• Paval

    Zdravím kolegy bezdušáky,

    Jelikož mám na trénování a mimo sezonu staršího bika, věším na hák závoďáka a předcházím zatuhnutí tmelu sundáním plášťů z ráfků. Usazenou gumovou pecku odrýpnu, ale čím a jak očistit pogumovaný film na plášti ? Zkoušel jsem líh i tech. benzín, ale je to o ničem.

    Máte někdo nějakou radu, zkušenost, doporučení ?

    Díky ,Paval

    0 1
    • kubad  

      wap

      0 0
      • MI.KU  

        Jako vtip dobrý

        0 0
        • adam320  

          Delam to stejne, nic jinyho by me ostatne ani nenapadlo. Co je na tom vtipnyho?

          0 0
          • Honza03  

            Mně stačí dokonce sprcha…

            0 0
            • MI.KU  

              Pletete si ze mate mliko tekuté nebo z něho tvaroh a td od zcela zatuhkeho mlika do stavu silikonu.

              Vás případ samozrejmne jde i sprchou sám to tak dělám. Ale v momentu kdy je z toho opravdu tuhý silikon tak nic nepomůže ani wapka ani benzin a jiné jedine jak to jde pak dolu je ocelový kartáč a loupat to prsty.

              0 0
              • Esi  

                Když je z toho úplný povlak, tak je nejlepší ten plášť dojezdit a vyhodit, trávit hodiny tím že budeš loupat ten povlak po kouskách asi nemá smysl, případně otočit naruby a nechat úplně vyschnout aby to přestalo lepit

                1 0
              • Honza03  

                No možná by stačilo zkusit jiného výrobce mléka, a nalejt tam toho trochu víc, pak to už dost blbě tuhne.

                0 0
        • kubad  

          vyzkoušej a pak se můžeš smát, o množství gum které komu prošlo rukama můžeme taky debatovat.

          Tmely na bázi latexu můžeš buď pracně oloupat nebo jít na wap nebo nechat tak.

          0 0
    • novas752  

      Proč bys to sundával z ráfků? Tak tam ten tmel zaschne no. Tu vyschlou kaluž dole na jaře vyndáš, naliješ nový tmel a jezdíš. Netřeba to hrotit.

      Jinak na to vyčištění třeba při přehazování různých vzorků je nejlepší plášť obrátit vnitřkem ven, z jedné strany přistoupnout a zbytky tmelu seškrábnout wapkou.

      2 1
      • Alojs01  

        A kdyz clovek nema wapku? Na pristi rok bych rad na gravela novy plast (opet bezduse) a ten stavajici dal na kolo na chalupu a tam mam duse. Tak bych tad ten sajrajt sundal, ale k wapce nemam pristup.

        0 0
        • novas752  

          Tak je na nejbližší větší benzínce.

          0 0
          • jIrI___  

            A vyhnout se OMV. Na místní byla jejich vapka na zaschlý tmel nedostatečně silná :)

            0 0
          • Alojs01  

            Jezdim takhle k benzince s motorkou a ten tlak vody je oproti wapce, co ma kamarad doma (bohuzel je hodne daleko) hodne slaby…

            0 0
    • Breakpain  

      nemá to žádnej přínos :-)

      1 0
    • jIrI___  

      Existují speciální čističe na ten sajrajt, ale přijde mi to zbytečné.

      0 0
    • scota  

      Na ráfek Isopropyl a na plášť rejžák ;-)

      0 0
      • Esi  

        Přesně, a nebo víc jezdit a ten plášť na konci sezóny vyhodit :-)

        0 0
    • MI.KU  

      Řeknu ti to takhle. Pokud je tmel tekutej stačí voda a kartáček na ruce a je to dole.

      Pokud ti zatuhl do formy ,,silikonoveho filmu” tak ti nepomůže nic – benzín, ředidlo, a jiné s tím nic moc neudělají, kartáč je taky na nic. Na rady s wapkou zapomen je to nesmysl to funguje jen na nezatuhly tmel.

      Nejlepší postup byl porušit strukturu ocelovým kartacem a pak to ručně loupat – 2 pláště jsem dělal 3 dny.

      Od té doby sem si nedovolil nechat ten sajrajt zatuhnout a včera jsem nahodil zpět duše neb po letech s bezdušemi nevidím přínos a ty starosti kolem mi za to nestojí.

