• TomasHrdy

    Mám možnost výběru e-kola s motorem Bosch Performance Line CX vs Shimano EP-8 – kolo má stejnou výbavu, akorát cena s motorem bosch je + 18 tisíc. Je tedy motor bosch lepší a mám si připlatit, nebo vzít klidně kolo s motorem shimano a rozdíl nepoznám…Počítám, že kolo budu mít tak na cca. 10 let. Zatím jsem měl jen kolo bez pohonu, ale jak stárnu, tak jsem zjistil, že už neujedu takovou vzdálenost v takovém terénu jako dříve, proto volím e-bike.

    Díky

    0 5
    • scalar  

      Dej si to do sekce elektrokola.

      3 3
    • XNeo  

      Co se týče motoru, oba za mě ok. Mrkněte na kapacitu baterky zda je stejná.

      0 0
    • MlokCZ  

      Všechny dnešní hlavní značky motorů s nejvyšším motorem dané značky jsou dobře použitelné. Spíš je to o tom, co kdo preferuje, některé vlastnosti se trochu liší. Zejména se liší SW, tedy nastavení toho, jak motory fungují. A to ať už samotné křivky průběhu pro jednotlivé režimy, tak rozsah možností nastavení uživatelem.

      U Shimana je teď rozhodující, jestli tam bude stará verze EP8 nebo novější provedení EP801. Sem tam nějaká značka už nabízí současné modely z EP801.

      Konkrétně ke staršímu provedení EP8:

      • za mě největší nevýhoda je rachtání ve sjezdech (tedy když se nešlape a jede něco rozbitého), někomu to třeba nevadí vůbec, mě to zcela odradilo od uvažování o Shimano motoru (a že bych u Rotwildu, který jezdím získal 29" zadní kolo oproti modelu s Brose, který jezdím – Shimano motor je o chlup menší, proto u Brose se častěji dává 27,5" zadní kolo, aby nebylo příliš dlouhá zadní stavba), to rachtání je opravdu dost výrazné
      • výkon Shimana oproti Bosch a Brose byl mírně slabší ve vyšších otáčkách (v nižších kolem 60ot./min to bylo vyrovnané), což byl důvod, proč v některých testech maximálního výkono Shimano mírně zaostávalo, tohle ale nebyl žádný zásadní problém, protože o maximálním výkonu to většinou vůbec není

      Oboje u Shimana dobře věděli a právě nové provedení EP801 oboje řeší. Rachtání bez šlapání bylo opravdu razantně omezeno. Nějaký náznak tam pořád je, to ale u motorů, kde jsou ozubené převody bude vždy (tedy tohle zcela eliminuje pouze Brose, kde je použit řemen). I za mě už je to v pohodě.

      Shimano tak bude aktuálně na tom s hlukem o chlup nejlépe z těch dobrých hlavních motorů (Shimano/Bosch/Bro­se). Při šlapání na tom Shimano bylo s hlukem o chlup lépe než Bosch a Brose i u staršího provedení EP8.

      Výkon pro vyšší kadence byl u EP801 zlepšen.

      A jako poslední EP801 má o něco rozsáhlejší možnosti konfigurace jednotlivých módů.

      3 0
      • MlokCZ  

        A pak je tu to odlišné chování průběhu jednotlivých režimů. To je čistě individuální záležitost a každému sedne něco jiného a něco se dá uživatelem ladit. Ale zdaleka ne vše.

        Bosch se čím dál více snaží tlačit exponenciální režimy (Tour+, eMTB). Oproti tomu třeba Brose má všechny režimy lineární. Já mám rád ty lineární průběhy, ale spoustě lidem naopak více sedí ty exponenciální průběhy. Obecně ty lienární průběhy nutí více přepínat režimy (ale v nich zase máš pořád přesně daný násobič přidání výkonu, který se nemění).

        Tohle je ale potřeba prostě vyzkoušet a mít zkušenosti. Bez toho stejně nebudeš mít tušení, co bude vyhovovat lépe.

        1 0
    • larssen  

      Podívej se také ještě na další věci kolem elektropohonu: baterie, ovládání, displeje, co nabízí aplikace, jestli se dá čekat zlepšování přes různé aktualizace.

      (Mám zkušenost s Boschem, zrovna s tímto motorem, ale s Shimanem ho porovnat nemůžu.)

      0 0
    • Kouba_2005  

      Máme doma Bosch a Brose, známí mají Bafang. Každej pohon se chová úplně jinak, doporučuji ti vyzkoušet, než uděláš konečný rozhodnutí. Za mě jízdní projev Brose příjemnější než u Bosche, jak píše dole Mlok – je to víc lineární a nerve to řídítka z ruky hned po zatlačení na pedál. Shimano netuším. Rady na internetu jsou moc subjektivní, chce to fakt zkusit se s tím projet.

