Crossové kolo na kondiční i dálkovou jízdu

43 nepřečtených
  • Liptosek

    Dobrý den, chci si koupit nové kolo, jsem sportovec, který kolo má rád jednak jako cestování ale u toho cestování chci jet hodně kondičně. Převážně jezdím po silnicích, a polních cestách, žádné hrozné terény teda. Půjčuji si kolo trekové od otce nebo když jedu s ním mám svoje docela staré trekové kolo kellys, které už má hrozné komponenty.

    Chtěl bych teda poradit jaké kolo vzít když plánuji delší trasy, i vícedenní výjezdy, často ale jenom třeba jednodenní vyjížďky 100km v kondičním tempu. Rozpočet mám do 30 000. Měřím 187 a vážím mezi 86–90kg.

    Děkuji za každou radu ohledně typu kola, dobrých komponentů a případně rovnou odkazy kol.

    0 0
    • puka  

      Uvažoval jsi nad gravelem? Tzn skoro to stejné, lehčí, víc možností úchopu, lépe vybavené v této cenové kategorii. (náhodně nahodím GT grade, author ronin)

      0 0
      • scalar  

        Nebo se vyprdnout na berany, které nesedí každému a řešit to celokarbonovým pevňákem, oproti gravelu bude o dost lehčí.

        0 0
        • Martin  

          A obout do ThundrBuřtů na mlíku nafoukaných na 1,5 baru :)

          0 0
          • scalar  

            Proč? Klidně vzít 27.5" karbonový rám a celokarbonovou vidlici, 28" kola, rychlé crossové pláště. Oproti gravelu to bude pořádně brzdit. Gravel bude v této cenové relaci na hliníku, o kilo a půl až dvě kila těžší.

            0 0
            • Martin  

              To je zdejší opakovaná mantra :)

              0 0
    • MrtweyUbrus  

      Nenapsal jsi kolik za to chceš utratit, pokud kolem těch 30k popřemýšlel bych nad tím si kolo nechat postavit, bude to lépe vybavené a lehčí než sériovka, taky bych popřemýšlel jestli na uvedené použití potřebuješ odpruženou vidlici, je těžká a funkce taky nebude žádná hitparáda.

      0 0
    • novas752  

      Ty Crosswaye XT jsou celkem dobře osazený až na ty kola, akorát 2017 má horší brzdy. Ale maj dost těžkej rám.

      Být tebou uvažuju o stavbě na zakázku. A jak už někdo psal, gravelbike nebo cyklokroska by stála za úvahu – jede to líp, je to lehčí, posed neni tak „turisticky vzpřímený“, takže pro rychlejší jízdu lepší…

      0 0
    • bezdratova.sprcha  

      Omrkni gravel biky, napriklad Merida Silex, Kellys Soot. O pevnou vidli se nebudes muset starat, kolo lehci, o neco rychlejsi a berany jsou na dlouhe jizdy vhodnejsi.

      Pro dlouhe vyjizdky je vzprimejsi posed vhodny, ale obvykle uzijes moznost agresivnejsiho posedu v kopcich a ve sprintu, nebo proti vetru. Prave Merida Silex ma na toto suprove posazena riditka.

      U gravelu v cene okolo 30k vsak ani omylem nebude stavba levnejsi nez seriovka.

      0 0
      • jardalee  

        Na pevné se dělá ještě levná merida crossway urban ,ale u vyšších modelu by možná bylo potřeba upravit převody no a pokud by to byly silnice a stezky tak je levný kolo třeba tohle

        TRIBAN 520 FB z decathlonu ,jsou to teda levnější kola než 30 tisíc ale zase si to kolo můžeš přizpůsobit ,ale s beranama jasná volba ten kellys soot ,za tu cenu se nic lepšího sehnat nedá ale zase je pravda ze třeba do krosovych rámu maxbike se da narvat az plast 1,75 palce což je celkem výhoda na ty lesní cesty

        0 0
        • bezdratova.sprcha  

          Soot, aspoň dle mé výměny mailu s výrobcem, má tu jednu vadu na kráse, že nejspíš nepobere 40mm pláště, a pokud ano, tak jen s velmi malým množstvím místa pro plášť. Respektive výrobce slibuje pouze že pobere 38mm. Plus mě taky vadí jak na různé velikosti dávají jiné délky klika šířku řidítek. Obojí je podle mě hlavně otázka preference nežli míry.

