke koupení.

                    0 0
                    • kovar  

                      co je to výkon brzdy?

                      při stejné síle na stejné páce (ve fyzikálním smyslu) větší zpomalení?

                       
                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Při stejné síle na páce větší síla působící na zpomalení kola. Výsledné zpomalení už může být v některých případech limitované plášti a dalšími faktory. Prostě a jednoduše, nemusím tolik rvát za brzdu, abych dosáhnul stejného efektu.

                        0 0
                        • kovar  

                          kuš babo, přece  si nemyslíš, že bych porovnával zpomalení za různých podmínek. Jinak tvůj výkon brzd může být silně subjektivně ovlivněn pružností páky, což teda ta shimano asi v tomto ohledu bude špatná

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            To je klidně možné. Důvod, proč to tak je ale není pro výsledek podstatný, podstatný je ten výsledek.

                            0 0
                          • marapara  

                            To je klidně možné. Ta páka M485 připadá spíš jako kus ohlého a tvarovaného plechu. Může pružit a to může působit houbovitý chod a menší výkon.

                            0 0
                            • Vilém  

                              U nich pruzi nejen paka jako takova, ale k tomu i cele telo paky. Proto je rozdil v pocitu z brzdeni treba proti 525, ktere maji prakticky totozne trmeny, ale rozdil je prave v pace a jeji tuhosti.

                              0 0
                              • Medviedok  

                                Skromne si dovolim domnievat sa ze na tratiach do 80 km v ramci CR pripadnu stratu brzdneho vykonu sposobenu tym udajnym pruzenim packy mozes zanedbat… ak teda nemas atrofovane svalstvo predlakti, vyhrkane klbiky prstov ruk alebo nemas nadvahu 40 kg. Ani s veckovymi brzdami totiz nemam v zjazdoch ktore su pre mna svojou strmostou na hranici zjazdnosti problem zablokovat koleso predne (a samozrejme uz vobec nie zadne), vacsi problem je aby plast preniesol brzdny ucinok na podklad (teda nejazdim na mtb moc po asfalte, to je fakt…)

                                0 0
                                • Vilém  

                                  Nemuzu si pomoct, ale nebudes si nahodou kupovat zrovna kolo, na kterem jsou zde probirane 485ky? Pokud bych se drzel tve teorie, tak by nemelo smysl, vyrabet vice druhu a typu brzd. Stacil by jeden model, protoze rozdily nejsou vubec zadne a i kdyby byly, tak zdravy jedinec je nemuze postrehnout nebo mu nemohou cinit zadny problem.

                                  0 0
                                  • Medviedok  

                                    nie. Hrozili mi tie J3, ale som to zrusil a pojde tam nieco ine.

                                    0 0
                                    • Vilém  

                                      Tak to nezbyva nez poprat stastnou ruku pri vyberu. Vzhledem k tvym castym teoriim a marketingove masazi, problemech s odvzdusnenim ap., predpokladam, ze to budou nejaky mechaniky.

                                      0 0
                                      • Medviedok  

                                        ano, to co som kupil je s mechanikami a tie idu dole na kolo pre niektoreho z rodicov na stare kolena, a co tam dam miesto toho este neviem lebo to ma tak 4 roky cas :)

                                        0 0
                                        • borda  

                                          to jako ze zatim, zamlada budes brzdit podrazkou a az zestarnes o 4 roky, tak na stara kolena poridis brzdy? doporucuji koupit boty pokud mozno u mistniho sevce, z prirodnich matrialu, aby se daly (v pripade, ze svec nebude zrovna delat) servisovat doma, z dostupnych zdroju

                                          0 0
                                    • marapara  

                                      … hrozily :))). To je fakt velká hrozba :)

                                      0 0
                                • MlokCZ  

                                  A teď nám k tomu taky napiš, jaké si jel sjezdy, které jsou trošku náročnější na brzdy, kde se pořádný výkon brzdy ocení, ať je představa k čemu se tvoje vyjádření vztahuje.

                                  Kolem Plzně by mě to taky netrápilo. Teď v Beskydech např. při sjezdu žluté z Lysé jsem litoval, že jsem si tam na Beskydy nepřehodil na 200/180 kotouče (a nechal si tam jen 180/160, co jezdím standardně).
                                  A pro tvojí představu, jak to dopadlo ve více lidech. Všechny hydry (XT, J7, K24) měly už tendenci začít lehce vadnout, úplně se nestalo, protože bylo pár zastávek v tom sjezdu, takže nakonec v pohodě. Všichni by ocenili po tom sjezdu o něco vyšší brzdný výkon brzd a to všechny ty brzdy brzdily výrazně lépe než ty 485tky.
                                  Jediný, co jel na v-čkách bouchnul duši z přehřátého předního ráfku (naštěstí přesně ve chvíli, kdy se zastavilo, takže to bylo bez pádu) a měl několikrát problém dobrzdit.