      0 0
      • Jáchym 1  

        Bez urážky,jak Ti rve Bosch řídítka z ruky?

        0 0
        • Kouba_2005  

          Při rozjezdu – stačí zatlačit na pedál a už motor začne tahat. Aspoň tak to funguje u manželčina Treka. Na rozjezdy do kopce super, ale při zvolení max. přípomoci je to vražedná kombinace :-)

          0 0
          • XNeo  

            Je pravda, že turbo režim docela tahá, ale ruce drží pevně :)

            0 1
          • Jáchym 1  

            Já bych se nechtěl nějak dohadovat,ale proč teda nezvolit nižší úroveň přípomoci.

            Zrovna EMTB je takový širokopásmový mód,který jde dobře regulovat tlakem na pedál.

            Ještě dodatečná otázka.

            Motor CX Performance 4gen?

            0 0
            • Kouba_2005  

              Ano, úrovní přípomoci to jde samozřejmě regulovat, ale principielně je to furt stejný – zatlačíš na pedál a motor začne pomáhat. To se u Brose neděje, tam se musí točit kolo. Možná je to u gen 4 jinak, nevím.

              CX Perf gen 2

              0 0
              • MlokCZ  

                U Brose se to může opravdu extrémně lišit, dle konkrétní značky kola. U Spešlu rychlost reakce na první podnět jde uživatelsky nastavit. U většiny jiných značek, které dělají také Brose motory tohle nastavení chybí a pak záleží jak to daná značka v SW nastaví.

                U Rotwildu mi Brose reaguje dost rychle, což mi vyhovuje. V technickém terénu je možné pak dobře zrychlit na další překážky po situacích, kdy musíš téměř zastavit.

                Na Turbo na místě když se opřeš trošku více do pedálu, tak to ti kolo rovnou uletí.

                Rychlost reakce motoru je individuální záležitost. Dle preferencí a použití se hodí někomu rychlejší, někomu pomalejší. A nedá se říct, že by nějaké nastavení byla výhoda. Nejlepší je mít možnost uživatelsky nastavit.

                U lineárně se chovajících režimů u Brose ale nedává žádný smysl mít při zastavení zapnuté Turbo. Turbo je pro mě u Rotwildu použitelné pouze do prudkých výjezdů. Při sklonu pod 6% už je nepříjemné.

                Brose pokud nemá zrovna od nějakého výrobce nastavenou hodně pomalou první reakci, tak naopak bude reagovat daleko agilněji než Bosch.

                Rychlost reakce bývá s Boschem většinou dost podobná (tím myslím více značek to tak má, co jsem zkoušel). Ale u Brose se přidá lineární průběh, kde v první části (tzn. pro menší síly na pedál) bude pomáhat více než Bosch (při srovnání adekvátních režimů) a naopak postupně při narůstající síle na pedál bude přidávat sílu motoru pomaleji než Bosch (který má ten exponenciální průběh).

                Jinak moje veškerá srovnání a postřehy v tomto vláknu jsou pro současné modely motorů. Starší typy nemá vůbec smysl řešit, ty se tazatel kupovat nebude. Pouze u Shimana řeším jak současný nově uvedenou variantu EP801, tak starší (ale ještě stále u většiny kol nabízený EP8).

                U Brose delší čas žádná zásadní změna nebyla. Poslední změny byly interní (zesílený řemen a pár dalších drobností), kde to nemělo žádný významný vliv na chování motoru (jen na životnost a poruchovost) a už je to 2 roky zpět.

                0 0
      • larssen  

        Tahle dynamika při rozjezdu se dá v aplikaci nastavit: přidat nebo ubrat, jak to člověku vyhovuje. I ty jednotlivé jízdní režimy jsou konfigurovatelné. Přidáním se z Boschova Eco, který vypomáhá až k 70 % lidského výkonu, se dá udělat univerzálněji použitelný lineární režim. Anebo ubrat u Tour+, aby to nahoře nepomáhalo tak extrémně.

        Ale jinak rozhodně souhlas: chce to osobně projet.

        0 0
        • Kouba_2005  

          Ano, vím že se to dá nastavit, ale princip je furt stejnej. Zatlačíš na pedál a motor začne pomáhat. To se u Brose neděje, tam se musí točit kolo.

          0 0
          • Jáchym 1  

            U Bosche také!

            0 0
            • Kouba_2005  

              Ani prd. Jak to píšu. Zatlačíš a kolo vyrazí a je fuk, kde je zrovna snímač na zadním kole.

              0 0
              • Jáchym 1  

                Jedna z nejčastějších závad,kdy lidé,,reklamují,,že kolo nepřipomáha je error Speed sensor.Pootočený magnet ve výpletu.

