Ahoj, chtěl bych se zeptat těch lidé kteří vlastní crosse i mtb, jestli by mi mohli říct jaký terén ještě cross zvládne a jak moc velký rozdíl je mezi crossy a mtb na českých cyklostezkách, Díky.
Ahoj, chtěl bych se zeptat těch lidé kteří vlastní crosse i mtb, jestli by mi mohli říct jaký terén ještě cross zvládne a jak moc velký rozdíl je mezi crossy a mtb na českých cyklostezkách, Díky.
Cross zvládne hodně, záleží spíš na tom, kdo na něm sedí… A na českých oficiálních cyklostezkách cross před mtb jednoznačně upřednostňuju, páč jde většinou o stezky zpevněný a tam je cross rychlejší a člověk se na něm míň nadře…
Za sebe můžu říct, že v Polabí a podhůří Železných hor jezdim na mtb plus mínus stejným terénem jako na krosu. Jde spíš o to, jak rychle, pohodlně a možná i bezpečně daný úsek projedeš (eventuálně proneseš). Pokud se hodláš pohybovat po českých cyklostezkách, hezkých polních a lesních cestách, tak určitě kros.
Asi si neuvědomujete že v každé lokalitě ty cykloztezky vypadají jinak.Třeba u nás bych crosové kolo moc nedoporučil.A protože Seraphin bydlí vprdeli tak bych se rozhodně neodvážil tipovat co na jeho cyklostezku bude nejvhodnější.
*jen vysvětlení…před chvilkou bydlel vprdeli a teď bydlí v opavě a ostavě.už se dnes doufám stěhovat nebudeš:)
Předpokládám, že kdyby bydlel v takové divočině, kde cyklostezky křižují trialové vložky, tak by o crossu vůbec neuvažoval. Podle mých zkušeností vypadají cyklostezky všude stejně (a i to mizivé procento s terénem na krosu zvládne, třeba s krosem na zádech, ale zvládne) a asfaltky mezi vesnicemi jakbysmet.
P.S.: On se nestěhoval, jen udal oficiální název lokalit místo neoficiálního, ale všemi známého názvu. (o:
Dá se říct že plánuju klasické využití po Česku, jako přibližovadlo mezi městy a vesnicemi a pak jako prostředek na sportovnější jízdu po většině polních a lesních cest, určitě žádný off-road i když občas očekávám cestu v lese s pár kořeny ale nic víc asi ne. Už se koukám po tady tomto http://www.maxbike.cz/…ola-maas-67/
pak neni co resit, pokud tam bude hodne silnice mezi lesnimy a polnimy useky, tak je imho cross lepsi, ja mam letos crosse nove a na jezdeni kolem Prahy po lesnich a polnich cestach vcetne „polnich“ asfaltovych cest stredoceskeho kraje je to pro me ideal, mtb beru uz jen do hor
aktualne jenom krose. driv jenom mtb. kros je pohodlnejsi na zpevneny (i lesni) cesty mimo mesto ve vetsine pripadu pokud nenarazis na tezbu nebo struzku novyho potoku v kolejich po lesnim traktoru na ceste.
odpruzeni krose vidle/sedlovka pomaha i kdyz to neni uplne to prave orechove, tak je to porad lepsi nez nic.
mista, kde kros nestaci? v nekolika vybranych mestech. pri blbnuti ve vyssich rychlostech kvuli posedu teziste, komfortni vidlice vyber/cena…
Na crossu s pevnou vidlí jsem projel to samé, co kámoš na celopéru, akorát opatrněj, pomalej a byl jsem z toho víc vydrncaný.
Cross jsem přezul z 1,35" na 1,65" pláště, přidal odpruženou vidli a pohodlí se trochu zlepšilo, ale v terénu je daleko pohodlnější MTB s 2,2" obutím, zas musíš mít silné nohy, aby ses přes ty drapáky protlačil dopředu.
Když přezuju MTB z 2,2" drapáků na 1,25" silniční, připadám si, jako bych z traktoru přesedl do motokáry.
Co se týká cyklostezek, cross v pohodě stačí.