      A jestli se ti to nechce loupat a vadí ti to tam (což chápu mě to taky vadilo) tak kup nové pláště protože jinak to dolu nedostaneš.

      0 0
      • jIrI___  

        Vítám tě mezi lidmi, kteří se z bezduší vrátili zpět na duše. Je to značná úleva, aspoň do prvního defektu :)

        0 0
        • MI.KU  

          Defektů jsem za ty roky opravoval tolik že je mi to fuk, pro mne je úleva to, že když mám velký defekt nejsem celej zas…. od mlika a ta oprava je značně příjemnější.

          Ty bezduše jsem používal spis proto že proti obyčejné butilce se to dalo poznat. Teď ty nové termoplasticke duše asi fajn (neposoudím ještě mají vadnou výrobu) ale hlavně Vittoria konečně začla dělat latex pro 29 na 2,35 takže přechod byl jasnej.

          Ale to čištění pokud to fakt zatuhne tak je to peklo. Raději rozdělávat častěji a mejt vodou a kartackem než to rozdelat jednou za čas a pak se s tím sra… celej víkend.

          0 0
      • novas752  

        Wapkou jsem to někomu sundaval dolu zaschlé už xkrát a šlo to v pohodě.

        0 0
        • MI.KU  

          Pak asi každý mysli jako zaschlý něco jiného – když z toho mas v podstatě ,,gumu/latex” tak to nejde ani ocelovým kartacem. Stříkat na to wapkou je pak utopie. To jde tak v momentu kdy je z toho ještě takové to ,,blato”.

          0 0
          • abel  

            by mě zajímalo, co vadí na zaschlým tmelu v plášti. co nejde vylejt (vytřít, uloupnout rukou…), nemá cenu řešit. aspon je plášt zatěsněnej přes boky a příště dám minimum mlíka. když vše funguje, tak plášt sundám jen jednou na konci životnosti.

            0 0
            • MI.KU  

              V podstatě nic ;)

              Jen pokud jsi pečlivka tak se pár dní nevyspíš :D

              1 0
              • abel  

                nesmíš ho sundavat, co oči nevidí, to srdce nebolí:-)

                3 0
            • tsunami  

              Jsou to gramy navíc! (podle mě nic nevadí, pokud toho není příliš moc)

              0 0
            • MlokCZ  

              Nic, ale proč si nevymyslet zcela zbytečné úkony a pak dle toho prohlásit, že je s bezdušemi spousta práce.

              Ono stačí přesně jak to děláš:

              • nelejt tam zbytečně moc mléka – jen zbytečná práce s příliš častým doplňováním a o to více zasrané pláště, udržovat opravdu dobře funkční tmel v plášti (aby dal i větší defekty a ne jen minidírky) je pěkný opruz
              • není žádné velké cákání tmelu všude v případě většího defektu
              • větší defekty stejně nějaký čas nalitý tmel v pláštích nedá, protože už funguje o hodně hůře
              • proto je lepší v případě většího defektu (který odhadnu, že ještě nepotřebuje knot) dolít čerstvý tmel z lahvičky, který umí zacelit (u dobrých tmelů) opradu slušně velké díry
              • a případně dát knot
              • a v případě častých velkých defektů je pak chyba ve výběru pláště (nedostatečně odolný na daný styl jízdy), to se stávat nemá (za mě velký defekt je akceptovatelný maximálně 1–2× do roka)

              O snažším řešení defektu oproti duši pak nemůže být vůbec řeč. To jen někdo si vybral to úplně nejdebilnější řešení defektu u bezduší a to vkládání duše. Vkládání duše je dobré v jediném případě a to u supervelkého defektu, kde to ani kombinace knot + tmel nedá, ale tam je to vůbec problematické, protože tomu nepomůže ani samotná duše a je potřeba nejprvec něčím vypodložit v plášti.