                                  Tedy rozhodující je, co s tím kdo jezdí, což tazatel nenapsal a ani kolo v profilu nemá pro aspoň odhad.

                                  Problém s přenesením účinku u pořádných plášťů a když je současně sucho většinou tedy není, maximálně když je tam hodně volných šutrů (jako bylo v některých pasážích toho sjezdu z Lysé), ale pak o to více je třeba jít na brzdu, když je možnost a tolik volných šutrů není a opět se hodí maximální brzdný výkon. Samozřejmě pokud někdo jezdí nějaké semislicky, co pořádně nedrží, tak ty mu ten brzdný výkon nepřenesou.

                                  Ale je jinak zajímavé, jak víš, jak se v těch sjezdech ty hydry budou chovat, když si ještě ani žádné nejezdil.

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Ještě oprava detailu, ty brzdy byly LX, J7 a K24 (ne tedy XT). A s těmi LX problém ze všech největší, což ale bylo dané tím, že jediný tam má 160/160 kotouče a přitom není zrovna pírko (ten s nimi má ale problémy s vadnutím pořád, nejen v tomhle sjezdu).

                                    A cca v půlce sjezdu jsem musel přední začít brzdit chvílemi dvěma prsty, což se mi vůbec nelíbilo (ne kvůli vadnutí, při tom náznaku jsme hned stavěli, ale protože jsem měl prostě už ten jeden prst unavený). Na 485tkách si ten sjezd se stejně velkým kotoučem vůbec nedokážu představit, to bych musel stavět dostkrát a nechat ruce odpočinout.

                                    0 0
                                • mastihuba  

                                  dovolil bych si tvrdit že  zrovna tydle argumenty bych našel v historii v trejdech véčka versus kotouče :)

                                  0 0
                              • jIrI___  

                                Zkoušel jsem kámošovy M485 na kole z Intersportu (sice jen zhruba 2km) a abych pravdu řekl, páka mi seděla víc než na mých XT 08, brzdný účinek byl srovnatelný, ne-li vyšší (vinu na tom asi měly i 180mm kotouče, oproti mým 160mm) a vůbec celkově se mi chod páky líbil víc než na XT. S dávkováním to bylo o něco horší. Sám jsem tím byl zaskočen a pomalu se mi vháněly slzy do očí při pomyšlení, kolik jsem mohl ušetřit kdybych koupil M485 místo XT :-)

                                0 0
                  • Medviedok  

                    tie shimana 485 maju menej kuuul vytvarovane pac­ky :)))

                    (ze brzdia tu uz priznali aj neverci co pred mesiacom boli nachylni tvrdit ze to je brzda co byk nespomaluje ale zrychluje, ale tak co, ide pri brzdach o to ci brzdia, alebo ci je to frajerina? No jasne ze rozhoduje ta frajerina.)

                    0 0
                    • Medviedok  

                      Som zabudol: hlavne nesmies mat Shimano, lebo to je masovka.

                      (Zdroj: Desatoro BF)

                      :DD

                      0 0
                      • Vilém  

                        Cokoli neprohlasis zrovna ty, tak do toho se musis navazet. Pokud jsi nepostrehl, tak tu je debata o rozhodovani mezi 485 a juicy 3. Ne mezi Shimano a juicy 3. Pokud by se melo srovnavat s vyssimi modely shimano, tak by situace byla jina, ale tu se porovnavaly dve cca stejne drahe brzdy, chapes?

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Přesně tak, třeba XT brzdy bych v kategorii do 5tis. viděl jako nejžhavějšího kandidáta, zvlášť po tom, co ORO šly s cenou hodně nahoru (tedy jsou teď značně nad 5tis.).

                          0 0
                          • Vegan  

                            No ja bych vydel jako vyteze teto kategorie Avid Elixir R, ale to je dano osobni preferenci chodu paky :)

                            Jinac souhlas XT jsou velmi dobre brzdy

                            0 0
                        • Medviedok  

                          ti prezradim tajomstvo: 485 su shimana :D

                          a imo myslim nejde cisto o to vybrat len z tychto dvoch, ale zhrnut + a – a ked sa da tak poradit ine ak budu lepsie a s malym cenovym rozdielom. Alebo mozno ak ide o kazdu stovku a 485 by z hladiska toho co tu bolo spomenute presli, tak vybrat tie. A ked nie, tak pre mna aj tie J3, mne to moze byt ozaj jedno.