Tak ne vždycky, že? Třeba toto červený na Šerák JE cyklostezka: asi propokročilé turisty
Třeba někomu to může přijít jako bezva trasa pro kros :-)
No dyť, už mu tady takoví aji radili.
lol. já minulej rok potkal na žluté TZ pod Kraličákem pár lidí na crossech, kteří tu cestu normálně jeli. sice opatrněji než bajkři, ale problémy neměli ani na kamenech. záleží, co si člověk troufne. já na olomoucku a kosířsku jezdil na crossu po lese docela v poho. ty samé cesty ted krosím na 29" biku a největší rozdíl vidím ve větším pohodlí a větší jistotě, které MTB poskytuje
Takové cesty sice na biku projedu ale kurvy a ***** létají. Pokud bych o ní dopředu věděl, jedu jinudy. Mám raději rychlý terén, asi to mám zažité ještě z žiletky :-)))
šak táto je zrovna přeškrkaná. Podívaj sa do legendy k mapě, estli nevíš co tím myslijů. Sice to vypadá jako úsek z trasy No.6207, ale zatím je nedostavěný :-) Nicméně uznávám že ani zbytek 6207 pro krose není.
K věci: nejpodstatnější rozdíl mezi krosem a MTB vidím spíš než v šířce plášťů, tak ve výšce plášťů. Zatímco do MTB pláště se vmáčkne kámen velikosti ořechu aniž bych to poznal, tak na krosce už to znamená ránu do ráfku. Dokonce i flastry na asfaltce s krosem víc drncají. Na obrubník musím s krosem najíždět opatrnějc. Proto nemůžu souhlasit s nikým kdo tu tvrdí že je kros pohodlnější. Rozhodně je teda rychlejším strojem a vyjet stoupák po asfaltu je snažší, pokud na to ještě stačí převody. Na kros s větším obvodem pláště se obvykle dávají těžší převody -větší převodníky a menší pastorky ( 28"*48z/28z vzhledem k 26"*44z/32z ) Důsledkem toho, v místě kde se rozdíl ve valivých odporech plášťu kvůli nerovné cestě (lesní s větvičkama a kamínky) bude stírat, se dá s mtb kolem vyjet stoupání 1,34× větší. (spočítal jsem to podle zubů na velký pile, počty zubů malý z hlavy nevím, tak mě kdyžtak někdo opravte) Na polních cestách je kroska ve svým živlu a dá se s ní švihat rychle. Musí být ale uježděný autama, bez hrubýho štěrku či nadrcených cihel, suchý a tvrdý. Jakmile jedna z těchto podmínek není splněna, zase se mi jede líp na horáku.
No tak to asi překrtli dodatečně na mapě, ale v reálu to eště loni bylo označený tabulkou jako cyklostezka
A nachytá se tam spousta krosařů. Když jsme to jeli v roce 2007 dolu (samozřejmě cíleně), tak jsme hned potkali dvojici na krosech jak tlačí nahoru a značně nadávají, co to jako má být za cyklotrasu :-)
To je slabej odvar, já jsem tam potkal celou rodinku a tatík táhl malýho parchanta ve vezejku. Bylo to hned na začátku, 300m od Branné, už to tlačil, a ptal se mně, jestli je to bude furt eště tak do kopca :-)
JJ, stejná zkušenost kamaráda. Na krosu dal pomalu to samé co já na MTB, vyjma opravdu těch těžších sjezdů. To samé co já jsem profičel, tak on jel pomaleji, opratrněji, víc vydrncaný, prostě požitek z takové jízdy moc valný není.
Nicméně v době, kdy Velká Fatra byla ještě CHKO, tak jsme přejeli část hřebene od Ploské přes Ostredok, Krížnu až k chatě Králova studňa a pak následoval HC sjezd dolů ke Gaderské dolině až do kempu u Blatnice. Sice on většinu šel dolů pěšky a já jel, ale i tak úctyhodný výkon na 100 kg chlapíka na krosu :). Nehledě na to, že na Karpatském maratonu sjížděl sjezdy, kde tlačili i závodníci na fullu :). Holt není to ani tak o kole, jako o tom, kdo na něm sedí :).
