Další elektronická regulace tlumení

37 nepřečtených
  • Tomcat

    Tak nevím, nevím jestli je okurková sezóna či co, ale něco tak exkluzivního v tom nevidím. Hlavně v podání automobilek to tu již bylo. Takže to vypadá na klasický startup syndrom a takzvaně patenty do šuplíku . Buď jako obrana před patentovými trolly, nebo prostě „investiční“. Ale reálně to podle toho nikdo možná vyrábět nebude.....

    Poloaktivní odpružení kola vyhodnocuje terén až tisíckrát za vteřinu. Přístroj vyvinuli brněnští vědci

    No jednak na ČRo by PR být nemělo, ale chápu tu inkluzivitu. Je malý krok pro svět, ale velký pro Brno… tak teď ještě něco z Ostravské univerzity.

    0 0
    • Kouba_2005  

      Copak automobilek, ale Rock Shox to představil už dávno a je to trochu hezčí :-)

      0 0
      • Tomcat  

        Tak K2 ProFlex 5500 aka Girvin cca rok 199× to samé elektronicky ovládaný Cannondale Lefty. Systémů bylo hodně některé jen pro závodní stáje jiné komerční. Většinou to mega úspěch nebyl.

        Série Letuška od SRAM u je ale asi zatím nejdál a konečně nejkomplexnější řazení, sedlovka, tlumení, wattmetr. Ještě tam chybí ABS u brzd, který má zase ale BOSH pro nešikovné elektoopičky.

        0 0
        • Vilém  

          Ted jsem to chtel psat, ze K2 to delali pred triceti rokama.

          0 0
        • K2  

          Měl jsem na K2ce (model 1999) jejich elektronicky řízenou vildlici Smart shock. Piezolektroickým ventilem měnila kompresi v průběhu jízdy. Zdvih byl 80 mm.

          Účinek elektronického tlumení jsem nebyl schopný poznat. Vyžadovalo to alkalickou 9V baterii, kterou to dokázalo spotřebovat za týden.

          Vidlici jsem prodal a vyměnil za vzduchovou Marzocchi 100mm a byl jsem maximálně spokojený (pomocí napěnění oleje uměla zrychlovat útlum v náročných sekcích i bez elektroniky :-)

          0 0
          • peo  

            Neuvažuješ založit startup? Ten pricip „pomocí napěnění oleje uměla zrychlovat útlum v náročných sekcích“ se mi zdá dostatečně inovativní a dát tomu pěkný marketing… A určitě si zajistit patent, aby nějakej Ferda z horní dolní to nechtěl v amatérských podmínkách provozovat taky :-)

            0 0
            • K2  

              :-) Takhle kdysi prezentovalo Marzocchi výhody otevřené olejové lázně.

              Já jsem oceňoval to, že jsem nahoře otevřel vidli, nakloněním kola vylil starý olej, pak nalil nový a měl jsem po ročním servisu…

              2 0
      • krabica  

        Tohle je ale trochu něco jiného, RS rozhodně neudělá změnu 1000× za vteřinu, jen vyhodnocuje jízdu a podle něj nastaví kompresi, na rychlé změny okamžitě, v řádu milisekund, nezareaguje. Toto mění vlastnosti tlumení pro každou jednotlivou nerovnost, neboť mění hustotu tlumicí kapaliny v milisekundě…

        0 0
        • Tomcat  

          Je a není , protože SRAM reguluje průtok kapaliny, ne její vlastnosti Reverzní analýzu dělat nebudeme, ale i tak SRAM Flight Attendant má v marketingových materiálech zmíněno realtime odezvu a automatické nastavování. Hlavně jde spojit i s řazením a třeba s wattmetrem a to je taky pro jízdu plus.

          I tak vlastně znovu objevili kolo , Audi představilo Magnet Ride už v prvním desetiletí nového tisíciletí, A nechci vědět jestli jak by tu Meridu odladili na nějaký kořeny pak rock garden , schod , zase kořeny… …velké firmy a jejich závodní a RD tými vědí své co jezdec opravdu potřebuje . Mimo ono není jen tak i oddělit kompresi a odskok… …zté jejich Meridy vs zpomalovák mě cukalo voko…

          0 0
    • bluerider  

      Pro normální smrtelníky je to asi overkill, ale pokud se nepletu, Loic Bruni používá elektronické řízení odpružení a docela mydlí konkurenci.