                          0 0
                          • Vilém  

                            dekuji za prozrazeni tajemstvi. Chtel bych tedy vedet, co bys rikal, kdyby nekdo zacal SHIMANA 485 srovnavat vseobecne s Avidem, treba nejakou ultimate verzi? Jinak myslim, ze nazory zde zucastnenych se od zacatku tykaly srovnani brzd Shimano BR-M485 x Avid Juicy 3. Plusy i minusy tu myslim popsany byly, tak ted zalezi jen na Majkrosoftovi, co si vybere.

                            0 0
                  • kubad  

                    prostě a jednoduše ve všech parametrech které si u brzd dokážeš vymyslet bude Avid lepší.

                    a to i celkem o dost

                    Teda kromě jednoduchosti servisu :-)

                    0 0
                  • marapara  

                    J3 brzdí líp, mají lepší zpracování, lepší páku. M485 brzdí také dobře, ale ne tak jako J3, mají horší zpracování, páka vypadá jako ohlý kus plechu a mají houbovitější chod oproti J3. Stačí? :)

                    0 0
                    • kovar  

                      No jo,  ta páka je nehezká

                      0 0
                    • Blade  

                      Hmm, budu muset ty „božský“ Jétrojky vyzkoušet:)

                      0 0
                      • marapara  

                        … božský :)

                        0 0
                        • petulka_VP  

                          Ja je mam a sjel jsem s nima za ctyri dny nejakych deset vyskovych km, vetsinou po dlouhych castech na jeden zatah. Brzdily vyborne, lec jsem musel stavet na chlazeni (aspon teda myslim, ze to bylo nutne, zacinaly docela hodne brzdit a pri dotyku palily jako svine). A to kolikrat po hodne prudkych kopcich (z Altissima, Tremalza, Mt.Balda pod lanovkou..), proste – me bohate stacily.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Co myslíš tím při dotyku pálily jako svině? To si zkoušel šahat na kotouč?

                            0 0
                          • Blade  

                            Mno, pokud byla brzda tak rozpálená, žes musel zastavovat kvůli chlazení, tak věz, že by při dotyku „nepalila jako svině“, vůbec bys nic necítil, protože bys měl v tu ránu z kůže na rukách uhel.

                            0 0
                            • petulka_VP  

                              No, mozna nebyly tak rozpalene, aby bylo nutne zastavovat, ale proste pri jizde z kopce zacaly normalne smrdet (podobne jako v aute pri dlouhem klesani) a po slezeni z kola staci jeden nepatrny nesikovny pohyb a na lytku bude jizva hodne dlouhou dobu..

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Na spálení se o brzdu stačí brzdit chviličku, kotouč je dost horký vždy. Smrdět mohou začít někdy hodně dlouho předtím než začnou vadnout, někdy těsně před tím, záleží na stavu destiček.

                                0 0
                              • Medviedok  

                                Musis zjazdovat so zaradenym prevodom! :)))

                                0 0
                              • Blade  

                                Hmm, lýtkem do kotouče, to už chce fištróna:D

                                0 0
    • MlokCZ  

      Já bych šel určitě do J3, i když už jsem konečně krátce zkusil i ty 485tky a nebyly špatný. Ale je to hodně o subjektivním pocitu z chodu páky a ideálně by to chtělo zkusit. J3 je podle mě nejlepší brzda z té levné kategorie brzd (tím myslím komplet včetně kotoučů v ceně 3tis. Kč, např. zde). Oproti J7 ji nechybí nic zásadního a to že jako J5 nemá to červené kolečko je skoro plus.

      Ta velikost kotouče už bude mít vliv minimální, přeci jen to je jen 5mm a ne 20mm jako mezi sousední velikostí kotoučů (kde už je to znát hodně). Větší rozdíl než těch 5mm dělá rozdíl mezi jednotlivými brzdami. Na podrobné srovnání bych musel ty Shimana jezdit dlouho a to jsem nejezdil, jen krátce zkusil a to není ono.

      Jednodušší odvzdušňování u Shiman bych vůbec neřešil (u Juicy zas tak hrozné také není), protože odvdušňování nepatří k běžným úkonům. Doma teď už máme v tuhle chvíli patery hydry, z toho jedny J7 2,5 roku staré a odvzdušňované nebyly ani jedny ty hydry (tedy včetně těch J7) ani jednou.

