Brzda XT - šikmo sjetá jedna deska a nepravidelný chod pístků

33 nepřečtených
  • jaradal

    V poslední době se mi při brždění přední brzdou (Shimano XT-BRM775) jakoby pomalu vracely pístky. Projevovalo se to tak, že po prudkém zabrzdění a uvolnění brzdové páky desky ještě několik vteřin škrtaly o kotouč. Škrtání postupně odeznělo, až vymizelo úplně.

    Měl jsem za to, že příčinou je znečištění pístků po zimních blátivých vyjížďkách, proto jsem dnes vyndal desky a brzdu vyčistil.

    Při rozborce jsem zjistil, že vnější pístek brzdy se vysouvá téměř nadoraz, zatímco vnitřní se téměř nepohybuje (foto 1). Situace se nezlepšila ani po pečlivém vyčištění (bez rozborky třmenu) a promazání pístků silikonovým olejem.

    Zároveň se mi vnější deska sjela do šikma – až na kov, ale vnitřní deska je sjetá rovnoměrně (viz. další fotos).

    Otázky jsou jasné: co je příčina? co s tím?

    Díky za rady. J.

    0 0
    • Dejv94  

      Někde se tu psalo, že by se pístky neměli mazat vůbec, že se tam pak chytá prach a pístek „přidírá“.

      0 0
      • jaradal  

        OK, tak to znovu prostříknu čističem na brzdy a vydrbu kartáčkem a hadrem…

        Otázka ale zůstává – jakto, že se jedna deska sjede došikma a druhá zůstala rovná?!!

        J.

        0 0
        • nitraq  

          A která byla sjetá do šikma? Ta na chodícím pístku nebo na drhnoucím?

          Jinak to je ta brzda ode mě, co?

          0 0
          • jaradal  

            Do šikma se sjíždí deska na vnějším pohyblivějším pístku.

            Jo, ta brzda je od Tebe. Tenkrát jsem ji namontoval a bez jediného servisního zásahu (kromě opakované výměny desek) bez problémů sloužila až doposud…

            V porovnání s Fromula ORO, přímo excelentní výkon, obzvlášť když vezmu do úvahy to, že neznám předchozí historii brzdy.

            J.

            0 0
        • goofy  

          Do sikma se sjede proto, ze kotouc se tlaci na jednu sranu a tim se ohyba. Sikmo se pak obrusuje i deska. Na te druhe desce asi nebyly takove tlaky nebo jsi brzdil jenom jednou deskou, jestli je ten pistek zarostly hodne, proto neni tak sikmo zbrousena. Taky se mi to stalo na jeste starsich XT.

          0 0
      • Concorde  

        Tak tak. Maže se jen zevnitř. Zvnějšku jen pořádně vyčistit, ať to nepřitahuje bordel.

        0 0
        • nitraq  

          Že se to nemá mazat zvenku jsem nevěděl, takže jsem namazal přidírající pístek Magury Marty zvenku brzdovým olejem a rok to chodilo bez problému. Pak jsem tu brzdu prodal.

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
    • zzd426  

      podle mě tím jak se ti vysouvá pouze jeden pístek se ohýbá i kotouč a to způsobuje šikmé obroučení desky. ale to je jen můj názor. a ten nevysouvající pístek jsem řešil tak že jsem vytáhl kolo, zmáčknul brzdovou páčku a přidělal ji k řídítkům (asi tak na půl kroku, a hlavně i tu brzdu musíš zmáčknout jen jednou ať ti nevyjedou pístky úplně). tím se uzavře expanzka a pak jsem tlačil na vyjetý pístek a snažil se ho zatlačit, druhý začne vyjíždět. až ten druhý vyjede tak máznout něčím a zatlačit zas ten, máznout i druhý a takhle pořád dokola až oba půjdou pěkně zasouvat (prostě jeden zasouváš a ten druhý sám vyjíždí když to je uzavřené brzdovou páčkou. no a na konec pístky utřít od maziva, aby se tam nelepil bordel a funguje to dva roky zas výborně. Jinak to chce sledovat občas, jestli jezdí oba, když jeden jezdí hůř než druhý tak to jde rozhýbat v klidu, teĎ už to bude blbá práce…

      0 0
      • jaradal  

        Dělal jsem to včera podobně. Přidržet ten pohyblivý pístek a druhý vypumpovat pákou, pak vyčistit a namazat silikonovým olejem, zatlačit a znovu.

        Zatím 3× bez většího účinku.

        Jinak aktivní jsou pístky oba ve stejný okamžik, jen ten jeden jezdí víc.

        Na Formulích, které tam byly předtím, se mi vždy jeden vysouval a druhý se prakticky nehnul (jako by se do něj nedostal tlak). Na tom XT jsou natlakované oba pístky stejně – musím vynaložit pocitově stejnou sílu na to, abych je udržel ve třmenu.

        Zkusím ještě několikrát zopakovat mazací posup.

        Jinak brzdy čistím nějakým sprejem na čištění brzd bez acetonu od firmy STARLINE, který jsem koupil v autopotřebách.

        J.

        0 0
        • zzd426  

          když to uděláš jak jsem psal já(uzavřeš to v expanzce) tak nějakým velkým šroubovákem tlačíš na jeden pístek, pak na druhý a pořád dokola, asi tak 30 za minutu :) je to rychlejší. a je to rozhýbané hned…jinak ony pořád nebudou jezdit stejně, ale ta síla potřebná pro vyjetí musí být ±stejná, pak se ti ten pístek co vyjíždí víc zastaví hned o kotouč a vyjede ten druhý… prostě nesmí to ohýbat kotouč…

          0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
          • jaradal  

            Jak tak o tom přemýšlím – o té šikmé desce – tak s Tebou čím dál víc nesouhlasím.

            Přece, když tem pohyblivý odtlačí kotouč, tak se kotouč ohne, OK, ale to by přece muselo znamenat, že se musí nerovnoměrně sjet i ta druhá deska! A ta je sjetá rovnoměrně…

            Nemůže naopak jeden pístek chodit šikmo a druhý v ose? Tzn. jedna deska dolehne na plochu a ta druhá se postupně sjíždí šikmo?

            Co Ty na to?

            J.

            0 0
          • jaradal  

            OK, zkusím to tak.

            Díky za tip.

            J.

            0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.