Trolejbusák je můj úhlavní nepřítel. Takové heslo má už nějaký ten pátek třiatřicetiletý Milan Hrček z Brna. Kvůli nehodě, která se před lety odehrála s elektrickým dopravním prostředkem, nemůže muž přijít řidičům trolejbusů na jméno.
Ve čtvrtek se rozhodl, že šoférům pořádně znepříjemní jízdu. Pro vyřizování nesplacených účtů zvolil poměrně zvláštní způsob. Stahoval jim trolejové kladky. Tím trolejbus prakticky znehybnil a řidič linky 26 ve směru do brněnských sídlišť Vinohrady a Líšeň musel několikrát opustit kabinu a „fajky“ nasadit do drátů. Když sabotér své jednání opakoval, rozčílilo to šoféra hromadného prostředku natolik, že zavolal dispečink a strážníky. Bez „šťávy“
„Hlídka strážníků přijela až na Mendlovo náměstí, kde stál trolejbus, jeho řidič a cyklista. Po chvíli strážníci zjistili, že se muž na kole dopouštěl sundávání trolejových kladek opakovaně a ještě si celou záležitost nahrával mobilním telefonem,“ řekla mluvčí brněnských strážníků Denisa Kapitančiková.
Hrček své jednání omlouval tím, že jel na kole a šofér trolejbusu mu neustále blokoval cestu. Cyklista navíc hlídce řekl, že měl kdysi dopravní nehodu s trolejbusem a tohoto jednání se prý dopouští proto, aby se pomstil řidičům dopravního podniku. „Budu v tom pokračovat. Nikdo mě nezastaví,“ uvedl Hrček strážníkům, kterým ještě nadal, že nejsou v autě připoutaní bezpečnostním pásem.
Podle čtyřiatřicetiletého šoféra, kterému se cyklista mstil, se „nemocný muž“ specializuje pouze na kloubové trolejbusy. Jsou delší a déle trvá, než se řidič dostane na konec vozu. „Za poslední dva měsíce mi stáhl sběrače snad pětkrát. Ve čtvrtek jsem to už nevydržel a při činu ho ještě s kolegou, který zrovna končil směnu, chytil,“ řekl řidič, který se jmenuje Kamil. Příjmení nechtěl zveřejnit, ale redakce ho zná. „Ten člověk moc dobře ví, jaké to je, když sebere trolejbusu šťávu. Řidič musí ven z kabiny, nasadit si reflexní vestu, vzít si kliku, natáhnout zpátky sběrače a tak dále. Zabere to skoro čtyři minuty,“ popsal Kamil chvíle bez proudu.
Alotria dělá pomstychtivý cyklista stále. „Jezdí například blízko středové čáry a jede maximálně desetikilometrovou rychlostí. Nemůžeme ho předjet,“ doplnil Kamil. Muž s alergií na trolejbusy si prý nedá pokoj ani v noci. „Stojí u silnice a svítí nám baterkou do očí. Světlo je velmi ostré, takže to dělá schválně,“ uzavřel šofér trolejbusu.
Strážníci událost řeší jako přestupek proti občanskému soužití. „Cyklista ale odmítl své jednání s hlídkou na místě řešit, a proto si událost převzali úředníci z přestupkové komise,“ dodala k případu Kapitančiková. Agresivní je každý
Agrese je podle psychologů běžná lidská reakce. Jde v podstatě o obranný mechanismus, který lze definovat jako záměrné jednání, jehož motivem je skrytá nebo přímo otevřená snaha způsobit někomu křivdu, škodu, nepříjemnost či bolest. Téměř všichni lidé se někdy chovají agresivně. A to nejen v práci či v rodinném životě, ale i při řízení dopravního prostředku.
„Situace, do jaké se cyklista dostal, je tedy snadno pochopitelná. Jezdec na kole se mohl cítit nespravedlivě poškozen nedávným incidentem a újmou způsobenou mu řidičem trolejbusu. Jelikož viník, jak jej ve svých očích viděl, nebyl potrestán, rozhodl se vzít spravedlnost do vlastních rukou,“ tvrdí dopravní psycholožka Veronika Zehnalová z brněnského Centra dopravního výzkumu.
Podle ní je možné, že nasupený cyklista nezná způsob jak viníka potrestat, a už nemůže svůj hněv potlačovat. „Protože se bál otevřeného střetu s řidičem, který mu ublížil, rozhodl se pomstít všem řidičům trolejbusů. Je možné, že svůj čin ani nebyl schopen příliš racionálně zhodnotit a jednal pod vlnou vzedmutých emocí, které nebyl s to zvládnout,“ dodala Zehnalová.
Pavel Mokrý