      0 0
      • ravag3r  

        Juicy 3 sem vozil dva roky. Když se je konečně podařilo správně odvzdušnit v bikelivu, tak sem byl celkem spokojenej. Brzdily pěkně, vadil mě jen výrazně rozdílnej chod páky u přední a zadní brzdy.

        Nejdřív se objevil hrůznej vakl na obou pákách, jezdit se dalo samozřejmě dál, ale cm(!) vertikální vůle je docela extrém.

        Ale časem to začalo bejt horší, po roce používání se objevil docela podstatnej problém, mám dlouhý prsty a páku tak musim mít co nejdál od řidítek, no a ten štelovací šroubek vzdálenosti páky od řidítek se pokazil a páka přední brzdy se neustále přibližovala. Narozdíl od Juicy 5 a vejš je ten šroub jištěnej jen takovejma dvěma gumovejma bužírkama a ty se časem pochopitelně zlikvidujou.

        Z brzd neustále tekla brzdová kapalina, kromě odvzdušnovacího šroubu se rosila i kolem konců hadic na páce a prasátku. Funkci to ovšem ani v nejmenším neovlivnilo a to bych přísahal, že z toho vyteklo několik litrů:)

        V mrazech měla páka přední brzdy skoro 1,5 cm mrtvej chod. Tim myslim absolutně mrtvej, zabírat začala až pozdějc.

        Po výměně destiček byl obrovskej problém roztáhnout pístky aby brzda vůbec pojala s novejma destičkama kotouč. Práce na dlouhé zimní večery u který sem ohnul tři šroubováky a musel sem vždy použít starý destičky a páčit to přes ně, abych nepoškodil pístek.

        Pístky často nezjížděly a kotouče dost škrtaly, mě osobně to ovšem nevadilo. Mázáni silikonem probíhalo, ale vzhledem k tomu jakej byl opruz zatlačit ty pístky zpět, tak sem to radši nechal škrtat.

        Až na ten porouchanej štelovací šroubek na páce neměly nikdy brzdy problémy s funkcí. Ten šroubek mě vyměnili kluci z bikebros a přitom odhalili ohnutý táhlo do páky k pístu. Vůli na pákách opravili snadno novejma čepama.

        Závěrem: brzdy brzděj, dokonce velmi dobře, chod páky je příjemnej, dávkování příjemný a nikdy, ani v těch nejdrsnějších sjezdech, nevadly. Zpracování je nic moc, brzdy se potýkaj s řadou ,,kosmetickejch" problémů, ale ve většině problémů se to dá snadno vyřešit. Servis je dost problematickej, ale já ho nedělám:) Pořídil sem si nový SLX, o víkendu je du zaject, ale oproti Juicynám vypadaj jak z jinýho vesmíru. Zpracování je špičkový, tak doufám, že nezklamou… 485 budou jako Juicy 3, jenom od Shimana. Tzn. fungovat budou dobře, ale kvalita bude diskutabilní, di radši do vyšší řady.

         
        0 0
        • ravag3r  

          Ještě podotýkám, měl sem jednu z prvních verzí, kolo sem kupoval v roce 2006, byl to model 2007. Možná, že se pak všechny tyhle problémy vyřešily a dneska sou to super brzdy:)

          0 0
          • marapara  

            Asi jsi měl hodně velkou smůlu na špatná kus. Sice nemám J3, ale na J5 a J7, což je krom detailů v podstatě totožná brzda. Neměl jsem s nim zatím žádný problém a to je vozím 2 roky.

            0 0
    • smith22  

      Když vynechám všechny ty technické přednosti co se tu už zmiňovaly o J3 tak už design páky u 485 se mě vůbec nelíbí(hlavně to víčko na tom těle páky nebo co to je)to je hrůůůůůůůůza a děs :-)) a to neříkám jen proto že mám J3 :-))) ten design u té J3 jakožto levné brzdy je úplně někde jinde.A o tvaru páky jak tu všichni mluvili už ani radši nemluvim.A co se týká toho ovzdušnění tak už jich mám přes 1,5 roku a za tu dobu sem nic neovzdušňoval a brzdí pořád stejně dobře bez jakýhokoliv poklesu výkonu,tak nevim co tu furt řešíte.Až to budou potřebovat ovzdušnit tak to no bóže hodím do servisu anebo když by se náhodou za nějakých 5 let nějak posraly tak je vyhodím a koupim J7 :-)))

      0 0
    • Majkrosoft  

      no že se tu rozběhne až tak vášnivá debata o jedněch ze zákládních brzd obou značek jsem teda dooprady nečekal :D každopádně díky za všechny názory, asi si tam nechám ty Avidy :)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.