                0 0
                • Kouba_2005  

                  Sorry, ale co to meleš? :-D Čteš vůbec co píšu?

                  Opakovaně ti píšu, že motor začne připomáhat z nulový rychlosti hned od okamžiku, kdy zatlačíš nohou na pedál. Zadní kolo se ani nepohne a systému je úplně putna, v jaký pozici se zrovna magnet na špici nachází.

                  0 0
                  • mech1  

                    Pravdu máte oba. Při rozjezdu je jedno v jaké poloze je magnet a motor začne pomáhat. Pokud je magnet v nesprávné poloze proti senzoru, přestane a hlásí chybu. V tu chvíli přípomoc skončí.

                    0 0
                    • Kouba_2005  

                      Ale jo, to ja nikterak nerozporuju, ale jedna se o zavadu a ne chovani samotneho pohonu, coz je vec, ktera se tu probira a na kterou se zakladatel ptal. Proto jsem ten prispevek vubec nepochopil, resp. proc to Jachym pise :-)

                      Slunce v dusi! … a hlavne at nam sviti na cesty :-)

                      0 0
              • Jáchym 1  

                Dodatek:u starších generací je opravdu nástup výkonu poněkud divočejší,u Turbo módu o to víc.

                4gen je kultivovanější.

                0 0
                • Kouba_2005  

                  Věřím, že systém pokročil a vyšší generace jsou naladěný líp, ale furt platí to, co píšu pořád dokola. Možná to má každý výrobce ošetřený zbytkem okolní elektroniky jinak, to nevím.

                  0 0
          • xtonda  

            Teď je otázka co z toho je lepší. Když budu potřebovat rozjet těžké kolo do kopce (naložené na dálkovou cestu, cargo) a motor nezačne pomáhat dokud se kola nezačnou točit a tedy to musím nejdřív rozjet za své mi přijde dost k ničemu, to je jedna z hlavních vad levných nábojových pohonů co mají jen snímač otáček klik. Moderní pohon s torzním snímačem má prostě násobit mojí sílu do pedálu.

            0 1
          • novas752  

            To záleží na naladění konkrétního motoru. Na kolech typu krosová/městská je to naladěné dost měkce a rozjezd je plynulý. Na horských je rozjezd razantnější protože je to někde na neupravené cestě do kopce víc potřeba.

            0 0
            • MlokCZ  

              Přesně tak. Jak už jsem popsal výše, tak na Rotwildu mám poměrně agresivně nastaven počáteční přípomoci a je to tak super.

              To je zcela základní podmínka pro těžké prudké technické výjezdy.

              A Spešly (jak už jsem také psal) to mají konfigurovatelné. U Rotwildu mi tohle jedno nastavení chybí (naštěstí je na můj vkus tak akorát, takže není problém), ale zase mám 4 režimy, což mi vyhovuje (používám všechny 4, všechny naladěné na nějakou situaci a kdybych měl jeden obětovat, tak by byl problém vybrat, který nebo jak je posunout, chybělo by mi to).

              A ani tak nejde o rozjezd po úplném zastavení. Tam pak v opravdu těžkém výjezdu je to konečné tak jako tak a ani agresivní nastavení počáteční přípomoci to nezachraní. Ale na situace, kdy v takovém výjezdu je potřeba hodně zpomalit nebo skoro zastavit (ale pořád stojím v pedálech a pracuju s kolem) a pak následně zrychlit na další překážku/pasáž.

              Po úplném zastavení se hodí agresivní rozjezd ve městě, kde na asfaltu je možné hodně agresivní rozjezd i z úplného zastavení.

              Za mě by mělo být tohle nastavení vždy co nejagresivnější tak, aby to danému uživateli ještě nevadilo. Každý pak dle použití snese něco jiného.

              0 0
          • MlokCZ  

            Co máš za kolo s Brose? Jak píšu výše, tak u většiny provedení Brose (beru fully do terénu, které jsem zkoušel, městká kola netostuji vůbec) je to přesně naopak, tedy ještě agilnější než Bosch.

            Kdyby mi motor nedokázal zabrat při rozjezdu jen dle detekovaného tlaku na pedál, tak to by bylo úplně na h…o. Tedy i když se ještě kolo netočí. S tím by pak nešlo vyjet žádný opravdu náročný technický prudký výjezd.

            Ono je to nepříjemné i jen při agilnější jízdě ve městě. Jsem minulý týden vezl ebike do servisu a jel celé bez motoru (urvaný kabel, takže motor byl zcela vyřazený).

            Nebyl sice žádný problém těch 10km dojet, při rovnoměrné jízdě to jede na pohodu.

