Chtěl jsem se zeptat, jaké je nejlepší pořídit bowdeny na nerez řadící lanka. Jaké máte zkušenosti, zda je lepší koupit bowden z takzvanou teflonovou vložkou a zda se to pak také musí mazat. Díky
Chtěl jsem se zeptat, jaké je nejlepší pořídit bowdeny na nerez řadící lanka. Jaké máte zkušenosti, zda je lepší koupit bowden z takzvanou teflonovou vložkou a zda se to pak také musí mazat. Díky
Nejlepsi zkusenosti mam se Shimano XTR + original koncovyk.
Bowdeny jsou napusteny jakymsi tzhym mazivem, koncovky maji O-krouzek takze se tam nedostane voda a bordel.
Zkousel jsem Jagwire, Aligator ale Shimano je nejlepsi…
Hornet
a aj original poteflonovane lanka k tomu :-)
v bowdenoch je silikonova vazelina
Poteflonovaná lanka jou k prdu, ze začátku jsou fajn, ale po čase, cca 14 dní je teflon pryč a lanko se chová jako standardní nerezové lanko. Takže stačí XTR bowdeny a obyč lanka a jednou začas bowdeny máznout silinkonkou.
hlavně to chce ale bowden v kuse …
Nad tím jsem též přemýšlel, ale na HT je to nereálné, u pčřehazky by to šlo, ale u smyku ee, ten nemá opěrku pro konec bowdenu jako přehazka :(
?
bowden se u smyku nemá o co opřít, proto ho nemohu tahat vcelku
U smyku je to celkem zbytečný ale u šaltru je to opravdu velkej přínos…
Jj presne tak
Já jsem nad tím přemýšlel už když jsem měnil staré bowdeny za nové, ale nějak jsem to nedořešil, teďka mi u šaltru vadí neopren na řeťez, proto že mám lanko na šaltr na spodní trubce. A kdybych to dal v jednom kuse, lecos by se změnilo :o) Možná to pořeším … Právě že ta spodní kluzná podložka není to pravé ořechové a dost odírá ten teflon :(
Nerezove lehce namazane olejem chodi lip nez teflon. Moje dlouholete zkusenosti :-)
Bowden bez teflonove trubicky uz budes shanet tezko. Takze koncovky podle chuti, nejlip nejake zatesnene, bowden urceny na razeni. Osobne pri montazi kapnu do bowdenu kapicku ridkeho, treba tlumicoveho oleje, ale nekdo tvrdi nemazat.
Ptám se na to, protože na nové specifikaci RB IQ 2010 již táhnou kompletně řadící lanka v celých bowdenech. Já mám nakoupeno XTR Shimano právě s nerez lanky s teflonem, ale vlastní bowdeny jsou rozděleny podle jednotlivých dílců , jak bývá zvykem na kolech. Teď tedy sháním nové bowdeny pro natažení řadicích lanek v celku až k zadní přehazovačce a k přesmyku. Koukal jsem na nabídku od Shimana XTR SIS – SP 41. Je to podle prodejce také již napuštěné silokonovou vazelínkou.
Tak pokud se tam chystas dat XTR v kuse, tak to nebude zadny problem.
když jsou v celku tak záleží jen na utěsnění u přehazky. Podle systému lze nasadit bud kladku Avid, nebo zatěsněnou koncovku. Osobně to vychytávám koncovkou s ocáskem a gumičkou, kterou ustřihnu, protáhnu šaltrem a na konec v šaltru nasadím ustřižený gumový kus. Jistotka je to navíc zakápnout vteřinákem – teda tu gumičku na plastový ocásek. Ze všech variant co jsem zkoušel je tohle 100%. Vydrží to tisíce km provozu i na zimáku.
Použitý bovden na to kupodivu vliv nemá. At je to author za pák kč nebo opletený jagwire.
A fotku bys náhodou neměl?
Si tak říkám, zda ta trubička v bovdenu je vůbec z teflonu, jak se často uvádí. Podle mě je to obyčejný polyethylen :-)
skus zapalovacom a uvidis :-)
Když už je tu tohle téma, tak klidně nahoďte i nějaký tipy na brzdové bowdeny (5 mm). Díky. Takový ty Nokony a i-Linky ani nemusíte, to zrovna nechci :-)
I link a Nokon není vhodný na tažení v kuse takže ti je sem nikdo cpát nebude.
I když teď se dívám že v kuse to chce někdo jiný :-)
XTR je jasná volba
Jj, já bych taky rád v kuse :-) Bo mám vkus, ni? XTR je fakt tak dobrý? Prodává se i v běžné metráži?
Jo, díky. Ovšem píšou tam, že jde o řadící bowden. Ale lanko 1,2 mm – což je tuším normální brzdové… (?) By mě zajímal vnější průměr uvedeného bowdenu, neví někdo? 5 nebo 4 mm?
1,5 má brzdové lánko
Aha, tak v tom případě ty uvedené XTR nejsou pro mě. Díky za info kubade.