              Já tu jen mohu jen znovu shrnout mojí statistiku:

              • bezduše vozím 15 let
              • za tu dobu jsem na vyjížďce řešil myslím 6 defektů, kde jsem musel kvůli defektu zastavit (nejsem si úplně jistý, mohlo jich být i 5 nebo 7, ale to už není podstatné)
              • ve všech případech oprava pod minutu, až na jeden případ stačilo dolít čerstvý tmel, i když to byly všechno ne zrovna malé defekty (tmel v plášti to několikrát nedal, ve dvou případech tam už ani žádný nebyl, ale stejně by to dle velikost defektu nedal)
              • 1× jsem musel přidat i knot, to trvalo o cca minutu déle
              • všechny ty defekty byly v době, kdy jsem vozil na můj vkus už málo odolný běhoun u XC šlupek (protection Contíky, když už byla varianta bez protection vrstvy běhounu a nebo Schwalbe v době, kdy ještě byl běhoun bez snake skin vrstvy)
              • duši jsem nepoužil nikdy, už ji ani více let vůbec nevozím

              Oproti tomu s dušemi jsem míval:

              • 10+ defektů ročně když jsem vozil pláště bez výrazné ochrany běhounu (tedy srovnatelné s těmi, kde jsem řešil těch pár defektů i bez duší, jenže u bezduší to byl vždy jen jeden defekt v jednom roce)
              • 3–5 defektů když jsem vozil pláště s výraznější ochranou běhounu
              • s dušemi jsem měl i více defektů, kde bylo kolo okamžitě prázdné, kde bylo velké riziko pádu, naštěstí to bylo vždy zadní, takže jsem to vždy ustál (i když párkrát opravdu jen se štěstím) a zničil jsem tak kvůli tomu i 2 ráfky (bez duší při defektu nikdy nebylo kolo prázdné hned)
              • oprava defektu odhadem trvala zhruba 5× tak dlouho a byla mnohem větší opruz

              A když už to někdo musí nutně čistit, tak hrozně záleží na tmelu. Takový Orange endurance se čistý mnohem lépe než jiné latexové tmely (bezlatexové nefungují, i když se některé také čistí dobře).

              2 1
              • Esi  

                Přesně, duše už nikdy, teď jsem sundávali po sezoně zadní plášť, měnil jsem jeden drát a v zaschlém mlíku v plášti bylo přilepených 5 velkých akátových trnů, tak i kdyby žádný další nevypadl směrem ven tak to je 5 defektů které jsem vůbec nezaznamenal. Sundavat ten film co udělá mlíko v plášti je každopádně úplně zbytečná práce

                0 0
                • JachymP  

                  Jojo akáty pro mě taky přestaly existovat. I ostružiny, je to dobré!

                  Přiznám se, někdy pláště omyju. Ale zevnitř by mě to nenapadlo, pláště maj jít do popelnice zhuntovaný ;)

                  0 0
                • MI.KU  

                  To je jak z pohádky :D

                  Jen by ně zajímalo kde polovina BF ty ,,akátové trny” bere.

                  Defekty od ostrých kamínků, od skla, od hřebíku to je klasika a vůbec bych nic neřekl, ale jak dojde na obhajobu bezduší jsou v tom vždy AKÁTOVÉ TRNY

                  2 0
                  • Honza03  

                    No tak já jsem taky často při výměně gumy koukal kolik trnů je možné v plášti najít při výměně gumy. Proti trnům jsou bezduše nejvíce odolné, protože trn sám díru zacpe. Taky je to nejprokazatelnější druh problému, protože ten trn v tom plášti zůstane.

                    0 0
                    • MI.KU  

                      Taky sem měl nějaký ten trn, ale většinou ostružinu. Ale tady snad každý defektí o Akát já nevím buď všichni jezdí po okrasných zahradách nebo někde v severní Americe. U nás toho zas tolik není.

                      0 0
                      • tsunami  

                        Na místech kde jezdím jich je dost a také jsem už píchl. Dokonce i přední na motorce.

                        0 0
                      • Honza03  

                        Tak zrovna v Brně je akátového bordelu sakra hodně…

                        0 0
                  • Esi  

                    Okres Mělník a Kokořínsko, klidně se projet podívat jak to tady v lese vypadá.

                    0 0
                  • novas752  

                    Valná část Středních čech je toho plná. Různé svahy okolo řek, hlavně ty na jih otočené.

                    0 0
              • Venda  

                Kolik je prosim to provozní málo mléka v plášti?

                0 0
                • novas752  

                  Tolik aby držel tlqk a pobral malé defekty. Ani moc ani málo záleží jakého tmelu v jakém plášti.