            Ale právě ty rychlé starty, to mi chybělo ze všeho nejvíce při jízdě přes město. Několikrát jsem tak někde stál násobně déle, kde bych s fungujícím motorem s rezervou projel už daleko dříve (kdy bylo jen kratší volno na projetí).

            S chováním začátkem pomoci až když se kolo točí, to by ty rozjezdy byly úplně stejně debilní jako při té závadě bez motoru.

            0 0
            • novas752  

              To záleží co od toho člověk čeká. V těžkých teréních výjezdech jezdí možná jedno ze 30 elektrokol. A speciálně pro to městské využití je agresivnější/šku­bavější odpich docela nepříjemný (pro většinu uživatelů), v totálním extrému levné čísnké motory které tě po zatlačení na pedál protáhnou křižovatkou bez šlápnutí. :-) Krásně naladěný jsou motory na aktuálních Spešlech Vado/Como/Terro, to sice zabírá už od zatlačení na pedál, ale rozjezd je takový krásně plynulý i na turbo režim, taková jako tramvaj, je cítit že to má naprosto dostatečný výkon, ale dávkovaný je krásně plynule.

              0 0
              • MlokCZ  

                Tak jasně. Rozumím tomu, že pro netechnické jezdce (což bude většina jezdících městská nebo jiná výletní kola) je to agresivnější nastavení třeba i vyloženě nebezpečné.

                Proto ta moje věta výše, že by to nastavení mělo být takové, aby danému jezdci ještě v ničem nevadilo. Což pak pro někoho může být i až hodně zpožděná reakce motoru.

                A ten příklad té křižovatky bez šlápnutí. To se už posouváme k příliš velkému overdrivu. To je další nezávislý parametr. Overdrive to chce mít samozřejmě také tak akorát. Příliš velký overdrive by byl v technickém terénu na přizabití.

                Cokoliv nad polovinu otočky klik je naprostý nesmysl (už ta polovina otočky je moc, nehledám teď ideální hodnotu, pokud je to dobře naladěné, tak se liší overdrive dle více vstupní parametrů dle konkrétní situace).

                0 0
            • Kouba_2005  

              Levo SL, takze houby vykon, mala baterka, vyssi kadence slapani je nutnosti, clovek si pekne makne. Kategorie sama pro sebe, no :-)

              0 0
              • MlokCZ  

                To je samostatná jiná kategorie motorů, která se chová jinak. S těmi moc zkušeností nemám, protože pro moji šlachu to není řešení (už bych ji na dlouhých trasách dlouhodobě zase moc přetěžoval, protože hlavně malá baterka), tak se ani nesnaším zkoušet. A je jasné, že ty slabší motory budou mít i k tomu adekvátně naladěný SW. Tam bude snaha ladit SW nejen pro menší výkon motoru, ale také pro úspornější využití malých baterek.

                U Rotwildu mají teď nový za mě povedený kousek z téhle kategorie ebiků.

                https://www.rotwild.com/…ultra/19506M

                Neměl jsem ale možnost ho vyzkoušet. Zatím jsem neměl možnost zkusti žádný ebike s tím motorem (TQ HPR 50).

                Je to úplně tichounké a jak je i méně robusní rám (díky malé baterce a malému motoru), tak je to v reálu (když to vidíš za jízdy a neznáš to) téměř nerozpoznatelné od klasiky.

                0 0
              • MlokCZ  

                A SL nemá možnost ladit chování rychlosti zapojení motoru?

                0 0
                • MlokCZ  

                  Dle návodu k Mission Control mi přijde, že by i SL mělo mít nastavitelnou hodnotu REAKCE ZRYCHLENÍ (Acceleration Response v anglické verzi).

                  Pak by záleželo jak to máš nastavené.

                  0 0
                  • Kouba_2005  

                    Covece, nevim. Nezkoumal jsem to, protoze takhle mi to vyhovuje. Chapu a rozumim tomu nastaveni pro technicky jezdeni v tezkym terenu, tak snad si kazdej vybere, co potrebuje. O cinskejch jebkach asi vubec nema smysl polemizovat :-)

                    0 0
              • novas752  

                Ale zase se to směrem dolu chová docela jako normalní kolo. S těma těžkýma obludama. Sama pro sebe již dávno ne, TQ, Fazua…

                0 0
                • Kouba_2005  

                  Ja jsem s tim spokojen, je to kolo na dolekopcom, takze jsem dostal to, co jsem od toho ocekaval. Na ostatni pojizdky mam grevla :-)

                  0 0
    • mikš  

      my máme pračku a sušičku bosch s motory nejsou žádné problémy,budou asi podobné jako v kolech,takže vpoho.S motory shimano žádnou podobnou zkušenost nemám.

      0 5

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.