Prodává http://www.kupkolo.cz/…41_3037.html . Koupil jsem ho a mezi ním a 2× levnějším Alligatorem nevidím žádný rozdíl. Ale aspoň můžu tvrdit, že mám na kole XTR :-D
A jaký k tomu koncovky? V ešopech je většina koncovek 5mm, na řadící bowdeny jich tolik není…
Nějaký taky jsou http://www.kupkolo.cz/…a-ram,–_716/
oni mají vložku většinou. s ní to je na řadící, bez ní na brzdový
aha, takže vnější průměr je stejnej? Do rámu dostanu jakoukoliv?
Mám http://www.bikez.cz/…e-brakecord/ a http://www.bikez.cz/…ire-ripcord/ v bílé a maximální spokojenost.
maximální nespokojenost, ty bovdeny sou tvrdé jak prase
Řadicí jsou a o to právě jde a brzdové jsou standardní.
Trochu OT, ale přesto: jak zkracujete řadící bowdeny? Já jsem s tím teď bojoval – kleštěma to nešlo vůbec, nakonec jsem je musel přeseknout majzlíkem:) Nevím co to bylo za bowdeny, byly na sériovém kole, ale byly složené z ocelových podélně vedených drátků. Jsem možná mimo, ale viděl jsem to poprvé – s brzdovými bowdeny to nemá nic společného.
Klestema na to urcenejma. Poslouzi vsak i dobre ostry cvikacky nebo flexa. S tupejma klestema to akorat dokurv…
Mám něco takového – http://www.kupkolo.cz/…05_2629.html
Pouzivam tyto je to vsechno variace na jedno tema. Napred jsem mel strach, protoze byly podezrele levny, ale nakonec na neprilis caste pouziti, spokojenost.
přesně tyhle mám, jsou supr za tu cenu. nechápu jak jsme mohl bez těch kleští žít předtím :) bovdeny jsme řezal bruskou a lanka ohlodával štípačkama :)
Já to řežu úhlovkou (= úhl. bruskou, flexou), ale jsou na to i speciální kleště.
Já jsem to měl krapet složitější..
Nejřív jsem si vzal multitool, co nosím pořád u sebe, ež si bowden přefiknu. NIC!!! Sakra, vezmu štípačky. NIC!!! Kleště, svěrák = úspěch, ale tak zkurvenej bowden jsem dlouho neviděl. Takže flexa to pro příště jistí.
dobré cvikačky
Flexa je ideální. Ale musíš říznout rychle, ať se ti vlivem vysoké teploty nezkroutí teflonová hadička uvnitř.
Ze staryho nerezovyho dratu mam vybrousenej hrot, kterej tam jeste za tepla strcim. Tim se vse uvede do pouzitelne podoby. Totez pouzivam po zabrouseni koncu bowdenu.
Já mám takový . . . po tchánovi. . . šídlo se to menuje :-)
Takhle to pak tvaruju hřebíkem. Když jsem ale řezal bowden poprvé, tak jsem jel pomalu a prostě ten plast uvnitř se mi úplně zapekl do sebe a na to nepomůže ani šídlo :)
já kupuju většinou nějaký obyč bowdeny a 1 – 2 x za rok je komplet vyměním za nový, zabere to asi 15 minut práce a mám to zase nový :)
Chci se zeptat, kde jsou k sehnání originální koncovky k XTR bovdenům. Nejlépe, kdyby to bylo z kupkola (xtr bovden nabízejí na metry) – nějak to tam nikde nevidím.
Stojí za ty prachy bowdeny Gore (např. z chainu?)
Nestoji, ale je super :-)
Jak rsite bowden v celku, kdyz jsou na kole uchyty na klasicky deleny bowden? Takove ty redukce mi nepripadaji jako idealni reseni..
Jinak, pise se tady o koncovkach XTR, ale uz tu nikde neni kde je sezenu. Momentalne mam na bowdenu klasicke koncovky a u saltru je na lanku takova gumova sranda, castecne zapichnuta v bowdenu (proti prachu), al tu nikde nemuzu najit. Pomuze to vubec?
vemeš vrták a projedeš tím ty koncovky co už tam máš a hend můžeš natáhnout bovden vcelku…
jo to bych chtěl vidět jak se ti podaří vrtačkou provrtat návarky na rámu :)
Zvetsin diru v hlinikovem dilu na 4,5mm neni zase tak velky problem.
A dostane se tam vůbec člověk se standardní vrtačkou? Mně připadá být návarek pro bowden moc blízko rámu a že člověk bez „nízkoprofilové“ vrtačky se tam vůbec nedostane nebo bude díra vyvrtaná mimoběžně s trubkou.
Jehlový pilník voe.
Jo takhle :). Byla řeč o vrtání, proto jsem sem pilník netahal.
vrták můžeš dát třeba do dremlu a s tim by ses tam měl dostat bez problémů…
…nebo bowden :-))
Mala vrtacka dremel nebo jehlovy pilnik :-)
já to tak udělal bez problému:-)
pokud nejseš uplnej troll tak podaří viz jak píše kubad dole…
Jde to ,ale je to drbacka a musis jeste pouzit mechanicky pilnik. Lepsi je mala frezka a ohebna hridel.