          A leč to nemusí být pádná obava, otázkou taky bude jak je na tom ten Kellys s kvalitou rámu. Každopádně čistě papírově je to opravdu dobrý poměr cena/výkon, navíc já ho u Kolačíhal měl možnost sehnat za nějakých 26,5 tisíce.

          0 0
          • jardalee  

            berany se me prave libi sirsi sou tam teda ty gravelovy ktery sou este roztahly ale zase je to az na vysku 185+ a ten ram je celkem kratkej ,takze by to mohlo byt v pohode,ram si myslim vydrzi protoze to kolo neni zrovna nejlehci ,no a stejne s tim nikde skakat nebude ,no a pneumatiky ,von je vseobecne problem sehnat silnicni kolo na plaste 40mm,nejspis kvuli retezove lince klik ,ale sehnat se to da treba tohle nebo tohle no a plaste 35 taky muzou dobre tlumit je to o typu ja mam levny rubeny kobra 622×35 realne 32mm a silnicni vzorek a potom levny kenda eurotrek 622×35 realne 35mm takovej vysokej vzorek ,paradne zabiraj aji na snehu a pekne tlumi

            0 0
            • bezdratova.sprcha  

              No já právě jsem sice Soot 50 bral jako jednu z hlavních možností, ale ty pláště by mi asi vadily. 38–40mm jsem si vyzkoušel jako takový ideál pro mé potřeby. Jasně že širší berany fajn, ale je podle mě úplný nesmysl dávat na menší postavu automaticky užší řidítka. To je věc hlavně preference. A to samé délka klik. 175mm si dám na MTB, ale na gravel nebo jiné hodně šlapavé kolo chci kratší kliky, které jsou mírnější na kolena a obecně se na nich lépe točí. Samozřejmě každému to bude vyhovovat jinak, takže proč zase hned cpát menší postavě kratší kliky?

              Hodně jsem pak uvažoval o nejlevnější variantě Meridy Silex, kam bych si akorát dal lepší třmeny a asi jiné pláště, ale tam mi zase vadil pressfit.

              0 0
              • jardalee  

                Tak samozřejmě čím širší tím lepší komfort a je pravda ze sem taky zakotvil u 42mm :) ale ty levný kendy sem ted dával na ocelovou fixku a právě sem s tím par dni blbnul na sněhu a ve městě a dobrej plast zabira a to vyvyseni tlumí drobný nerovnosti i kdyz sem to mel na 70psi a na silnici to jede samozřejmě je levnej a těžkej takže do kopců asi ne :)

                0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  Testovat 40mm pláště jsem začal na Rubena Flash, které jsem našel hozené v příkopu (doslova). Plášť nestojí ani 200kč.

                  Docela jsem čuměl kde všude to bylo schopné. Štěrk, šotolina, rozbitá cesta, panely, kostky, tráva. Za celou dobu ani jeden defekt. Každopádně co říkáš, váží to hodně. Jede to sice hezky, ale v těch kopcích váhu ucítíš a upgrade na něco lehčího je opravdu velmi znatelný.

                  0 0
    • jirkous3  

      Jezdíme velmi podobné trasy takže napíšu moji zkušenost. Předně bych se soustředil na trekové kolo, budou ti to tady vyvracet, ale na dlouhé cesty po asfaltu je to z praxe opravdu to nejlepší. Můžeš si ho nechat postavit, ale pokud nevíš přesně velikost, tak to nedoporučuji. Špatnou velikost si při celodenní jízdě protrpíš brněním rukou, bolestí zad atp. V každém případě komponenty jako přehazka atp. jsou u takového kola nepodstatné. Mnohem důležitější jsou dobré středy, pořádný výplet a pevný rám. Jestli bude mít kolo o kilo navíc až tak moc nevadí, stejně pojedeš s věcmi. Dej si pozor abys mohl přidělat pořádné blatníky a případně nosiče. To jsou věci, které oceníš. Hlavně ale ta geometrie kola, nejde jen o velikost rámu, ale i výšku řídítek atd. Doporučuji kolo opravdu vyzkoušet jestli se na něm budeš cítit pohodlně než ho koupíš. A na berany si vyzkoušej, ale dle mé zkušenosti se na takové kolo nehodí, ony sice poskytují řadu úchopů, ale bohužel ten nejvíce používaný ne.