      0 0
      • Tomcat  

        Mě teda fullcarbon full AM, s elektronickým GX, elektrickou sedlovkou , e tlumičem, e vidlicí a powermetrem ve výprodeji(model24) za 120 000,– jako overkill nepřipadá. Bohužel tady některý lidi jsou schopný si koupit za ty peníze rok starého pevňáka(23) , to je jinej smutnej příběh.

        0 0
        • bluerider  

          Myslel jsem overkill, jako že většina rekreačních jezdců nejezdí jako Loic Bruni a vystačí si bez elektroniky. Ale pokud je to baví a lze takto vybavené kolo koupit nehorázně levně za pouhých 120k, proč ne?!

          0 0
          • Tomcat  

            Což je paradoxní v tom, že nejen Bruni, má team aby mu to nastavil. Tedy pomocí telemetrie a záznamu třeba z GoPro si muže udělat přípravu jak to naladit a kde přepnout. Nemluvě o tom „gamepadu“ co mě l na řídítkách . Autonomní real-time nastavování nemusí tak přijít na řadu. Hodně řekne i dostupný Shockwiz a TyreWiz pro offline nastavení doma ze záznamu.

            Paradoxně většina rekreačních jezdců si neporadí se dvěma analogovýma kroutítkama. A jim by to přineslo vlastně větší užitek jenže v tak spodních patrech nabídky to není..

            0 0
            • novas752  

              Ono si hromada jezdců s těma kroutítkama moc neporadí ani na těch drahých kolech.

              1 0
              • Jenda  

                Ano, proto jsem usoudil že s mojí ochotou ladit k dokonalosti nastavení pružení při mém nízkém jizdním skillu nemá smysl a tedy jsem ušetřil dost peněz, protože mi stačí v podstatě základní řada kde je útlum expanze :-)

                0 0
        • mm  

          To je zajímavé, kdo tak vybavené kolo nabízí?

          0 0
    • mr.antik  

      Prezentovat to zrovna na kolech pro pár pošuků mi přijde trošku overkill, ale pro automobilový tlumiče to smysl dává

      0 0
    • novas752  

      Mletý železo v oleji, no nevim nevim.

      Zároveň tam píšou nesmysly, jak Flight Attendant tak Live Valve reaguje rychleji než v řádu sekund. To by bylo tak trochu k ničemu. :-)

      0 0
      • Azmir  

        Co ti na tom přijde nesmyslné?

        0 0
        • novas752  

          „Současné systémy umožňují změnu tlumení pouze v jednotkách sekund a nedokážou reagovat na jednotlivé hrboly, zatímco náš systém ano – dokáže se několikrát zapnout a vypnout“

          0 0
          • Azmir  

            Možná mysleli ruční systém páčka/lanko, to by sedělo :D

            0 0
          • krabica  

            Flight Attendant a Live Valve v podstatě fungují jako elekrotonický automatický lockout, na to fakt nepotřebuješ rychlost změny v milisekundách, stačí, že se to cca do sekundy přepne. Vyhodnocovaní ze senzorů samozřejmě probíhá v řádu milisekund…

            0 0
            • novas752  

              Však já chápu že zkoušejí dělat něco jinýho než „jen rychlej chytrej lockout“.

              Ale ať nezkoušej tvrdit, že aktuální systémy reagují v řádu sekund, to je zkrátka nesmysl. LiveValve Neo má uvedenou reakční dobu 1/70 s, takže cca 15ms, starej (drátovej) LiveValve měl snad jen 3ms a ani FA rozhodně nebude přes sekundu – to by si na menších skocích dopadal do zavřenýho odpružení…

              0 0
              • krabica  

                Nemám s tím zkušenost, ale předpokládám, že úplně zamyká v situacích, kdy rozhodně nebudeš skákat, jako sprint ve stoje po hladkém povrchu po rovině/do kopce… Přepnutí, bude v nějaké rozumné době, ale vzhledem k tomu, že je to elektromechanika, tak to, minimálně kvůli spotřebě, nebude přepínat několikrát za sekundu, ale při významné změně profilu terénu. Třeba u endura předpokládám, že se to přepne na lock při asfaltovém výjezdu, na trail při šlapavých částech erzety a na open při DH sekcích, takže jednou za pár sekund.