Izolepa je mocny carodej. Mam to tak uz roky.
A co stahovací pásky ? ty zvládnou cokoliv :o). Například dostupné na : http://www.ges.cz/…tky/XDT.html
Svatá pravda, vozím jich furt pár v řidítkách.
Jojo, minimálně deset na kole, bez nich nevyjedu …
Jsou lepší plastové nebo hliníkové koncovky k bowdenům? dík.
Vsadil by som na kovove vzhladom k pevnosti…
oboje bohužel občas praskne nebo se jinak zdeformuje takže ber co se ti víc líbí…
Plastove nevrzou. Duralove se ale delaji zatesnene i na sirsi bowden.
Tak ted jsem objednal na kupkolo koncovky aligator zatesnene takovou tou plastovou trubickou co z nich leze… snad to pomuze k hladkemu chodu (bowden XTR)…
Zatesnujete jeste nejakymi o krouzky koncovky, nebo by to melo stacit… Lanka mi vedou zspod ramu, takze jsou spiine hodne vystaveny…
Dobre je kombinovat to jeste s touto gumkou.
Mysli asi toto gumicka je soucasti, jen neni vyobrazena.
K těmhle jsem gumičky nedostal :(
ani ja
Asi jsem protekcni.
Já je kupoval dvakrát u Budiny v Liberci a ty gumičky jsem dostal, pravda že tam to maji narozdíl od kupkola napsany v popisu: koncovka LY-HPA 08 a ochranná těsnící gumička HPR 01.
A ta gumicka, neni to to co z toho aligatora trci? Takova ta trubicka? Na kup kole maji totiz dva druhy, s tou trubickou a bez.
Nebo je to uplne neco jineho?
Ta gumicka se pak navlikne prave na tu trubicku
Presne tak. Gumicka potom drzi na lanku, s kterym se zaroven pohybuje a po trubicce zlehka jezdi.
Používám obyč bowdwen a nerez lanko, koncovky raději utěsněné. Při montáži nasucho, později mažu. Používat silikon je ptákovina- bowden to zalepí, je třaba řídkej olej aby to klouzalo, nejlepší je wd40. Jednou za rok- cca 3000km vyměním…
A co prosimte zalepi silikonovy olej ve spreji? Pokud vim, tak ma hodne velkej rozsah teplot pouziti, takze netusim proc by mel neco zalepit?
Je to moje zkušenost, obzvášt u Shimana, který má slabý pružiny. Prostě mám s tímhle osobní zkušenost. Když jsem mazal silikonem nový lanka, tak ok, ale když už do nich neteklo v bahením závodě, tak po promazání v kombinaci se silikonem to nechodilo a s řídkým olejem wd40 v pohodě.
Řešil jsem to s jedním mechanikem co dělá servis profi 30let a ten tvrdil to samý.
podívej se na složení wd mazivo to skoro neobsahuje…
sak nepise, ze to obsahuje mazivo. rika, ze to s wd funguje lip nez se silikonem a ja bych s tim souhlasil. kazdopadne mazani bowdenu je kratkozraka zalezitost a lepsi ho hned vymenit. ;-)
já 1× ročně vyměnim komplet bowdeny i lanka a mám klid těch pár korun člověka nezabije…
Jsem zastáncem osmikola a používám úplně obyčejné vinuté bowdeny jak na řazení, tak i na brzdy a k tomu nerezová lanka. Před nějakým rokem jsem se po nějaké diskuzi zde přesvědčil, že nemohu žít bez kvalitního bowdenu a a pořídil si nějaký set od aligátora. Bowdeny vrzaly, byly tvrdé takovým způsobem, že se na kole nedalo jet bez držení řidítek a já je na nějakou dobu na kole toleroval, protože stály spoustu peněz. Pak jsem je asi po půl roce s velkou úlevou hodil do šrotu a vrátil se ke své klasice. Jednou za rok je vyměním a mám klid. Řadím, brzdím a neřeším. Pokud chceš na kolo drahé bowdeny pro image, tak si je kup, ale nečekej nějaký obrovský skok ve funkčnosti.spíše jen nějaký placeboefekt. No a s mazáním bowdenů také namám dobré zkušenosti. Spíš si myslím, je důležitější si vyhrát s montáží tak, aby ti bowdeny nedělaly ostré oblouky a byly co nejkratší. Sice zde někdo občas píše, že je ideální bowden v celé délce, ale myslím si, že to není pravda. Bowdeny nemažu a jednou za čas je vyvléknu z úchytů a lanka otřu hadrem. Moje zkušenost je taková, že jak začnou lanka hůř chodit, tak máš prodřenou tu vnitřní plastovou vložku a je lepší bowden vyměnit. No a z ekonomického hlediska jsi zase u levného bowdenu.