Na druhou stranu krosa bych si prostě nekoupil. Snad pouze na ježdění po silnici, lehkých cyklostezkách ano, ale v terénu by mi prostě chyběl ten prožitek z jízdy, jako na MTB. Když obuju rychlejší pláště, dá se jet přiměřeně rychle i na silnici a lehčích cestách na MTB a to mi stačí.
Nejvice ze vseho zalezi na tom, co mas za obuti. mam na crosse dvoje kola, na jednech mam trvale silnicni plaste a pouzivam ho jako silnicku, na druhejch stridam plaste crossovy 40 mm na takovy vazne crossovy jezdeni na cyklotoulky a cyklovandry nebo pragmaticky dosazeni neceho- treba chaty ceste kombinovane silnici, polnackou apod., stridam je se smart samama 29, v podstate MTB 2.1 palcu siroky plaste a na tom sjedu do samy, co na predchozim HT, pravda na Veckach, kotouce by vidlice uz s moji vahou asi nezvladla..
BTW- az Ti nekdo bude tvrdit, ze cross je na nic, tak to neznamena, ze cross je na nic, ale jenom to, ze dotycni proste nepochopil urceni crossu…na vetsinu cyklostezek tady je cross optimum, troufam si tvrdit, protoze sem na nich fakt uz neco najezdil…
Trochu mimo mísu:
Jezdím v Brně do 10 km vzdáleného zaměstnání přes město plné kolejí šalin. Viděl jsem borce na crossu který se musel ve vysoké rychlosti uhnout autům (nikdo z nich neudělal vyloženou prasárnu jen tam bylo málo místa a chvátali oba), a předním kolem se seknul mezi kolej. Ten držkopád přes řídítka byl brutální, divím se že ještě vůbec vstal. Za mou osobu: tam kde valí šaliny jedině horák a nikdy jinak !!!
totéž platí nejenom pro koleje, ale taky pro nejrůznější kanály se „správně“ natočenou mříží, která je zakrývá.
netreba ani saliny, stacia pekne vyjazdene kolajnice v ceste, a este v kombinacii s kanalmi. krasny priklad je v banovcach nad bebravou
To já mám naopak strach, že se mi širokej plášť ve žlábku zaklíní. A pak si myslím že za mokra je to jedno, na železe uklouzne oboje.
Širokej se mi zaklínil jen jednou když jsem píchnul a nevšiml si toho. Ta bačkora vzadu se nedokázala překlopit přes kolej kterou jsem podélně přejížděl, držkopád to byl exelentní. Jinak Pláště šíře 2,1 zvládnou kolej přejet i podélně naprosto bez problémů. No a když jsou mokré, má na podélných kolejích problém i auto :-)
trošku OT otázka, ale chci se zeptat kdybych si na klasické mtb dal třeba "takovéhle pláště ":http://www.mojekolo.cz/…ard-terraina kolo osadil klikama 48–38–28 s přehozem shimano SLX (11–34) jak si bude stát na silnici ve srovnání s krossem.
Pláště bych dal tyto, převody nechal tak.
no ale jak to pojede na silnici vedle krossu? :-)
cca stejně. Crossové pláště jsou ještě užší, zase na MTB máš „rychlejší posez“.
jinak pro MTB při ježdění pouze na silnici doporučuju něco takového.
To je 26-er, on potřebuje na crosse 29-er :-)
Beru zpět četl jsem to v letu a ty crossové kliky mně zmátly :-)))
Wormy jsem jezdil v cca 2 roky drátu a musím říct, že nejsou žádný brutální rychlík. Teď jezdím Kendy Karmy 2.0 kevlar a subjektivně jedou svižněji, než Wormy. Objektivně mám s Wormy do práce po silnici nižší průměry, než Karmou. Jediné + pro Wormy, nejsou hlučné. Karmy celkem jo, ale jinak jedou líp. Nehledě na jejich použitelnost v terénu. Karmy jou úplně někde jinde, než Wormy. Taky váha, Karma je cca o 100 gr. v kevlaru lehčí než Worm. Takže co řešit? :)
Bál bych se že ten velkej převodník urvu o nějakou překážku (obrubník, kolej, atd …).
Pokud bych počítal s tím že budu na MTB jezdit pouze po silnici a po městě dal bych tam pořádný hladký balon v rozměru 26 × 2,35 pro co největší komfort jízdy.