      0 0
      • Martin  

        ony sice poskytují řadu úchopů, ale bohužel ten nejvíce používaný ne – můžeš tu myšlenku nějak víc rozvinout?

        0 0
        • jirkous3  

          Nechci tady zabíhat do diskuze, která se tady už mnohokrát omílala bez výsledku. Prostě nejpoužívanější posed na naloženém turistickém kole je rovnější s pevným širokým úchopem s prsty na brzdách. Můžeš polemizovat, jak je možné na beranech měnit úchopy, ale je to zbytečné já se přít nechci. Tohle prostě je tak v 90 % nejpoužívanější úchop. Zbývajících 10 % jezdců pak lze rozdělit mezi beranáře a pak ty co jezdí s řídítky zahnutými nahoru aby mohli sedět rovněji.

          0 0
          • nitraq  

            Jistě, pokud mám kolo s rovnými řidítky, tak logicky pojedu v širokém úchopu a ne v dropech nebo na pákách, když nemám silniční řidítka.

            0 0
          • Martin  

            Ono by bylo dobré, kdyby zakladatel trochu přesněji specifikovat zadání. Pokud by plánoval expediční akce s kolem obouchaným brašnami a vážícím 30 kilo a v tempu dálkoplaz, potom jsou rovná lepší. Na druhé straně pokud plánuje vícedenní výlety s menší bagáží a ve svižném tempu, potom můžou být oblouky lepší.

            Mám něco najeto na silničce s brašnami i na bajku s brašnami, takže můžu srovnávat. A mě osobně absence oblouků na delší trase dost irituje.

            0 0
            • jirkous3  

              Máš pravdu, je to hodně individuální, záleží taky jestli jedeš sám nebo ve skupině a na jakých kolech jedou ostatní. Taky střídám závodničku s berany a další dvě kola s rovnými. No a protože jezdím dálkové trasy ve skupinkách s pohodáři a kocháme se krajinou, jsou rovná řídítka v tomto případě lepší. Být ale ve skupince se sportovci na závodkách tak dám jistě přednost beranům.

              0 0
            • Liptosek  

              Máte pravdu, vím , že jsem to asi trochu špatně popsal ale bohužel se až tak v tom nevyznám, dělám jiný sport závodně ale na kole díky otce mám hodně najezdeno ale dlouho jsem neřešil na čem jedu, co bylo doma na tom jsem jel. Takže sám mám problém specifikovat co mě trápí. Nicméně vaše diskuze s kolegou mi hodně otevřela obzor v problému těch riditek a tras.

              0 0
              • Martin  

                Spíš jde o to, jestli plánuješ jezdit spíš svižně nebo na pohodu rekreačně.

                Jinak by se dalo jít i cestou obouchat starého crosse nosiči pro ježdění natěžko + druhé kolo na normální „rychlejší“ ježdění.

                0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Tady bych spíš viděl problém v tom, že jsi na něco už zvyklý. Rovná řidítka ruce staví do ne úplně přirozené polohy, která mnohem dříve povede k brnění a nepohodlí. Schválně si stoupni, dej ruce volně podél těla a natáhni je před sebe. Všimni si, jak máš orientované dlaně. Dvě základní pozice ze tří na beranech umožňují mít prsty na brzdách.

        Na rovných řidítkách máš jinou možnost – rohy. Nicméně módní policie za ně láme ruce i nohy a většina lidí od nich upustila. Na beranech se tato (horizontálně orientovaná) pozice používá čistě pro „odpočinkovou“ jízdu, kdy není potřeba mít ruce hned u brzd a to z dobrého důvodu. Pro dlouhodobé využití je totiž méně vhodná.

        0 0
        • Martin  

          Do dneška jsem nepochopil, co komu vadí na přítomnosti rohů :) na cizím kole.

          0 0
    • Liptosek  

      Asi máte pravdu, ty gravel biky se mi dost líbí. Mám ještě k tomu dotaz, možná stupidní, dá se k těmto rámům případně pro delší cestování přimontovat nosič s brašnou?