                  0 0
                  • Venda  

                    Klasika. Notubes tmel a plaste 29*2.4–2.5(DHF a Dissector)

                    0 1
                    • Breakpain  

                      Pokud chci dolévat – při instalaci 60ml

                      Pokud nechci dolévat – při instalaci 120–140ml a vyměním to po delší době

                      Zero Flats

                      1 0
                    • Mr.Duck  

                      Já do 27.5 gum leju 60ml no tubes. Když utíká po pár jízdách, přidám ještě 40–60 podle nálady, a když sjedu gumu, přeliju to do další.

                      0 0
                      • babicak  

                        Dávám do 29 80ml a taky to přelévám, když měním plášť, ale snad Mlok tu na fóru psal, že po né moc dlouhém čase se změní vlastnosti tmelu a je lepší tmel nepřelévat a dát nový.

                        0 0
                        • allrose  

                          Nebo na to prdět a dát z butilky nový při průrazu,stejně vždy dávám knot..tmel je k h…u a udrží max 1atm,k dotěsnění ok

                          0 0
                          • Mr.Duck  

                            To bych s sebou tu lahvicku ale musel nosit, a defekt vubec resit. S tim ze by neudrzel tlak problem nemam, pokud se nejedna o nejaky velky pruraz.

                            0 0
                        • Mr.Duck  

                          Jo to tady ctu kazdou chvili, ale neresim to a neresim ani defekty kdyz zrovna nepreseknu gumu vejpul. Ale vetsinou jezdim DH gumy, a jestli jeste mam nebo nemam tmel testuju jehlou do gum, kdyz to hned nezatesni tak jen doplnim pres ventilek.

                          0 0
            • Alojs01  

              Me jen to, ze chci pouzit ty plaste na jine kolo s dusema a nechci si duse nadobro prilepit k tomu plasti :-)

              Jiny duvod nemam…

              0 0
              • Esi  

                Tak v tom případě asi jen otočit naruby a vzít opatrně dráťákem

                0 0
                • mikš  

                  nebo otočit naruby a jezdit jako sliky

                  0 0
                  • Esi  

                    No to potom nejsou sliky, ale speciální ultra přilnavé pneu na namrzlou silnici :-)

                    0 0
          • adam320  

            Ja jsem wapkou umyval napisy maxxis z plaste a nakonec jsem ho tim prorizl. Pochybuju, ze zasxhly mliko vydrzi vic, evidentne nemame stejnou wapku:)

            0 0
            • MI.KU  

              Tak bacha ať s ni neudelas díru do zdi :)

              0 0
            • zdenek  

              Na YT někdo zkoušel proříznout wapkou pneu na autě. A povedlo se…

              0 0
              • novas752  

                Jó tak jasně že když to vezmeš ze dvou centimetrů tak to prořežeš. Ale když to vezmeš z rozumbé dálky tak vevnitř žádné poškození nehrozí.

                0 0
    • Paval  

      Zdravím přátele duší i bez duší,

      jsem rád, že můj dotaz vyvolal celkem obsáhlou laktační psychozu / v dobrém slova smyslu .Naprosto rozumím tomu, že se zkušenostmi dělí na

      uživatelé dušaře a mlíkaře. Já osobně taky jezdím jeden bike na duších a na doraz vzorku a závoďáka na SCHWALBE 29/2,35 na mlíku. Protože ta guma není zrovna levná tak ji věnuji patřičnou péči a v cca půli životnosti , to je po závodní sezoně, pracně sundám, zlikviduji gumovou pecku a patřičně pečlivě začistím lem pláště i ráfku.

      Chápu, že ne každý to považuje za nezbytné, ale po takovém opatření mám pocit ,že jsem udělal něco navíc pro jistotu provozu. A kdybych byl gramař, jakože nejsem , tak nějaký ten gram navíc jsem sundal.

      Takže, tenký souvislý povlak latex. filmu nechám na plášti. Vapka ani ocelový kartáč mi rozhodně nepřipadá efektivní a taky nezbytný.

      Díky všem za názory a přeji krásné vánoce.

      Paval

      0 0
    • oldsam  

      Nedávno jsem potřeboval podlepit větší díru v plášti a tmel jsem odstranil za pomoci dremelu a kartáčku (např. https://www.dremelcz.cz/…kartac-19-mm). Byla to otázka chvilky, ale čistit tímto stylem celý plášť to nevím …

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.