                Tenhle vynález má „otevírat“ a „zavírat“ kompresi při přejezdu každé nerovnosti, což je docela rozdíl. Ale využití bych viděl spíš u aut/moto…

                0 0
                • Tomcat  

                  Ne ten „jejich vynález“ který je už dávno vynalezený viz Magnetic drive od Audi neovládá nějaký „ventil“ který reguluje průtok ale mechanické vlastnosti té kapaliny . Zatímco nastavení tlumiče je stejné, tak jako by někdo v měnil hustotu oleje.

                  Jenže zatím co servomotor zůstane tam kam se pohunul, tohle potřebuje držet pole. A o dostatečném oddělení komprese a odskoku jde silně pochybovat.

                  0 0
                  • krabica  

                    Vím, že to není ventil, proto to mám taky v uvozovkách… ;-) Zbytek je snad každému jasný, proto také moc nevidím využití v kolech.

                    0 0
    • peo  

      No chlapcům přeju úspěch ale to co mají je nějaký prototyp a dotáhnutí do výroby je 1000× složitější

      Mimojiné

      • Nacpat tu krabici z rámu do tlumiče
      • zajistit spolehlivost
      • jak to bude se servisem? (rád bych viděl těsnění na ten ferofluid a jejich životnost)
      • milion dalších věcí

      Takže věta z článku „Od Jihomoravského inovačního centra proto dostali 620 tisíc korun, aby vše vyladili a připravili pro sériovou výrobu.“ znamená absolutní odtržení od reality…

      A nakonec jedna drobnost: Podobný systém od garážovky jménem FOX existuje a je v prodeji: LiveValve Neo (přepnutí 14ms) https://enduro-mtb.com/…-shock-test/

      0 1
      • peo  

        Tak jsem si to přečet ještě jednou a nemůže to pořádně fungovat.

        „Základem je senzor zrychlení, který snímá pohyb sedla, respektive celého kola“. Na fotce je ten sensor vidět na sedlové trubce. Dát sensor na odpruženou část kola je fakt super nápad :) Kupodivu vyvojáři z garážovky FOX asi přemýšleli víc a sensor mají dole na vidlici, která jako první zaznamená nerovnost nebo náraz. A další sensor na zadní stavbě.

        4 0
        • Tomcat  

          Doufám že obojí je ironie a sarkazmus, protože ty garážovky jako Fox a SRAM jsou krapet už jinde…

          0 0
          • peo  

            Samozřejmě že je.

            Jako studentský projekt to je supr, ale předpokládám, že než se na tohle pustí prachy z eráru tek se udělá alespoň základní průzkum trhu, jestli už něco podobného neexistuje a nedej bože není v prodeji. A jak už tady bylo psaný tak na stejném principu (ferrofluid) už tady tlumení bylo a rychle zmizelo. Takže znovu objevujeme kolo.

            2 0
            • Tomcat  

              …udělá alespoň základní průzkum trhu… tak určitě :) Osobně myslím, že je to klasika startup syndrom. A než to dotáhnou, bude snaha to prodat dál i ve fázi vývoje.

              0 0
              • peo  

                Jenže startup se finacuje z komerčních peněz. Tohle jsou „Vědci z brněnského Vysokého učení technického“ kteří „Od Jihomoravského inovačního centra dostali 620 tisíc korun aby vše vyladili a připravili pro sériovou výrobu.“

                Jsem pro podporu studentů, výzkumu, ale tohle jsou vyhozené prachy. A velmi rád se budu mýlit a rád přiznám chybu, až za 5 let RS nebo FOX, … oznámi novou řadu ferofluidního tlumeni na základě licence tohoto stratupu. Ale asi víme jak to dopadne…

                0 0
                • Tomcat  

                  Jenže …Vědci z brněnského Vysokého učení technického si totiž založili start-up… ano taky velmi rád se budu mýlit a rád přiznám chybu.

                  0 0
            • jIrI___  

              Prostě inženýři… Tipuju, v že tom objevování objeveného byly zapojeny i nějaké ty EU dotace.

              1 0
              • mr.nikdo  

                Zase lepší toto, než opakovaná prace na 101. Způsob.

                0 0
              • Jenda  

                Tak ono v jakémkoliv vývoji a výzkumu už nových myšlenek přichází fakt málo a vesměs se recyklujou myšlenky 20–30 starý. Jedním z důvodů je, že takhle starý články nikdo nečte a tedy to mnohým přijde jako novinka ale ten zásadnější je, že prostě za tu dobu technika pokročila natolik, že i stejnou věc lze dotáhnout na kvalitativně jinou úroveň.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.