      Podle vašich reakcí se mi nejvíce líbí asi teda:

      https://www.sterba-kola.cz/…ni-kola-2018#… → U tohoto modelu se akorát bojím velikosti L, jestli to nebude na hraně, když měřím těch 187cm

      nebo

      http://www.gtbicycles.cz/…ad/grade-105

      0 0
      • novas752  

        Jestli to chceš na dlouhý cestování „na těžko“ tak koukni na Author Ronin. Ten má montážních bodů na nosiče a brašny tolik, že to můžeš ověsit jak vánoční stromeček. :)

        Jinak za každý kolo s kulatou sedlovkou se dá uchytit nosič na sedlovku, ty maj nosnost jen do cca 10kg.

        0 0
        • Martin  

          Tak :)

          0 0
        • Liptosek  

          https://www.cyklocentrum.cz/…r-ronin-2017?… třeba tento author by se mi i líbil, ale ty komponenty tiagra, není to poněkud nedostačující?

          0 0
          • novas752  

            Tiagra je ponekud naprosto dostacujici. Sice ma jen 2×10 prevodu misto 2×11 a je o par gramu tezsi ale jinak je to bezproblemova funkcni sada.

            Ono na ten lehky teren celkem bezproblemu funguje i Claris nebo Sora. Ale ty jsou jen x8 a x9 coz uz na rovinach muze chybet prevod.

            0 0
          • Martin  

            Proč by neměly být postačující? Tiagra je poctivá hobby sada. Samozřejmě je ideální vyzkoušet si úchop.

            0 0
          • jirkous3  

            Tiagra jsou úplně v pohodě, znám spoustu lidí co jezdí na dlouhé tratě i s Aliviem a naprosto bez problémů.

            0 0
          • jardalee  

            Na roninu me akorad nesedí ta nízká hlava což je u cestovního kola divný ,pak to člověk musí řešit podlozkama jinak pokud ocel tak by šel koupit holsword stelvio a koupit tiagru ale novou na hydraulice :)

            0 0
            • Martin  

              Což dost zvedne cenu stavby. Já jsem měl dost kliku, když jsem v bazaru sehnal rs685 za příjemnou cenu, jinak jsem se dost ošíval, jestli tu hydrauliku chtít nebo ne.

              0 0
              • jardalee  

                Ji ale do 30 by se mohl vejít ,právě ted měli různý silnicni/cyclo­cros/gravel kola na planet x s hydraulikou a Apex 1 kolem 1000 liber ,ale tam zase můžou chybět převody ale já bych si vybral :) kdych to teda mel kam dávat :)

                0 0
                • Martin  

                  Jo, pokud má člověk trpělivost a štěstí, tak sežene ledacos.

                  0 0
                  • jardalee  

                    jo no s rovnejma riditkama to tam este je :) ale zase to uz se da sehnat aji kelys ne teda na hydraulice London Road

                    no a pak ma dve volby cestovani s brasnama :) jinak rovny riditka se daj doplnit rohama ja je vozim hodne na plocho a vono to trochu simuluje ten uchop ja na beranech

                    0 0
          • bezdratova.sprcha  

            Já Tiagru mám a kvalita řazení je naprosto srovnatelná s XT řazením na MTB. Novější verze mají jiný tah lanka a to umožňuje přesnější řazení, plus se to tak snadno nerozhází (mám srovnání i oproti staré Ultegře).

            0 0
    • t29  
      • Z těch čtyř v tvém výběru bych vyřadil Author Avion, který má kvůli karbonovému rámu chudší osazení. Meridy mají víc turistickou geometrii, Author víc sportovní a navíc dostaneš pedály s jednostrannými nášlapy, takže bych z těch čtyř asi bral Author Codex, akorát nevěřím RST vidlici.
      • Když už vybíráš Authory, tak proti Codexu postav Ronin. Sedni na oba, Deore/LX na Codexu bude fungovat stejně jako Tiagra na Roninu, vyzkoušej si je. Pak budeš vědět, jestli radši rovné řidítka, odpruženou vidlici a hydraulické brzdy, nebo berany, pevnou vidlici a mechanické brzdy.
      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.